Mitä teen? uusi työpaikka ja oon raskaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Yks työtehtävä on sellanen ettei sitä raskaana ollessa suositella ja oon ihan pulassa tän homman kans koska aloitin juuri työt ja nyt sain vasta tietää että en sais toimia tietyissä tehtävissä.
Miten voin kertoo työnantajalle että sori, oon raskaana, en voikaan tehä tiettyjä hommia. Ja just ku työsopimus kirjotettu.
Mulle ei työhaastattelussa mainittu mitään siitä että sitä ei raskaana ollessa voi tehdä, enkä todellakaan tienny koska neuvolassakin sanottiin ettei se ole haitaksi.

Jos kerrot asian, kuten kerroit täällä? Raskaana olevanhan saa palkata, eikä raskaus saa olla syynä siihen, ettei palkata jne. Eli kerrot, että sait tietää olevasi raskaana ja lisäksi sait nyt tietää, ettei tiettyjä tehtäviä saa raskaana tehdä. Eli rehellisesti. En nyt muutakaan keksi.

Jotenkin vaan pelottaa se miten työpaikalla reagoidaan tähän, koska en sitä sanonut ihan heti ekana päivänä. Mutta jotenki tuntuu pöhlöltö kun eivät oo maininneet työpaikalla asiasta tai edes varmistaneet ekana päivänä jo....

[QUOTE="harmaana";25352408]Jotenkin vaan pelottaa se miten työpaikalla reagoidaan tähän, koska en sitä sanonut ihan heti ekana päivänä. Mutta jotenki tuntuu pöhlöltö kun eivät oo maininneet työpaikalla asiasta tai edes varmistaneet ekana päivänä jo....[/QUOTE]

No jos sä et mainitse olevas raskaana niin paha se on niidenkää luetella hommia jotka ei raskaana olevalle sovi.. :D

[QUOTE="harmaana";25352408]Jotenkin vaan pelottaa se miten työpaikalla reagoidaan tähän, koska en sitä sanonut ihan heti ekana päivänä. Mutta jotenki tuntuu pöhlöltö kun eivät oo maininneet työpaikalla asiasta tai edes varmistaneet ekana päivänä jo....[/QUOTE]

Raskaudesta ei kyllä tarvitse kertoa ennen kuin kahta kuukautta? ennen laskettua aikaa ja jos kyseessä on homma, jota ei voit tehdä raskaana, niin siinä tapauksessa työnantajan pitäisi varmaan kysyä asiasta työhaastattelussa tai ainakin kertoa siitä. Muutenhan työnantaja ei edes saa kysyä onko raskaana tai suunnitteleeko raskautta, koska se olisi epätasa-arvoista.

Raskaudesta ei kyllä tarvitse kertoa ennen kuin kahta kuukautta? ennen laskettua aikaa ja jos kyseessä on homma, jota ei voit tehdä raskaana, niin siinä tapauksessa työnantajan pitäisi varmaan kysyä asiasta työhaastattelussa tai ainakin kertoa siitä. Muutenhan työnantaja ei edes saa kysyä onko raskaana tai suunnitteleeko raskautta, koska se olisi epätasa-arvoista.

eikö saa kysyä??? multa kysyttiin yhen paikan haastattelussa kun olin nuorempi sinkku ja lapseton että aionko kuinka pian hankkia perheen, nauroin siihen että en aikoihin- sain paikan saman tien (en ollut ainoa hakija)

[QUOTE="harmaana";25352868]No jos on työ on sellanen ettei sitä voi raskaana ollessa tehdä niin mun mielestä haastattelussa olis pitäny mainita siitä[/QUOTE]

No minusta taas ei..Ne asiat kun ei välttämättä haastattelijallakaan tule mieleen..

Esim. mä olin raskaassa fyysisessä työssä jossa käsittelin erilaisia pesuaineita ja happoa, eipä pomo haastattelussa sanonut et niin joo, noi voi olla sikiölle (tai terveydelle ylipäätänsä) vaarallisia..Sitä kuitenkin olettaa työhönottotilanteessa että hakija on normaalisti työkuntoinen jollei erikseen jotain rajoitteita mainitse.

Yhteistyössä