Mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt äityli

Vieras
Vauva nyt reilut 2 kk vanha. Imetys ollut jo useamman viikon ajan taistelua, imee hetken rintaa ja alkaa itkeä. Puoliunessa saan huijattua vauvan rinnalle. Välillä syö ok. Unet huonontuneet, päivällä nukkuu tosi lyhyitä pätkiä max puoli tuntia. Yöllä yksi pätkä 3 tuntia, aamuyö jatkuvaa ähellystä ja itkeskelyä. Vaippoja kyllä kastuu hyvin ja vatsa toimii, mutta epäilen tuleeko maitoa enää riittävästi... Olen jo melkoisen väsynyt tilanteeseen, alanko antaa korviketta imetyksen jälkeen lisänä? Joskus vauva itkee vielä rintojen imemisen lopetettuaan, mutta rauhoittuu syliin tai tuttiin. Hereillä ollessaan on yleensä aika tyytyväinen. Haluaisin imettää, mutta voimat alkaa loppua. Mutta loppuuko imetys sitten kokonaan kun annan lisämaitoa? Auttakaa hyvät ellit!

Anna ihmeessä korviketta. Jos olet itse väsynyt, vaikuttaa se suoraan myös vauvaasi sekä maidon tuotantoosi. Minä tein niin, että en antanut korvikeetta imetyksen jälkeen lisänä, vaan jollain yhdellä aterialla pelkkää korviketta, yleensä illalla. Tietenkin korvikkeen sopivuus vauvalle pitää tehdä päivällä, muuten saattaa edessä olla kiukkuinen yö. Tuskin imetys siihen korvikkeeseen loppuu, meillä ainakaan ei loppunut. Toki on olen kuullut joillakin loppuvan, mutta muista kuitenkin, että oma jaksamisesi on vauvalle kaikkein tärkeintä!

Esikoisen kanssa imetys oli vaikeaa ja annoin korviketta lisäksi. Maito loppui 3,5 kk:n kohdalla. Ei ole synti antaa korviketta jos väsyttää. Imetä kuitenkin usein ja ainakin kerran yöllä niin ei tuskin se loppuu. Mä olin koliikkivauvaani ihan väsynyt ja imetin aika vähän, joten maito loppui varmaan siitäkin syystä.

Minä aloin antaa lapselleni korviketta heti laitokselta päästyäni rinnan lisäksi kun maito ei vaan riittänyt. Nyt lapsi puolivuotias ja edelleen osittaisimetän, ja tavoitteena on jatkaa vuoden ikään asti. nyt vain kiinteät ruoat ovat korvanneet äidinmaidonkorvikkeen eli maitoa saa ainoastaan rinnoista. Onnea osittaisimetykseen jos korviketta päädyt antamaan, Välillä se on rankkaa mutta kuitenkin rintaruokinta on hyvin palkitsevaa!

Tärkeintä on jatkaa yöimetyksiä, sillä saa maidontuotannon pysymään hyvin käynnissä!
Kannattaa myös soittaa neuvolaan ja kysellä sieltä vielä neuvoa tilanteeseen.

Anna ihmeessä korviketta, siitä ei pidä tuntea huonoa omaa tuntoa vaan pääasia on, että vauva on tyytyväinen ja niin myös äiti voi paremmin =)
Itse annoin aikoinani myös joka imetyskerran jälkene vauvalle pullosta lisämaitoa, kun toisella jäi aina nälkä imetyksen jälkeen ja oli itkuinen. Ekaksi tuntui, että tekisi ikäänkuin syntiä kun turvautui korvikkeeseen, oli huono omatunto, mutta nyt jälkikäteen miettii, että turhaan sitä ottaa niin vakavasti sitä imetystä. Jos saan joskus vielä toisen lapsen, niin en todellakaan aio stressata niin paljoa imetyksestä ja asettaa itselleni siitä turhia paineita.

Lähes joka ikinen, jonka kanssa olen keskustellut, on sanonut ettei enää ottaisi niin paljoa stressiä imettämisestä. Ja minä sanoisin samaa. Yhtä tärkeää kuin imetys, on esimerkiksi se, että äidin ja lapsen vuorovaikutus pysyy myönteisenä, eikä äiti ala pelätä ja stressata imetyskerroista, mikä väisätmättä sitten heijastuu lapseekin. Enkä vähättelisi ollenkaan rikkinäisten öiden merkitystä, koska jos kerran pääsee kunnolla uupumaan, niin siitä ei ihan parilla päikkäreillä toivutakaan.

Sinulla on ihana lapsi ja olet hyvä äiti kun noin huolehdit. Mutta sun pitää pitää huoli myös omasta jaksamisestasi. Anna hyvillä mielin lisämaitoa. Kun olet saanut nukuttua muutaman yön paremmin, huomaat että ajattelet selkeämmin ja olosi on paljon parempi. Lapsiksin saattaa olla tyytyväisempi. Voithan aina myös lopettaa lisämaidon antamisen, jos jossain vaiheessa kaduttaa!

Jatkan vielä; tuhannet äidit on kanssasi samassa jamassa, kun täysimetystä halutaan jatkaa, vaikka rankkaa onkin. Ehkä tästä linkistä ois sulle apua?

http://www.phpbbplanet.com/forum/viewforum.php?f=12&sid=7755af12122ce0414754373bfccd4559&mforum=korvikemutsit

Tuolla voit lukea muiden ajatuksia ja kokemuksia lisämaidon antamisesta.

Eihän sitä tiedä kiukkuileeko vauva nälkäänsä vai jotain muuta. Siksi varmaan kokeilisin illalla imetyksen jälkeen tarjota korviketta. Jos kiukkuilu ei johdu nälästä, niin todennäköisesti vauva ei edes juo puollosta kuin parikymmentä milliä. Itse olen aina välillä kokeillut tarjota iltakiukkuileville vauvoille pulloa, mutta useimmiten korviketta on mennyt tosi vähän, joten itkuisuus on ilmeisesti johtunut enimmäkseen masuvaivoista. Välillä silti tulee aina uskon puute ja täytyy sitä pulloa kokeilla. Yksi (epätieteellinen) tapa, jolla olen kokeillut, tuleeko maitoa, on imetyksen jälkeen puristaa rintaa - tuleeko sieltä enää yhtään maitoa (maitosuihku vai vaan pari pisaraa). Varmaan joku tuomitsee tämän testin ihan epäkelvoksi, mutta itse olen huomannut että aamuisin maitoa tulee ihan suihkuna mutta illalla vain pisaroina tihkuen.

meillä vauva alkaa tissillä itkeä hetken syömisen jälkeen. Maitoa alkaa herumaan niin voimakkaasti, että se suihkuaa ja vauva ei pysy mukana. Annan tällöin maidon suihkuta harsoon ja suihkun loputtua vauva jatkaa syömistä paremmalla halulla. Suihkusta menee myös ilmaa vatsaan ja vauvan masua vääntää. Unissaan vauva varmaan pystyy syömään vähän paremmin, kun ei ime niin tehokkaasti ja tällöin maitoa ei suihkua niin kovaa.
Esikoisen aina meillä oli hankaluutta imemisasennon kanssa enkä osannut kai korjata tilannetta vasta kun useamman kuukauden ikäisenä. Yksin räpiköin imetyksen kanssa. Nyt kakkosen kanssa hieman helpompaa. Asentoa saa silti välillä hakea.
Älä lannistu! Soita imetystuki -puhelimeen (googleta vaikka nro) ja saat sieltä apua.
Muistathan juoda PAAALJON vettä (tai maitoa) itse, että maitoa riittää. Tosin en usko, että nyt kyse olisi maidon riittämisestä vaan päinvastoin. Tsemppiä!!!

Kiitos vastauksista! Olen yrittänyt testata maidon tuloa puristamalla rinnasta imemisen jälkeen, mutta aina sieltä ei tule mitään! Ei edes pisaraa... Tarkoittaako se, ettei maitoa enää ole rinnassa?

Olisiko vauvalla vatsavaivoja? Oletko kokeillut antaa esim. Cuplatonia? Kokeile muutaman päivän ajan.

Entä oletko tarkistanut omaa ruokavaliotasi? Vauva voi olla yliherkkä monelle ruoka-aineelle, esimerkiksi kahville tai suklaalle (=ne kaksi asiaa, jonka avulla monet äidit yrittävät selvitä vauvan levottomuudesta ;-D). Myös sipuli tai maito voi aiheuttaa vatsavaivoja.

Muista kokeilla korvikkeen sopivuus ensin aamupäivällä ja vaihda merkkiä jos vauvalle tulee pulauttelua tai vatsavaivoja ensimmäisestä.

Voisi ensin testauttaa, että ei ole ns. hiljaista refluksia, eli närästystä, joka kipeyttää kurkun ja voi siksi aiheuttaa rinnalla rimpuilua, koska syöminen tuntuu ikävältä ja makuuasentokin. Siihen on apukeinoja ja lääkitystä. Voi joutua olemaan tiukkana, että tk-lääkäri testaa, yksityisellä voi olla helpompaa.

Myös allergia on mahdollinen rintaraivarien aiheuttaja, silloinkin vauva voi yhdistää syömisen ikävään oloon, mikä allergisesta reaktiosta tulee, esim. vatsakipua tai kutinaa. Korvatulehdus, kurkkukipu flunssan vuoksi, sammas voivat myös olla syitä äkilliseen imetyshankaluuteen.

Kun vauva on ollut 2 kk täysimetyksellä, ei maito voi yhtäkkiä olla riittämättä. Vauvan maidontarve pysyy kutakuinkin samana 1 - 6 kk iässä täysimetyksellä, eli tuossa vaiheessa se sama jo saavutettu taso riittää lapsentahtisella imetyksellä. Hänellä on silti tiheän imun kausia ja erilaisia muita kausia, jolloin syö tihemmin tai harvemmin.

Aika monella äidillä maidntulo tasaantuu tuossa 2 kk tienoilla tai jälkeen ja vauva voi ihmetellä, miksi nyt pitäisi tehdä enemmän töitä rinnalla, kun aiemmin ehkä maitoa virtasi usein suuhun lähes imemättäkin. Nyt maitoa ei tule varmuuden vuoksi, vaan sen mukaan kuin rintaa tyhjennetään eli imemisen mukaan. Se voi turhauttaa joitain vauvoja, temperamentilla on paljon tekemistä vauvan imetyskäyttäytymisen kanssa. Joku vauva vaan jatkaa imuuttelua kiukuttelematta, toinen tekee pienestäkin muutoksesta ison numeron. Vauvaa kannattaa rauhoitella, olla itse viilipytty ja valaa uskoa vauvaankin, että kyllä tämä homma toimii.

Loppujen lopuksi vauvan kasvu, ei hänen käytöksensä, kertoo, että hän saa riittävästi ruokaa. Neuvolasta voi pyytää välipunnituksen, jos on epävarma. Vaipat ja vauvan virkeys ja jäntevyys kertovat myös, kuten teilläkin, että maitoa menee sisään.

Rintaraivareista ja lakkoilusta:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=63&Itemid=117

"Aika monella äidillä maidntulo tasaantuu tuossa 2 kk tienoilla tai jälkeen ja vauva voi ihmetellä, miksi nyt pitäisi tehdä enemmän töitä rinnalla, kun aiemmin ehkä maitoa virtasi usein suuhun lähes imemättäkin. Nyt maitoa ei tule varmuuden vuoksi, vaan sen mukaan kuin rintaa tyhjennetään eli imemisen mukaan. Se voi turhauttaa joitain vauvoja, temperamentilla on paljon tekemistä vauvan imetyskäyttäytymisen kanssa. Joku vauva vaan jatkaa imuuttelua kiukuttelematta, toinen tekee pienestäkin muutoksesta ison numeron. Vauvaa kannattaa rauhoitella, olla itse viilipytty ja valaa uskoa vauvaankin, että kyllä tämä homma toimii. "
Komppaan täysin tätä tekstiä. Kerroit kokeilevasi puristaan maitotilkkaa, mutta sitä ei aina tule. Se ei kerro maidon todellisesta määrästä ollenkaan. Vauvan imuteho on paljon tehokkaampi eli suotta epäilet maidon määrää. Itse puristamalla on ainakin minun vaikea joskus saada tilkkaakaan ulos, vaikka rinta olisi pullollaan maidosta. Puristusote on vaikea saada "osumaan" oikeaan kohtaan, jotta maitoa tulee.
Soita tosiaan imetystukeen. Vähän riippuen asuinpaikasta, sieltä voi saada henkilön ihan kotiin neuvomaan asiassa.

Yhteistyössä