Mitä teet jos puistossa vieras lapsi omii lapsesi leluja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kismett
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän leluilla saa yleisillä paikoilla leikkiä kuka vaan. Mielestäni on kohtuutonta, että pienten pitäisi puistossa miettiä, kenen mikäkin lelu laatikolla on. Omani odottaa myös omaa leluaan niin kauan kun joku toinen sillä leikkii. Toki on kohtuullista, että vanhemmat/hoitajat huomatessaan jonkun kaipaavan omaa leluaan pyytävät lastaan se palauttamaan. Mutta minä en ala palautusta vaatimaan, vaan sanon lapselleni, että odota hetki, tyttö/poika antaa sen varmasti pian sinulle.

Alkuperäinen kirjoittaja västäräkki taivasalla:
meillä on se sääntö, että jos ottaa omia leluja mukaan paikkaan, jossa on muita lapsia oli se sitten puisto tai mikä muu paikka tahansa, niin niillä leluilla saa leikkiä muutkin. ja jos on joku lelu, jota ei millään halua toisille antaa, niin se lelu jää sitten kotiin. poikkeus on lapsen rakas unilelu, joka otetaan mukaan kun mennään yökylään tai lapsi menee yökylään. sitä ei tarvii antaa kenellekään. mutta sen kans ei myöskään leikitä eikä juoksennella ympäriinsä. se on vain siellä nukkuessa. muut ajat se on laukussa matkatavaroiden kanssa

Meillä sama sääntö.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
[Meillä kävi niin, että toinen toukka vei meidän lapion ja antoi sen äidilleen, joka vei sen kotiinsa, kun en kehdannut mennä mammalta pyytämään sitä takaisin, kun lähdettiin..

No sitten ongelma on sinun, jos et uskalla pyytää omaa lelua takaisin.
Siihen riittää että sanoo sille lapselle "me ollaan nyt lähdössä, annatko sen lelun takaisin". Toimii satavarmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja qaz:
Voi luoja, mä en oo tajunnutkaan, että hiekkalelut on näin vakava asia. Eikö ois hyvä opettaa lapsia sietämään vähän pettymyksiäkin ja ennenkaikkea jakamaan, etteivät niin pienestä pahoittaisi mieltään.

Samaa mieltä. Jos joku lainaa lelua niin sitten oma piltti voi odottaa ihan varmasti hetken tai leikkiä yhdessä toisen kanssa.

Entäs kun ollaan jo lähdössä kotiin eikä vieras piltti luovu lähtijän lelusta? Mitäs sitten tehdään? Meillä kävi niin, että toinen toukka vei meidän lapion ja antoi sen äidilleen, joka vei sen kotiinsa, kun en kehdannut mennä mammalta pyytämään sitä takaisin, kun lähdettiin..

Kyllä mä vaan olisin kehdannut. Siksi mä nimikoinkin lelut niin ei vieraat ihan niin kärkkäästi niitä kotiin oo roudaamassa.

Kädestä ei saa ottaa eikä kesken leikin, mutta muuten kyllä mä lasken että kaikki saa leikkiä hiekkiksellä olevilla leluilla. Tai siis meidän leluilla ainakin :D

Omani kysyvät aina luvan jos muilla on leluja ja meillä jostain syystä ei omia just silloin mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja qaz:
Voi luoja, mä en oo tajunnutkaan, että hiekkalelut on näin vakava asia. Eikö ois hyvä opettaa lapsia sietämään vähän pettymyksiäkin ja ennenkaikkea jakamaan, etteivät niin pienestä pahoittaisi mieltään.

Samaa mieltä. Jos joku lainaa lelua niin sitten oma piltti voi odottaa ihan varmasti hetken tai leikkiä yhdessä toisen kanssa.

Entäs kun ollaan jo lähdössä kotiin eikä vieras piltti luovu lähtijän lelusta? Mitäs sitten tehdään? Meillä kävi niin, että toinen toukka vei meidän lapion ja antoi sen äidilleen, joka vei sen kotiinsa, kun en kehdannut mennä mammalta pyytämään sitä takaisin, kun lähdettiin..

No sinäpä mammari olet! Tietysti lähtiessä kohteliaasti pyytäen otetaan se lelu vaikka väkisin sen toisen piltin kädestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
[Meillä kävi niin, että toinen toukka vei meidän lapion ja antoi sen äidilleen, joka vei sen kotiinsa, kun en kehdannut mennä mammalta pyytämään sitä takaisin, kun lähdettiin..

Siihen riittää että sanoo sille lapselle "me ollaan nyt lähdössä, annatko sen lelun takaisin". Toimii satavarmasti.

Mulle kävi vähän aikaa sitten n.6-v tyttö v*ttuilemaan kun pyysin meidän leluja pois kotiinlähtiessä :o

Jos vieras lapsi ottaa lelun silloin, kun se on vapaana, niin asia OK. Oman lapseni pitää odottaa niin kauan, että lelu taas vapautuu ja saa sen sitten käyttöönsä. Kädestä en anna lelua viedä, en omani enkä muiden lasten. Jakamisen lisäksi olisi hyvä opettaa lapset myös kysymään lupaa kaverin lelun lainaamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:

Mulle kävi vähän aikaa sitten n.6-v tyttö v*ttuilemaan kun pyysin meidän leluja pois kotiinlähtiessä :o

Siis mitä tyttö sanoi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:

Kai pistit piltin ojennukseen...?

meiän leluja saa lainata,pienet ei aina osaa kysyä lupaa,mutta saa ottaa kun ei ota kädestä.Jos mukana jotai mitä ei haluta lainata se laitetaan puistoilun ajaksi piiloon.