Mitä teette ensi jouluna toisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulutaikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä ostan ehdottomasti vähemmän ruokaa. Glögit juomatta, karkkia kaapit pullollaan..
Ostan lapsille myös vähemmän lahjoja.Nyt niitä oli niin järkysti. Ostin itse 10 lahjaa/lapsi. Ensi vuonna 5-6 lahjaa. Vain ja ainoastaan semmosta mitä toivovat.

Ruokaa vähemmän, lahjamäärä ok. Konvehteja ei kannata itse ostaa, niitä tuli tänä vuonna lahjaksi ja paljon. No ensi vuonna en sitten osta ja lahjaksi ei sitten tulekaan, sitten kärvistellään ilman suklaata :)

Kummatkin muksut saivat noin 15 pakettia, meiltä vanhemmilta 7. Joka oli mielestäni hyvä määrä

Juuri aloin päivittämään blogiani ja siinä totesin, että kun tapaninaamuna lataa aamiaislautaselleen viimeiset kinkkusiivut ja muut jouluruuat, on tehnyt sopivan määrän ruokia. Porkkanalaatikon loput ajattelin tunkea tänään sämpylätaikinaan.

Vähän haikein mielin mietin tätä joulua, sillä tämä oli viimeinen joulu, jonka vietimme samalla kokoonpanolla (= vanhempani, siskoni tyttärineen, siskoni poika puolisoineen, mun poikani, mun tyttäreni puolisoineen ja minä). Monia , monia jouluja ollaan vietetty yhdessä, mutta ajat muuttuvat ja ensi vuonna siskoni tyttärineen menee poikansa luokse jouluksi. Sinne luonnollisesti menevät myös siskonpojan appivanhemmat puolisoineen sekä muita heidän sukulaisiaan. Kolmioon ei kuitenkaan koko kööri mahdu, joten meidän pitää kehitellä omalle perheelle ja mun vanhemmilleni uusi perinne. Ensi jouluna tytär puolisoineen saakin minulta joululahjaksi tytön anopin Meksikosta jouluksi Suomeen ja mulla on nyt aika tasan vuosi aikaa opiskella espanjaa niin, että pystyn majoittamaan vain espanjaa puhuvan vieraan kotiini pariksi viikoksi :D

Toivoisin enempi aikaa kaksin miehen kanssa. Kiva oli ettei rahaa mennyt hirveästi, ruokaa oli muualla niin ei tarvinnut ite tehämitään. Vähän kuin pitkä vkl vaan, ei tuntunut miltään erikoiselta ja se sopi mulle.

En mä tee mitään toisin, meillä oli hyvä joulu. Kukaan ei stressaa eikä hössötä, kaikki lapset on kotona, pelattiin lautapelejä, katseltiin telkkaria, herkuteltiin.

Eipä tästä mitään muuttaisi. Ruokaa on kieltämättä paljon, mutta pakastimessa niin eiköhän ne tule syötyä. Eipä tarvii mennä kauppaan vielä moneen moneen päivään :D

Jäin erehdyksissä tänne kotimaahan. Kymmenenä viimevuotena olen ollut jossain Euroopan vanhoista kaupungeista ja ensi vuonna menen joko Budapestiin tai Prahaan. Ne kaksi ovat niitä parhaita. Täällä en aijo joulua viettää taas pitkään aikaan. Tämmöisellä eronneella kolmekymppisellä on mukavaa muuallakin.

Tänä vuonna tuntui, että mikään ei riitä! Yrityksistä huolimatta joulun tunnelma jäi jonnekin, saapumatta. Mies ja lapset ovat pahantuulisia. Ostin ( etsin, kiersin ja löysin) lapsille heidän toivomat lahjat, mutta vikaan meni sekin. Sää on kurja. Ehdotin jo, että lähdettäis ensi vuonna ulkomaille... Ei lahjojen ja ruokien haalimista, siivousta.

Minulla itselläni on ollut kaikesta huolimatta ollut hyvä olo: Olen levännyt ja nukkunut, nauttinut kynttilöistä ja hämäryydestä. Mikä parasta, olen saanut olla kiireettä kotona. Viis kiukuttelevasta miehestä ja tyytymättömistä lapsista!

Vietän ensi joulun yksin. Tältä erää olen kyllästynyt exäni temppuiluun joten hän saa järjestää joulun ihan ite ensi vuonna.

Itse meen vaikka johonkin etelän maihin, esim Tallinnaan ;) Tai jopa Riikaan :D

Minuakin kyllästyttää miehen kiukuttelu. Ensi joulun järjestän niin, että saan rauhassa viettää sitä lasten kanssa, silloin lapsia on jo kaksi. Ensi vuonna meille tulee myös ensimmäistä kertaa jotain omia jouluperinteitä. Tähän saakka on menty vähän molempien lapsuudenperheiden ehdoilla.

Yhteistyössä