Mitä teette, jos lastanne kiusataan koulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pessimisti

Vieras
Tuli vaan aihe mieleen tuosta poliisin kiertoon laittamasta jutusta, jossa 14v teki itsemurhan kiusaamisen takia.

Mitä teette/olette tehneet, jos olette saaneet tietää lapsenne olevan koulukiusattu. Onko koulun tai lasten vanhempien kanssa keskustelu auttanut mitään vai pelkästään pahentanut tilannetta?

Entä jos lapsi olisikin itse koulukiusaaja?

Lastani kiusattiin vitos- ja kutosluokan aikana systemaattisesti.
Uskovaiset lapset olivat asialla. Ymmärsin että syynä kateus ja katkeruus, koska kiusaajien vapaa-aika meni kirkoissa ja Valtakunnansaleissa istuskellessa "kokouksissa"
Myöskin näillä kiusaajilla oli oppimisvaikeuksia ja jonkun verran ehkä köyhyyttä perheissä. Suuret perheet. Monet uskovaiset systeemit sellaisia kateudenhehtoja lapsille. Ei synttärijuhlia tai lahjoja. Ei kutsuja toisten synttäreille... Tietyn ikäisissä saa kateutta aikaiseksi.
Ei harrastuksia tai matkustelua.

Se mitä teimme asian eteen: Laitoimme lapsemme eri kouluun, jossa ei valtaosa porukasta ole himouskovaisia tai Jehovia. Kaikki sujuu ihan normisti. Lapsestamme on tullut ateisti. Voitte kysyä jotain, jos haluatte.

Kokemuksesta tiedän ettei jotkut vahemmat suhtaudu kiusaamiseen kovinkaan vakavasti. Heistä se on lasten/ nuorten elämään kuuluva asia.

Meillä esiintyi puhelinkiusaamista, eli salakuvausta ja uhkaiulua netissä julkaisuun. Ei paljon vanhempia kiinnostanut, mutta otin selvää laista ja ilmoitin lapsen isälle että minulla on epäilys että tässä on tapahtunut rikos laittomasta julkaisusta, jonka nojalla voin pyytää poliisia tutkimaan lapsen puhelimen, joka on isän nimissä ja isä siis vastuussa. Videon luonteesta riippuen, isää voi odottaa joko sakko tai ehdollinen vankeus. Loppu kiusaaminen. Olin tietenkin yhteydessä myös kouluun..

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30183790:
Kokemuksesta tiedän ettei jotkut vahemmat suhtaudu kiusaamiseen kovinkaan vakavasti. Heistä se on lasten/ nuorten elämään kuuluva asia.

Meillä esiintyi puhelinkiusaamista, eli salakuvausta ja uhkaiulua netissä julkaisuun. Ei paljon vanhempia kiinnostanut, mutta otin selvää laista ja ilmoitin lapsen isälle että minulla on epäilys että tässä on tapahtunut rikos laittomasta julkaisusta, jonka nojalla voin pyytää poliisia tutkimaan lapsen puhelimen, joka on isän nimissä ja isä siis vastuussa. Videon luonteesta riippuen, isää voi odottaa joko sakko tai ehdollinen vankeus. Loppu kiusaaminen. Olin tietenkin yhteydessä myös kouluun..

Meillä on lapset säästyneet kiusaamiselta, mutta tekisin "jotain" aina. Eli puuttuisin vakavasti yllä kerrotun kaltaisesti.

Lasten kanssa käydään pari kertaa vuodessa keskustelu kiusaamisesta, sen vakavuudesta, merkityksestä, ja korostan aina että he eivät saa olla mukana "edes" nimittelyiden naureskeluissa. Jo pitkään ollaan puhuttu siitä että kiusaaminen voi pahimmillaan johtaa itsemurhaan tai loppuelämän kärsimyksiin. Että kiusaaminen on todella vakava juttu. Kumma että sen vieläkin niinkin moni hyväksyy (vähättelee, opettajat tai vanhemmat ei puutu, asialle ei tehdä mitään, omiin lapsiin ei ole keskusteluyhteyttä ja jotkut vanhemmat jopa kannustavat lapsiaan kiusaamaan jne.).

Kiusaaminen on mielestäni ihan asenneongelmaisuutta ja opittua. Jos kotona opetetaan haukkumaan ja moittimaan muita omalla käytöksellä, luultavasti lapsi toimii samalla tavalla. olen sanonut aina, jos kiusaat muita, tiedät että raahan sua ovelta ovelle pyytelemässä anteeksi kiusatuilta. En salli kiusaamista suuntaan, enkä toiseen.

Aikuiset ovat pahimpia kiusaajia, täällä palstoilla on paljon kiusaajia. Luultavasti heidän lapsensa kuisaavat myös. Vaikka tämä on vain tekstiä jota luetaan, uskon että aikomus, asenne, luonne ja energia välittyy lukijalle. Siksi myös kiusaajat paljastuvat täällä. Ja teille jokaiselle aikuiskiusaajalle tiedoksi, te olette heikkoja, omien traumojenne vankeja. Tehkää itsenne kanssa töitä, jotta voitte olla postiivisia ja kannustavia. Kun te teette oman henkisen kasvunne kanssa töitä, suhteenne lapsiin ja kumppaniin paranee. Yksi askel on, että lakkaatte kommentoimasta ketään ilkeästi, vaikka se olisi teistä kuinka idioottimaista. Joskus, kirjoittaja voi olla henkilö, jolla ei ole parempaa tietämystä ja on todella hädässä. Toisinaan, sellainen kiusaaja, joka huvitta itseään kuvittelemalla olevansa muiden yläpuolella kirjoittaessaan trolleja tai pistelijäitä kommentteja.Eimerkiksi puuttuminen kirjoitusasuun, tai jonkun elämäntapaan, paljastaa kirjoittajasta jotakin. Sekin että lietsoo huvikseen. Nytkin joku pahoittaa tästä mielensä. Voinkin sanoa siihen: osu ja upposi.
Kiusaminen ei lopu, ennen kuin aikuiset osaavat itse käyttäytyä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30183834:
Kiusaaminen on mielestäni ihan asenneongelmaisuutta ja opittua. Jos kotona opetetaan haukkumaan ja moittimaan muita omalla käytöksellä, luultavasti lapsi toimii samalla tavalla. olen sanonut aina, jos kiusaat muita, tiedät että raahan sua ovelta ovelle pyytelemässä anteeksi kiusatuilta. En salli kiusaamista suuntaan, enkä toiseen.

Aikuiset ovat pahimpia kiusaajia, täällä palstoilla on paljon kiusaajia. Luultavasti heidän lapsensa kuisaavat myös. Vaikka tämä on vain tekstiä jota luetaan, uskon että aikomus, asenne, luonne ja energia välittyy lukijalle. Siksi myös kiusaajat paljastuvat täällä. Ja teille jokaiselle aikuiskiusaajalle tiedoksi, te olette heikkoja, omien traumojenne vankeja. Tehkää itsenne kanssa töitä, jotta voitte olla postiivisia ja kannustavia. Kun te teette oman henkisen kasvunne kanssa töitä, suhteenne lapsiin ja kumppaniin paranee. Yksi askel on, että lakkaatte kommentoimasta ketään ilkeästi, vaikka se olisi teistä kuinka idioottimaista. Joskus, kirjoittaja voi olla henkilö, jolla ei ole parempaa tietämystä ja on todella hädässä. Toisinaan, sellainen kiusaaja, joka huvitta itseään kuvittelemalla olevansa muiden yläpuolella kirjoittaessaan trolleja tai pistelijäitä kommentteja.Eimerkiksi puuttuminen kirjoitusasuun, tai jonkun elämäntapaan, paljastaa kirjoittajasta jotakin. Sekin että lietsoo huvikseen. Nytkin joku pahoittaa tästä mielensä. Voinkin sanoa siihen: osu ja upposi.
Kiusaminen ei lopu, ennen kuin aikuiset osaavat itse käyttäytyä.

Joskus se on niinkin, että sellaiset, joita on kiusattu näyttävät ruokkivan lapsensa kiusaamista ts. yllyttävät lastaan kiusaamaan muita.

Ai niin... pidä huoli, että sulla on oikeusturvavakuutus ja vähän sukanvarressa sakkoja varten. Vähän tuommoseta joutuu seteleitä jakamaan, mutta on se sen arvosta.

Sakkoja, uuden oven ja oikeuskuluja. Ja nyt sillä kiusatulla muksulla on hullun titteliä kantava vanhempi, joka luultavasti ei vähennä kiusaamista. Oon nimittäin kuullut ihan omin korvin kun yhdelle kiusatulle pojalle huudeltiin hänen isänsä kuoltua, että "Haha kuoliko faijas."

Tein kaiken. Olin yhteydessä kouluun (yrittivät, mutta oli liian laajaa, ei mahtanut mitään), poliisiin (alaikäisiä, meni lastensuojeluun pääkiusaajan osalta, ei auttanut), kävin itse koululla ja näin todellisen tilanteen. Lapsi (7. luokkalainen) sanoi suoraan, että ennemmin tappaa itsenä kuin menee enää tuohon kouluun, vaihdoin yksityiseen kouluun.
Nyt ysillä, ja ei kiusaamista ole ollut kouluvaihdon jälkeen kertaakaan =)

Mun veljeä kiusattiin enemmän tai vähemmän ala-asteella. Ei siihen oikein auttanut mikään ja sillä oli kyllä kavereitakin, enemmän sellaista kettuilua kai se oli. Oli kyllä niin järkyttävä mielensäpahoittaja jo pienestä lapsesta asti, että ei ollut mikään ihme, että alettiin kiusaamaan. En usko, että koulunvaihto olisi ratkaissut asiaa, koska epäsosiaalisuutensa ansiosta olisi mitä luultavammin tullut kiusatuksi uudessakin koulussa.

Omalla luokallani oli todella ärsyttävä provosoija viisastelija, jota myös haukuttiin koulussa milloin enemmän milloin vähemmän. Opettajien puuttuminen vaan pahensi asiaa. Sille yritettiin sanoa, että pitäisit joskus sen suusi kiinni, niin ei sullekaan auottaisi päätä.

Toki olen sitä mieltä, että kiusaaminen on väärin, mutta kyllä ne kiusattavatkin voisi vähän katsoa peiliin. Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista ja keskenkasvuisia lapsia ne kiusaajatkin ovat.

Sakkoja, uuden oven ja oikeuskuluja. Ja nyt sillä kiusatulla muksulla on hullun titteliä kantava vanhempi, joka luultavasti ei vähennä kiusaamista. Oon nimittäin kuullut ihan omin korvin kun yhdelle kiusatulle pojalle huudeltiin hänen isänsä kuoltua, että "Haha kuoliko faijas."

No, sitten on syytä olla kuolematta.
Sitäpaitsi kirveenkanssa heiluvia hulluja pelkää kaikki. Ei kukaan uskalla niiden lapsille olla ilkeitä. Trust me. Oleellista on vaan se, että sen kiusaajan vanhemmat pitää pelästyttää kunnolla. Lapsia on turha pelotella. Ne vaan innostuu :)

No ei vaan...

Tekisin kaikkeni. Ottaisin yhteyttä vanhempiin, kouluun, sosiaalitoimeen, poliisiin, koulutusviranomaisiin, ministeritaholle saakka. Jos sosiaalitoimen ja poliisin mukaan tulo ei auttaisi, palkkaisin asianajajan viemään asiaa eteenpäin.

Epäilisin kiusaajan vanhempien kykyä vanhemmuuteen, jos eivät saisi lastansa kuriin. En hyväksyisi opettajan ja rehtorin kyvyttömyyttä hoitaa tärkeintä tehtäväänsä: turvallisen ja terveellisen oppimisympäristön ylläpitoa.

Voi riiviöiden äiti ja muut, miten tuo onkaan niin tuttua että ainoa ratkaisu on todella pahassa tilanteessa vaihtaa koulua. Te jotka olette viemässä asioita ministeritasolle saakka niiin muistakaa, että lapsi voi tilanteen muuttumista odotellessa musertua täysin ja harkita myös itsemurhaa. Yhden lapsen kohdalla ruljanssi läpikäytynä ja arpia parannellaan varmaan loppuikä. Jos muille lapsilleni tulee vastaavaa niiin olisin toki varmaan napakampana ja veisin aisan poliisille jo aiemmin mutta varmaan myös kuuntelisin lasta enemmän ja vaihtaisin koulua ajoissa.

Ottaisin yhteyttä tietysti opettajaan, mutta myös suoraan kiusaajan vanhempiin. Näin oma äitini teki aikoinaan kun jouduin kiusatuksi, ja kyllä se suora yhteydenotto aina auttoi. Kerran taisi äiti yhdelle kiusaajalle pitää pienen puhuttelun koulumatkalla, ja se kiusaus loppui siihen. Oikein pahassa tilanteessa yrittäisin saada lapselle siirron toiseen kouluun. Myös oman lapseni kanssa yrittäisin miettiä, mistä kiusaaminen johtuu ja miten lapsi itse voisi asiaan vaikuttaa. Esim. osaa pitää puoliaan ja toisaalta ei yritä omalla käytöksellään provosoida kiusaajia.