Mitä teette, kun lapset vain huutaa, kiukuttelee ja riehuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot menee

Vieras
Meillä on 1,5 v ja 3,5 vuotiaat lapset ja minulta alkaa pinna palaa totaalisesti, kun lapset huutavat ja kiukuttelevat joka asiasta. Leluista tulee riitaa jatkuvasti. Lukitsen itseni välillä työhuoneeseen, jotta saisin edes hetken rauhan ja mies saa katsoa lasten perään, mutta silloinkin jompi kumpi muksuista tulee huutamaan oven taakse. Joskus olen tiuskaissut kiukkuisena, että suu kiinni.

Pitäisikö ruveta laittamaan jäähylle, jos tuo turha kiukuttelu ei lopu vai mitä konsteja suosittelette. Korvien sulkemiseen en halua lähteä, koska en halua opettaa lapsilleni tuollaisen mekastuksen olevan sallittua.

Ihan samaa meilläkin 4v ja 2 3v. Parhaiten auttaa, kun mä otan vaikka kirja ja istutaan yhdessä lukeen sitä tai katsoon valokuvia tms. Siis se auttaa, että mä olen oikeesti läsnä niille lapsille enkä vaan komentele. Voimia :)

Laittaisin niille ulkokamppeet, viskaisin pihalle, katselisin ikkunasta niiden riehumista, kun olisivat tokeentuneet, odottaisin pari minsaa ja kysyisin tulisivatko sisään.

Mene heidän kanssaan leikkimään, piirtämään, lukemaan tms.
Ei se komentaminen mitään auta jos he haluavat huomiota. Lapsia pitää ohjata leikkeihin. Mun tuttava sanoo, että "ei nuo lapset leiki vaikka leluja on kuinka paljon"! No ei kai, jos lapsen kanssa ei koskaan leikitä.

Meillä hyvä mieli palautuu kaikille yleensä suihkuun menolla; paljon kylpyvaahtoa ammeisiin ja sen jälkeen tehdään jotkut pilleillä juotavat jääkylmät juomat joita juodaan sohvalla istuen.

Ton ikäsillä on ihan luonnollista, että leluista kinastellaan ja eipä siinä auta muu kuin aikuisen toimia poliisina tai tuomarina ja sovitella riitoja. Ainakin isomman kanssa voi jo keskustella asioista ja kysyä miksi huutaa ja kiukuttelee ja laittaa välillä jäähyllekin. Isompi voi myös olla mustasukkainen pienemmälle ja kaipaa kahdenkeskistä aikaa sun kanssa. Meillä kiukutteleen auttaa mm. Känkkäränkkä-laulun laulaminen ja pienemmälle ihan mikä tahansa laulu josta tykkää. Ja jos isommalla on huumorintajua, niin ala matkimaan, kiukuttele sinäkin oikein korostetusti, se on lapsista yleensä hauskaa ja he lopettavat kiukuttelun, jos eivät ole yliväsyneitä tai nälkäisiä. Jaksamista!

Yhteistyössä