Mitä teette, kun lapsi ei meinaa nukkua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Porina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Porina

Jäsen
05.02.2005
299
0
16
Meillä juuri 3 v täyttänyt poika ei meinaa millään nukahtaa. Ennen nukahti suht helposti. Nyt saattaa kaksikin tuntia olla sängyssään. Välillä pyytää vettä, välillä peitto on huonosti. Ja kun on hetken ollut hiljaa ja luullaan, että nyt nukahti, niin alkaa yhtäkkiä huutamaan ihan täysillä. Ja varmasti on väsynyt, ollut aika toiminnallinen päivä ja koko vkl. Päikkäreitäkin nukkui vajaan tunnin vaan. Pitäskö antaa huutaa vai mitä... sekin on noloa, kun ikkunat on auki ja huuto kuuluu naapureille.

meillä sama tilanne, ja ollaan jättämässä päiväunia niinä päivinä pois kun ei vaikuta väsyneelle siihen aikaan. Ihan mahdotonta on kun tyttö valvoo jonnekin 12 kun on päikkärit nukuttu, niin ei nukuta. Tyttö on siis vasta 2v2kk.

Mut siis jos tulee pois sängystä, niin käyn viemässä sänkyyn enkä puhele yhtään mitään, ja tarjoilua meillä ei saa enää hyvänyöntoivotusten jälkeen.

Meillä painitaan ihan saman asian kanssa. Ennen nukahti niin hienosti, jäi sänkyyn kiltisti ja nukahti. Nyt ei. Nousee ylös ja on mitä tahansa tekosyitä, pissahätä, kakkahätä, haluaa vettä, ei unilelua, sittenkin unilelu. Haluaa jonkun auton ym ym aivan loputtomiin.
Mä olen nyt tehnyt sen, että mä reilusti kannan sen takaisin sänkyyn ja pyydän nätisti, toistuvasti että pää tyynyyn ja silmät kiinni. Jos alkaa venkoilee, kääntyilee niin sitten vaan siirrän takaisin pään tyynyyn ja käsken silmät kiinni. Loputtoman pitkän ajan... kun se vähän rauhottuu niin alan silittelee päästä varpaisiin, yllättävän rauhottavaa. Itkua ja tekoitkua jaksaa vielä vääntää mutta pikkuhiljaa hiljenee. Joskus kestää tunnin tai puoltoista, joskus päästään puolessa tunnissa...
Onkohan tää nyt kuitenkin ohimenevä vaihe? Joku uhmaikään liittyvä? Meillä kun on 2v10kk.

Mä en nukuta päikkäreitä enää mun kolmen vanhalla tytöllä. Jos sanoo itse olevansa väsynyt, niin sitten saa mennä nukkumaan mut muuten en enää nukuta. Just ton takia, että sitten illalla saat pari tuntia viettää lasta nukuttaen ja ei tunnu olevan unesta tietoakaan.

sama ongelma täällä. tyttö on nukkunut omassa huoneessaan kyllä jo n. 6kk ikäisestä asti, ei ongelmaa siinä, vaan ongelma on siinä, että nyt kun hän sai uuden sängyn, tuossa 1v 4kk ikäiseni, josta hän pääsee vapaasti tulemaan pois, ennen nukutimme hänet vieressä istuen, meillä oli vuoroillat, ja siinä meni n20min - 1h tai jopa 1h 30min. Tyttö on nyt tasan 2v ja aloitimme juuri sen, että emme istu enää huoneessa vaan tyttö saa oppia nukahtamaan itse. Neljäs ilta tässä menossa. Kaks ekaa iltaa meni 1h. Kolmas ilta 40min ja tänään taas 1h. Tyttö nousee pois ja pitää viedä takasin, sanotaan vaan et hyvää yötä. Jos paljon kierroksia niin rauhotellaan eka ja sit pois. Toivottavasti tyttö oppii nopeasti nukahtamaan koska ei sitäkään jaksa että hän oppii sen että me kytätään ovella tai sohvalla ja sit aina viedään takas ja laitetaan peittoa... omaa aikaa kiitos

Ajatelkaa itse, miltä tuntuu maata pari tuntia sängyssä kun ei yhtään nukuta, kyllä siinä varmaan alkaa keksiä vaikka mitä aktiviteetteja. Ongelmana ei minusta ole lapsen pahuus tai nukahtamishaluttomuus vaan se, että tämä ei saa unta. Kannattaa miettiä mikä ne unet on vienyt ja millä sitä väsymystä saisi lisättyä iltaa kohti. Joku huolikin voi pienellä olla, jota tämä ei itsekään oikein tiedosta.

Kuumimmat

Yhteistyössä