Mitä teette lastenne kanssa päivisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Ihan mielenkiinnosta ja työni puolesta haluaisin tietää mitä puuhaatte 1-2v kanssa päivisin? Minkä verran annatte lapsen tehdä itse (esim. syödä, kävellä...)? Käyttekö puistoissa, kerhoissa tms?

Minulla poika 1v 10kk.

Ulkona pyritään käymään ainakin kerran päivässä. Yleensä annan pojan kävellä niin paljon kuin itse jaksaa. Käydään liukumäessä ja keinumassa sekä kahvilla.

Sisällä leikkii yleensä autoilla, välillä piirretään ja katsotaan filmejä sekä luetaan.

Yleensä jos itse teen kotitöitä niin laitan pojalle filmin pyörimään. ;)

Aamuisin käydään ollaan yleensä ulkona noin klo 10-11.30 ja sitte tullaan sisälle, syödään lounas ja laitan neidin päikkäreille noin 12.45. Päikkäreitten jälkeen leikitään sisällä jonkun aikaa, syödään päivällinen ja lähdetään ulos tai kauppaan tai kylään siinä noin viiden puol kuuden pintaan. Illalla mennään useimmiten saunaan tai ainakin suihkuun ja sit syödään iltapala, luetaan iltasatu ja mennään nukkumaan.

Mulla on reilu 2 v ja 8 kk vauva. Kaks vuotias on jo kauan syönyt itse, joskus huutaa äitiä auttamaan. Aamulla ulkoillaan 1 - 2 h ja iltapäivällä tai illalla vielä käydään ulkona. Päivällä molemmat nukkuu päikkäreitä ja isompi leikkii sen minkä syömisiltä ja ulkoiluilta kerkii.

Mulla 2v poika ja 6kk tyttö, joten aika lailla vauvan ehdoilla mennään nykyään. Kuitenkin päivittäin pojan kans ulkoillaan, kahville ja harrastuksiin ei nyt päästä. Asutaan maalla eikä mulla autoa.
Poika viihtyy omissa leikeissään todella hyvin, en viitsi keskeyttää koska näyttää nauttivan leikeistään. Mutta yritän kovasti puuhailla pojan kanssa kun sitä kaipaa, mm. leikkiä autoilla, piirrellä, siivota yhdessä, lukea yms.
Poika syö aika hyvin itse ruokansa, usein kuitenkin autan osin. Päikkärit nukkuu 1-2h. Tällöin on aikaa vauvalle, mikäli ei vauva silloin nuku.
Aika rauhallista kotielämää, rutiinit samat päivittäin, leppoisaa yhdessäoloa. Silloin tällöin kauppareissut tai kyläilyt piristävät!

tytöt 3v2kk ja 1v2kk. Heräillään siinä klo.7 pintaan. Aamiainen, piirretyt ja pesut. Ulos yhdeksän jälkeen tai jos kerhoja niin lähdetään sinne. (avoin päiväkoti ma, ke, pe) Puolilta päivin yleensä takaisin, ruokaa ja pienemmän unet. Isompi leikkii ja kahtoo filmejä. Välipalaa. Leikkiä. Ruokaa, isi tulee. Kauppaan, mummolaan, joskus ulos. Klo.19 iltapalaa, saunaa, pesuja. jonka jälkeen nukkumaan viim klo 21.

tyttö 1v10kk.aamulla nousee 7 aikaan.syödään aamiaista,katsellaan tv:tä tai luetaan kirjaa.tyttö puuhastelee omiaan ja mä valmistelen lounasta.
9-9.30 ulos(lähdettän lähes joka päivä ellei nyt kaatamalla sada).11 aikaan lounas ja sit päikkäreille.iltapäivällä lähdettän ulos jos ei ole kotihommia.muuten ollaan sisällä.luetaan yhdessä kirjoja tai tehdään niitä kotiaskareita.

tapana on ollut käydä kerhossa kerran viikossa,yhteen aikaa jopa kahdesti.tavataan kavereita jotka ovat kotiäiteinä myös 1-3 kertaa viikossa.

Mulla 1,5 v tyttö. Aamupäivisin käymme kerhossa, puistossa tai muualla missä tapaamme muita lapsia. Puolen päivän jälkeen suuntaamme kotiin päikkäreille. Iltapäivä on tosi lyhyt nyt pimeään aikaan ja aina emme silloin enää ulos lähdekään.
Jos ei muuta tekemistä ulkona keksitä on kävely ikuinen suosikkilaji. Tyttö kävelee mielellään jo pitkänkin matkaa itse jos vain saa päättä tahdin ja suunnan :laugh:
Ruokailu neidiltä sujuu pääosin itse, paitsi jos kovin innostuu leikkimään, silloin tarvitaan äiti tilanteen rauhoittamiseksi syöttämään. Nokkamukista juodaan vielä maidot, en jaksanut jatkuvaa lattian pyyhkimistä. :headwall:
Pukeminen ei vielä onnistu mutta kovin yrittää.
Hammaspesu, käsienpesu, suihkussa suihkuttaminen ym. ym. on 'itte' touhuja. Paljon ei tarvitse kylläkään taistella jos lapsi saa aloittaa homman niin yleensä saavat vanhemmat sen sitten viimeistellä.
Ihanaa on touhuta tytön kanssa kun ei yleensä tarvitse mihinkään kiirehtiä. Saa nähdä miten käy kun jonkin ajan kuluttua aloittaa hoidossa...

Aamupalan jälkeen lähden 1,5-vuotiaan pojan kanssa ulos (lähes säällä kuin säällä). Ulkona pyritään olemaan tunnin verran. Käydään läheisissä leikkipuistoissa, joissa poitsu näkee muitakin lapsia. Poika jaksaa joskus kävellä sinne itse, mutta otan aina rattaat mukaan, koska en jaksa tiukan paikan tullen kantaakaan häntä sieltä takaisin... :whistle: Kun rattaat on mukana, poika yleensä kävelee vain pienen matkan itse ja haluaa sitten kyytiin. Ehkä n. kerran kuussa käydään MLL:n järjestämässä perhekerhossa, mutta mieluiten kyllä ollaan ulkona.

Ulkoilun jälkeen on ohjelmassa ruokailu ja päiväunet. Ruokaillessa poika syö itse sormin tai minä syötän. Hän käyttää harvoin lusikkaa, mutta onneksi juo maitoa hienosti itse lasista. Nokkamukissa on vain vettä ja muki sellaisessa paikassa, josta poika löytää sen janon tullen itsekin.

Päiväunien jälkeen syödään välipala ja joskus käydään vielä kerran ulkona. Muuten on ohjelmassa leikkiä esim. legoilla tai kotitöitä kimpassa. Telkkaria yritän pitää päällä mahdollisimman vähän, mutta mies sen yleensä päälle kuitenkin laittaa aina jossain vaiheessa. :(

Iltapalan jälkeen käydään hammaspesuilla, vaihdetaan yövaatteet ja vaippa, katsellaan pojan itse valitsemaa kirjaa, sanotaan iskälle hyvät yöt ja painutaan nukkumaan. :)

En ole enää pojan kanna kotona, mutta sillon kun olin päivät meni suunnilleen näin:

Aamupalan ja aamutouhujen (pesut ja pukemiset) jälkeen lähdettiin ulos puistoon. Poika istu rattaissa vielä sillon, mutta nyt 2v5kk jaksaisi jo itse kävellä puistoon ja takasin. Tietty sillon, kun poika nukku vielä aamupäiväpäikkärit ei oikein voitu puistoilla muiden pienten kanssa samaan aikaan, joten oltiin puistossa iltapäivällä samaan aikaan koululaisten kanssa.

Ulkoilun jälkeen tultiin kotiin syömään ja annoin tietty pojan syödä mahdollisimman paljon itse eikä hän antanutkaan syöttää kun keksi syömishomman 1v1kk iässä ja hyvin suju heti alusta lähtien.

Päikkäreiden jälkeen lähdettiin vielä joko ulos puistoon tai oltiin pihassa tai jos ilmat oli huonoja, niin puuhailtiin sisällä. Sisällä luettiin kirjoja, leikittiin mitä poika milloinkin halusi, piirreltiin, maalattiin yms. tavallista puuhaa. Nyt kun poika on vanhempi, puuhailee jo enemmän itsekseenkin ja vain välillä aikuisen tarttee olla mukana leikissä tai auttamassa junaradan rakentamisessa.

Iltaruuan jälkeen taas joko sisällä tai ulkona olemista ja välillä käydään kaupassa, siivotaan ja touhutaan yhdessä.

Yhteistyössä