Mitä teette noin 1 v lapsen kanssa. Ideat loppuvat :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinkkejä

Vieras
Nyt lämpimät päivät olemme ulkoilleet paljon mutta aika pitkälti se on sitä, että lapsi lappaa kiviä/ puunkappaleita paikasta toiseen tai istuu repimässä kukka tai sammaltuppoa. Lähipuistossa ei oikein ole koskaan ketään, joskus isompia lapsia keskenään eli omassa pihassa pyöritään. Toisaalta lapsi ei tykkää istua rattaissa eli ei viitsi pitkällekkään lähteä. Kylvyssä tykkää lutrata.

Tuntuu, että sadepäivien aikana on luettu kirjat ja leikitty leluilla kyllästymiseen asti :) ja nyt olisi kiva ulkoilla kun on hyvät ilmat. Lapsellekin olisi kiva tarjota uusia kokemuksia ja tykkää nähdä muita lapsia mutta mistä niitä löytää? Kaikki perhekahvilat yms. Ovat kesätauolla ja tutuilla on kiire viettää aikaa perheen kesken. Meillä mies on paljon töissä, harrastuksissa ja terassillakim toista kertaa tällä viikolla eli pääasiassa kaksin ollaan lapsen kanssa. Eli itsenkin kannalta olisi kiva keksiä jotain uutta ja kivaa tekemistä :)

Tuosta se minullakin lähti, tylsyydestä ja yksinäisyydestä. Kahden vuoden päästä lapsi otettiin huostaan. Nyt kun miettii niin parempi kaikille osapuolille.

No riippuu ehkä hieman missäpäin asut.. Meilläpäin on kirkon järjestämä keskahvila vissiin joka arkipäivä, alkaa kesäkuun alussa. Sitten asukaspuistoilla on kesätoimintaa.

Mitäpä jos laitat lapsen pyörän turvaistuimeen ja hurautatte välillä vähän kauemmas, uimarannalle, muihin leikkipuistoihin jne. Tuonikäinen on meillä tykänny kiipeillä liukumän portaita ja laskenu sitten tuettuna tai mahallaan jalat eellä alas, tykänny myös keinua ja leikkiä hiekkalaatikolla. Eipä se lapsi paljon seuraa kaipaa kun sillä on maailma valloitettavana mutta äidille se seura ois ehkä kivaa.. Mihin aikaan ulkoilette jos puisto on tyhjä?

Omalle pihalle vois olla kiva joku potkumopo ja taaperokärry jne.

1 vuotiaalle on hurjasti kokemusta jo siinä kukkien ja sammaleen repimisessä =)
Toivottavasti kohta törmää koppakuoriaiseen, siitä vasta riemu repeää!

Jos teillä on ranta lähellä, niin menkää sinne vaikka eväsretkelle. Samalla voi vaikka varpaita kastaa veteen.
Kotieläinpihat myös kivoja pienille lapsille.

Käveleekö lapsi jo? Metsäpolulle, kauemmas leikkipuistoon, uimarannalle, omalle pihalle pieni uima-allas, leikkiteltta/tunneli tai tramboliini? Rannalta saattaa löytyä paremmin seuraa näillä ilmoilla kun puistosta.. Sisällä palikkarakentelua, vauvalegorakentelua, kiipeilyä, majan rakentamista.

Juu, ehkä tämä on omaa tylsistymistä lähinnä :)

Se tässä vähän tökkii kun ei ole ajokorttia ja esim. Lähimmälle rannalle matkaa 7 km/ suunta. Olen katsellut peräkärryjä pyörään mutta ovat aika hintavia jos sitten lapsi ei sellaisessa viihdykkään (kun ei viihdy rattaissakaan) ja jää käyttämättä. Pyörän tarakalle laitettava istuin on jotenkim pelottava en kyllä uskaltaisi ajaa lapsi tarakalla. Kotieläinpihoja olen koittanut katsella mutta ei löydy kotikaupungista. Puistossa ollaan käyty päivittäin mutta kun siellä ei ole muita kuin me ja niitä isoja lapsia keskenään.

Se on oikeastaan aika ihana vaihe, kun lapsi tyytyy vielä niin vähään. ( vaikka aikuista saattaa pitkästyttääkin ) Puistoon, hiekkalaatikolle, kävelylle, metsään. picnikille.
Kun esikoinen oli pieni tehtiin usein pieni picnic ihan talon nurkalle ja syötiin eväitä.
Otettiin viltti ja kirjoja mukaan ja mukavaa oli.:)

Pelottaa, että kaadun tai törmään johonkin ja lapselle sattuu jotain. Olen jotenkin ajatellut, että peräkärrynkanssa on helpompi pyöräillä ja istuin tekee pyöräilystä huteraa. Vielä kun minun pyörässäni ei toimi jarrut kunnolla. Olen käyttänyt sitä kaksi kertaa huollossa saman ongelman takia ja aina takaharru on lakannut toimimasta ja etupyörien jarru alkanut vinkua jo matkalla huoltoliikkeestä kotiin. Kyllähän tuolla yksin pyöräilee mutta lasta en uskalla kyytsätä sinakaan tarakalla.

No viette sen miehen joku aamu töihin niin saatte auton päiväksi käyttöön? Oletan että perheessä kuitenkin se yksi auto on..

Enemmän mua taas pelottais laittaa lapsi peräkärryyn, varsinkin jos joutuu autojen seassa ajamaan.
Pyörätiellä on aika tirvallista, rauhallisesti ja ennakoiden tietysti pitää ajaa kun lapsi on kyydissä.

Samat ajatukset täälläkin. Lapsi 1v3kk ja joka päivälle ois jotain kivaa tekemistä hyvä keksiä :) missä päin asutte, jos satuttais samoilla seuduilla olemaan niin voitais käydä piknikeillä yhdessä? :D

Totta on tuo mitä edellä sanotiiin,ihanaa on tuo aika kun lapsi vielä tyytyy vähään (vaikka kyllästyttäähän se äitiä,muistan.) Vanhempi nyt 3v ja koko ajan pitäis jotain,varsinkin sillon kun 1v veli nukkuu päikkäreitä. Menoa ja meininkiä riittää aamusta iltaan,ois ihana välillä vaan tonkia hiekkalaatikkoa ;)

Nyt kun seuraa tuota 1 veen kuopuksen menoa niin kaiholla muistelee sitä kun esikko oli samanikäinen ja meinasi itse tylsistyä. Sama tilanne oli tuolloin,puistosissa ei juurikaan ketään koskaan jne. Nyt huomaa kuinka 1v viihtyy seuraten siskonsa menoa,ei tarvitse samalla lailla olla itse kokoajan höpöttämässä ja leikittämässä. Tehkää sille sisko tai veli ;)

Lasten puhallettava Uima-allas on kyllä kaapissa mutta mietin aikaisemmin ottaisiko käyttöön vasta ensikesänä. Toisaalta kai sitä voi käyttää useampanakin kesänä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkkejä;29941278:
Lasten puhallettava Uima-allas on kyllä kaapissa mutta mietin aikaisemmin ottaisiko käyttöön vasta ensikesänä. Toisaalta kai sitä voi käyttää useampanakin kesänä :)

Heti vaan käyttöön :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkkejä;29941278:

Käyttöön vaan heti :) Sinne vähän ankkoja,laivoja,kastelukannu,kuppeja,kauhoja...mielikuvitus on rajana :) esim. ikeasta saa tosi kivoja kylpyjuttuja lapsille!

Lähinnä olen kai miettinyt jaksaako innostua siitä niin paljoa, että kannattaa täyttää tai jos kärähtää auringosta (patiolle varjoon kyllä ajattelin sen laittaa) kun lutaa slasti vedessä.

Houkuttaisi kyllä laittaa nurmikolle niin saisi itse olla auringossa :) Kuinkakohan helposti iho palaa pieneltä jos on ilman vaatteita auringossa? Mitään isoa auringonvarjoa meillä ei ole eikä varjoista paikkaa pihalla muuta kuin tuo patio.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkkejä;29941304:
Houkuttaisi kyllä laittaa nurmikolle niin saisi itse olla auringossa :) Kuinkakohan helposti iho palaa pieneltä jos on ilman vaatteita auringossa? Mitään isoa auringonvarjoa meillä ei ole eikä varjoista paikkaa pihalla muuta kuin tuo patio.

Meillä oli 1vuotiaalla semmoinen uima-allas missä oli katto. Se oli kätevä. Isoja auringonvarjoja saa kaupasta ;)
Pieni kyllä helposti palaa auringossa, vielä kun vesi heijastaa säteitä.

Tykkääkö hän olla kylvyssä? Jos tykkää, niin tykkää olla altaassakin :) ja vettä ei tarvi olla kuin muutama sentti pohjalla.

Yhteistyössä