Mitä teette tällaisessa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Mitä te teette tilanteessa, jossa tulette sisälle lapsen kanssa (meillä hieman alle 3-v), ja lapsi ei rupea itse riisumaan?

Meillä näköjään nyt kausi jolloin lapsi kokeilee päästä helpolla riisumisesta. Kun tullaan sisälle, lapsi rojahtaa selälleen eteisen lattialle ja vaan odottaa että tulisin riisumaan. Jos en riisu niin seuraa kauheat raivarit.

Tänään makasi sitten yli puoli tuntia hiki päässä paksuissa toppavaatteissa eteisessä kun ei vaan antanut periksi. Osaa kyllä riisua itse kaikki, on tehnyt niin monesti. Lisäksi autoin sen verran että otin häneltä hanskat ja remmit jalkojen alta pois, sekä avasin hatun nauhat, koska nuo tuottaa eniten vaikeuksia.

Helpoimmalla tietysti pääsisin jos vaan auttaisin riisumisessa mutta sittempä tuo varmaan vielä eskarilaisenakin rojahtaa riisuttavaksi...

[QUOTE="Äiti";25535757]Mitä te teette tilanteessa, jossa tulette sisälle lapsen kanssa (meillä hieman alle 3-v), ja lapsi ei rupea itse riisumaan?

Meillä näköjään nyt kausi jolloin lapsi kokeilee päästä helpolla riisumisesta. Kun tullaan sisälle, lapsi rojahtaa selälleen eteisen lattialle ja vaan odottaa että tulisin riisumaan. Jos en riisu niin seuraa kauheat raivarit.

Tänään makasi sitten yli puoli tuntia hiki päässä paksuissa toppavaatteissa eteisessä kun ei vaan antanut periksi. Osaa kyllä riisua itse kaikki, on tehnyt niin monesti. Lisäksi autoin sen verran että otin häneltä hanskat ja remmit jalkojen alta pois, sekä avasin hatun nauhat, koska nuo tuottaa eniten vaikeuksia.

Helpoimmalla tietysti pääsisin jos vaan auttaisin riisumisessa mutta sittempä tuo varmaan vielä eskarilaisenakin rojahtaa riisuttavaksi...[/QUOTE]

Niin siis lopputuloksena tässä tilanteessa lapsi sitten kyllä riisui itse ja oli ylpeä kun sai itse vaatteet pois.

No auttaisin riisumisessa tietty! Ja autan josku koululaiseltakin sukat jalasta (10v!!), ei kai se laps siitä pilalle mee, jos joskua auttaa!!
(omat lapset 3,5,10 ja 12)

Minä joskus sanoin kujeilevin sävyin että "Varopas nyt ettei ne vaatteet vahingossa vaan lähde päältä", niin jopas hihittelee ja riisuu nopeasti:) Olen kyllä miettinyt onko se paha että tässä nyt tehdään juuri päinvastoin kuin sanotaan, mutta molemmat kyllä ovat yhtä mieltä että tässä on hassu vitsi, eikä tämä mikään vakituinen tapa ole:)

En minäkään riisuisi jos kerran osaa itse ja olen jo pyytänyt että lapsi riisuu itse. ap auttoi jo lasta jo niissä vaikeissa kohdissa. Uhmaikäisen pitää saada uhmata. Tosin aikuine voibyrittää keksiä keinon jolla lapsi saa kohtauksen hallintaansa, ette tarttis niin kauan huutaa.

Mun mielestä turha tehdä numeroa asiasta joka varmasti menee ohi itsestään, eli auttaisin. Ihan turhaa pelätä että isommat lapset eivät riisuisi, lapset kuitenkin luonnostaa haluavat tehdä itse juttuja.

Siellä oottelee niin kauan että riisuu itse, jos olen näin sanonut :) Aika usein sanonkin ja jonkun aikaa odottelee, mitä tapahtuu.. En enää oikein taivu lattiaa kohti ja muutenkin, osaahan tuo. Se on sitä uhmaa, kun pitää nähdä kuinka käy.. ;)

Ei lapsi siis raivonnut koko aikaa lattialla ollessaan, vaan vaan makasi a odotti. Sen aikaa raivosi kun olin samassa tilassa. Sitten minun oli pakko lähteä ruoan laittoon jne, jolloin ei lapsikaan kehdannut tyhjille seinille raivota.
Toki minäkin useimmiten riisun, mutta nykyään kun ei enää lapsella ole minkäänlaista omaa osallistumista siihen hommaan...

Minä joskus sanoin kujeilevin sävyin että "Varopas nyt ettei ne vaatteet vahingossa vaan lähde päältä", niin jopas hihittelee ja riisuu nopeasti:) Olen kyllä miettinyt onko se paha että tässä nyt tehdään juuri päinvastoin kuin sanotaan, mutta molemmat kyllä ovat yhtä mieltä että tässä on hassu vitsi, eikä tämä mikään vakituinen tapa ole:)

meilläkin tää toimii alle 2veellä. tuntuu arvostavan mitä tahansa symbolista myöntelyä, että hänellä on oma tahto.

mutta välillä vaan suutun jos tiukassa kohtaa aletaan pelleileen. tykkään että tuonkin ikäisen on hyvä ymmärtää, että on erilaisia tilanteita

[QUOTE="Äiti";25535757]Mitä te teette tilanteessa, jossa tulette sisälle lapsen kanssa (meillä hieman alle 3-v), ja lapsi ei rupea itse riisumaan?

Helpoimmalla tietysti pääsisin jos vaan auttaisin riisumisessa mutta sittempä tuo varmaan vielä eskarilaisenakin rojahtaa riisuttavaksi...[/QUOTE]

voi apua!! 3v on tosi pieni. en kyllä ton ikäsen kans vielä tuosta tappelis. meillä kyllä 3vuotiaana jo tyttö riisunu ja pukenu reippaasti, mutta olisin kyllä auttanu jos sen ikänen olis apua halunnut

Periaatteessa ei ole aina hyvä antaa periksi ja passata lasta, mutta meillä ainakin lapset( 3 ja 4.v) ovat niin poikki ulkoa ja pulkkamäestä tullessa että en jaksa alkaa kinaamaan, vaan yleensä autan ainakin 3.v riisumisessa. Välillä on niitä kausia että riisuvat itse reippaasti ja välillä maataan pitkin lattiaa äidin riisuttavana. Jos sattuu esim.pikkukakkosen tunnarit kuulumaan niin itse riisuvat aika vilkkaasti haalarinsa! En ottais paineita 3.v kokeiluista, vaikka ärsyttäiskin joskus.

Mää oon niin hidas ja huono muistamaan että meillä lapset ovat oppineet tekemän itse. Jos multa kysyy että voitkko riisua niin ehkä sanon joo, kun oon tehnyt tämän ja tuon ja sen ja muistan ehkä riisua lapsen huomenna. On vaan koko ajan niin paljon hommaa, ja unohdan mitä olin tekemässä. Tällainen olen ollut jo lapseesta saakka. Opiskelut teettävät työtä, ruoanlaitot, siivoukset, pyykit.

Jos tullaan sisälle, vien postit, roskat odottaa, riisun itseni, käyn laittamassa ruokaa alulle, muistan että pitää vastata jollekin ja laittaa tekstaria... opiskelujutut mielen päällä. Siellä se lapsi makaa vaatteissaan, ne on pienetstä saakka oppineet että nopeammin tekee itse. Äiti ei ehdi eikä muista.

Mä kyllä autan (varsinkin tuota 3 v:tä) ulkovaatteiden riisumisessa jos ja kun pyydetään apua nätisti. Raivoamalla ei apua tule.
Osaisi hän itsekin, mutta ei ole musta maailman loppu jos joskus autan, varsinkin ulkovaatteiden kanssa joiden kanssa on vielä vähän hankalaa.

Yhteistyössä