mitä tehdä adhd lapselle jolla ruokailut on erittäin haastavia(etenkin aamu/iltapala)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja räps räps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

räps räps

Vieras
Itse olen kyllästynyt siihen että en saa syödä aamu ja iltapalaa rauhassa, varsinkin aamupala ois kiva syösä niin että lapsikin vaan söis ja korkeintaan juttelis siihen päälle.

ikää lapsella on jo 7,5v ja kovasti on kyllä sääntöjä tullut kerrattua(jostain kumman syystä).

Siis sen takia aamu/iltapala on erityisen haastavia koska lääkitys ei vaikuta noina aikoina(saa antaa vasta aamupalan jälkeen ja illalla vaikutus on jo loppunut) lounas ja päivällinen menee suht rauhallisissa merkeissä,mutta ei juuri syö.

Eli varsinainen ongelma on lapsen käytös sekä se että koska syö päivisin niin huonosti(käytännössä yleensä aina) niin on erittäin tärkeä äettä syö edes illalla ja aamulla hyvin,tai edes jotain.

Ja jos mä pistän hänet ekan varoituksen jälkeen pois pöydästä,ei ehi syömään käytännössä mitään, mutta tämä taktiikka ei lopeta ei toivottua käytöstä,aiheuttaisi ainoastaan sen että söisi vieläkin vähemmän, mitä ei voi tehä,koska lääkettä ei saa ottaa tyhjään mahaan.

tarrat ei toimi, eikä pelikiellot tms. ei pöydästä poisto,ei keskustelu,ei kannustaminen,ei se että pelleilystä saisi lisäaikaa(mikä toimi hetkellisesti)

Meill ihan "normaalit" lapset ja silti meinaa mennä syömiset kotona pelleilyksi. Koulussa ja eskarissa ei mitään ongelmaa. Ethän tee "kärpäsestä härkästä"?

No kyllä minusta tuon ikäisen kuuluu osata olla nätisti ruokapöydässä ja käsittääkseni tiettyjä pöytätapoja vaaditaan myös koulussa.

Eikä se mitään kärpäsestä härkästä ole jos en oo saanut tuon lapsen syntymän jälkeen syödä rauhassa aamupalaa!

vai kuvittelitko että diagnosoin itse tuon adhd:n noitten pöytätapojen perusteella? :)

Sä ehkä haluat syödä aamupalasi=olla syömättä yhtä rauhallisissa merkeissä kuin eläintarhan apinahäkissä,mut mä kaipaan jotain muuta.

Meillä osaa 3vuotis olla nätisti pöydässä,mutta toki isompi yrittää pienempääkin villitä tyhmyyksiin.

Kun minä olin tuon ikäinen keitin pikkusisaruskille aamupuurot välillä,ja olin muutenkinäidin apuna,ja ruokin eläimet itse,osasin lähteä kouluun itse. Niin en voi hyväksyä sitä jos lapsi ei osaa istua itse ja syödä.

tämä on siis mulle ongelma johon haluan ratkaisun. ja jos sulal on normi laoset niin kannattaisiko ihan vaan pistää ekan varoituksen jälkeen pois pöydästä niin oppivat olemaan kunnolla.

Meinasin just ehdotella tarroja ym.

Auttaako, jos saa ite valita ja olla mukana tekemässä syömisiä? Auttaisko aikakello? Saako itse määrittää ruuan määrän? Tsemppiä!:hug:

siis käytännössä aamulla on 2-3vaihtoehtoa ja hän valitsee itse mieleisensä,eli ei auta. Saa itse syödä senverran kun haluaa(mutta käytännössä ei yleensä ehdi syömään niin paljon kuin haluaa kun pitää lähteä taksille, siis aikaahan hänellä on syömiseen riittävästi,mutta kun pelleilee ja temppuilee siitä huolimatta että minä puutun temppuiluun ja muistutan syömisestä).

nää päiväruuat menee tosiaan lääkityksen vaikutuksen alaisina,joten on yleensä aika rauhallinen verrattuna aamuihin ja iltoihin. Mutta ei silti juuri syö(lääke vaikuttaa ruokahaluun ja sit on muutnekin nirso=aistiyliherkkyys).

No kyllä minusta tuon ikäisen kuuluu osata olla nätisti ruokapöydässä ja käsittääkseni tiettyjä pöytätapoja vaaditaan myös koulussa.

Eikä se mitään kärpäsestä härkästä ole jos en oo saanut tuon lapsen syntymän jälkeen syödä rauhassa aamupalaa!

vai kuvittelitko että diagnosoin itse tuon adhd:n noitten pöytätapojen perusteella? :)

Sä ehkä haluat syödä aamupalasi=olla syömättä yhtä rauhallisissa merkeissä kuin eläintarhan apinahäkissä,mut mä kaipaan jotain muuta.

Meillä osaa 3vuotis olla nätisti pöydässä,mutta toki isompi yrittää pienempääkin villitä tyhmyyksiin.

Kun minä olin tuon ikäinen keitin pikkusisaruskille aamupuurot välillä,ja olin muutenkinäidin apuna,ja ruokin eläimet itse,osasin lähteä kouluun itse. Niin en voi hyväksyä sitä jos lapsi ei osaa istua itse ja syödä.

tämä on siis mulle ongelma johon haluan ratkaisun. ja jos sulal on normi laoset niin kannattaisiko ihan vaan pistää ekan varoituksen jälkeen pois pöydästä niin oppivat olemaan kunnolla.

Syötä sitä. Meil yksi on "vain" ylivilkas lapsi, eli ei keskittymishäiriöö, mut kieppuu, höpöttää ja pomppaa pöydästä niin että ruokailu häiriintyy.
Nyt 13v osaa jo istua komennosta koko ruokailun ajan, mut edelleen pitää vahtia että syö muutakin kuin yhden perunan, kun sillä on hirvee kiire pois. Lautaselle jää ympäriinsä ruokaa parin lusikallisen verran, siitä joutuu aina huomauttaa. Kyl mä sitä syötin ihan lusikalla noin 8v asti.

Ai pitäisikö äidin saada syödä rauhassa? No ei oo mulla onnistunut 18 vuoteen, tärkeintähän on että kasvavat lapset syö kunnolla! Mä syön joko katkonaisesti samaan aikaan tai sit rauhassa kun ne on lähtenyt. Jos lähdetään yhtaikaa niin usein otan ruuan mukaani ja syön autossa.

Yhteistyössä