Mitä tehdä? Itsemurhauhkaus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Äitini meni naimisiin muutama vuosi sitten ja myöhemmin mies paljastui narsistiseksi psykopaatiksi.

En jaksa selittää tähän kaikkia omituisia vaiheita mitä tiedän miehestä ja mitä on tehnyt sen jälkeen, kun meni äitimme kanssa naimisiin. Viimeisin käänne on kuitenkin se, että on nyt päättänyt tappaa itsensä. On jo jonkin aikaa valmistellut asioita jotenkin niin, että on myynyt omia tavaroitaan ja vaatteitaan pois. Irtisanoi itsensä tällä viikolla töistä. Lisäksi siskoni oli kuullut, kun tämä oli puhunut pojalleen ja tulevansa vielä kerran käymään ja tuovansa samalla pojalle jotain tavaroitaan myös.

Nyt viime yönä sitten on paljastanut äidilleni, että hän aikoo tappaa itsensä ja että lähdöstä tulee komea. Aikoo kuulemma tappaa itsensä sinne heidän taloonsa jotenkin. Tai siis se on äitini talo, mutta mies toki asuu siellä.

Nyt äitini ei tiedä mitä tehdä. Äidilläni neljä alaikäistä lasta ja jos mies tappaa itsensä taloon niin suurella todennäköisyydellä juuri joku lapsista löytää miehen.

Onkohan kellään mitään järkevää sanottavaa? Siis minne äitini tulisi ottaa yhteyttä? Lastensuojeluun?

Tämä on niin käsittämätöntä, että en voi uskoa että tälläistä tapahtuu lähipiirissä. Näistä jutuista kun lukee yleensä vain lehdestä, ei kuvittele että lähipiirissä kävisi jotain tälläistä.

Jos ihminen ilmoittaa tappavansa itsensä ja tekee siitä oikein suunnitelmiakin, niin hänet voidaan mielenterveyslain mukaan ottaa tahdonvastaiseen hoitoon, koska saattaa "olla vaaraksi itselleen tai muille". Tällaisessa tilanteessa terveyskeskuslääkäri tms. voi tarvittaessa pyytää virka-apua myös poliisilta. Rajat on asetettava joka tapauksessa. Lasten ei kuulu elää itsemurhauhkailijan kanssa. Apua voisi hakea myös mielenterveystoimistosta, mikäli hlö niin haluaisi, mutta ymmärsin, että näin ei tässä tilanteessa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
:hug: Se mies pitäis saada hoitoon kun on selvästi vaaraksi itselleen ja mahdollisesti ympäristölle. Luulisi että tuossa tapauksessa onnistuisi pakkohoitokin.

pakkohoidon perusteet täyttyy kun ihminen on vaaraksi itselleen tai muille, eriasia sitten miten tuo ihminen saadaan lääkäriin missä se todetaan. yksi vaihtoehto on ambulanssi joka soittaa poliisit tueksi jos potilas ei itse lähde

Sanoin äidilleni, että ottaa yhteyttä jonnekin lastensuojeluun vaikkapa niin jos he osais sanoa sitten jatkoyhteyksistä ja mitä kannattaa/pitää tehdä.

En tiedä onnistuuko mikään pakkohoito, kun ei ole mitään muuta näyttöä kuin se, että on kertonut äidilleni tuon asian. Eihän sitä kukaan muu kuullut. On vain viime aikoina huomattu, että suomessa tarvitaan todisteet kaikkeen tai mitään ei tapahdu. Toisaalta siskoni kuuli kyllä, kun kertoi pojalleen puhelimessa soittaneensa kirkkoherranvirastoon ja varanneensa itselleen paikan. Äitini kertoi, että se ei kuulemma kuitenkaan onnistunut puhelimessa vaan tämä menee paikanpäälle itse varaamaan sen vielä.

Oma ex uhkaili myös itsemurhalla ja oli sitä muka jo lähössä tekemäänkin ja soitin sille poliisin paikalle. mutta myöhemmin kun jouduin masennuksen takia terapiaan, terapeutti sano et se on ollut sen ihmisen keino kiristää minua, alisti sillä tavalla...

eli luulen että kyseessä sama juttu, etenkin kun narsistisesta ihmisestä kysymys. mutta jos mieltä vaivaa kannattaa soittaa sosiaalitoimistoon tai mielenterveystoimistoon, jossa lääkärit voi viedä miehen pakkohoitoon jos tarve vaatii.

Mutta itse heittäisin tuollaisen ihmisen ulos... jos on pelko että joku lapsita löytää sen jos toteuttaa uhkauksen.

ja kerro tilanne, voivat lähettää ambulanssin hakemaan miestä lääkärin niin päättäessä. Ja sinne on mentävä vaikka sitten kera poliisien. Tk:ssa todennäköisesti tekisivät pakkohoito-päätöksen kunhan saavat ensin miehen sinne. Toimi, kenekään ei tarvi tuota odottaa milloin joku tappaa itsensä lasten eteen!

Systeemihän toimii niin, että tuon uhkauksen perusteella mies viedään lääkärin juttusille, vaikka poliisien avustamana, ja lääkäri haastattelee hänet ja tekee pakkohoitolähetteen sen perusteella. Sen jälkeen mies viedään suljetulle osastolle, jossa häntä voidaan pitää tarkkailtavana muistaakseni kolmen vuorokauden ajan, jonka jälkeen psykiatrisen sairaalan lääkärit tekevät päätöksen jatkohoidosta tai kotiuttamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Oma ex uhkaili myös itsemurhalla ja oli sitä muka jo lähössä tekemäänkin ja soitin sille poliisin paikalle. mutta myöhemmin kun jouduin masennuksen takia terapiaan, terapeutti sano et se on ollut sen ihmisen keino kiristää minua, alisti sillä tavalla...

eli luulen että kyseessä sama juttu, etenkin kun narsistisesta ihmisestä kysymys. mutta jos mieltä vaivaa kannattaa soittaa sosiaalitoimistoon tai mielenterveystoimistoon, jossa lääkärit voi viedä miehen pakkohoitoon jos tarve vaatii.

Mutta itse heittäisin tuollaisen ihmisen ulos... jos on pelko että joku lapsita löytää sen jos toteuttaa uhkauksen.

Kyllä minäkin mietin juuri tuota, että se on vain sellaista uhkailua. Mutta toisaalta on ihan todistetusti myynyt paljon tavaroitaan, irtisanonut itsensä, se hautapaikka.....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoin äidilleni, että ottaa yhteyttä jonnekin lastensuojeluun vaikkapa niin jos he osais sanoa sitten jatkoyhteyksistä ja mitä kannattaa/pitää tehdä.

En tiedä onnistuuko mikään pakkohoito, kun ei ole mitään muuta näyttöä kuin se, että on kertonut äidilleni tuon asian. Eihän sitä kukaan muu kuullut. On vain viime aikoina huomattu, että suomessa tarvitaan todisteet kaikkeen tai mitään ei tapahdu. Toisaalta siskoni kuuli kyllä, kun kertoi pojalleen puhelimessa soittaneensa kirkkoherranvirastoon ja varanneensa itselleen paikan. Äitini kertoi, että se ei kuulemma kuitenkaan onnistunut puhelimessa vaan tämä menee paikanpäälle itse varaamaan sen vielä.

luulen kyllä että ammattilaset huomaa että sillä ei oo kaikki kunnossa. rohkeesti vaan puhelin käteen. kurja tilanne! :hug: :hug:

Ottakaa yhteys mielenterveys-toimistoon ja kertokaa uhkailusta. Mielenterveystoimistossa järjestetään tarvittaessa kriisipalaveri ja ohjataan hoitoon. Myös pakko-hoito voi tulla kyseeseen, koska uhkailee omaa henkeään

Useat jotka ovat tappaneet itsensä,eivät todellakaan ole pitäneet mitään meteliä aikeistaan..mun mielestä jos ihminen tosissaan suunnittelee itsemurhaa,hän ei rehvastele aikomuksillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Useat jotka ovat tappaneet itsensä,eivät todellakaan ole pitäneet mitään meteliä aikeistaan..mun mielestä jos ihminen tosissaan suunnittelee itsemurhaa,hän ei rehvastele aikomuksillaan.

Mutta jos on myös vaikka ahdistuneisuutta niin saattaa hyvinkin uhkailla suurieleisesti itsemurhalla. Käytöksen takana voi olla myös avunpyyntöyritys.

Näin minäkin olen sen asian käsittänyt. Toisaalta tämä ihminen on sairas mieleltään. Ja toisaalta on myös siis järjestellyt niitä asioita myymällä tavaroitaan, irtisanomalla itsensä, hautapaikan varaus....

Vaikea siis sanoa.

Mutta tuntuu vain siltä, että auttaako oikeasti joku ilmoitus ja saako tuollaisen pakkohoitoon. Äitini on niin monet kerrat ollut poliisien juttusilla ja aina vaan hoettu sitä, että ei ole näyttöä. On joskus jopa uhannut ampua ilmoille heidät kaikki niin siihenkin poliisit vain sanoi, että ei oo näyttöä, että olis sanonut noin ja että ei ketään voi kodistaan häätää tuon perusteella.

Itsemurhauhkaukset, niin raivostuttavia ja loukkavia kuin läheisille joskus ovatkin, on otettava aina vakavasti, sillä "narsismi" tms. ei mitenkään vähennä sen itsemurhan todennäköisyyttä. Joskus ajatellaan, että ne "uhkailijat" eivät itsemurhaa tee, mutta asia ei valitettavasti ole niin yksinkertainen. Itsemurhaa on tosi vaikea varmuudella ennustaa. Riskitekijöitä ovat ainakin em. itsemurhaan liittyvät valmistelut, alkoholin ja lääkkeiden väärinkäyttö, masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö, aiemmat im-yritykset, yksinäisyys, miessukupuoli, aseiden, lääkkeiden ym. saatavuus. Suojaavia tekijöitä perheellisyys, uskonnollinen vakaumus ja avun hakeminen. Ja ammattilaistenkin on vaikea varmuudella arvioida, että kuka sitten toteuttaa itsemurhan saatikka läheisten, jotka ovat usein mukana vaikeassa tilanteessa.

Mutta niitäkin on nähty, valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:

Mutta jos on myös vaikka ahdistuneisuutta niin saattaa hyvinkin uhkailla suurieleisesti itsemurhalla. Käytöksen takana voi olla myös avunpyyntöyritys.

Niin voi se mennä noinkin,laitoin vain omakohtaisia havaintojani,tässä on viime vuosina miehen kavereita usea tappanut itsensä...siis sellaisia vanhojen aikojen kavereita.

ja varmaan onkin ihan eriasia jos on mieleltään sairas.

Minusta tuntuu, että tämän maan mielenterveyspalvelut ovat niin huonossa jamassa, että edes itsemurhayritys ei välttämättä johda minkäänlaisen hoidon tarjoamiseen tai ainakaan pakkohoitoon, jos potilas ei itse ole hoitoon suostuvainen.
Pakkohoidossa voidaan pitää 3 päivää. Jos et sinä aikana ole avoimen itsetuhoinen, ei ole perusteita pitää "kiinni" sitä kauempaa.
Lähiomainen yrittänyt lääkkeillä useamman kerran itsemurhaa. Ja useamman kerran on lähtenyt vatsahuuhtelun ja muun akuuttihoidon jälkeen kotiin, joko kieltäydyttyään hoidosta tai lähdettyään ihan vaan omin lupinensa, eikä kukaan ole perään kysellyt. Ja jos ihminen on siinä jamassa, että toivoo omaa kuolemaansa, niin hoitomyöntyvyys ei ole yleensä paras mahdollinen.
Mielenterveystoimistoon saattaa olla kuukausien jonot ja senkin jälkeen käyntejä ehkä 1x/kk. Ne ei ketään pidä hengissä.
Isoimmissa kaupungeissa on jonkinlaisia kriisipäivysytyksiä, mutta niihinkin pitää itse hakeutua, jonkun viedä.
Jotenkin en enää usko, että kukaan ulkopuolinen/viranomainen itsetuhoiseen käytökseen kovin hanakasti puuttuu.
Ja läheisille on tosi raskas taakka odotella, milloin seuraavan kerran on "tilanne päällä" tai jopa tosi kyseessä :(
Faktahan on se, että tukea voi, mutta ketään (edes läheistä) ei voi väkisellä pitää hengissä tai vahtia 24/7 .... :(

Yhteistyössä