Mitä tehdä, kerronko kaverille vai en?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras ap"

Vieras
Tilanne siis se, että kaverin vauva n. 2kk oli mulla hoidossa. Tarkoituksena oli lapsen olla luonani vain n.4h, no kaverilla tuli mutkia matkaan ja pyysi että vahdin vielä vähän pidempään.
Lapsella oli mukanaan korvikkeet olisi ollut tarpeeksi ja ylimääräistäkin, jos en olisi vahingossa kaatanut yhtä purkkia pitkin pöytiä ja se ylimääräinen meni siis käyttöön, joten tälle "lisäajalle" ei jäänyt maitoa.
Soitin kaverille ja kysyin mitä tehdään kun kauppaan en pääse lähtemään, oma 10kk vauva sillon nukkumassa ja isompikin 2,5v kotona, joten en viitsi/pääse ilman autoa lähtemään, kahden vauvan ja taaperon kanssa. Kysyin onko ok, jos pumppaan omaa maitoa ja annan sitä? Tämä sopi kaverille.
Ja näin tehtiinkin, valitettavasti en vaan pumpulle heru kovin hyvin joten maito määrä jäi pieneksi ja vauva oli taas pian nälkäinen.
Omaanikun imetin ja sen jälkeen otin tuon vauvan syliin niin alkoi hamuta rintaa ja kiukustui kun ei saanut. Lopulta annoin vauvan kokeilla ja sehän imi ihan tyytyväisenä rintaa ja söin hyvin.

Ongelma siis se, että mitä sanon kaverille? Hän on aina sanonut ettei imetä koska vauva ei huoli rintaa ja ei edes hamua/tunnu tajuavan sen ideaa. Hyvin tuo hiffasi, joten ongelma ei ole siinä. Kaverilta tulee kyllä maitoa, tai ainakin tuli ihan kunnolla kun valitti että paidat märkänä jne. Eli kyse vissiin siitä ettei halunnut imettää? Joka mulle nyt sinäänsä ihan sama, kukin tavallaan. Mutta jos nyt kerron, niin sitten paljastuu hänen "huijauksensa"? Ja hän voi suuttua kun/jos ylitin jonkun tietyn rajan siitä, kuinka läheisesti toisen lasta voi/saa hoitaa.

Toisaalta, jos kerran sait luvan antaa lypsettyä maitoa, mutta mä en kuitenkaan kertoisi, jos kaverisi on kerran valehdellut imettämiseen liittyvistä asioista, niin jäi kaverista vähän epämääräinen kuva.

Muut on varmaan eri mieltä, kuin minä, mutta entäs jos pidät tän tässä vaiheessa omana tietonasi. Joskus vuosien päästä, kun ímetys ei ole ajankohtainen asia, kerrot, jos kerrot silloinkaan.

Jos kaverisi ei koe imetystä miellyttävänä tapahtumana, ahdistuu siitä ja potee kuitenkin huonoa omatuntoa asiasta? Ei uskalla / halua puhua siitä... Tietää, että pitäisi, mutta ei pysty siihen.

En mä kertois. Tulee vaan paha mieli. Ei välttämättä oo kyse mistään "huijauksesta", rinnatkin on erilaisia ja otteissakin voi olla jotain vikaa tai sitten jotain muuta ongelmaa, mitä taas sulla ei ole. Mulla syöttöpunnituksen mukaan vauva ei saanut maitoa juuri mitään, mutta pumpulle heruin paremmin. En hyvin kyllä sillekään, mutta pumppasin silti kolmisen kuukautta.

Muut on varmaan eri mieltä, kuin minä, mutta entäs jos pidät tän tässä vaiheessa omana tietonasi. Joskus vuosien päästä, kun ímetys ei ole ajankohtainen asia, kerrot, jos kerrot silloinkaan.

Jos kaverisi ei koe imetystä miellyttävänä tapahtumana, ahdistuu siitä ja potee kuitenkin huonoa omatuntoa asiasta? Ei uskalla / halua puhua siitä... Tietää, että pitäisi, mutta ei pysty siihen.

just, et sun mielestä voi imettää kaikken mukuloita eikä siitä kannata mainita.. en kyllä lasta sulle antais... ite ainakin haluisin tietää jos mun lasta ois joku imettäny..

No mä ehkä kertoisin tyyliin "kun en pumpulle heru niin hyvin niin maitoa tuli pumppaamalla niin vähän, että vauva jäi nälkäiseksi ja oli sitten pakko kokeilla imettämällä... onneksi onnistui ettei iskenyt paniikki päälle". Siis et tee numeroa siitä että vauva kuitenkin huolii sen rinnan, vaan pidät pääasiana sen että vauvan piti saada ruokaa, kuten asia olikin. Jos kaveri närkästyy, niin luulisi siitä tulevan järkiinsä, kyse oli kuitenkin vauvan ruokkimisesta.

Voihan se olla ettei itsellään ole vaan lähtenyt sujumaan tai vauva tajusi idean nyt kokeneemman imettäjän ohjaamana. Ehkä kaverisi rohkaistuu vielä yrittämään tai jopa kysymään sinulta neuvoja mutta pallo sen osalta on hänellä, älä missään nimessä lähde tyrkyttämään neuvoja. Ilmaiset että vauva suostui syömään rintaa ja jätät asiaan siihen, mikäli kaverisi ei lähde aihetta jatkamaan.

Tarkoitukseni oli vielä sanoa että kaverisi ei ehkä ole asiasta valehdellut tai liioitellut, joskus imettäminen on vaan hankalaa (varsinkin ensikertalaiselle) ja toisaalta on ihan eri asia imettää 2 kk vauvaa kuin vastasyntynyttä. Mutta myöhäistä ei ole vieläkään jos kaverisi vaan haluaa vielä yrittää ja maitoa tulee. :)

Kyllä mä kertoisin, samalla tyylillä mitä Lissu sanoi. Tavallaan ohimennen vaan ja sen ihmeemmin asiaa vatvomalla. Tosin olisin sen heti kertonut sillon kun seuraavan kerran puhuisin kaverin kanssa, siis sillon kun tulis hakemaan lasta tai soittais tms.

just, et sun mielestä voi imettää kaikken mukuloita eikä siitä kannata mainita.. en kyllä lasta sulle antais... ite ainakin haluisin tietää jos mun lasta ois joku imettäny..

Onko mulle ilmaantunu perskärpänen??
Tuolla yhdessä muussa ketjussa ihme vääntäjä kommentoi VAIN mun vastauksia. Voit siis lopettaa jo, kiitos.

Ja hehe, monihan on täällä vastannu samoin, et älä kerro... ;)

Jotenkin vaikeata miettiä miten asian kanssa toimisi. En haluisi valehdella kaverille ja jättää siis kertomatta, koska kyllä mäkin haluisin tietää jos joku mun lastani imettäisi, enkä edes tiedä kuinka asiaan suhtautuisin.
Mä oon koko ajan vähän ollut sitä mieltä että tuo imettämättömyys johtuu enempi kaverista kuin siitä ettei se onnistuisi muista syistä. Alkuun hän aina sanoi, että imettää kyllä kotona muttei viitsi "julkisesti". Kerran hän jätti vauvan minulle siksi aikaa että lähti kotoa hakemaan maitoa, vaikka olisi helpommalla kuitenkin päässyt että olisi imettänyt vauvan edes sen kerran "julkisesti", paikka kuitenkin oli sellainen että olisi päässyt omaan rauhaan.

Mutta oli miten oli, ihmettelen lähinnä sitä miksi valehtelee asiasta. Jotenkin mun mielestä oli helpompi ymmärtää jos rehellisesti kertoisi, kun tuollaisia epäilyttäviä juttuja. En ole koskaan kuitenkaan hänelle muuta sanonut, kuin että pääasia että lapsi tulee ruokittua jne.

Jos en kerro tätä imetys juttua, asia vaivaa mua aina kun ollaan yhdessä, jos kerron pelkäön loukkaavani häntä jotenkin tai toisaalta hänen ajattelevan että yritän olla "parempi" tai olen liian läheinen vauvalle, kuulostaa tyhmältä mutta tälläsiä mä pyörittelen mielessä.

joskus erään kaverini kanssa tuli juttua imettämisestä ja hän oli hyvin vahvasti sitä mieltä, että olisi kamalaa jos joku muu imettäisi hänen lastaan. koki sen tosi intiimiksi asiaksi ja jos olisi noin käynyt hänelle niin varmasti suuttuisi siitä ja pahoittaisi mielensä.

itse en asiaa osaa noin ajatella, mutta näemmä se toisille tosiaan on tosi iso asia. varaudu siis siihen, että reaktio voi olla vahvakin, jos kerrot.

Voihan se olla että kaverillasi on vaikeuksia imetyksen kanssa? Ja on tuskastumiseen asti yrittänyt kotona, eikä halua julkisesti näyttää kuinka tuskaista se on. Jos sulla jo toinen lapsi ja sekin 10kk niin sun rinnat on jo muokkautunu helpommin vauvan imettäviksi, kaverillas 2kk vauva ja voi olla että nännipiha ei ole muokkautunut vielä imetykselle helpommaksi.. Ja itse kysymykseen, en kertoisi kaverille.

[QUOTE="Lissu";27421620]No mä ehkä kertoisin tyyliin "kun en pumpulle heru niin hyvin niin maitoa tuli pumppaamalla niin vähän, että vauva jäi nälkäiseksi ja oli sitten pakko kokeilla imettämällä... onneksi onnistui ettei iskenyt paniikki päälle". Siis et tee numeroa siitä että vauva kuitenkin huolii sen rinnan, vaan pidät pääasiana sen että vauvan piti saada ruokaa, kuten asia olikin. Jos kaveri närkästyy, niin luulisi siitä tulevan järkiinsä, kyse oli kuitenkin vauvan ruokkimisesta.

Voihan se olla ettei itsellään ole vaan lähtenyt sujumaan tai vauva tajusi idean nyt kokeneemman imettäjän ohjaamana. Ehkä kaverisi rohkaistuu vielä yrittämään tai jopa kysymään sinulta neuvoja mutta pallo sen osalta on hänellä, älä missään nimessä lähde tyrkyttämään neuvoja. Ilmaiset että vauva suostui syömään rintaa ja jätät asiaan siihen, mikäli kaverisi ei lähde aihetta jatkamaan.[/QUOTE]

Tätä kannatan.

Mä oon miettinyt nyt ja sen verran tullut viisaammaksi(?) että ajattelin ensin keskustella asiasta sillein yleisesti ja kuulostella mitä mieltä kaveri on tuosta toisen lapsen imettämisestä, jos sanoo ymmärtävänsä tietyissä tilanteissa kerron että sen takia kyselin kun näin kävi, jos taas on todella kielteinen asiaa kohtaan jätän kertomatta.

Toi hänen imetyksensä, niin en tiedä mikä oikeasti on syynä enkä oikeastaan edes välitä. Ainut tosiaan mitä mietin on se, että jos ei kerro koko totuutta niin miksi tuntee tarvetta valehdella? Hänellä siis myös, on toinen lapsi muutamia kuukausia omaa esikoistani vanhempi. Emme tunteneet näiden isompien vauva-aikoina toisiamme vielä hyvin joten en tarkkaan tiedä miten silloin asia imetyksen kanssa on ollut. Sen on sanonut ettei imettänyt kauaa esikoistakaan.

Mutta tän aloituksen pointti ei nyt tosiaan ollut se että imettääkö vai ei, vaan se että miten itse nyt toimin tapahtuneen kanssa. Ja tällä hetkellä tuo yllä kuvailemani, tuntuu ehkä luontevimmalta ja sopisi meidän normaaleihin keskuteluihin kuitenkin.

( mä muuten salaa pikkasen toivon että tää ko. kaveri sattuis lukemaan tän, niin ongelma olisi ratkaistu)

Onneksi mulla on mies tuollaisia tilanteita varten. Jos korvike tms loppuisi ja lapsia on liikaa että itse voisin käväistä. Jos sä tiedät varmasti että olet terve niin eipä tuossa ongelmaa silleen.. mutta en kertoisi imetyksestä kaverille, toteaisin vaan että joi pumpatun maidon.

Jos kaveri jo haki vauvan ja et mtään maininnut, niin tuskin sanoisin siitä myöhemminkään. Jollei sitten tulisi jossain välissä luonteva tilaisuus siitä mainita. Mutta aasin siltoja tekemällä en ottaisi puheeksi. Tai sitten kaveri palstailee ja jos tiedot oli oikein, laskee yhteen yks plus yks, niin ei tarvi kertoa

Ja muuten, oon ennekin miettinyt tuota vauvan rinnan hamuamista että tuleeko se isommallakin kuin juuri syntyneeltä luonnostaan? Siis laitoksellahan suurinosa vauvoista alkaa heti hamuamaan rintaa, mutta jos vauva pulloruokittu aina niin muistaako enää koko juttua?
Mun toisella kaverilla on nyt n.5kk vauva ja on ollut aina pulloruokittu ja kun on nälkäinen niin ei edes ala hamuamaan rintaa, ei edes ollessaan pienempi. mitä taas rintaruokitut vauvat tekee, vaikka ei olisi edes oman äidin sylissä.
Siinä tapauksessahan tuo kaverin vauva ainakin, tiesi mitä niistä rinnoista tulee vai johtuiko vain "vahvasta" tuoksusta?

[QUOTE="vieras";27422590]Onneksi mulla on mies tuollaisia tilanteita varten. Jos korvike tms loppuisi ja lapsia on liikaa että itse voisin käväistä. Jos sä tiedät varmasti että olet terve ...[/QUOTE]

On mullakin mies, valitettavasti mun miehen pitää joskus olla töissäkin.
Ja terve tietääkseni olen, ainakin näin uskon ja en mä omaanikaan imettäisi jos olisin sairas.

[QUOTE="vieras";27422616]Jos kaveri jo haki vauvan ja et mtään maininnut, niin tuskin sanoisin siitä myöhemminkään. Jollei sitten tulisi jossain välissä luonteva tilaisuus siitä mainita. Mutta aasin siltoja tekemällä en ottaisi puheeksi. Tai sitten kaveri palstailee ja jos tiedot oli oikein, laskee yhteen yks plus yks, niin ei tarvi kertoa[/QUOTE]

Joo, vauva on haettu. Tää siis tapahtui jo eilen. En maininnut silloin, kun heillä jo kova kiire kotiin pitkäksi muuttuneen päivän takia. Hakivat vaan vauvan ja lähtivät.

Ja kuten jo mainitsin, pikkasen toivoisinkin että näkisi tämän ketjun. Tosin ei tietääkseni kyllä ikinä ole palstaillut, mutta jos sattuisi eksymään?

Yhteistyössä