Mitä tehdä kun 9-vuotias ei uskalla mennä yksin nukkumaan ja itkee jos jää yksin sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa äiti

Vieras
Kyseessä 9-vuotias poika ja tämä alkoi jo vuosi sitten, mutta nyt vaan pahentunut. Ei uskalla nukkua omassa sängyssä vaikka nukkuu samassa huoneessa sisarusten kanssa. Nukutetaan uneen asti omassa sängyssä jos menee siihen. Tänään ei mennyt vaan meni meidän aikuisten sänkyyn ja juuri nyt itkee siellä ja mies yrittää saada nukkumaan edes siihen. Yöllä tulee joka ikinen yö nukkumaan meidän väliin tai jalkopäähän niin ettei huomata. Asutaan 2-kerroksisessa rivitalossa eikä uskalla mennä yksin alakertaan jossa makuuhuoneet. Pelottaa möröt. Pelottaa kun ei saa unta. Mitä ihmettä teen? Minne otan yhteyttä kun ei tämä kai ole normaalia enää? Ei uskalla päivälläkään mennä alakertaan yksin vaan ottaa 3-vuotiaan sisaruksen turvaksi niin sitten uskaltaa mennä. Tänä iltana on saatettu se jo 3 kertaa alas nukkumaan kun tulee peloissaan ylös. Mikä ihme on hätänä? Ja mistä kysyn apua?

Vaikealle kuulostaa vaikka ei se ole kyllä mitenkään tavatonta että "vielä" tuossa iässä pelkää vaikka mennä toiseen kerrokseen yksin kotona. (Tai tunnen ainakin useamman perheen jossa ollut vastaavaa että sisarus on saattanut toista alakertaan vessaan jne)

Perheneuvolakohan olisi oikea osoite kysellä apua noin alkuunsa? Mieluummin pian koska kyllä tuossa on sitten tottumuksellakin iso rooli, onhan se kiva kun saa vanhempien huomion jonka varmaan nuoremmat sisarukset ainakin osin ovat ns varastaneet. Ehkä lapsella on univaikeuksia ja siten pelot korostuu kun valvoo yksin.. Mörköjen pelkääminenkin on osin ihan normaalia mutta onhan tuo hankala tilanne niin kannattaa kysellä apuja kyllä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Tuo lienee erittäin normaali ikä pelkojen uudelleen heräämisen. Keskustele, kuuntele, miettikää yhdessä mikä voisi auttaa niin että olo tuntuisi turvalliselta.
Itse en jättäisi ketään yksin pelkäämään, vaan ottaisin vaikka patjan ja menisin viereen. Meillä kaikilla mennyt pelkovaiheet ohi loppujen lopuksi

Kauankohan tätä kestää? Ollaan kyllä vieressä ja joskus lähdetään kun jää lukemaan vähän tai on muuten ihan rauhassa. Kuitenkin ne möröt alkaa jossain vaiheessa taas pelottaa. Pieni patteriyövalo annettiin sänkyyn ja lohdutettu ettei haittaa vaikkei nukuta ja voi lukea jos ei nukuta. Tuntuu, että se olo on turvallinen vain jos äiti tai isi on vieressä. Aina kun herää niin huutaa äitiä tai isiä tai lähtee viereen nukkumaan tai olohuoneeseen jos ollaan vielä hereillä.

mulla viisivuotiaalla sama vaihe nyt päällä, nukkunut vuoden verran yksin omassa huoneessaan, nyt ei enää uskalla. laitoimme hänelle sängyn meidän makkariin, kunnes vaihe menee ohi. Tuskin se siinä enää murrosiässä nukkuu. Lapsia on eriluonteisia, miksi tehdä asiasta ongelma?

Veikkaan että siellä on vanhemmat kummituksilla pelotelleet jossain vaiheessa ja nyt se kostautuu.

Ei olla. Pojan kaveri oli tosin näyttänyt sille erään kerran pätkän manaajaa videolta. Tuosta ainakin oli peloissaan silloin kun oli näyttänyt ja itki kun se manaaja pelotti. Sanottiin, että lähde kotiin jos laittaa sen videon taas päälle. Oli näytellyt sitä enemmänkin kavereilleen(tämä poikani kaveri).

No onhan se manaaja hiton pelottava. Ja varmasti nakertunu kaikkien muistiin jotka on sen nähny.

No mutta. Lapset näkevät ja kokevat pelottavia asioita. Miten tuon käsittelitte? Näytittekö esim niitä elokuvanteko dokumentteja missä se tyttö on ihan normaali leikkivä tyttö ja miten se vaan meikataan sen näköiseks.

Yks mikä tulee aina mielee, nii tarkistaa ettei lapsella oli liian isot risat. Ne aiheuttaa öisin hengityskatkoja, ja painajaisia, tukalaa oloa, tiheää sykettä jne.

Mitä sille mörölle tehdään? Pelätään, vai sanotaan ettet ole totta. Ja mieti miten rohkea lapsi oikeasti on, kun uskaltaa kauhusta huolimatta tulla teidän huoneeseen asti.

No joo, tosi huono kommentt, joudan nukkumaan

Meillä samaa. Tosin vähän eri pelkoja ja alkanut nyt syksyllä, täyttää tammikuussa 8. On nyt saanut nukkua meidän huoneessa patjalla ja nukahtaa viereen. Pelkää monia asioita, mörköjä, kuolemaa, tulipaloa,... Tyttö tokalla ja joutunut nyt olemaan aamuja pikkusiskonsa kanssa ja samoin iltapäivällä kotona. Nyt on kertonut, että pelkää kamalasti olla ilman aikuista ja siitä taitaa johtua tämä pelko ja stressi. Itse soitin neuvolaan ja sitä kautta lähdetään purkamaan asiaa ensi viikolla.

Pitäs selvittää mistä pelot tulee. Saako pelata tietsikala tai pelikoneilla liian pelottavia peleja, tai onko katsojut liian jännittäviä ohjelmia telkkarista. Meillä ainakin lapselle aiheutti va staava ihan joku lastenohjelma. Onko käytössä yövalo.

Meillä on 10-vuotiaalla saman kaltaista ongelmaa, joka alkoi kesällä. Oli nähnyt jonkun videonpätkän jostain elokuvasta, joka oli pelottanut ja nyt näkee ajoittain painajaisia eikä uskalla siksi oikein mennä nukkumaan. Silloin ei ole ongelmaa jos on joku kaveri yökylässä tai isoveli nukkuu samassa huoneessa, mutta yksin ei uskalla oikein olla.
Olen joskus lueskellut hänen huoneessaan kunnes nukahtaa ja sanonut että saa tulla viereen jos yöllä herää pahaan uneen. Uskon tämän olevan vain joku kausi, joka menee ajallaan ohi.

Ainakin omasta lapsuudesta muistan, että liian jännät tv-ohjelmat, vaikka ihan uutiset, lehdet, kirjat, aiheuttivat pelkoa. Nykyään varmaan pelit myös. Toisaalta ei,voi suojella liikaa. Esim. Juat uutisilta. Hyvä jos lapsi uskaltaa hakea turvaa aikuiselta ja puhua, älkää käännyttäkö pois. Oishan se kiva, jos aikuisilla olis öisin oma rauha, mut kyl toi vaihe menee ohi.

Meillä myös 10 vuotiaalla pojalla samanlainen vaihe menossa. Tuntuu, että samaan aikaan on kiinnostunut kauheasti ohjelmista ja peleistä, mutta on myös alkanut säikkymään vähän kaikkea. Itse laittaa monesti mainosten alettua käden silmien eteen jos tulee hurjempi mainos (ihan päivällä, mutta sillonkin mainokset välillä aika hurjia).
Tilannetta pahensi huomattavasti kun oli kaverinsa luona katsonut pätkän jotain zombielokuvaa. Harmittaa ihan kamalasti, että muksuilla on nykyään huoneissaan telkat ja tietokoneet niin tuommoista pääsee sattumaan (meillä ei ole, eikä aikoihin tule). Muutama viikko meni niin, että poika ei nukahtanut kuin viereen kädestä pitäen. Monet itkut itki ja olin jo lähdössä viemään poikaa lääkäriin tai terapiaan. Onneksi tilanne on jo helpottanut paljon, mutta edelleen iltanukahtaminen on oma operaationsa. Ei haluaisi yksin nukkumaan. Päivälläkään ei halua mennä yksin omaan huoneeseen leikkimään jos ketään ei ole samassa kerroksessa.
Helpottavaa kuulla, että muillakin on samanlaisia vaiheita menossa. Tärkeintä kai on ettei missään vaiheessa hermostu. Itse olen selittänyt aina kärsivällisesti uudestaan ja uudestaan, että elokuvat ei ole totta ja kuinka niitä tehdään. Olen kertonut, että itsekkin olen pelännyt pienenä mörköjä ja muuta, mutta se menee AINA ohi. Olen luvannut ja vannonut, että mörköjä ei ole ja pelätä ei tarvitse. Tämä on tuntunut aina vähän helpottavan.

Minkälaisia vitun vellihousuja te nykyään kasvatatte, kun eivät penikkanne uskalla edes ite nukkua. :headwall:

Näkisin tämän ongelman suurimmaksi syyksi kasvatuksen epäonnistumisen tai paremminkin sen puutteen :attn:

Majuri on ihan,selkeästi,väärässä.,kautta aikain,on lapsilla,ollut pelkoja.,ennen tunteista,,peloista,on,vaan,vaiettu. Onneksi nykyään asioista puhutaan. Ei ne puhumatta muutu olemattomiksi. Ennen lapsia oikein kasvatettiin pelolla. Onneksi nykyään ei,,useimmat ainakaan.

Meidän tytöllä 9v nyt ajoittain samaa juttua,ei saa yksin nukahdettua,esim.eilen mieheni meni patjalle hänen huoneeseen,kun tyttö hereillä vielä 22.30.Tytöllä oli pahin vaihe tuossa vuosi sitten,silloin itki n.kaksi kk joka ilta,otin terkkaan yhteyttä,syytä ei löytynyt.Tyttö itsekin tietää,että jos menee liian myöhään sänkyyn,sillon uni ei tule,kun hän alkaa kuvitella että jää yksin valvomaan,kun kaikki muut nukkuu jne,vaikka aina odotetaan ,että hän nukahtaa.
Tyttö haluaa ehtiä sänkyyn kahdeksan aikoihin,koska tykkää lukea hieman,ja jos ehtii sänkyyn ajoissa,silloin nukahtaa ennen ysiä,jos sänkyyn meno viivästyy,silloin tulee ongelmia...
Esim.isä oli luvannut.että Jouluaattona saa valvoa kymmeneen,tyttö sanoi,että hän ainakin menee aikaisemmin nukkumaan..
Pojallamme 11v ei ole vastaavia ongelmia ollut..

meillä 8-veellä sama tilanne. 4-vee pikkuveli kelpaa tueksi ja turvaksi. me on ratkaistu asia niin että illalla nukkumaan mennessä silitetään hetki, huoneessa on nyt jouluvalo eli siellä on varsin valoisaa ja yöllä jos herää ja pelottaa isä siirtyy viereen nukkumaan. pikkuveli kun kömpii meidän sänkyyn...tämä on vain vaihe joten itse olen miettinyt että tuskin 10-vuoden päästä poika enää samaa harrastaa....tsemppiä sinne. ps. meillä lapsi alkaa itse itkemään olevansa pelkuri joten yritä vielä tukea lapsesi itsetuntoa...

Minkälaisia vitun vellihousuja te nykyään kasvatatte, kun eivät penikkanne uskalla edes ite nukkua. :headwall:

Näkisin tämän ongelman suurimmaksi syyksi kasvatuksen epäonnistumisen tai paremminkin sen puutteen :attn:
Tiesitkö että lastenkin pelot on aitoja 10v poikani laittoi keittiön lampun päälle ja lamppu kirjaimellisesti räjähti sen jälkeen hän ei halua nukkua yksin eikä olla yksin huoneessaan hänen mielestä meilä on henkiä.....ja mitä vellihousuihin tulee niin minut kasvatettiin ankaralla kädellä ja kaikki pelot piti kohdata itse.....ja en todellakaan halua että lapseni joutuu käymään saman läpi.....kuunellkaa lapsianne älkää vähätelkö

Yhteistyössä