Mitä tehdä kun hygienia- ja puhtauskäsitykset on miehen kanssa täysin erilaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mimmi"

Vieras
Olenko mä liian nipo?

Miehen vanhemmat on iäkkäitä, anoppi kulkee hiukset rasvaisina, kun kerran viikossa käydään saunassa ja sillä selvä, eli mies on kasvanut tuollaisessa ympäristössä eikä häntäkään näytä häiritsevän hiusten likaisuus. Mä taas en ymmärrä miten kenenkään nykyaikana pitäisi liikkua likaisena? Tai että pitäisi tottua siihen likaisuuden tunteeseen? Eikö puhtaus tunnu hyvältä?
Ja hampaita ei pese säännöllisesti, hammasharja vanha ja joka suuntaan harottava eilä edes hammastahnaa käytä.
Siis hyi, tuon tajuaminen oli mulle täydellinen turn off, enkä tosiaan suutele moista iljetystä enää ikinä.

Vaatteita ei pestä. Ei ainakaan ulkovaatteita, koska nehän kuluvat pesussa. Tästä ollaan väitelty usein, kulkee siis paskasissa goretex-vaatteissa vuodesta toiseen, koska niiden materiaali menee pilalle kuulemma pesusta.

No enpä kyllä kestäisi elää tuollaisen kanssa, koska suuteluhalut olisivat nollilla. Perushygieniaan kuuluu päivittäinen peseytyminen ja kahdesti päivässä tapahtuva hampaiden harjaus hammastahnaa käyttäen.

Hyi :X

Miten olet joskus edes alkanut suhteeseen tuollaisen possun kanssa? Ei tulis mieleenkään suudella tai vielä vähemmän harrastaa seksiä likaisen miehen kanssa.

No meilläkin on erilaiset käsitykset, ei tosin noin räikeät. Minä olen suorastaan NIPO (eli liiankin fanaattinen) mies sitten sellainen vähän tyypillisempi mies, eli ei nyt niin väliksi vaikka kalsareissa olisi ruskea raita. Meillä mies kyllä pesee vaatteensa itse ja pesee ne viikottain, mutta esim. siitä motkotan kun saattaa käyttää samoja vaatteita alusvaatteita myöten kaksi päivää putkeen :X yöks.

Hammaspesu meilläkin tökkii, se on kyllä ärsyttävin piirre. Tutkimusten mukaan tosin miehillä melko tavallista, valitettavasti. (olen hammashoitaja)

Ratkaisuja.. en ole mitään taikasauvaa keksinyt. Muistuttelen hyvällä jolloin yleensä jotain tapahtuu.

No meilläkin on erilaiset käsitykset, ei tosin noin räikeät. Minä olen suorastaan NIPO (eli liiankin fanaattinen) mies sitten sellainen vähän tyypillisempi mies, eli ei nyt niin väliksi vaikka kalsareissa olisi ruskea raita. Meillä mies kyllä pesee vaatteensa itse ja pesee ne viikottain, mutta esim. siitä motkotan kun saattaa käyttää samoja vaatteita alusvaatteita myöten kaksi päivää putkeen :X yöks.

Hammaspesu meilläkin tökkii, se on kyllä ärsyttävin piirre. Tutkimusten mukaan tosin miehillä melko tavallista, valitettavasti. (olen hammashoitaja)

Ratkaisuja.. en ole mitään taikasauvaa keksinyt. Muistuttelen hyvällä jolloin yleensä jotain tapahtuu.

Mäkin olen hammashoitaja :). En kyllä miestäni oman työpaikan vastaanotolle kehtaisia päästää... :/

Miehesi on perusjäärä :)

No mutta core-tex
Tuossa on core-texin valmistajan sivut. Sieltä FAQs kohta ja Care, kakkosena on kohta jossa kysytään kuinka ysein core-tex kuuluisi pestä? Vastaus on vapaasti suomennettu, että niin usein kuin vaate likaantuu, koska vain puhtaalla materiaalilla on vedenpitokyky. Likaisuus (myös ihan savu) estää kangasta toimimasta oikein.
https://www.gore-tex.com/remote/Satellite/content/customer-service/faq/4

Voisit itseäsi säästääksesi antaa appivanhempiesi pysyä niin kakkaisina kuin haluavat. Et kai sentään heidän kanssaan asu? Mutta miehen kanssa voisi tietysti neuvotella haluaako hän ottaa sinut huomioon välittämällä hygieniastaan vai valita likaisen ukon elämän, joita sitten huoltamoiden nuhjuisissa baareissa istuu vanha virtsa lemuten kahden metrin päähän. Jos se on hänestä kivan oloista elämää, niin anti mennä vaan omia polkujaan ;)

Muuten olen sitä mieltä, että jos puoliso on täysin eri mieltä puhtaudesta, eikä esim. harvoihin pesukertoihin ole hyvää syytä, ei kannata toista ryhtyä koulimaankaan. Maailmassa on muutamia vaikeita aiheita, joista on turha tapelle: siisteys , politiikka ja makuasiat.

Miehelläni on niin hankala psori, ettei hän voisi pestäkään itseään joka päivä. Tämän ymmärrän, että nahka pysyy siedettävässä kunnossa.

Miehen vanhemmat todennäköisesti käyvät kerran viikossa suihkussa saunan yhteydessä. Mies sen sijaan käy päivittäin suihkussa ja peseee hampaansa aamuin-illoin.

Jaaaa eikös psorinkin hoito-ohjeet ole hieman päivittyneet tuon pesun suhteen. Hilseilevä tai rasvanen iho pitäisi saada puhtaaksi ja vanhat ihovoiteet pois iholta, ja rasvata paksulti kosteaa puhdasta ihoa.
Toki siis ymmärrän että kukin tuntee oman ihonsa käyttäytymisen parhaiten, mut kannattaa ainakin välillä vilkasta niitä uusia suuntauksia :)

Voisit itseäsi säästääksesi antaa appivanhempiesi pysyä niin kakkaisina kuin haluavat. Et kai sentään heidän kanssaan asu? Mutta miehen kanssa voisi tietysti neuvotella haluaako hän ottaa sinut huomioon välittämällä hygieniastaan vai valita likaisen ukon elämän, joita sitten huoltamoiden nuhjuisissa baareissa istuu vanha virtsa lemuten kahden metrin päähän. Jos se on hänestä kivan oloista elämää, niin anti mennä vaan omia polkujaan ;)

Muuten olen sitä mieltä, että jos puoliso on täysin eri mieltä puhtaudesta, eikä esim. harvoihin pesukertoihin ole hyvää syytä, ei kannata toista ryhtyä koulimaankaan. Maailmassa on muutamia vaikeita aiheita, joista on turha tapelle: siisteys , politiikka ja makuasiat.

Miehelläni on niin hankala psori, ettei hän voisi pestäkään itseään joka päivä. Tämän ymmärrän, että nahka pysyy siedettävässä kunnossa.

K Minulla on kasvoissani seborroinen ihottuma ja lisäksi psoriasis. Uskallanko pestä ihoani päivittäin, vai pahentaako pesu oireitani?

V Sekä psoria että tali-ihottumaa saa ja täytyy pestä tiheästi. Mitä tulehtuneempi iho on, sitä perusteellisemmin tulee peseytyä. Ihon pesuun soveltuvat hyvin ihan tavallinenkin saippua ja vesi. Saippuan Ph on 9,7. Pesun jälkeen tulee käyttää kosteuttavaa perusvoidetta koko iholle.
Apteekissa ja marketeissa myydään myös erilaisia pesunesteitä. Niiden Ph on tavallisesti 5,5 eli sama kuin ihon Ph. Tuotemerkkejä on useita esim. Avecyd®, Sebamed®, Natuvive®, Elivo®, Ceridal®, Aco® ja Erisan®. Tuotteita on saatavilla hajustettuina ja ilman hajustetta.

:: Psoriasisliitto - Psorilinja vastaa kysymyksiin ::

Selviääkö miehen vanhemmat ilman apua? Jos ovat kotihoidon varassa, nehän ei suihkuta kun hyvä jos kerran viikossa. Vanhuksilla ei ole samoja oikeuksia puhtauteen kuin muilla. Yksi idiootti hoitaja jopa kerran intti että iholle paha pestä liian usein. Kumma kun akka itse kävi kuitenkin suihkussa päivittäin...aika ristiriitaista?!
Miehelle sanoisin suorat sanat likaisuudesta.

[QUOTE="Vieraana";30545159]Selviääkö miehen vanhemmat ilman apua? Jos ovat kotihoidon varassa, nehän ei suihkuta kun hyvä jos kerran viikossa. Vanhuksilla ei ole samoja oikeuksia puhtauteen kuin muilla. Yksi idiootti hoitaja jopa kerran intti että iholle paha pestä liian usein. Kumma kun akka itse kävi kuitenkin suihkussa päivittäin...aika ristiriitaista?!
Miehelle sanoisin suorat sanat likaisuudesta.[/QUOTE]

Näin se valitettavasti on. Mutta resursseja ei ole viedä vanhuksia suihkuun päivittäin, kun välillä tuskaillaan (jos on esim. monta hoitajaa samaan aikaan saikulla) listojen kanssa, että miten ehdittäis hoitamaan edes kaikkein tärkeimmät... Mietihän hetki asiakasmääriä ja mitä suihkutus, rasvaukset pukemiset ym vie aikaa, joten voit laskea ihan huviksesi ehtiikö... Asia on eri, jos ihminen on siinä itsessään päästä varpaisiin, niin silloin on useasti helpompi "ruokota", kun vie suihkun alle. Muutenhan päivittäin vanhuksilta kuitenkin pestään yleensä ainakin alapää, kasvot, kädet ja hampaat. Usein itse pyyhin "pesulapuilla" myös kainalot. Se on niin helppo haukkua, kun ei tiedä ko. työstä yhtään mitään.

Mutta joo, itsellekin tuo olis totaalinen nou nou! Mä en edes alkais tuollasen kanssa suhteeseen. :x

Meillä kyllä alkuun mies kävi suihkussa ja pesi vaatteitaan. Jotenkin se on luisunu vuosien myötä ja nykyään se pitää komentaa pesulle. Kiristän sillä että viereen en tuu jos se haisee ja on hikinen jne. Erilaiset käsitykset ehkä mutten mä siedä haisevaa porsasta lähelläni. Kun se kykenee pesemään ja huolehtimaan ittestään.

Mä en käy suihkussa joka päivä, enkä silti ole likainen.

Mulla on kuiva iho ja se todellakin on parempi kun käyn pesulla vain joka kolmas päivä.

Kyllä mä hampaat, kainalot, kasvot ja isovarpaatten välin pesen joka päivä.

Hiukset menee kaksi päivää hyvin ja kolmantena ne on kamalat. Mutta mä vaan sinnittelen, en ole asiakaspalvelutyössä. Vaatteet vaihdan päivittäin.

Mun miehellä on psori ja hän on koittanut sekä tiuhempaa että harvempaa pesua ja todennut, että vähän harvempi on parempi. Eikä hän ole likainen eikä haise.

Mutta varsinaiseen kysymykseen: vaihda ukkoa.

Itse en olisi alkanut seurustella tupakoivan miehen kanssa, vaikka olisi ollut kuinka ihana muuten. Enkä sellaisen jolla on koira.

minulla on atooppinen iho hyi kauhaea yäk teiniprinsessat ei kyllä muutenkaan kiinnosta. Aika pinnallista porukkaa en tiedä sitten onko oikeita avujakin elämään tai suhteeseen.

En seurustelisi on "kummankaa" jatko-osa samaa shaibaqa samanlaisilta tyypeiltä.

Ja voihan itsekin tehdä jotain ton eneen, esim. heittäisin miehen vanhan hapsottavan hammasharjan roskiin ja ostaisin uuden tilelle. Voisin "piruuttani" laittaa siihen aina tahnatkin valmiiksi kun pesen omat hampaani niin ehkä hän sitten oppisi.
Meillä molemmat tykätän myös käydä saunassa, joten pesulla tulee usein käytyä senkin takia.

Atopiaan ainakaan ei suuntaukset auta.. minulle ei esim sovi juuri mikään rasva lisättynä iholle vaan iho tulehtuu rasvasta. Suurina määrinä siitä olisi haittaa extra paljon mutta hei rasvanmyyjä sasi oman"parhaan" juuri sinulle suunnitellun toimimattoman tuotteensa myytyä. Lääketiede on ihme huoraamista vailla mitään vastuuta.

Heti aamusta tuli huono olo. Sano, että nyt tulee muutos tai sinä lähdet (pidä huoli että viet kaiken mukanasi).

Sitä en ymmärrä, että miten viellä on niin vanhanaikaisia ihmisiä, että hygienia on tuolla tasolla. Kuitenkin nykypäivänä korostetaan joka paikassa puhtautta. Eikä katukuvassa ole normaalia, että joku haisee pahalle tai hiukset ovat rasvaisuuttaan kiiltävät. Mun mielestä miehesi on ajattelematon muita ihmisiä kohtaan. Jopa itsekäs.

Meidän taloudessa on väännetty hampaiden pesusta useaan otteeseen. Saattaa miehellä jäädä pariksikin päiväksi hampaiden pesu, mutta tupakoi niin henki haisee aina pahalle. Kuitenkin jos huomautan, että nyt haisee pahalle niin kyllä hän asialle heti jotain tekee.

Nyt laitat vaan kovan kovaa vastaan ja teet asian laidan selväksi niin että jääristä jäärinkin ymmärtää! :)

Minä eroaisin noiden syiden takia. En voisi olla yhdynnässä tuollaisen kanssa koska pelkäisin saavani kohtutulehduksen joka pahimmassa tapauksessa jättää sitten hedelmättömäksi.

En tajua miten joku edes pystyy.

Heti aamusta tuli huono olo. Sano, että nyt tulee muutos tai sinä lähdet (pidä huoli että viet kaiken mukanasi).

Sitä en ymmärrä, että miten viellä on niin vanhanaikaisia ihmisiä, että hygienia on tuolla tasolla. Kuitenkin nykypäivänä korostetaan joka paikassa puhtautta. Eikä katukuvassa ole normaalia, että joku haisee pahalle tai hiukset ovat rasvaisuuttaan kiiltävät. Mun mielestä miehesi on ajattelematon muita ihmisiä kohtaan. Jopa itsekäs.

Meidän taloudessa on väännetty hampaiden pesusta useaan otteeseen. Saattaa miehellä jäädä pariksikin päiväksi hampaiden pesu, mutta tupakoi niin henki haisee aina pahalle. Kuitenkin jos huomautan, että nyt haisee pahalle niin kyllä hän asialle heti jotain tekee.

Nyt laitat vaan kovan kovaa vastaan ja teet asian laidan selväksi niin että jääristä jäärinkin ymmärtää! :)

No tupakoiminen vasta onkin oksettava tapa ja epäkohteliasta kanssaihmisiä kohtaan...

Mä antaisin vaan olla, itsepähän sitten kärsii seuraukset, mitä huonosta suuhygieniasta on odotettavissa.

Ihmiset kaivaa julkisesti huomaattaan nenää räkii yskii yskii yskii katsoo tylysti ei keskustele olla lotkottaa jne.. ihmisillä on moni kivoja harrastuksia ei siinä pikkusen rasvanen tukka tai hieman kalan paskaa takissa haittaa. Taitaa se ongelma olla nillä lenitoilla kun toisten urheilusukka hiertää.

Atopiaan ainakaan ei suuntaukset auta.. minulle ei esim sovi juuri mikään rasva lisättynä iholle vaan iho tulehtuu rasvasta. Suurina määrinä siitä olisi haittaa extra paljon mutta hei rasvanmyyjä sasi oman"parhaan" juuri sinulle suunnitellun toimimattoman tuotteensa myytyä. Lääketiede on ihme huoraamista vailla mitään vastuuta.

Sulla taitaa olla atopian lisäksi paljon päänsisäistä painetta kertyneenä.

Yhteistyössä