Mitä tehdä kun imetys ei onnistu :'( ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen äiti

Vieras
Vauvani on nyt pariviikkoinen ja tullut ennenaikaisena maailmaan. Imetys ei lähtenyt sairaalassa käyntiin kunnolla huonon kuntoni sekä vauvan suuren ruuan tarpeen vuoksi. Pumpannut olen alusta asti 3-5- krt / vrk ja nyt myös öisin kerran.

Maitoa tulee hyvin vähän kerrallaan ja rinnalla vauva ei jaksa imeä juuri ollenkaan, muutaman imun vain. Mieli on todella surullinen tästä, sillä tahtoisin kovasti imettää.

Mitä teen? mikä voisi auttaa ja miten saan maidon määrän nousuun ja vauvan rinnalle?
Auttakaa, olen ihan epätoivoinen asian kanssa, eikä auta yhtään, että kaikki kyselevät "miten imetys onnistuu?"....

Kiitos asiallisista vastauksista.

hei, nyt koitat ottaa ihan iisisti vain. pääasia on että vauvasi saa ruokaa, tuli se pullosta tai tissistä. muiden kommentit jätät huomioimatta, se stressikin voi tehdä sen että rintoihin ei maito nouse kunnolla. koitat joka syönnin yhteydessä ensin antaa sitä rintaa, jokainen imu on plussaa =) rauhoitat koko syöntitilanteen, et anna siihen kenenkään tulla häiritsemään, saat itsekin harjoitella ja koittaa sitä rauhassa. valitettava tosiasia on se että välttämättä sulta ei sitä maitoa vain tarpeeksi tule ja tuttipulloon on turvauduttava. toivotaan että imetys lähtee käyntiin mutta jos ei niin ei saa siitä sen enempää stressata, pääasia on että vauva saa tarvittavan määrän maitoa =)

Itse olin samassa tilanteessa vuosi sitten. Vauva ennenaikainen ja suosi pulloa.

Kokeile imetys.fi -sivustoa ja sieltä maitolaituri -keskustelupalstaa. Siellä on monenlaista vinkkiä maidontulon lisäämiseen ja vauvan opettamiseen rinnalle. Myös keskosvanhempien yhdistyksen nettisivuilla, osoitteessa kevyt.net on tietoa aiheesta. Mm. keskustelupalstalla otsikon "keskosäitien maitofoorumi" alla. Kannattaa ottaa myös yhteyttä paikalliseen imetystukiryhmään, joista voi saada tukihenkilön kotikäynnillekin.

Meidän tarinamme päättyi imetyksen suhteen surullisesti, kun sitä ei kerta kaikkiaan saatu toimimaan. Vauva ei tahtonut imeä rintaa, kun ilmeisesti huomasi että pullosta maidon saa vähemmällä työllä. Tietenkin keskolassa vauva oli oppinut jo pullolle ja toisaalta ruuatakaan ei voitu jättää tyyliin "muuta et saa vaan tissistä on nyt syötävä" kun paino oli saatava nousuun. Vauva sai sitten pumpattua maitoa kolmen kuukauden ikään saakka kunnes maidontulo alkoi vähenemään. Kokeilin tiheämpää pumppaamista, mammateetä, kotikaljaa ja maidontuloa lisääviä lääkkeitä, mutta maito loppui silti. Silloin se tuntui katastrofilta kun todellakin olisin halunnut imettää tai ainakin lapseni saavan äidinmaitoa, mutta korvikkeellakin on kasvanut iloinen ja ihana lapsi.

Pidän kovasti peukkuja teille, että saisitte imetyksen toimimaan. Ja jaksamista imetyksen kanssa tappeluun. Samalla haluan sanoa, että älä vedä itseäsi piippuun imetyksen kanssa takutessa. Loppupelissä tärkeintä on ruokittu ja tyytyväinen vauva, sekä jaksava äiti.

Yritä sulkea korvat muidet kyselyiltä ja keskittyä vauvaan..

Pidä vauvaa koko ajan mahdollisimman lähellä. Pidä ihokontaktissa: molemmat peiton alla (paitsi vauvan pää ei peitettynä), sinä yläosa paljaana, vauva vaippasilleen, vauva sinun rinnan päällä. Anna vauvalle usein rintaa vaikkei välttämättä alakaan imemään. Vauva ei ala taikaiskusta imemään mutta jos tarjoat hänelle usein rintaa, pidät lähellä ja tissin näkyvillä ja vauvan mielessä niin hänen on helpompi alkaa imemään rintaa.

Meillä alkuun annettiin myös pullosta maitoa (ensimmäiset 2vkoa) kunnes aloin antamaan aina ennen imetystä pullolla 20ml että pahin nälkä menee ja siirsin siitä suoraan rinnalle (siis rinnan tarvitsee olla "valmiina" ettei vauva välttämättä tajua siirtoa). Pikkuhiljaa alun 20 ml muuttui pariksi imuksi kunne alkupullo jäi kokonaan pois...

Paljon voimia!

Ja tosiaan kuten Jellybean mainitsi, älä stressaa liikaa sillä tärkeintä on ruokittu tyytyväinen vauva ja jaksava äiti. Että kyllä sitä korviketta voi antaa että jaksatte molemmat.

Mullakaan ei imetys onnistunut, vaikka oli pumput lainassa ja yritin lypsää ym. Tuli jo stressi koko asiasta ja neuvolasta vielä stressattiin enemmän. Sitten muutettiin maalle ja siellä olikin ihana terv.hoitaja (ehkä 60 v.) ja hän sanoi, ettei se vaan kaikilta onnistu joten pulloa tarjolle vaan. Meillä kaikki kolme ovat jo aikuisia ja kellään ei ole mitään allergioitakaan, ei myöskään korvatulehduksia eikä muitakaan flunssia juurikaan. Joten älä stressaa vaan nauti vauvasta ja tarjoa vastiketta.

Hei,

Itse sain imetyksen pysymään käynnissä 1) lapsen isän ja 2( sähköisen rintapumpun ja 3) rintakumen kanssa. Vauvan imuote oli tuttipullosta imemisen takia heikko, joten hän ei osannut eikä jaksanut syödä rintaa kunnolla. Imetin vauvan normaalisti - lyhyen aikaa vain jaksoi - jonka jälkeen pumppasin rinnan tyhjäksi ja myös toisen rinnan samalla kertaa. Isä syötti edellisen pumppauskerran maidon sillä aikaa. Merkkasin millilleen määrät joita rinnasta tuli, mikä antoi voimia että tosiaan maito riittää ja toisen rinnan määrä viitteitä siitä paljonko vauva toisesta on saanut. Heräsin yölläkin pumppaamaan kerran tai kaksi. Vähitellen vauva oppi imemään ilman kumia ja jaksoi syödä rinnan kerralla tyhjäksi. Imetin lopulta 6 kk ilman lisäruokaa ja imetys lopeteltiin kun vauva oli 1 v reipas touhulainen :)

Tsemppiä! Muista, että et ole ollenkaan ketään huonompi äiti vaikka imetys jäisikin. Mutta itse huomasin kuinka päivä päivältä vauva jaksoi imeä enemmän ja se antoi voimia. Kaiken lypsämisen jälkeen tuntui uskomattoman ihanalta ja helpolta kun ei tarvinnut enää pelailla pullojen, pumppujen ja kumien kanssa.

Tämän uuden kuopuksen kanssa sen sijaan on aivan toiset ongelmat. Rintani ovat imuarat, rakkuloilla, usein kirvelevät ja pakottavat. Vauva söi pahimmillaan 5-8 kertaa yössä, nyt sentään vain 1-2 kertaa yössä. Imuote on koko ajan ollut vähän pielessä ja toinen rinta tulehduksissa. Mieluummin pelailisin taas kumien, pumpun ja pullojen kanssa kuten esikoisen kanssa, kuin rasvatuubien, lämmitettyjen kaurapussien ja panadolin kanssa :/

Meillä ennenaikaiset kaksoset ja imetyksen kanssa oli alusta saakka ongelmia. Vauvat syntyivät hätäsektiolla, olivat aluksi keskolassa ja vierihoitoon tultuaan olivat niin uneliaita etteivät jaksaneet imeä kunnolla. Maito ei siis noussut, jonka vuoksi vauvojen painot eivät nousseet ja sairaalassa saivat pulloa saivat joka syötöllä (joskus pelkkää pulloa).

Kotiin kun päästiin, niin sitkeästi vain jaksoin yrittää, mieheni ja äitini kannustuksella. Välillä usko oli loppua tosissaan kesken. Mitä enemmän vauva jaksaa imeä, sitä enemmän maitoa tulee. Mulla auttoi maidon nousuun imetystee ja alkoholiton olut. Sitten kun maitoa alkoi tulla kunnolla, vauvat saivat rinnalta helpommin enemmän ja jaksoivat imeä kauemmin. Samalla lisämaidon tarve väheni. Kuukauden verran saivat korviketta pullosta joka imetyksen päätteeksi ja kun vahvistuvat, alettiin vähentää lisämaitoja. Loppujen lopuksi oma maito riitti hyvin ja imetän vieläkin muiden ruokien ohella kun vauvat ovat 9 kk.

Yritä olla stressaamatta (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän sen itsekin) ja ota kaikki maidonlisäämisen konstit käyttöön. Jo mainittu imetys.fi sivu on tosi hyvä. Sieltä voi kysellä imetystukea ihan livenäkin. Yritä levätä, syödä ja ennen kaikkea juoda itse tarpeeksi. Ja jos yrittämisestä huolimatta imetys ei onnistu, korvikkeella kasvaa ihan yhtä hyvin. Niin kuin kaikki ovat sanoneet, tärkeintä on hyvinvoiva vauva ja äiti. Tsemppiä, toivon, että saat imetyksen onnistumaan!

kyllä ne vauvat vaan OVAT erilaisia imemään, oli alussa annettu tuttipulloa tai ei (joku viittasi, että tuttiksen takia vauva oli heikko imemään)...
en osaa antaa muuta ohjetta kuin että pääasia on kuitenkin, että vauva saa ruokaa ja rakkautta.
Omat lapseni olivat erilaisia imijöitä, pienempi syntyi pikkuisen etuajassa, ja nukahteli rinnalle/ otti heikon imuotteen jne. usein, vaikka kuitenkin oli ihan normaalikokoinen! Saati sitten, jos olisi ollut vielä oikeasti ennenaikainen... Kuopus syntyi jälkeen LA:n ja oli todella helppo imetettävä, imi alusta alkaen voimakkaasti kuin vanha tekijä.

Itse en pumpulla juuri maitoa saanut, mutta anna vauvan imeä "koko ajan" eli vaikka tunnin max kahden välein. Vauva saa heikollakin imulla maidontuloa paremmin boostattua kuin pumppu...

Kun vauva ei jaksa imeä... Se voi johtua siitä, että maitoa ei aluksi tule kunnolla... Itse pumppasin aina alkuu pari vetäisyä käsipumpulla kahdesta syystä: nänni tuli paremmin esiin ja sain hiukan maitoa pipettiin. Kun vauva sitten alkoi imemään, niin ruittasin pienen maitotilkan suupielestä "palkkioksi" eli vauva varmaan luuli saaneensa maidon tissistä ja alkoi imeä hanakammin ja ylipäätään viitsi yrittää. Jouduin alkuun käyttämään myös rintakumia.

Tärkeintä on yrittää tiheästi, etenkin öisin. Voinet unohtaa pumppailun jos vauva viitsii edes vähän imeä.

Juo ja syö itse hyvin eli paljon.

Tsemppiä, imetykseen kannattaa todella panostaa, se on ihanaa ja helppoa kun alkaa sujumaan. Alun hirveät tissikivut helpottavat aika pian, nänniin voi laittaa myös Bepanthenia...

Jos imetys ei onnistu, niin siitä ei sovi masentua. Kun on kaikkensa yrittänyt, ei muuta voi. Vauva kyllä kasvaa ja kehittyy normaalisti myös korvikkeella.

Tuo pumppauks on kyllä ihan hyvä sillä jos vauva ei jaksa imeä mutta rinta tarvitsee stimulaatiota, on pumppu oiva väline sitä antamaan. Sillä saadaan rintaa stimuloitua ja maitoa "tilattua" vaikka maitoa ei paljon pumppaamisella tulisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pummppu:
Tuo pumppauks on kyllä ihan hyvä sillä jos vauva ei jaksa imeä mutta rinta tarvitsee stimulaatiota, on pumppu oiva väline sitä antamaan. Sillä saadaan rintaa stimuloitua ja maitoa "tilattua" vaikka maitoa ei paljon pumppaamisella tulisikaan.

Toisilla tosiaan toimii, toiset ei oikein heru pumpulle, mutta kai se silti vähän stimuloi. Oma neuvolantätini käski heittää pumpun pois ja imettää vain tosi tiuhaan ja se tepsi meillä.

Kuinka paljon etuajassa vauvasi syntyi`? Meinaan vaan sitä, että jos vauva on syntynyt niin keskosena, että alussa sai maidon nenämahaletkun kautta, niin meidän vauvalle nml aiheutti ilmeisesti kipuja niellessä. Eli nenämahaletkun poissaamisen jälkeen nielu oli vielä kipeänä ja syöminen hankalaa.

Mua kehotettiin etenkin yöpumppaamaan useasti, ja se nostatti maidon tulon nopeasti.

Onnea paljon teille! Kyllä se lähtee sujumaan! :)

meillä synnärillä kehoitettiin pumppaamaan useasti kun vauva oli toisella osastolla eikä rinnalla niin usein. Silloin ei kyllä maito vielä herunut pumpulla mutta kai siitä jotain apua tosiaan oli kun loppujen lopuksi imetys käynnistyi ihan hyvin :)

Entäs, jos maito ei ole noussut ollenkaan, vaikka synnytyksestä on jo viisi päivää? Vauvaa on imetetty molemmilta rinnoilta heti alusta asti, mutta rinnanpäät ovat kestäneet vain noin vartin imetyksen per rinta. Maitoa tulee siis nyt vain noin viisi grammaa per imetyskerta. Esikoisen kun sain, en ymmärtänyt, että minun olisi jo sairaalassa pitänyt alkaa pumppaamaan, eikä sairaalassa annettu tähän mitään opastusta, vaan sen, että kyllä maito nousee kun et stressaa. No, mitään merkkejä ei ole näkyvissä että näin tapahtuisi.

Vauva saa olla rinnalla aina niin kauan, kuin jaksaa, jonka jälkeen annan lisämaitoa. Tämän jälkeen vaihdetaan vaippa, seurustellaan ym ja annan vielä imeä rintaa ennen nukkumaan laittoa, vaikkei sieltä mitään tulekaan. Vauvan imuote on hyvä.

Ongelmana on sit se, että vauva imee ilmaa, saa vatsavaivoja ja turhautuu. Itseä harmittaa hirveästi, imetys on ihanaa, ja olin aina haaveillut imettäväni lastani. Mut maitoa ei vaan tule! Oman äitini kohdalla maidonnousua ei koskaan tapahtunut, siis koko tuotanto jäi käynnistymättä vaikka hän yritti kaikkensa. Teettekö te muut äidit jotain erityistä, että maito ylipäänsä lähtisi nousemaan? Minusta näyttää, että se tapahtuu normaalisti ihan itsestään, eikä sitä tarvitse houkutella...

Lampolamppu saattaa auttaa maidon herumisessa. Siis sellainen, mita sairaaloissa on hoitopoytien paalla. Semmoinen infrapuna tms lamppu. Myos lammin suihku ennen imetysta saattaa auttaa. Imetystee, jota saa luontaistuotekaupoista. Hiero rintaa ennen kuin annat sen vauvalle, ylhaalta alaspain. Kun maitoa alkaa herua, laita rinta vauvan suuhun. Ihokontaktia paljon ja imetysyrityksia useasti. Itsellani ratkaisu oli nimenomaan tuo lamppu. Ennen joka kertaa lammitin silla rintoja ehka noin 5 minuuttia ja sitten maitoa lahti tulemaan. Tuota lamppukikkailua harrastin noin 2 viikkoa, sen jalkeen en sita enaa tarvinnut. Nyt poika 3kk ja imetys sujuu hyvin. Olen ostanut lampun saksasta, en tieda, missa niita suomessa myydaan.tsemppia.

Lampolamppu saattaa auttaa maidon herumisessa. Siis sellainen, mita sairaaloissa on hoitopoytien paalla. Semmoinen infrapuna tms lamppu. Myos lammin suihku ennen imetysta saattaa auttaa. Imetystee, jota saa luontaistuotekaupoista. Hiero rintaa ennen kuin annat sen vauvalle, ylhaalta alaspain. Kun maitoa alkaa herua, laita rinta vauvan suuhun. Ihokontaktia paljon ja imetysyrityksia useasti. Itsellani ratkaisu oli nimenomaan tuo lamppu. Ennen joka kertaa lammitin silla rintoja ehka noin 5 minuuttia ja sitten maitoa lahti tulemaan. Tuota lamppukikkailua harrastin noin 2 viikkoa, sen jalkeen en sita enaa tarvinnut. Nyt poika 3kk ja imetys sujuu hyvin. Olen ostanut lampun saksasta, en tieda, missa niita suomessa myydaan.tsemppia.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen äiti:
Vauvani on nyt pariviikkoinen ja tullut ennenaikaisena maailmaan. Imetys ei lähtenyt sairaalassa käyntiin kunnolla huonon kuntoni sekä vauvan suuren ruuan tarpeen vuoksi. Pumpannut olen alusta asti 3-5- krt / vrk ja nyt myös öisin kerran.

Maitoa tulee hyvin vähän kerrallaan ja rinnalla vauva ei jaksa imeä juuri ollenkaan, muutaman imun vain. Mieli on todella surullinen tästä, sillä tahtoisin kovasti imettää.

Mitä teen? mikä voisi auttaa ja miten saan maidon määrän nousuun ja vauvan rinnalle?
Auttakaa, olen ihan epätoivoinen asian kanssa, eikä auta yhtään, että kaikki kyselevät "miten imetys onnistuu?"....

Kiitos asiallisista vastauksista.

Hei!
Oma tyttäreni syntyi kuutisen viikkoa etuajassa, ja lääkärin ohjeesta ei saanut aluksi vauvan antaa "nostattaa" maitoa, vaan tyttö sai äidinmaitoa pullosta jottei energia mennyt siihen imemiseen. Pumppasin itse maitoa jonka tyttö söi sitten pullolla. Jatkoin pumppaamista kotona ja neiti harjoitteli rinnalla oloa, mutta ei ymmärtänyt rinnan päälle mitään. Pumppaamalla maidontulo näytti jo hiipuvan, ja viime tingassa joskus kolmannen viikon jälkeen tyttö oivalsikin luomuruokailun ilon ja alkoi itse hakea rintaa paitani läpi ruoka-aikaan. Aika hellyttävä oli. Nyt ikää on seitsemän viikkoa, ja tyttö syö rinnasta ihan hyvin. Luulen vain että ei saa takamaitoa irti, koska on pidemmänkin syönnin jälkeen nälkäinen. Joten nyt mennään tyylillä "syö rinnasta mitä saa ja tuttelilla loput". Kasvaa hurjaa vauhtia näinkin ja tämä malli sopii meille. Lisäksi hyvänä puolena on että isäkin voi syöttää vauvaa ja antaa minulle arvokkaita yöunia.

Eli summa summarum; tarjoa vauvalle rintaa usein, ja pumppaa se mitä irti saat. Syö hyvin ja juo paljon, nekin edistävät maidon tuloa. Mutta jos vauvasi ei opi rinnalle, älä syyllistä siitä itseäsi. Tuttelilla kasvaa aivan terveitä iloisia lapsia. Pääasiahan on, että lapsesi saa ruokaa ja kasvaa hyvin. Unohtamatta omaa hyvinvointiasi ilman syyllisyyttä siitä ettei imetys onnistunutkaan, jos niin käy.

Yhteistyössä