Mitä tehdä, kun lapsi ei halua kakata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nandel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nandel

Jäsen
21.03.2007
97
0
6
Kyseessä on 3v lapsi. Hänellä on aina ollut vatsa kovalla ja ehkä siitä on tullut inho kakkaamista kohtaan. Olemme antaneet enemmän juotavaa, lakua, luumua yms. mutta vatsa ei toimi yhtään sen paremmin. Joskus olemme joutuneet antamaan Mixrolax-ruiskeen, kun vatsa on tullut niin kipeäksi. Silloin tällöin annamme duphalac-jauhetta, mutta siitä ei ole juurikaan apua.
Tyttö kakkaa 1-2 kertaa viikossa ja nytkin on mennyt lähes viikko edellisestä kerrasta. Eipä ihmekään, että hän valittaa vatsakipuja :(

Mitä tässä pitäisi tehdä? Olisiko syytä käydä lääkärissä, jos sieltä saisi vatsan toimintaa parantavaa lääkettä tms.? Ongelma on siis lähinnä siinä, että hän ei halua kakata mistä alkaa tuo kierre, kun vatsa kovenee jne.
Kuinka kauan edes on "turvallista" olla kakkaamatta? Olen kuullut, että voi tulla jokin tulehdus tms. jos suoli ei tyhjene.

Meillä on vähän samanlaista ton 4v pojan kans.. Pidättää kakkaa välillä pitkiäkin aikoja. Mut viikko alkaa olla jo kyllä aika maksimi raja! Se voi olla vaarallistakin kun pidättää niin kauan.

Levolacia emme vielä ole antaneet, mutta se on ostoslistalla kunhan pääsemme apteekkiin.
Olen lahjomalla ja lähes kaikilla keinoilla koittanut saada hänet kakkaamaan ja antanut luvan kakata housuunkin, mutta tästä ei ole apua. Eräänä päivänä hän selitti minulle ettei osaa kakata, eikä tykkää siitä eikä halua sitä tehdä..

En halua pelotella..mutta yksi tuttu oli kuolla kun suoli meni tukkoon pidättämisen takia... :/ Että jos ei ala kakkimaan niin kannattaa soittaa vaik päivystyksee ja kysyä neuvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nandel:
Levolacia emme vielä ole antaneet, mutta se on ostoslistalla kunhan pääsemme apteekkiin.
Olen lahjomalla ja lähes kaikilla keinoilla koittanut saada hänet kakkaamaan ja antanut luvan kakata housuunkin, mutta tästä ei ole apua. Eräänä päivänä hän selitti minulle ettei osaa kakata, eikä tykkää siitä eikä halua sitä tehdä..

duphalac ja levolac on käytännössä ihan sama valmiste, voit toki keskustella asiasta vielä apteekissa tai lääkärin kanssa.. mutta kumpaa sitten käytätkin niin kannattaa antaa sitä "ylläpitoannosta" pidempikestoisesti.
Kannattaa varmaan jutella lääkärin kanssa asiasta ja katsoa minkälainen annostus olisi teidän lapselle sopiva.

Meidän 1v söi levolacia ylläpitoannoksina pidemmän aikaa ja vatsa lähti pelaamaan todella hyvin. Nyt ei olekaan tarvinnut pitkään aikaan enää antaa ollenkaan pehmikkeitä..
Panttaaminen pahentaa vaan tilannetta ja meillä poika pidätteli kakkaa niin pitkään kun pystyi kun pelkäsi kakkaamisen tekevän kipeetä.
Kun levolacin avulla kakkaaminen sujui helpommin, pääsi poikakin jännittämisestään eikä enää ole panttaillut.. =)

mun 3v tytöllä sama ongelma. lääkäriltä saatiin resepti levolacia, 10ml per päivä. täysin turvallista, eikä suoli totu siihen. annosta vähentää sitä mukaan kun kakka tulee helpommin.

Yhteistyössä