Mitä tehdä kun lapsi ei suostu juomaan maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja helmeilevä urpo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no meillä sit toinen vaihtoehto olis vesi...ja miks pitää väkisin juottaa muksuille maitoa kun en sitä itsekkään juo kun on muitakin vaihtoehtoja :xmas:
ei siihen kukaan kuole jos juo muuta kuin maitoa kunhan saa tarpeelliset ravinteet....

Maidosta juuri saa ne tarpeelliset ravinteensa.
Tuolla kerjää ongelmia, kun alkaa antaa tärkeissä asioissa periksi uhmaikäiselle. Ei tässä ole kyse siitä, maistuuko maito vai ei, vaan siitä, kumpi saa pitää päänsä, aikuinen vai taapero.

Kyllä se meilläkin aina törkkää maitomukinsa pois, mutta kun ei muuta tule, niin kyllä se sen jossain vaiheessa aina juo.

vaan onko tullut mieleen että ei tykkää maidon mausta????
kyllä ne tarpeelliset ravinteet löytyy muistakin tuotteista,ja kaikki ei edes pysty juomaan maitoa. ei musta ole kovin mielekästä pakottaa ketään juomaan sellaista mistä ei pidä tuskin itsekkään siitä tykkäisit??

Mutta nyt onkin kyse siitä, että tässä harkitaan kalsiumin saannin turvaamista kaakaolla ja maito-hedelmäjuomilla, kun jugurtti/viili/puuro/kalkkitabletit jne ei kelpaa. Kyllä mun mielestä joku "normaali" maitotuote pitäisi olla kalsiumin lähteenä.

Raejuusto on meillä ihan ykkönen ja sen jälkeen oltermanni tuolla vajaa 3-vuotiaalla joka lopetti maidonjuonnin siihen kun tuttipullosta vieroitettiin.

Sisko ja veikat antaa toisinaan kaakaota jota juo ehkä muutaman huikan.
Ananas-porkkana mehu menee jonkin verran.

Lopusta pitää huolen kalkkitabletit, joku appelsiininmakuinen se muistaakseni oli. :)

Pillin kautta maitokin maistuu paremmalta.

Meillä kaksivuotias oli pitkään maitolakossa - ei yksinkertaisesti pitänyt maidosta. Ensin juotettiin pillillä, ja sitten siirryttiin systeemiin että ensin puoli lasia maitoa ruuan kanssa, ja sitten saa juoda vettä vaikka miten monta lasillista haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
no meillä sit toinen vaihtoehto olis vesi...ja miks pitää väkisin juottaa muksuille maitoa kun en sitä itsekkään juo kun on muitakin vaihtoehtoja :xmas:
ei siihen kukaan kuole jos juo muuta kuin maitoa kunhan saa tarpeelliset ravinteet....

Tuolla kerjää ongelmia, kun alkaa antaa tärkeissä asioissa periksi uhmaikäiselle. Ei tässä ole kyse siitä, maistuuko maito vai ei, vaan siitä, kumpi saa pitää päänsä, aikuinen vai taapero.

Kyllä se meilläkin aina törkkää maitomukinsa pois, mutta kun ei muuta tule, niin kyllä se sen jossain vaiheessa aina juo.

kyllä ne tarpeelliset ravinteet löytyy muistakin tuotteista,ja kaikki ei edes pysty juomaan maitoa. ei musta ole kovin mielekästä pakottaa ketään juomaan sellaista mistä ei pidä tuskin itsekkään siitä tykkäisit??

Mutta nyt onkin kyse siitä, että tässä harkitaan kalsiumin saannin turvaamista kaakaolla ja maito-hedelmäjuomilla, kun jugurtti/viili/puuro/kalkkitabletit jne ei kelpaa. Kyllä mun mielestä joku "normaali" maitotuote pitäisi olla kalsiumin lähteenä.

se maitojuoman pohjana on aito MAITO :wave:

ja sitten vielä sanotaan että on lapselle hyväksi ajatella itsenäisesti :whistle:

Kyllä. Ajatelkoon itsenäisesti vaikka leikkiessään.

Hei mut jokainenhan voi tehdä niin kuin itse haluaa. Minä haluan varmistaa, että lapsi saa kalsiuminsa eikä sen luut haurastu ennen aikojaan. Haluan myös, että lapsi oppii tottelemaan tärkeissä asioissa. En ryhdy 2-vuotiaan kanssa neuvottelemaan tällaisista asioista, vaan minä se olen, joka rajat asettaa. Se on rakkautta.

Onko lapsi ollut kauankin näin? Meillä tuo 2v myös "lopetti" maidon juonnin...VAIN vettä ruoalla (puuron seassa sekä juustoa kyllä söi). Minä ehdin itsekin huolestua, mutta se meni kuitenkin ohi. Toki vieläkin tulee tilanteita että tahtoo vettä ruoan kanssa, mutta ei enää niin usein kun ennen.
Toivotaan että on vain hetkellinen. *hali*

Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:
mä ainakin opetan jo puolivuotiaasta juomaan cokista, ettei tartte maitoo kitata jos ei haluu

No tiedät kyl itsekin sen terveellisyyden.

no tietty! :laugh: joo, juo meillä lapset limsaa, joskus.
maitoa en pakota juomaan, itekään en oo juonu sen jälkeen kun täytin 3v.
ja toisekseen mulla on laktoosivamma..
kalkkitabut naamaan jos ei maito kelpaa.

mä ainakin opetan jo puolivuotiaasta juomaan cokista, ettei tartte maitoo kitata jos ei haluu

Mut jollei se tykkää niistäkään niin ei kai lasta voi pakottaa?

No voi hyvät hyttyset!

Jos se lapsi ei yksinkertaisesti suostu juomaan maitoa, niin minkäs teet?
En mä ala väkisin sitä kurkusta alas kaatamaan.
Se ei ole mun käsittääkseni rakkautta eikä rajojen asettamista.
Sen kalsiumin saa muualtakin ja hyvä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

se maitojuoman pohjana on aito MAITO :wave:

Joo, tiedän. Mulla vaan oli käsitys, että niissä on sokeria ja mehuun verrattavasti energiaa. Mutta kävin tarkistamassa asian ja olin väärässä. Ap saa siis minulta luvan (enkös olekin armelias :) ) antaa lapselleen valion herajuomia!

Mut jollei se tykkää niistäkään niin ei kai lasta voi pakottaa?

:headwall: vaihtaa herpille...

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
No voi hyvät hyttyset!

Kyllä se suostuu, kun ei ole heti asettelemassa 10 vaihtoehtoa. Juo nyt tätä mehua? Ai ei? No tässä on kaakaota? Ai ei? Eikö vesikään käy? Limpparia? Voi voi sentään juo nyt jotain...

Maitomuki eteen, ja kyllä se sen jossain vaiheessa juo.

Hei, se on vain uhmaikää! Vanhemman KUULUU osata asettaa rajoja, kun uhmaikäinen niitä koettelee.

ja sitten vielä sanotaan että on lapselle hyväksi ajatella itsenäisesti :whistle:

Kyllä. Ajatelkoon itsenäisesti vaikka leikkiessään.

Hei mut jokainenhan voi tehdä niin kuin itse haluaa. Minä haluan varmistaa, että lapsi saa kalsiuminsa eikä sen luut haurastu ennen aikojaan. Haluan myös, että lapsi oppii tottelemaan tärkeissä asioissa. En ryhdy 2-vuotiaan kanssa neuvottelemaan tällaisista asioista, vaan minä se olen, joka rajat asettaa. Se on rakkautta.

jep no kyllä se meilläkin on ollut että muksut tottelee mut makuasioihin ei voi saada muutosta väkisin... jos ei tykkää niin en mä älä niskasta prkl kiinni pitämään ja kiljuun et tää on hyvää juo se!!!!
et rajat myös sille ns rakkaudelle.....

Meillä kaakao on iltapala-juoma ja joskus aamupalallakin saa. Ei musta ollenkaan huono, etenkin kun ei siitä tarvitse lapselle niin vahvaa tehdä. Lapset tietävät silti että ruoan kanssa meillä on maitoa ja piste. Tykkäävät tai eivät, oli uhmaa tai ei. Meillä oli vastaava maitokielteisyys esikoisella pienempänä, mutta siitä päästiin yli, vaikka en ruokajuomaa muuttanutkaan :)
Koska toi ei ole välttämättä mikään ohimenevä mieltymys, niin en rupeaisi selkeästi tarjoamaan maidon sijaan muuta. Se kun ei siihen ainakaan auta. Ja ruoan kanssa ei mitään herkkumehuja (mitä ne kalsiumlisällisetkin on!) tai kaakaota. Vettä meillä on lähinnä janojuomana ruokien välillä pieninä annoksina (kesällä tietty enemmän) ja illalla hammaspesun jälkeen.

Jostain se kalsium on kuitenkin saatava, joten tekisin enemmän maitopohjaisia ruokia ja opettaisin syömään juustoa, eri muodoissaan, eli myös just raejuustoa, fetaa, homejuustoja jne...muutenkin opettaisin syömään kaikkea erilaista koska se on aina parempi mitä aikaisemmin makuihin on tottunut :) ei tule turhia tappeluja myöhemmin.

Esim. mun lapset syö kylmäsavu- ja graavilohta ihan innoissaan, ja vasta kun eräs sukulainen sitä ihmetteli ja sanoi, ettei kaikki pienet lapset tuota söisi, niin tajusin, että onhan se kieltämättä vähän erikoista. Lapset ovat 3 ja 6 v.

Meillä 4 v ja 2 v lopettivat maidon juonnin kokonaan eivät tykkää mausta. En mä näe millään syytä pakottakaan sitä juomaan. Meillä ei kyllä juoda mehuakaan kun eivät tykkää. Ihan vaan vettä pyytävät janoonsa ja ruokailussa. 2 v jua velliä pillillä.
Eihän aikuinenkaan syö/juo mistä ei tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
No voi hyvät hyttyset!

Kyllä se suostuu, kun ei ole heti asettelemassa 10 vaihtoehtoa. Juo nyt tätä mehua? Ai ei? No tässä on kaakaota? Ai ei? Eikö vesikään käy? Limpparia? Voi voi sentään juo nyt jotain...

Maitomuki eteen, ja kyllä se sen jossain vaiheessa juo.

Hei, se on vain uhmaikää! Vanhemman KUULUU osata asettaa rajoja, kun uhmaikäinen niitä koettelee.

Siis sä alat väittelemään mun kanssa suostuuko mun lapsi juomaan maitoa vai ei? :D

Likka lopetti maidonjuonnin 1-vuotiaana kun otettiin tuttipullo pois ja voit uskoa että on kokeiltu olla antamatta mitään muuta, vaan kun se ei auta.
Tyttö on ennemmin juomatta kokonaan.

Kas vain kun olen osannut kaikkien muiden lasten kanssa asettaa niitä rajoja, mutta tämän yhden kanssa meni metsään kun ei tykkää maidosta. :D :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
Meillä 4 v ja 2 v lopettivat maidon juonnin kokonaan eivät tykkää mausta. En mä näe millään syytä pakottakaan sitä juomaan. Meillä ei kyllä juoda mehuakaan kun eivät tykkää. Ihan vaan vettä pyytävät janoonsa ja ruokailussa. 2 v jua velliä pillillä.
Eihän aikuinenkaan syö/juo mistä ei tykkää.

Juu, 2-vuotiaanhan on aina saatava tehdä sitä mitä se tykkää, syödä mitä itse tykkää, nukkua ja ulkoilla milloin ja jos tykkää. Kyllähän se 2-vuotias jo hyvin tietää ja tuntee asiat.

Voi sentään kun annatte uhmaikäisten pomottaa itseänne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Lapsi voi hylkiä maitoa, jos se ei sovi hänelle. Ilman että on kyse mistään pilallehemmotellusta lapsesta, jolle on asetettu liiaksi aina vaihtoehtoja tarjolle.

Niin, mihin tarvitaan testejä, kun jo kaksivuotias osaa itse kertoa, mitkä ruoka-aineet sopivat hänelle ja mitkä eivät. On teillä vaan taitavia lapsia!

Lapsi voi hylkiä maitoa, jos se ei sovi hänelle. Ilman että on kyse mistään pilallehemmotellusta lapsesta, jolle on asetettu liiaksi aina vaihtoehtoja tarjolle.

Niin, mihin tarvitaan testejä, kun jo kaksivuotias osaa itse kertoa, mitkä ruoka-aineet sopivat hänelle ja mitkä eivät. On teillä vaan taitavia lapsia!

no kysäseppä allergiatestiä noin pienelle,meillä lekuri sano et ne ei ole luotettavia ja on vain suuntaa antavia mut elä sä vaan uskossa et kaikki mitä äippä/iskä sanoo on vain ja ainoastaan oikea vaihtoehto...
no juu mä kasvatan omalla tavallani ja sä omallas onnea vaan sulle :flower:

no kysäseppä allergiatestiä noin pienelle,meillä lekuri sano et ne ei ole luotettavia ja on vain suuntaa antavia mut elä sä vaan uskossa et kaikki mitä äippä/iskä sanoo on vain ja ainoastaan oikea vaihtoehto...
no juu mä kasvatan omalla tavallani ja sä omallas onnea vaan sulle :flower:

Harmi vaan että lapsi kärsii ne ikävät seuraukset (luukato), tosin kasvattamisen laiminlyövä vanhempikin löytää seuraukset edestään, kun lapselle alkaa tulla hieman lisääkin omaa tahtoa.

Yhteistyössä