Mitä tehdä kun lapsi ei syö päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Normaalisti kaikki ruokainen ja kotona syö lautasen lähes jokakerta tyhjäksi. Nyt päiväkodissa alusta asti hangotellu syöntiä vastaan eikä suostu ees maistamaan vaan alkaa itkemään kuulemma jo ennen ku ruoka on pöydässä..

Ollaan hoitajien kanssa keskusteltu asiasta jo useampaan kertaan ja kun tarhassa he eivät voi tehdä poikkeusta yhden lapsen kohdalla että antasivat suoraan vaikka sen leivän vaan jokaisen täytyy ainaki maistaa ruokaa.. Nyt sitte tyttö toista viikkoa haetaan kotiin kauheessa nälässä.. Hoitajien mielestä tuntuu liian raa'alta jos jättäsivät kokonaan ruoan tarjoamatta että sais sitte pyytäessä jos aikoo syödä.. Mun mielestä koko ongelma johtuu tuputtamisesta.. kokoajan painostetaan vieressä maistamaan.. Olen kyllä sanonut että painostaminen ei auta tytön kohdalla vaan antakaa sen rauhassa syödä jos syö sitä huomioimatta..

Voi HUOH ku en tiiä mitä sitä tekis asian suhteen... ONKO IDEAOITA???

Kaikki neuvot otetaan kiittäen vastaan

Tuputtaminen ei tosiaan varmaan ainakaan paranna tilannetta. Mun mielestä sitä leipää pitäisi antaa kuitenkin jos ei muuta syö. Olisihan se tyhjää parempi.

jos ei kertakaikkiaan maistu, stressaavassa tilanteessa vatsa ei toimi, nälkää ei kehity, ruoka ei sula...olosuhteet päivähoidossa vähemmän painostavaksi ja stressaavaksi. syömisestä ei saa tehdä valtataistelua ja nöyrryttää lasta. nälkä tulee kun rentoutuu ja tähän ei voi pakottaa..

Minkä ikäinen? Osaako siis puhua ja miten olette asiasta keskustelleet? Minä olen huomannut, että aika pienienkin lapsien kanssa kannattaa asioista puhua kotona. Voisit vaikka luvata jonkun pienen palkkion kotona sinä päivänä kun on syönyt päiväkodissa.

Minä kysyisin, olisiko mahdollista, että lapsi aivan ruokailun lopussa saisi kuitenkin sen leipäpalan. Ja sitä ennen saisi istua muiden kanssa pöydässä vähän ruokaa lautasella, mutta ilman tuputusta. Eiköhän se yhtenä päivänä se ruokakin alkaisi maistua.

Olen samaa mieltä muttaku he eivät voi antaa sitä ellei tyttö maista ruokaa... mikä musta taas kuulostaa tyhmältä... Ois kiva et vaikka jos 3 kertaa pyytäsivät maistaa ja sit jos ei maistu niin antas sen leivän mut ku ei onnistu muiden lasten takia.. Onhan se tietty et tyttö oppii siinä et saa sen leivän ku kieltäytyy mut mun mielestä se vapauttas tilannetta sen verra et tyttö vois sit rohkistua syömään sillä luulen olevani satavarma et ruuassa ei ole mitään vikaa ku syö kotonaki ihan kaikkea..

Ja mä uskon et siinä tohinassa ei muutkaan lapset ees huomaa jos tytöltä otetaan kaikessa hiljaisuudessa lautanen pois ja annetaan leipä...

Enkä ajattele et tää nyt ois lopullinen ratkasu et aina söis leipää vaan että sais tän tilanteen purettua siihen et rohkistuu ees maistaan sitä ruokaa...

Voi että ku tästäki sit muka ongelma tuli :/

Minkä ikäinen? Osaako siis puhua ja miten olette asiasta keskustelleet? Minä olen huomannut, että aika pienienkin lapsien kanssa kannattaa asioista puhua kotona. Voisit vaikka luvata jonkun pienen palkkion kotona sinä päivänä kun on syönyt päiväkodissa.

Minä kysyisin, olisiko mahdollista, että lapsi aivan ruokailun lopussa saisi kuitenkin sen leipäpalan. Ja sitä ennen saisi istua muiden kanssa pöydässä vähän ruokaa lautasella, mutta ilman tuputusta. Eiköhän se yhtenä päivänä se ruokakin alkaisi maistua.

Siis tätä olen yrittäny heille sanoa mut ku jotenki tuntuu et heille ei riitä rautalanka vaan pitää alkaa vääntää ratakiskosta..

Ja siis 3vuotiaasta kyse.. Ollaan puhuttu tytön kans kotona mut jotenki sit unohtaa (yllätys yllätys tuon ikäiseltä) tarhaan mennessä.. Muutenki on kuulemma arka siellä koville äänille..

Voi että ku äitin sissistä tuli ujo... aina ollu kauheen reipas, sosiaalinen ja pitäny puolensa tosi hyvin niin nyt on jotenki neuvoton olo itellä :/

Olen samaa mieltä muttaku he eivät voi antaa sitä ellei tyttö maista ruokaa... mikä musta taas kuulostaa tyhmältä... Ois kiva et vaikka jos 3 kertaa pyytäsivät maistaa ja sit jos ei maistu niin antas sen leivän mut ku ei onnistu muiden lasten takia.. Onhan se tietty et tyttö oppii siinä et saa sen leivän ku kieltäytyy mut mun mielestä se vapauttas tilannetta sen verra et tyttö vois sit rohkistua syömään sillä luulen olevani satavarma et ruuassa ei ole mitään vikaa ku syö kotonaki ihan kaikkea..

Ja mä uskon et siinä tohinassa ei muutkaan lapset ees huomaa jos tytöltä otetaan kaikessa hiljaisuudessa lautanen pois ja annetaan leipä...

Enkä ajattele et tää nyt ois lopullinen ratkasu et aina söis leipää vaan että sais tän tilanteen purettua siihen et rohkistuu ees maistaan sitä ruokaa...

Voi että ku tästäki sit muka ongelma tuli :/

Kyl ne tuppaa huomaanaan ja alkaa se "miks ei tuon tarvi ja se saa leipää?". Tohinaa on mut kyl ne kattelevat toisiaan.

Yhteistyössä