Mitä tehdä kun mies kiristää rahasta avoerotilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hädissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hädissään

Vieras
Minä olen kotihoidontuella ja mies on maksanut suoraan sanottuna kaiken. Nyt olen kuitenkin tullut siihen pisteeseen, ettei suhde toimi millään tasolla ja haluan muuttaa pois. Yritetty on toki, mutta kun toinen osapuoli ei ole valmis muuttumaan, niin ollaan aika puun ja kuoren välissä.

Mies on alkanut minua kiristämään rahasta, eli jos muutan pois joudun maksamaan hänelle takaisin kaiken, vuokria myöten. Jos en maksa hän ottaa lapsen, kun ei minulla ole varaa lasta elättää ja saan lähteä kirjaimellisesti "vittuun", suoraan lainattuna miehen sanoja. Mitä minä voin tehdä??!! Olen ihan paniikissa! :`( töitä olen kovasti koittanut etsiä, mutta kun ei ole tärpännyt...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hanki oikeusapua, käytä ositukseen viranomaisia äläkä tappele turhaan miehen kanssa. Et joudu maksamaan mitään takaisin.

mihin ositukseen? asunto on miehen nimissä ja täällä ei periaatteessa ole mitään minun omaisuuttani.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hanki oikeusapua, käytä ositukseen viranomaisia äläkä tappele turhaan miehen kanssa. Et joudu maksamaan mitään takaisin.

mihin ositukseen? asunto on miehen nimissä ja täällä ei periaatteessa ole mitään minun omaisuuttani.

Ei avoerossa tehdä mitään ositusta.

Alkuperäinen kirjoittaja P:

Ei avoerossa tehdä mitään ositusta.

tämmöinen muistikuva minullakin on. Minulla ei ole käytännössä muuta omaisuutta kuin tämä tietokone ja typerä pelikone jonka menin meille ostamaan... :(

Kyseessä on avo- eikä avioero. Silloin mitään ei ositeta vaan molemmat saavat omansa. Jos ap ei ole tehnyt miehen kanssa velkakirjaa tai vastaavaa sopimusta, niin juridisesti hänellä ei ole mitään velvollisuuksia maksaa "takaisin". Mies on joko tietämätön tai sitten uhkailee ihan kiusallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Kyseessä on avo- eikä avioero. Silloin mitään ei ositeta vaan molemmat saavat omansa. Jos ap ei ole tehnyt miehen kanssa velkakirjaa tai vastaavaa sopimusta, niin juridisesti hänellä ei ole mitään velvollisuuksia maksaa "takaisin". Mies on joko tietämätön tai sitten uhkailee ihan kiusallaan.

kiusallaanhan tuo sen tekee kun näkee miten paniikkiin menen..hän kun tietää varsin hyvin etten mitenkään voi maksaa "velkojani" hänelle takaisin.

Et tietenkään joudu minkään lain mukaan maksamaan vuokria tms miehelle takaisin :) Oman omaisuutesi saat viedä mukanasi kun lähdet. Lasten asumis-ja huoltajuusasiat sitten käsittelette lastenvalvojan luona, varaa sinne aika.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos uhkailee ja kiristää niin turvakotiin lapsen kanssa ja sitä kautta pääset asuntojonoissa ohi ja auttavat hankinnoissa.

minä tosissaan tarvitsisin kaiken.. ei ole sänkyä, sohvaa, ruokapöytää... lapselle on toki sänky ja kaikki mitä tuon ikäinen tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
Et tietenkään joudu minkään lain mukaan maksamaan vuokria tms miehelle takaisin :) Oman omaisuutesi saat viedä mukanasi kun lähdet. Lasten asumis-ja huoltajuusasiat sitten käsittelette lastenvalvojan luona, varaa sinne aika.

Peesi! Relaa sisko!!!

kiusallaanhan tuo sen tekee kun näkee miten paniikkiin menen..hän kun tietää varsin hyvin etten mitenkään voi maksaa "velkojani" hänelle takaisin.

No sinä tietysti lähdet vain oma omaisuutesi kainalossa yhteisestä taloudesta, mutta älä nyt anna äijän uhkailla millään vuokrien ym. takaisinmaksamisella! Et tietenkään joudu mitään sellaisia maksamaan takaisin.

Ja lapsen lähihuoltajuden saat varmasti, sinähän lasta olet tähänkin mennessä päivisin hoitanut, ja varmaan ollut päävastuussa?

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

No sinä tietysti lähdet vain oma omaisuutesi kainalossa yhteisestä taloudesta, mutta älä nyt anna äijän uhkailla millään vuokrien ym. takaisinmaksamisella! Et tietenkään joudu mitään sellaisia maksamaan takaisin.

Ja lapsen lähihuoltajuden saat varmasti, sinähän lasta olet tähänkin mennessä päivisin hoitanut, ja varmaan ollut päävastuussa?

Joo minä lasta pääsääntöisesti hoidan. Mies on itse kolmivuorotyössä joten aika vähän kerkiää muutenkaan hoitamaan. On toki lapselle erinomainen isä muuten, puolisona ei sitä kuitenkaan ole... :( itkettää...

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos uhkailee ja kiristää niin turvakotiin lapsen kanssa ja sitä kautta pääset asuntojonoissa ohi ja auttavat hankinnoissa.

minä tosissaan tarvitsisin kaiken.. ei ole sänkyä, sohvaa, ruokapöytää... lapselle on toki sänky ja kaikki mitä tuon ikäinen tarvitsee.

Turvakodin kautta on yksi vaihtoehto, eikä mikään huono pitemmällä tähtäimellä. Sieltä käsin voi rauhassa järjestellä asioita. Sossu auttaa taloudellisesti. Itse voit nukkua jonkin aikaa vaikka patjalla, ei paljoo maksa. Aivan varmasti pärjäät. Toi on luullaksensi aika tyypillistä toi raha-ym. asioilla uhkailu. Mutta odotas kun oikeasti lähdet, jo muuttuu ääni kellossa (ainakin vähäksi aikaa...). Voimia ja rohkeutta!

Joo et ole mitään velkaa. Turvakoti voisi olla hyvä paikka, mutta sinnekkin voi olla vaikea päästä. Asuntohakemukset vaan vetämään. Erotilanteissa, joissa olot ovat hankalat, pääsee kyllä jonon kärjille ja asunto järjestynee nopeasti.