Mitä tehdä kun oma lapsi ärsyttää niin paljon et tekis mieli vetää........

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nella:
Usein valitettavasti nuo ADD lapset sairastuvat myös masennukseen. Siksi olisikin tärkeätä saada diagnoosi ja lääkkeet ajoissa ettei ajaudu masennukseen.

Murrosikäinen lapsi ei tarvitse diagnoosia tai lääkitystä 'normaaliin' uhmaamiseen ja äidistä irtautumiseen. =)

Eli neurologille tai neuropsykkarille kannattanee muksu viedä.

Meillä se on jo tehty ja tulokset saatu: kapea-alainen ei-kielellinen oppimisvaikeus.

eikä vaikuta kuitenkaan niin, että selittäisi raastavuuden...

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Usein valitettavasti nuo ADD lapset sairastuvat myös masennukseen. Siksi olisikin tärkeätä saada diagnoosi ja lääkkeet ajoissa ettei ajaudu masennukseen.

Murrosikäinen lapsi ei tarvitse diagnoosia tai lääkitystä 'normaaliin' uhmaamiseen ja äidistä irtautumiseen. =)
Täytyy myös uskaltaa ja kyetä katsomaan sen murrosiän taakse. Että jos ihan kaikki ei menekään sen iän piikkiin?

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Täytyy myös uskaltaa ja kyetä katsomaan sen murrosiän taakse. Että jos ihan kaikki ei menekään sen iän piikkiin?

Tietysti. =)

totta. meidän 11 v vaikea masennus oli tosi yllättävä.Ajattelin että tavallinen raivoava teini joka käyttäytyy koulussa ja muualla hyvin ja vanhemmat saa sitte kaiken p:n.

Ai "hankala" lapsi? "Vähän vaikea" pikkutyttö? "Voimakastahtoinen?"

Miksei sanota suoraan että ilkeä, toisistavälittämätön, koulukiusaaja?

Kukaan vanhempi ei tunnusta että oma lapsi vaikkapa kiusaa tai edes tietäisi asiasta. Suoraan sanottuna ei edes kuulosta että lapsellasi olisi jokin psykologinen häiriö vaan että hän on vain ilkeä ihminen alusta loppuun saakka.

Mutta eihän näin saa toki sanoa...

Ilkeitä luonteita nyt vain on. Meistä jokainen on joskus tuntenut ilkeän lapsen josta tulee ilkeä aikuinen ja sittemmin ilkeä vanhus. Eivätkä nämäkään ole kokonaan ilkeitä vaan saattavat olla peräti herttaisia. Narsistitkin osaavat näytellä empatiaa halutessaan.

että eikö sun tee mieli vetää tota pentua kunnolla turp.........
Jos ei muu auta niin anna palaa vaan. Se tehoaa yllättävän hyvin. Tosin taidat olla 11 vuotiaan kanssa jo auttamattomasti myöhässäsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Voivoi:
Ai "hankala" lapsi? "Vähän vaikea" pikkutyttö? "Voimakastahtoinen?"

Miksei sanota suoraan että ilkeä, toisistavälittämätön, koulukiusaaja?

Kukaan vanhempi ei tunnusta että oma lapsi vaikkapa kiusaa tai edes tietäisi asiasta. Suoraan sanottuna ei edes kuulosta että lapsellasi olisi jokin psykologinen häiriö vaan että hän on vain ilkeä ihminen alusta loppuun saakka.

Mutta eihän näin saa toki sanoa...

Ilkeitä luonteita nyt vain on. Meistä jokainen on joskus tuntenut ilkeän lapsen josta tulee ilkeä aikuinen ja sittemmin ilkeä vanhus. Eivätkä nämäkään ole kokonaan ilkeitä vaan saattavat olla peräti herttaisia. Narsistitkin osaavat näytellä empatiaa halutessaan.

Onneksi asia on edes SINULLE noin selkeä. :)

Hei, lapsella
Mulla on oikeasti vaikea tytär, ikää nyt 11v.
Uhmaikä alkoi jo 11kk iässä, ja siitä asti on "uhmaikä" jatkunut.

Muut lapseni on ihan "normaaleja" et kasvatuksessa ei nyt vika voi olla.

Lapseen ei tehoa mikään, ei hyvä, ei paha, ei lahjonta, kiristys, selittäminen, perustelu tms.

Hän on ilmoittanut jo pienestä aina kovaan ääneen tyyliin: "en anna periksi, minä haluan voittaa".

Aina on muissa syy, ja aina haluaa "viimeisen sanan". Ei luovuta millään missään asiassa, tappelee vastaan, kunnes "voimansa" loppuu..

Ja tämä käytös kohdistuu meihin vanhempiin, ja joskus läheisimpiin isovanhempiin. Veljeni kerran kysyi katseltuaan tytön raivoamista ja periksiantamattomuutta, että eikö sun tee mieli vetää tota pentua kunnolla turp.........

Johon vastasin että, KYLLÄ, tekee mieli, ja kovasti... mutta enhän mä sitä tee...

Mä oon vaan niin väsynyt... on toki hyviä päiviä ja viikkoja, mut loppua ei näy tolle käytökselle... esimurrosikäkin jo puskee kovaa, entä sitten murrosikä???

Miten selvitä vaikean lapsen kanssa?

Hei lapsellasi saattaa olla ADHD, sillä olin aivan saman lainen, ja muut luulivat ettei äitini osaisi kasvattaa. Selvisipä ADHD ja lääkityksellä parani :) +Ei tarvitse aina lääkitystä lapselle antaa, jotkut selviävät terapialla

Yhteistyössä