Mitä tehdä kun vauva riekkuu öisin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono nukkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono nukkuja

Vieras
Meillä on tosi huonosti nukkuva pikkuinen, etenkin kun oppii jotain uutta, yöt ovat levottomia. Nyt puolivuotias, ja saattaa valvoa yöllä useamman tunnin harjoitellen uusia taitojaan. Päivisinkin nukkuu huonosti, joten äiti on vähän väsynyt... Mutta, mitä tehdä kun pieni vain keikkuu ja riekkuu eikä nuku?! Yritämme rauhoittaa tiukalla otteella, painaa kättä lempeän päättäväisesti vauvan päällä ja pitää tuttia suussa. Ei auta, lapsi pungertaa ylös ja alkaa kieriskelemään, kiljahtelemaan jne. virkistyen koko ajan lisää. Omassa sängyssää huutaa, ei suostu olemaan yksin. Miten tällaisen saa rauhoittumaan, jotta yöt eivät mene aivan valvoessa? Tuntuu, ettei kellään muulla ole tällaista, itse olen kovin poikki =//

Enpä mä voi kun todeta, että jotkut on semmoisia. Meillä tuota yömeuhkaamista on molemmat lapset jatkaneet 17kk ja 18kk iässä on tulleet ensimmäiset täydet yöt. Siihen asti lapsilla (molemmilla) oli tapaha herätä klo 24-1 ja valvoa 1-5 tuntia. Isompi valvoi tyytyväisenä ja pienempi karjui.

Onneksi tuo kamala valvomisaika on takana. Ja muuten mun nuorempi nukkui alle 1v iässä vain vaunuissa kun niitä hytkytti. Sitten isompi lopetti päikkärit. Eli mulla ei ole ollut mitään saumoja nukkua itse päivällä.

Onneksi tuo molempien lasten ensimmäinen 1,5v on enää muisto vain.

Kuulostaa esikoiseltani! Meillä muistaakseni auttoi hieman se, että iltaisin rauhoitettiin leikit ja alettiin tehdä samat nukkumaanmeno rutiinit lähes kellon tarkkuudella. Yöllä oli pikku valo päällä ja jos ja kun poika heräsi niin siel omassa sängyssään teutaroitti ja seurailin salaa omasta sängystä. En siis mennyt pojan luo edes ellei alkanut huutaa kuin hyeena. Aika pian poika kyllästyi yksinään öisin leikkimään. Päivisin muistan kyllä miten vaikeaa oli jaksaa leikkiä ja "väsyttää" poikaa, kun yöllä joutui valvomaan (sylissäni nukkuu nyt toinen poikamme, 3kk, ja ei tsarvi muistella univelkaa... sitä on ihan riittävästi nytkin) Ai niin, jos poikanne ei kammoksu pimeää niin pimeys lopettaa yöleikit kuulema nopeammin, tosin silloin et näe mitä toinen tekee, pitää vaan luottaa et siel sängyssään se on.

Meilläpä juuri viime yönä seisoin puoli neljästä vähän vajaa viiteen lapsen sängyn vieressä. EI antanut minun istua tai saati liikkua, kun alkoi jo huutaa. Kun seisoin tunnin paikallani siinä, hän lopulta nukahti. Oli sen tunnin hiljaa simmut auki. Sitä ennen olin jo tunnin yrittänyt nukuttaa häntä ilman maitoa, poika nyt 10kk. Lopetti maidon juonnin yöllä n. 8kk ikäisenä, mutta aloitti sen uudelleen. sai sitä viime yönäkin. :( Väsyksissä tosiaan ollaan. Meillä on pimeä makkari, mutta ei se mitään auta. Viime yönä päätin, etten enää viereen ota, vaan nukutan omaan sänkyyn, meni siinä tunti tai koko yö.

Jos muksusi vain leikkii, eikä siis ole hermostunut, anna ihmeessä sitten leikkiä. Jos se jatkuu loputtomiin, voithan aina laittaa takaisin maate, mutta siitä, kuten meillä, voi tulla aika show taas kun teet sitä joka yö sata kertaa. Meillä menee yöt jo niin huonosti, että toivoisin lapsen leikkivän yksinään sängyssään.

Oih, meillä on tuota myös. Lapsi täyttää pian 1 v. ja yökukkumiset alkoivat 8 kk iässä, ja jatkuvat yhä. Tosin nyt on ollut 3 yötä ilman valvomista, toivotaan että parempaan päin oltaisiin menossa vihdoin! Meillä tyttö on valvonut 1-2,5 tuntia useimpina öinä viikossa jossain klo 21 ja 05 välillä. Nukkumaan menee klo 20, ja yleensä nukutaan ainakin klo 8 asti. Mikään ei oikeastaan auta, joten olen vain istunut (tai viime aikoina maannut patjalla) pinnasängyn vieressä. Välillä tyttö nousee seisomaan, josta hänet sitten kampean takaisin makaamaan. Lukuisia kertoja... Tyttö ei itke, vaan tapittaa silmät auki, ja tosiaan välillä nousee ylös. Jos yritän lähteä huoneesta edes vessaan, alkaa huuto välittömästi. Ymmärrän siis ap:tä ja muita valvojia! Mutta mitään ohjeita en sinänsä osaa antaa... En ole itsekään jaksanut sen kummempia keinoja yrittää. Monet itkut ja turhautumiset olen kyllä öisin kokenut kun lapsi ei vaan meinaa nukahtaa uudelleen. Mies kuorsaa nämä ajat tyytyväisenä! Se mua ehkä eniten kiukuttaa. Lapsi huutaa jos mies menee hänen luokseen yöllä, joten homma on jäänyt mulle.

Anna miehen nukkua, hänen sentään pitää mennä töihin seuraavana aamuna. Voit kokeilla sitä, että jätät vauvan sänkyyn ja menet itse omaan sänkyyn. Jos vauva huutaaa, tule hänen luokseen vasta minuutin päästä. Kun menet luokse, laita vauva pitkälleen ja peitto päälle ja mene takaisin omaan sänkyyn. Jos alkaa uudelleen huutaa, odota minuutti lisää (2 min) ja mene vasta sitten. Jne. Tällä tavoin et reagoi ainakaan heti vauvan huuteluun. Tässä systeemissä on ideana se, että vauvalla on mahdollisuus opetella nukahtamaan omin päin ilman, että hän tarvitsee siihen sinun läsnäoloa/silitystä/heijausta.

Kannattaa tarkistaa myös se, että nukkuuko lapsi liian pitkät päiväunet. Jos toiset päiväunet ovat liian pitkät, niin vauvaa voi varovasti herätellä unilta, jotta päivän viimeisten päiväunien ja yöunien väliin tulee riittävän pitkä pätkä. Jos vauva joka yö valvoo pari tuntia, niin hän pitää itse huolen, että saa riittävästi unta, jolloin hän joko nukkuu aamulla pidempään tai nukkuu yöllä pidemmät päiväunet!!!

Alkuperäinen kirjoittaja lillulili:
Kannattaa tarkistaa myös se, että nukkuuko lapsi liian pitkät päiväunet. Jos toiset päiväunet ovat liian pitkät, niin vauvaa voi varovasti herätellä unilta, jotta päivän viimeisten päiväunien ja yöunien väliin tulee riittävän pitkä pätkä. Jos vauva joka yö valvoo pari tuntia, niin hän pitää itse huolen, että saa riittävästi unta, jolloin hän joko nukkuu aamulla pidempään tai nukkuu yöllä pidemmät päiväunet!!!

Tähän kommentti meidän neidin tavoista: nukkuu korkeintaan 1,5 tuntia päiväunia, ja siis vain yhdet unet nykyään. Jätettiin iltapäivätorkut pois jo kuukausi sitten, kun illalla ei meinannut nukahtaa millään. Nyt nukahtaa hyvin, mutta herää sitten jossain vaiheessa valvomaan. Eli en usko että nukkuu ainakaan liikaa päivällä... Huonosti nukutun yönkään jälkeen ei nuku päivällä sen enempää. Mutta jos yöllä on valvottu, niin lapsi nukkuu kyllä aamulla vähän pidempään kuin muuten.

Yhteistyössä