Mitä tehdä? Naapurin tytön äiti juo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ikku

Vieras
.. ja tyttö pelkää. Tänään tuo tyttö tuli oman tyttöni kanssa meille illalla, kun äitinsä ei ollut vielä kotona.. Sanoi omalle tytölleni että pelottaa mennä kotiin jos äiti on humalassa, ja tyttö kerto mulle. Juttelin vähän ennenkuin naapurin tyttö meni, että oliko se äiti nyt sitten humalassa kun soitti.. Sanoi että kai se on. Ja että pelottaako sua? Sanoi että vähän, ja huoli oikein paistoi sen tytön kasvoilta :/ Kysyin onko äiti vihainen kun se on humalassa, niin hää tuumas ettei oikein tiedä.. Totesin ettei se kenestäkään kivaa ole että äiti on humalassa ja sitten se jo läksikin..
Onhan tuo useille tuttu näky lähikuppilassa, ja jos olen siihen itse baarissa törmännyt, ihan perseethän se on ollut.. (joo, saahan baarissa ollakin..) Mut, jotenki tuo tyttö on aina ollut sellainen arka ja jotenkin hädissäänkin joskus kun äitisä soittaa, oon aatellu että kai se äiti jotain kilisee siellä.. Mutta nyt vasta kunnolla havahduin ajattelemaan tilannetta.

Voinko mä auttaa, miten??
Harmittaa niin kovasti, tiedän omasta kokemuksesta miltä tuo lapsesta tuntuu..

..Ja siis asuvat tytön kanssa kahden. Joskus seurana joku äidin poikaystävä.. Edellinen tais lähteä matkoihinsa kesällä. Kauhistuttaa jos jotakin tapahtuisi tälle tytölle.

..Ja siis asuvat tytön kanssa kahden. Joskus seurana joku äidin poikaystävä.. Edellinen tais lähteä matkoihinsa kesällä. Kauhistuttaa jos jotakin tapahtuisi tälle tytölle.

Mun mielestä sun kannattais ihan ehdottomasti tehdä ilmoitus lastensuojeluun. Jos lapsi pelkää ns. mennä kotiin, niin silloin ihan oikeasti ainoa keino auttaa lasta on soittaa lastensuojeluviranomaisille ja kertoa sinne tilanne. Ne kyllä osaa sitten auttaa tyttöä ja äitiä.

Nii, täytyy ottaa puheeksi kun törmätään.. Aattelin tässä jos sanoisin sille että tyttö pelkää humalaista äitiä? Mullehan se kai suuttuu, eikä tytölleen.. Ellei hermostu että tyttö on meillä jotain sanonut?? :/ Jotain mä nyt kuitenki sen tytön vuoksi sanon, ihan pakko.

[QUOTE="vieras";22536415]Mun mielestä sun kannattais ihan ehdottomasti tehdä ilmoitus lastensuojeluun. Jos lapsi pelkää ns. mennä kotiin, niin silloin ihan oikeasti ainoa keino auttaa lasta on soittaa lastensuojeluviranomaisille ja kertoa sinne tilanne. Ne kyllä osaa sitten auttaa tyttöä ja äitiä.[/QUOTE]

Tätä mä tuumailin kanssa, että ainakin voin sinne soittaa ja kysyä neuvoa. Ettei jäis liiaksi miettimään ja vatvomaan mitä tehdä, ja jotain sitte tapahtuiskin.
Puhunko mä ite sille naiselle nyt ollenkaan, vai kysysinkö kuitenki vaan lastensuojelusta? Mua ei kauhistuta sille päin naamaa mitään sanoa, mutten tahtoisi mitään sellastakaan että tää tyttö ei esmes saisi enää tulla meille, tai että se saa huudot kotona mun vuoksi.

Nii, täytyy ottaa puheeksi kun törmätään.. Aattelin tässä jos sanoisin sille että tyttö pelkää humalaista äitiä? Mullehan se kai suuttuu, eikä tytölleen.. Ellei hermostu että tyttö on meillä jotain sanonut?? :/ Jotain mä nyt kuitenki sen tytön vuoksi sanon, ihan pakko.

tässä on se vaara, että seuraavan kerran humalassa ollessaan on asiasta vihainen tytölleen, koska on asiasta "vieraalle" puhunut (usko mua, mulla tästä kokemusta).. Jos äidillä alkoholi todellinen ongelma, niin vaikka hän yrittäisi olla raittiina, se ei helposti onnistu.. Uskoisin, että äiti tarvitsee ulkopuolista ammattiapua.. Tiedän, että on vaikeaa puuttua asiaan, mutta parasta on puuttua vielä kun ei ole liian myöhäistä.. Saat itsekin rauhan mieleesi, kun olet asiaan puuttunut ja hankkinut tälle perheelle heidän tarvitsemaansa apua.. tsemppiä!!

Tätä mä tuumailin kanssa, että ainakin voin sinne soittaa ja kysyä neuvoa. Ettei jäis liiaksi miettimään ja vatvomaan mitä tehdä, ja jotain sitte tapahtuiskin.
Puhunko mä ite sille naiselle nyt ollenkaan, vai kysysinkö kuitenki vaan lastensuojelusta? Mua ei kauhistuta sille päin naamaa mitään sanoa, mutten tahtoisi mitään sellastakaan että tää tyttö ei esmes saisi enää tulla meille, tai että se saa huudot kotona mun vuoksi.

Millainen tämä äiti on selvinpäin ollessaan? oletteko ystäviä? Ja kuinka usein juo?

Kysy eka lastensuojelusta. Sitä kautta jos tekevät tarkistuskäynnin, niin äiti ei voi tietää kuka kertoi ja mitä. Koska varmasti joku muukin on voinut sen juomisen jo huomata. Nin tyttö ei menetä leikkikaveriaan ja pakopaikkaansa siitä kodista.

kiitos, kun välität. näin täytyy meidän aikuisten toimia. ilmoittamalla lastensuojeluun voit omalla toiminnallasi ehkä välttää ko. lapsen lisätraumat. Meidän muisenkin täytyy olla valppaina ja ilmoittaa tälläiset lastensuojeluun.

Millainen tämä äiti on selvinpäin ollessaan? oletteko ystäviä? Ja kuinka usein juo?

Ei olla ystäviä, sitä on tosi vaikea lähestyä. On paljon vanhempikin kuin minä, vaikkei sillä nyt pitäisi olla merkitystäkään. En oikein näekään sitä koskaan, paitsi jos se rääkyy tyttöä tuolla pihalla kun se ei vastaa puhelimeensa.

En oikein osaa sano kuin usein juo.. Mutta siis tuttu näky se on lähikuppilassa, olen siitä juttuja kuullut että siellä voivottelee surkeata elämäänsä. Että on siis muutkin tämän juomisen huomanneet.. Joten otan puhelua lastensuojeluun huomenna, kiitos tsempistä!!

Pakko mennä nukkumaan että saan tämän ajatuksista, tuli niin kamalan paha mieli!! Ja mulla lähtee ajatukset aina ihan villiksi, ties mitä kaikkea ja miten pitkälle olen ehtinyt ajatella. Mutta tietävätpä sitten lastensuojelussa kertoa miten eteenpäin, ei kelleen haittaa ole kysyä.

Kiitti kaikille!!

Alkuperäinen kirjoittaja äx2;22536463:
kiitos, kun välität. näin täytyy meidän aikuisten toimia. ilmoittamalla lastensuojeluun voit omalla toiminnallasi ehkä välttää ko. lapsen lisätraumat. Meidän muisenkin täytyy olla valppaina ja ilmoittaa tälläiset lastensuojeluun.

Samaa mieltä!! Jos minun kummitytölläni olisi ollut yhtä huolehtivainen naapuri, niin monelta ikävältä asialta olisi vältytty.. Ap:nä soittaisin lastensuojeluun ja kysyisin sieltä neuvoja..

Ei olla ystäviä, sitä on tosi vaikea lähestyä. On paljon vanhempikin kuin minä, vaikkei sillä nyt pitäisi olla merkitystäkään. En oikein näekään sitä koskaan, paitsi jos se rääkyy tyttöä tuolla pihalla kun se ei vastaa puhelimeensa.

En oikein osaa sano kuin usein juo.. Mutta siis tuttu näky se on lähikuppilassa, olen siitä juttuja kuullut että siellä voivottelee surkeata elämäänsä. Että on siis muutkin tämän juomisen huomanneet.. Joten otan puhelua lastensuojeluun huomenna, kiitos tsempistä!!

Pakko mennä nukkumaan että saan tämän ajatuksista, tuli niin kamalan paha mieli!! Ja mulla lähtee ajatukset aina ihan villiksi, ties mitä kaikkea ja miten pitkälle olen ehtinyt ajatella. Mutta tietävätpä sitten lastensuojelussa kertoa miten eteenpäin, ei kelleen haittaa ole kysyä.

Kiitti kaikille!!

Tsempit huomiselle! olet ihana äiti kun välität muidenkin lapsista tällä tavalla =)

Lastensuojeluun pitää soittaa silloin kun on tilanne päällä. Jos lapsi sanoo että pelottaa mennä kotiin kun äiti on juovuksissa niin välittömästi soitto lastensuojelun päivystykseen ja sanot että täältä lähti lapsi kotiinsa ja sanoi että äiti on siellä juovuksissa.Tulevat välittömästi paikalle ja tarkistavat tilanteen.
Lapselle ei ole mitään apua siitä että sinne soitellaan päivä tilanteen jälkeen,onhan se äiti ehtinyt selvitä sillä aikaa eikä se perheen tilanne selviä siitä mitenkään.Lastensuojelusta tulee vaan kirje kotiin että on saatu lastensuojeluilmoitus jonka johdosta joko tehdään kotikäynti tai kutsutaan lastensuojeluun keskustelemaan asiasta.
Se äiti tuskin on siinä vaiheessa juovuksissa.

Ihanaa, tuollaisia ihmisiä on vielä :heart:

Mulle oli aikoinaan tosi tärkeä pelastusrengas, kun naapurin täti sanoi että jos joskus tuntuu ettei kotona voi olla, pelottaa tms niin heille saa tulla soittamaan ovikelloa vaikka keskellä yötä. Musta se oli kaikkein parasta ja helpotti jo sinänään, että TIESI että jonnekin voi mennä jos siltä tuntuu, kotona ei ole PAKKO olla. Vieläkin muistelen lämmöllä.

Jos sulla on samaan mahdollisuus, niin sano sama tuolle tytölle?

[QUOTE="akka";22536675]Lastensuojeluun pitää soittaa silloin kun on tilanne päällä. Jos lapsi sanoo että pelottaa mennä kotiin kun äiti on juovuksissa niin välittömästi soitto lastensuojelun päivystykseen ja sanot että täältä lähti lapsi kotiinsa ja sanoi että äiti on siellä juovuksissa.Tulevat välittömästi paikalle ja tarkistavat tilanteen.
Lapselle ei ole mitään apua siitä että sinne soitellaan päivä tilanteen jälkeen,onhan se äiti ehtinyt selvitä sillä aikaa eikä se perheen tilanne selviä siitä mitenkään.Lastensuojelusta tulee vaan kirje kotiin että on saatu lastensuojeluilmoitus jonka johdosta joko tehdään kotikäynti tai kutsutaan lastensuojeluun keskustelemaan asiasta.
Se äiti tuskin on siinä vaiheessa juovuksissa.[/QUOTE]

Peesaan tätä.

Kiitos kaikille tsempistä!! :)

Tuli vähän uneton yö kun mietin tota että laitoin tytön kotiin vaikka sitä selkeästi pelotti; oma vikani kun en osannut reagoida nopeammin ja älynnyt mitä tehdä. Ehkä ihan totta että ""myöhäistä"" nyt kun tilanne meni, mutta soitan kuitenkin ja kysyn miten toimin jatkossa, tai voivatko hekään asialle nyt mitään.
Mä ajattelin että jututan sitä tyttöä sen verta, että sanon tosiaan että meille saa tulla ihan aina, kun siltä tuntuu. Se tuli mieleen eilen vasta kun tyttö oli jo mennyt. Toivottavasti siitä tulee hyvä mieli tytölle joskus niinkuin sulle alk. tytär!

Varmaan huomaa että otan asian ehkä jokseenkin henkilökohtaisestikin; kuten mainitsin aiemmin olen saman kokenut. Eipä silti, ei ole yksikään muksu tuollaista ansainnut. Toivon että voin tätä tyttöä jollain tapaa auttaa, sillä näen että tarvetta on. Kohta tytöt lähtee kouluun niin soitan ja kysyn neuvoa.

Kiitän vielä, ihania vastauksia olen saanut!! <3

Yhteistyössä