Mitä tehdä ruisjauhoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mulla on noin 300g ruisjauhoja, jotka vastaa noin 5 dl määrää.

Mitä tuosta voisi tehdä? Ostin jauhot karjalanpiirakoita varten ja tuo määrä jäi yli.

Ja ruisleipää en siis ajatellut tehdä :)

Mä teen usein sämpylöitä joissa on erilaisia jauhoja. Ruisjauho tosin on niin tuhtia, etten laita sitä paljookaan. Näppituntumalla olen taikinan tehnyt, joten määriä ei ole sulle antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käytä vaikka pizzapohjaan tai sämpylöihin.

Pizzaan ei vissiin ihan tuota määrää jauhoja käytetä. Mutta voinko mä siis tehdä vaikka porkkanasämpylöitä siten, että korvaa osittain tai jopa kokonaan vehnäjauhon ruisjauhoilla?

Ja sitten mulle kelpais vielä vinkki, että miten saan sämpylöistä kuohkeita...nyt niistä tulee semmosia painavia mötkylöitä, eikä siis lainkaan kuohkeita ja pehmeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Ruispuuroa... :p Se on niin hyvää. Itse ei jotenkin jaksa ikinä keittää, mut äiti teki sitä aina. :heart:

Miten se tehdään? Siis mä olin siinä luulossa että puuroa voi tehdä vaan noista ruishiutaleista...siis esim Nalle ruispuuro jne.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Pizzaan ei vissiin ihan tuota määrää jauhoja käytetä. Mutta voinko mä siis tehdä vaikka porkkanasämpylöitä siten, että korvaa osittain tai jopa kokonaan vehnäjauhon ruisjauhoilla?

Ja sitten mulle kelpais vielä vinkki, että miten saan sämpylöistä kuohkeita...nyt niistä tulee semmosia painavia mötkylöitä, eikä siis lainkaan kuohkeita ja pehmeitä.

Ei koko määrää!! Osan vehnäjauhoista korvaat rukiisella.

Hyvät sämpylät tulee kun vaivaa taikinaa tarpeeksi, antaa levätä hetken ennen pyörittelyä ja antaa kohota reilusti ennen uuniin laittoa. Ja taikina saa jäädä aika löysäksi.

Ruispuuroa... :p Se on niin hyvää. Itse ei jotenkin jaksa ikinä keittää, mut äiti teki sitä aina. :heart:

Miten se tehdään? Siis mä olin siinä luulossa että puuroa voi tehdä vaan noista ruishiutaleista...siis esim Nalle ruispuuro jne.

Kiehuvaan veteen vispataan ruisjauhoja.

Ei pahalla Chef, mutta kannattaisko sun varustaa hyllysi parilla peruskeittokirjalla :D

Perunarieskoihin. Muusia, ruisjauhoja, kanamuna ja suolaa. Sekoitat tasaiseksi ja paistat 250 asteisessa uunissa n. 15min.

Puolukkapöperöön Puolukkasurvosta, sokeria, ruisjauhoja sekaisin ja syöt maidon kera. Nam!

Niin tai sitten käytät pikkuhiljaa esim. jauhelihakastikkeen suurustamisessa.

Ei koko määrää!! Osan vehnäjauhoista korvaat rukiisella.

Hyvät sämpylät tulee kun vaivaa taikinaa tarpeeksi, antaa levätä hetken ennen pyörittelyä ja antaa kohota reilusti ennen uuniin laittoa. Ja taikina saa jäädä aika löysäksi.

Ok...mä en oole antanut kohota ennen uuniin laittoa, enkä varmaan ole vaivannut tarpeeksi...saati antanut sen levätä. mä olen siis vähän oikonut mutkia, mutta jospa nyt yrittäisin tehdä pidemmän kaavan mukaan :)

mä vinkkaan tohon sämpyläjuttuun että Leipomosta ! ei oo mun tumpelon käsissä ainakana muuten onnistunut muuta kuin pesäpalloliiton suosikkisämpuylöitä!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Kiehuvaan veteen vispataan ruisjauhoja.

Ei pahalla Chef, mutta kannattaisko sun varustaa hyllysi parilla peruskeittokirjalla :D

Jos on litra vettä, niin paljonko jauhoja. Mulle kaikki rautalangasta, kiitos :D

Kyllä mulla on keittokirjoja...joku semmoinen Sopranos-keittokirja ja sitten semmonen minkä aikoinaan ehkä ihan vahingossa koulusta otin mukaani :ashamed: mutta ei siinä koulun kirjassa kyllä ole näkynyt moisia ohjeita :saint:

Mun mielestä keittokirjoissa on ihan saakelin hankalia ohjeita...siis semmosia kummallisia. Niissä ohjeissa on tosi usein kaikenmaailman ainesosia joiden olemassaolosta en ole koskaan ennen edes kuullut jne. Ja jos siinä ohjeessa vaikka lukee, että tilkka sitruunaöljuyä, niin en mä haluis ostaa pulloa sitruunaöljyä kun mitä hitt9oa mä sille lopulle sitten teen, kun käytän vaan tilkan. Sama juttu nyt näiden ruisjauhojen kanssa. Viimeksi oli sama ongelma bataatin kanssa.

Ja nää ruisjauhot ja bataatti on kaiketi sikäli ihan peruskamaa, vaikken mä niiden kanssa olekaan tekemisssä koskaan itse ollut.

mä vinkkaan tohon sämpyläjuttuun että Leipomosta ! ei oo mun tumpelon käsissä ainakana muuten onnistunut muuta kuin pesäpalloliiton suosikkisämpuylöitä![/quote]

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Päivän paras :laugh: Kiitos, nauran ihan vedet silmissä :D Pitääpä tarjota omia kiekkoliitolle :laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
'Oikonut mutkia' :o

Mä olen sanaton kerrankin.....

Äläs nyt. Mä kun en ihan totta ymmärrä miksi pitää vaivata taikinaa vartti, kun se näyttä takinalta jo kahdessa minuutissa. Ja mä olin siinä luulossa, että niitä kohohtetaan pellillä isommiksi, jotta niistä ulee isomman kokoisia. En siis tiennyt, että se vaikuttaa kuohkeuteen, vaikka toisaalta kun asiaa nyt pohdin, niin aika loogiselta se vaikuttaa :saint:

Yhteistyössä