Mitä tehdä, vai tehdäkö mitään, kun tuttavan 10-vuotias lapsi jatkuvasti jää kiinni tupakanpoltosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mimi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mimi"

Vieras
Mieheni näki tuttavaperheemme lapsen tupakoimassa, ja kertoi siitä heti vanhemmille. Ilmeisesti olivat huutaneet ja antaneet jotakin sanktioita lapselle. Mieheni oli myös itse puhunut kyseisen lapsen kanssa siitä, miten haitallista ja vaarallista tupakointi on.
Meni muutama kuukausi, ja minä näin samaisen lapsen tupakalla kaverinsa kanssa "piilossa". Kerroin välittömästi perheen äidille, joka kiitti että kerroin, ja pyysi että minä tai mieheni ei kerrota lapsen isälle, koska hän silloin kuulemma suuttuu niin pahasti. Ei sitten kerrottu, ja lapsi sai ainakin arestia joksikin aikaa. Tämän jälkeen ollaan nähty lapsi tupakoimassa jo pari kertaa.
Vanhemmille kertominen ei selvästikään muuta asia, joten annanko nyt vain olla, vai mitä minun pitäisi tehdä?
Lisätietona voin mainita, että kummatkin vanhemmat tupakoivat tiheään, ja ovat antaneet vanhempien lastensa (silloin 16 ja 17 v.) tupakoida kotona.

[QUOTE="veeras";21970429]10 vuotias :( Ei taida vanhempia kiinnostaa/eivät jaksa.[/QUOTE]

Ja eipä taida teillä olla mitään tehtävissä,eipä sitä poikaa näy edes kiinostavan kiinni jääminen.

[QUOTE="veeras";21970434]Ja eipä taida teillä olla mitään tehtävissä,eipä sitä poikaa näy edes kiinostavan kiinni jääminen.[/QUOTE]

Niin, koettaahan se "piilotella", mutta polttaa silti alle puolen kilometrin etäisyydellä kotoa. Lapsen polttaminen selvästikin liittyy siihen, että pitää olla kovis (vanhempia kavereita jne.), eikä vanhempien toimet riitä, mutta jotenkin minusta tuntuu siltä, että annanko tosiaan noin pienen lapsen vain jatkaa noin haitallista touhua...? Pitäisikö esim. ilmoittaa soskulle, ja mitä he sitten voivat tehdä/tekevät...?

[QUOTE="Mimi";21970452]Niin, koettaahan se "piilotella", mutta polttaa silti alle puolen kilometrin etäisyydellä kotoa. Lapsen polttaminen selvästikin liittyy siihen, että pitää olla kovis (vanhempia kavereita jne.), eikä vanhempien toimet riitä, mutta jotenkin minusta tuntuu siltä, että annanko tosiaan noin pienen lapsen vain jatkaa noin haitallista touhua...? Pitäisikö esim. ilmoittaa soskulle, ja mitä he sitten voivat tehdä/tekevät...?[/QUOTE]

Voit kyllä soittaa,onko jotain muuta huoletta siinä perheessä..?Että voisit tavallaan "maustaa" sitä asiaa..Vaikeaa,olisin kyllä huuli pyöreenä,jos tuollaisen nassikan näkisin tupakka huuleessa :o
Mutta kai se on tätä nyky aikaa.

[QUOTE="veeras";21970487]Voit kyllä soittaa,onko jotain muuta huoletta siinä perheessä..?Että voisit tavallaan "maustaa" sitä asiaa..Vaikeaa,olisin kyllä huuli pyöreenä,jos tuollaisen nassikan näkisin tupakka huuleessa :o
Mutta kai se on tätä nyky aikaa.[/QUOTE]

Ekan kerran jäädessään kiinni hän oli siis 9 v. :( Onhan sitä perheessä muutakin huolta, työttömyyttä, lapsi apukoulussa (ei pysty keskittymään kunnolla koulussa, vaikea opetella lukemaan, yökastelee ilmeisesti edelleen). Vanhempi setti lapsia ollut aiemmin huostaanotettuja (monta monta vuotta sitten) vanhempien alkoholinkäytön vuoksi. Nytkin välillä vanhemmat "juhlivat" kotona, ja muistan kun kyseinen 10-vuotias oli vielä nuorempikin, 7 v., kun näitä pippaloita kännisillä ihmisillä pidettiin heidän kotonaan ja lapsi oli kotona ja riekkui 2-3:een yöllä :( Välillä vieläkin tällaista... (paitsi että valvoi kesällä aina vähintäänkin tuohon asti)
En välttämättä haluaisi, että lasta huostaanotetaan, mutta toisaalta en osaa arvioida lapsen tai perheen parastakaan tässä asiassa, kun varsinkin perheen äiti kuitenkin on kaverini.
Mieheni on jämympi kuin minä, ja on useaan otteeseen koettanut ihan rakentavassa hengessä puhua perheen vanhemmille siitä, kuinka tärkeää terveelliset elämäntavat ja rutiinit ovat varsinkin tuonikäiselle lapselle (itsellämme vuotta nuorempi lapsi, sekä muutama sitäkin nuorempi). Myötäilevät kyllä, mutta eipä tuokaan loppujen lopuksi näytä vaikuttaneen mitenkään.

ei sille lapsen tupakoinnille oikein voi mitään. Jos lapsella on kavereita joiden kanssa "pitää" polttaa niin aika takuulla myös poltetaan. Ei tuon ikäisät voi pitää narulla seinässä valvovien silmien allakaan.

se on satavarmaa ettei lasta huostaanoteta salatupakoinnin vuoksi eikä viranomaisetkaan asialle valitettavasti voi tehdä juuri mitään. Eivät ne sosiaaliviranomaisetkaan voi laittaa lasta jatkuvaan valvontaan kunnes lapsi täyttää 18v ja todennäköisintä on että lapsi jatkaa sitä salassa tupakoimista tasan heti kun valvonta pettää minuutiksikin.

Joo, en kuvitellutkaan, että lasta pelkän tupakanpolton vuoksi huostaanotetaan, mutta kaikki muukin huomioiden, niin ei se poissuljettu vaihtoehto ole, jos sitä siis jostain syystä alettaisiin tutkia tai harkita.
No, ehkä mun pitää sitten vaan antaa asian olla, omastakin mielestäni minä ja mieheni ollaan jo tehty asian eteen se mitä voidaan. Pilalla mikä pilalla.

Yhteistyössä