Mitä teidän 1v2kk muksut osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lababba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lababba

Vieras
Tämä ei ole mikään provo, enkä mitenkään halua kerskua lapsellani. Olen vain ymmälläni kun äidin vauvasta on hetkessä tullut niin iso :)

Netistä ei oikein löydy tietoa tämän ikäisten lasten kehityksestä ja kehitystasosta. Olisin kiinnostunut kuulemaan mitä teidän saman ikäiset lapset osaavat? Tuleko jo paljon sanoja? Kuinka hyvin ymmärtävät puhetta, käskyjä, kieltoja? Miten fyysinen kehitys? Jaksavatko jo keskittyä omiin leikkeihinsä?

Oma poikani äimistyttää minua joka päivä. Jatkuvasti tulee uusia taitoja, joita en olisi osannut vielä tässä vaiheessa odottaa.

Hän kävelee, juoksee, peruuttaa, kiipeilee sohville, hyppii, pyörii ympyrää, potkii ja heittää
palloa. Hän osaa syödä itse lusikalla ja juoda mukista. Hän saa osan ulkovaatteista itse päälleen ja osaa riisua vaatteet pois. Kaupassa ollessa hän työntää omia kärryjään, ja saattaa hyvällä päällä ollessaan kerätä kärryyn äidin pyytämiä tavaroita :)

Ymmärrettäviä sanoja tulee n.20 kpl, joka päivä sanavarasto tuntuu karttuvan. Leppareita tuntuu olevan: "Tahtoo", "Äiti anna", " Luokaa, namnam".
Puhetta hän tuntuu myös ymmärtävän paljon enemmän kuin äiti uskoisikaan. Eilen hänelle höpötellessäni pyysin häntä (en uskonut hänen ymmärtävän) tulemaan kanssani kodinhoitohuoneeseen ja tuomaan mukanaan olohuoneesta omat likaiset vaatteensa. Poika lähti olohuoneeseen, tuli vaatteet mukanaan ja avasi kaapin jossa likapyykki oli ja heitti vaatteet koriin. Tuijotin monttu auki. Toki heti kohta alkoi tyhjentämään likapyykkiä lattialle, mutta silti!

Olenko minä jotenkin juuttunut pitämään lastani ikuisena vauvana, vai onko oikeasti tämän ikäiset jo näin eteviä taidoissaan? Hämmentää :)

Samat fiilikset kahden lapseni kanssa olen kokenut. Juurikin tuossa reilun vuoden iässä. Samoja juttuja, mutta sanoja ehkä enemmänkin.
Lapsesi on luultavasti suht älykäs (normi/älykkäämpi) ja kielellisesti lahjakas.

Meillä 1 v 4 kk

Osaa
- kävellä ja juosta
- kävellä takaperin
- kiivetä sohvalle istumaan ja tulla alas
- potkia ja heittää palloa
- piirtää kynällä paperille
- juoda itse nokkamukista tai pillimehua
- toimia kehoitusten mukaan, esim. vie kännykkä isälle, tai käy hakemassa äidille lehti
- osaa sanoa noin 8 - 10 sanaa, mutta useimmat niistä ei vielä tule oikein, vaan vähän sinnepäin
- osaa katsoa teletappeja tv:stä ja nauraa niille
- ymmärtää tosi paljon puhetta
- osaa sanoa kun kakka tulee ja tekee sen aina pottaan

Ei osaa vielä syödä itse, vaikka yleensä haluaa omalla lusikalla sotkea ruokaa.

Onko teillä muuten sellaista vaihetta ollut, että tuntuu että lapsen perässä saisi käytännössä juosta ihan koko ajan? Meillä varsinkin nyt kun ollaan jouduttu olemaan kotosalla sisällä (olen flunssassa). Lapsi kaahii jatkuvasti pöydiltä alas minkä saa, heittelee lehdet lehtikorista lattialle ja silppuaa, kaatoi maitopurkin, tonkii kaikki kaapit ja heittelee ulos mitä sieltä löytyy, tyhjentää nokamukin lattialle, heittää tavaroita vessanpönttöön jne jne. Ja on myös tosi herkkä kitisemään, jos ei saa tehdä mitä huvittaa.

Eihän tuon ikäinen enää pahojaan tee, kun ymmrtää puheen ja oppinut, mitä ei saa tehdä, ei meillä ainakaan.
Omani osaa ap:n luettelemat taidot myös, puhuu tosin enemmän.

[QUOTE="piipari";23254266]Onko teillä muuten sellaista vaihetta ollut, että tuntuu että lapsen perässä saisi käytännössä juosta ihan koko ajan? Meillä varsinkin nyt kun ollaan jouduttu olemaan kotosalla sisällä (olen flunssassa). Lapsi kaahii jatkuvasti pöydiltä alas minkä saa, heittelee lehdet lehtikorista lattialle ja silppuaa, kaatoi maitopurkin, tonkii kaikki kaapit ja heittelee ulos mitä sieltä löytyy, tyhjentää nokamukin lattialle, heittää tavaroita vessanpönttöön jne jne. Ja on myös tosi herkkä kitisemään, jos ei saa tehdä mitä huvittaa.[/QUOTE]

vanhemman velvollisuus on tehdä kodista niin lapsiystävällinen kuin turvallinenkin.

Vessan ovi kii, niin ei pääse heittää tavaroita pönttöön. Laatikoihin lapsilukot jne. Sit ei tarvii niin kovasti juosta perässä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvänen aika;23254521:
vanhemman velvollisuus on tehdä kodista niin lapsiystävällinen kuin turvallinenkin.

Vessan ovi kii, niin ei pääse heittää tavaroita pönttöön. Laatikoihin lapsilukot jne. Sit ei tarvii niin kovasti juosta perässä.

Joo no kyllä se on kiinni yleensä. Mutta tuo vessanpönttötapaus sattui, kun olin laitamassa pyykiä narulle kylppärissä ja lapsi tuli siihen myös touhuamaan. Hän on liikkeissään todella nopea.

Onko teillä lapsilukot ihan joka kaapin ovessa kotona?

Meillä on kyllä lapsilukot joka paikassa. Ei tarvi juosta koko aika perässä ja kiinnostus niihin kielettyihin laatikoihin loppuu nopeasti, kun ei saa niitä auki

Meillä ton ikäinen oppi vasta kävelemään. Sanoja oli ehkä 10-20, duploja sai välillä päällekäin, välillä ei. Nyt jo isompi, niin tarkemmin en muista :) Itse osasi syödä, mutta harvemmin söi.

Ei osaa kävellä vielä eikä puhua yhtään sanaa. Osaa joten kuten syödä itse, leikkii paljon isoveikan kanssa, mutta ei niin paljon tule esim.luettua ja opetettua asioita lapselle kuin ensimmäiselle.

Vanha ketju jo, mutta vastaanpa silti ☺ meillä 1v2kk on ehkä hieman myöhässä kehittynyt. Ei kävele, ei puhu kuin jotain tyyliin "äiti, isä" jne. Ei kiipeile. Syö kyllä itse mutta tarvitsee kuitenkin usein syöttäjän koska itse syödessä tulee sotkua. En tiedä pitäisikö tuosta olla huolissaan.

Yhteistyössä