Mitä teidän eskariin meniä osaa? Pelottaa pärjääkö omani!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoh.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoh.

Vieras
Meillä syksyllä 6-vuotta täyttävä neiti ja aloittaa siis syksyllä esikoulun. Meillä vasta nyt kiinnostuttu kirjaimista, numeroista. Tunnistaa muutamia kirjaimia, osaa laskea kahteenkymmeneen. Vähennys ja yhteen laskuja osaa myös jonkin verran. Osaa uida hyvin, luistelee, hiihtää ja on liikunnallinen muutenkin.
Pukee ja hoitaa perusasiat ( paitsi nauhoja ei osaa solmia!). On sosiaalinen ja keskittyy hyvin jos on mielestä puuhaa, mutta puhe viivästynyt ja vasta nyt tulee S ( sekään ei vielä kaikissa sanoissa), R ja L puttuu. Puheterapiaa saa kyllä niissä rajoissa joissa sitä kunnalta tarjotaan. Puheen kanssa ei olisi ongelmaa mikäli se olisi ajoissa hoidettu, ihan hirvittää pärjääkö tyttö siellä. Tuntuu että kaikki muut osaavat aakkoset, lukea, laskea jne. :( Luulisi että eskariin ja kouluun mennään sen takia että siellä sitten opitaan!!!

No meidän kolmaslukkalaisen kavereista ei monetkaan osaa vielä uida ja pysyy luistimilla hädintuskin pystyssä :D Ja eikaluokalle mentäessäkään ei läheskään kaikki osanneet lukea.

Mun mielestä sun tyttö kuulostaa oikein taitavalta ikäisekseen, pärjää varmasti hyvin! :)

Mitä tarkoitat pärjäämisellä? Kavereiden kanssa vai?

Lukutaitoa ja muuta ei mitata vielä eskarissa. Leikin ohessa tehdään vähän tehtäviä, korkeintaan tunti päivässä. Hyvä tukikin lapsellesi todennäköisesti on, meillä ainakin kiertävä erityislastentarhanopettaja ja koulun erityisopettaja tekevät hyvää yhteistyötä ja suunnittelevat sitten tulevan ekaluokankin tuen yhdessä.

Eli jos kaverisuhteet ok niin muusta pärjäämisestä ei kannata kantaa huolta.

Meillä poika aloittaa syksyllä eskarin. Tuntee suuren osan kirjaimista ja numeroista, laskee sataan ja ymmärtää helpppoja plus laskuja. Hiihtää osaa luistella ei, palloa potkii ja muutenkin liikkuu mutta häviämistä ei meinaa kestää peli- ja kilpailutilanteissa. Kynänkäyttö on haparoivaa ja kirjaimet ja numerot piirtää usein peilikuvaksi. Pukee ja riisuu.

En usko, että tyttärelläsi tulee ongelmia eskarissa. Älä huoli :)

Poika 6v ja saa opetella eskarissa lukemisen ja laskemisen. Tuntee muutamia kirjaimia ja osaa kirjottaa nimensä. Laskee sataan ja osaa kellon. Hiihtää, luistelee, pyöräilee ja ui. R:n oppi alkuvuodesta.
Ei jaksa välttämättä keskittyä mutra on sosiaalinen.
Luulen, että molemmat pärjää ihan hyvin. Eskarissahan niitä taitoja koulua varten harjoitellaan :-)

Ihanan kannustavia ootte!!! :) Mutta juurikin tuon puheenkehityksen takia hieman joskus epätoivo ottaa vallan. Pärjää kavereidenkanssa ja niitä on. Ehkä tarvii vaan luottaa siihen että siellä opitaan ja siellä pärjää. Jokainen on hyvä eri asioissa, joskus vaan tuntuu että se unohtuu jopa asiantuntijoiltakin!! Kauhulla oon katsellut miten paljon lapsilla on mukautettuja oppimissuunitelmia ja pienryhmiä. Tarpeeseen tulevat jollekkin , ihan ehdottomasti. Mutta sitten on lapsia, joilta ei edes vaadita mitään. Oletaan vain etteivät he pysty tai osaa.

En mä meidän tytön kohdalla ole huolissani vielä nyt kun menee eskariin. (Osaa lukea ja laskea hiukan, luistella, hiihtää, olla kaverien kanssa, ennakkoluuloton, innostuva jne). Enemmän huolissani olen vuoden päästä kun oikea koulu alkaa. Ja lähinnä sillon siksi että tyttö on niin kiltti ja tunnollinen että pelkään sen johtavan hankaluuksiin ankarassa ja raadollisessa koulumaailmassa. Lapset kun on niin julmia toisilleen :(

Se on esikoulu. Siellä opetellaan kouluvalmiuksia. Kiinnostutaan vähän kirjaimista ja numeroista, kuka enemmän kuka vähemmän. Siellä opetallaan pukemaan, kuorimaan perunat ja ottamaan itse ruuat. pakkaamaan omat tavarat kasaan ja katsomaan että kaikki on mukana. Oletellaan olemaan hiljaa kun pitää ja keskittymään, pieniä hetkiä kerralaan.
Lapsen EI tarvitse osata, eikä oppia, eskarissa lukemaan ja laskemaan.

Mä oon eskarissa töissä ja voin sanoa, että noilla taidoilla tyttösi tulee pärjäämään oikein hyvin. :) Osaa paljon enemmänkin, kuin monet eskariin tulijat, joten ei huolta. Puheenkehityksestäkään ei kannata olla murheissaan, kyllä ne kirjaimet sieltä tulee kun se aika koittaa ja eskarilaisissa on vielä paljon lapsia, joilta puuttuu kirjaimia puheesta. Hyvillä mielin eskariin vaan. :)

Meillä poika alottaa kanssa syksyllä eskarin. Osaa lukea, laskea ainakin sataan jne. Mutta ei oo kovin liikunnallinen, nauhoja ei osaaa solmia.Hahmottamisessa ongelmaa. Eniten mä jännitän, miten pystyy keskittymään siellä asioihin, jotka ei häntä kiinnosta...Samoin uudet kaveri jännittää, on ollu tähän asti vain piäväkerhossa, jossa tosi pieni ryhmä, vain 5 lasta. Meillä on pojalla asperger-epäily ja ollaan psykologilla käyty useempi kerta ja vielä jatkuu elokuulla. Ja tulossa on vielä lähete lastenneurolle.

Meillä loppu vuodesta 6v täyttävä poika osaa laskea pitkälle (tosin 8 ja 9 numeroina tuottaa ongelmia ja niitä ei meinaa muistaa). aakkoset osaa g:n saakka. Osaa yhteen- ja vähennyslaskuja pienillä numeroilla. Ei osaa uida ilman kellukkeita, mutta on tykkää kaikesta liikunnasta ja on motorisesti hyvin kehittynyt (mielestni). Osaa solmia nauhat ja tehdä itse voileivän.
Mutta ei osaa lukea eikä ole kiinnostustakaan moiseen. On sanonut, että opettelee sitten koulussa lukemaan :)

Taatusti ap:n tyttö pärjää!

Mun eskariin menevä poika on nyt 6 v 6 kk.

Kirjaimet tunnistaa aika hyvin, ja on kiinnostunut kirjoittamisesta & lukemisesta, mutta ei vielä ihan oikeasti lue. Tunnistaa kyllä esim. oman nimensä, siskon nimen, ja sanat äiti & baba kirjoitettuna. Osaa kirjoittaa käyttäjätunnuksensa ja salasanansa tietokoneella MSP:tä pelatessaan, ja sanelusta kirjoittaa kaikenlaista (siis kun kirjain kirjaimelta sanellaan).

Numerot tunnistaa, laskemisesta tykkää. Eilen kysyi multa että tiedänkö mitä on 2 x 8 + 2. Hän meinaan tiesi. Lego-palikan "nappuloista" oli laskenut ja kehittänyt laskutehtävän.

Leikkii paljon koulua 2 v vanhemman siskonsa kanssa, on mm. tehnyt siskonsa vanhan eskarikirjan kaikki tehtävät & ekan luokan kirjoista myös.

Pukee, riisuu, käy itse vessassa yms perusjutut tottakai. Muutamissa farkuissa on hankala, tiukka nappi jonka kanssa tarvitsee apua joskus. Kengännauhojen solmimista ei olla koskaan edes kokeiltu, tajusin sen justiinsa. Pitänee testata.

On sosiaalinen, ja pärjää hyvin muiden lasten kanssa. Joskus hermostuu, muttei pura hermostumistaan lyömällä muita tms.

Pyöräilee, luistelee, ui jonkin verran mutta en todellakaan vielä uskalla luottaa hänen uimataitoonsa.

Tyttöhän osaa jo vaikka mitä. Meillä poika tuntee kirjaimet ja osaa laskea varmaan 999 asti. Mutta ei mitään yhteen- tai vähennyslaskuja. R on hukassa, mutta meidän kunnassa mitään puheterapiaa annetaan vasta eskarivuotena, joten en ymmärrä, miten sekään olisi teillä myöhässä.

Hyvin lapsenne tulee pärjäämään, älä huoli.

Meidän tyttö, juuri 6v täyttänyt on ihan vasta viimetslvena kiinnostunut kirjaimista, kirjoittaa oman ja perheenjäsenten nimet....numeroita ei osaa jäljentää, eikä tunnista, osaa yksinkertaisia plus ja miinuslaskuja. Innostunut uimisesta mutta ei osaa uida. Hiihtää ja luistelee kohtalaisesti. Osaa pukea,kengännauhoja ei osaa solmia ja usein jää "helmat tuttuun" lukiessa, eli aika huoleton...
Sosiaalisissa suhteissa hankaluutta, tämä Mua huolettaa eniten...

Tyttö menee eskarin pienryhmään,saa toiminta,- ja puheterapiaa....silti pärjääminen huolettaa ja jännittää....Hahmottamisen vaikeutta laajalti....
AP:n lapsella kuulostaisi olevan aika hyvät taidot!

Ei ennen ollu mitään eskareita. Eikä kukkaan ehtiny miullekaan aakkosia opettaa, ku kiire ol.
Silti myö vaan ne aakkoset ite opikseltiin ihan natiaisina sanomalehestä ja lukemaanki opittii ekaluokalla.

En mä meidän tytön kohdalla ole huolissani vielä nyt kun menee eskariin. (Osaa lukea ja laskea hiukan, luistella, hiihtää, olla kaverien kanssa, ennakkoluuloton, innostuva jne). Enemmän huolissani olen vuoden päästä kun oikea koulu alkaa. Ja lähinnä sillon siksi että tyttö on niin kiltti ja tunnollinen että pelkään sen johtavan hankaluuksiin ankarassa ja raadollisessa koulumaailmassa. Lapset kun on niin julmia toisilleen :(

Mulla on sama huoli. Paitsi että mulla on poika, ne kiltit ja tunnolliset pojat on kyllä vaarassa joutua myllytykseen tuolla koulumaailmassa :-(

[QUOTE="vieras";26729951]Tämä tuli mullakin mieleen. Eskarihan pitäisi valmistaa koulutielle eikä niin, että eskariin mennessä pitää osata hirveä määrä asioita.[/QUOTE]

Aivan. Joskus tältä palstalta lukenut, jotta kuinka opettaa lasta lukemaan, kun eskariin menossa. :O WTF??

Yhteistyössä