Mitä teidän eskariin meniä osaa? Pelottaa pärjääkö omani!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoh.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pinki, minä siis olen kanssasi samaa mieltä. Mutta meille ne paineet tulee tuolta päiväkodin puolelta ja kun kuuntelee muita mitä heidän lapsensa osaavat.Väkisinkin tulee mieleen kun kaikki muut kerran osaavat nyt jo vaikka mitä niin entäs meidän tyttö? Eskari vuotena JO puhutaan erityisentuen tarpeesta jne. ni kyllä sitä alkaa stressaamaan vähemmästäkin!! ;) Tuntuu että unohdetaan että tuon ikäiset ovat lapsia ja jokainen kehittyy ja oppii omaan tahtiinsa. Ja ennen kaikkea ovat yksilöitä, kaikki eivät ole taitavia matematiikassa tai liikunnassa.

Pinki, minä siis olen kanssasi samaa mieltä. Mutta meille ne paineet tulee tuolta päiväkodin puolelta ja kun kuuntelee muita mitä heidän lapsensa osaavat.Väkisinkin tulee mieleen kun kaikki muut kerran osaavat nyt jo vaikka mitä niin entäs meidän tyttö? Eskari vuotena JO puhutaan erityisentuen tarpeesta jne. ni kyllä sitä alkaa stressaamaan vähemmästäkin!! ;) Tuntuu että unohdetaan että tuon ikäiset ovat lapsia ja jokainen kehittyy ja oppii omaan tahtiinsa. Ja ennen kaikkea ovat yksilöitä, kaikki eivät ole taitavia matematiikassa tai liikunnassa.
Anna mennä rennosti vain. Kyllä muksut oppii ajan kanssa kukin :)

Eskariin menevä elokuun lopussa 6v täyttävä osaa kirjoittaa ulkomuistista oman nimensä. Osaa odottaa vuoroansa, ottaa muut (pienemmätkin) leikeissä hyvin huomioon, on erittäin empaattinen ja itkee itsekin jos näkee jotakuta kiusattavan. Osaa pyöräillä ja uida kellukkeilla.

Olen ihan siinä luulossa että koulussa hänet opetetaan lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Emme vietä loppukesää ankaran valmennusleirin merkeissä vaan edelleen ihan vapaasti leikkien..

Aikoinaan, kun eskarin aloitti, osas lukee, laskee, kirjottaa, kuoria perunansa, syödä veitsellä ja haarukalla, käytöstavat, solmia kengännauhat, ruotsia ja suomea, käydä vessassa...

Pakko kommentoida tätä... Meidän kohta 6v. poika aloittaa ensikuussa eskarin ja hän osaa mm. lukea jo suht sujuvasti ja osaa myöskin tavata. Me emme ole pakolla häntä opettaneet, vaan hän on itse halunnut oppia. Hänen kanssaan piti tavata isoveljensä aapista kun hän itse oli vasta 4v. Mietin vaan että olisiko minun pitänyt sanoa hänelle että et sinä vielä saa opetella lukemaan koska se taito pitää oppia vasta koulussa?!

[QUOTE="mie";26730611]Pakko kommentoida tätä... Meidän kohta 6v. poika aloittaa ensikuussa eskarin ja hän osaa mm. lukea jo suht sujuvasti ja osaa myöskin tavata. Me emme ole pakolla häntä opettaneet, vaan hän on itse halunnut oppia. Hänen kanssaan piti tavata isoveljensä aapista kun hän itse oli vasta 4v. Mietin vaan että olisiko minun pitänyt sanoa hänelle että et sinä vielä saa opetella lukemaan koska se taito pitää oppia vasta koulussa?![/QUOTE]
Noin puolet lapsista osaa jo lukea eskariin mennessään tai oppii lukemaan eskarin aikana, joten nou hätä.

Jos lapsi oppii ns. itsestään, oman luontaisen kiinnostuksensa ansiosta = hyvä.

Jos lasta valmennetaan kovastikin eskaria varten = typerää, turhaa.

Ja sitten ihmetellän miksi lapsille tulee suorituspaineita ja jopa kiusaamista, kun mammat vouhkaa jo eskariin menosta näin.

Relatkaa nyt hyvät ihmiset :headwall:

Samaa mieltä. Mun esikoinen lähtee kakkoselle ja pienempi eskariin, eikä oo tullu kummankaan kohdalla mieleen että sinne mennessä pitäis jo jotain koulutaitoja osata. En ollu ymmärtäny esikoisen kohdalla edes että eihän se eskariope tuu peppua pyyhkimään :(. kai senkin sitten eskarissa oppi :D.
Ja hyvin on koulussa pärjännyt, hyvän todistuksen sai.

[QUOTE="vieras";26729539]Poika 6v ja saa opetella eskarissa lukemisen ja laskemisen. Tuntee muutamia kirjaimia ja osaa kirjottaa nimensä. Laskee sataan ja osaa kellon. Hiihtää, luistelee, pyöräilee ja ui. R:n oppi alkuvuodesta.
Ei jaksa välttämättä keskittyä mutra on sosiaalinen.
Luulen, että molemmat pärjää ihan hyvin. Eskarissahan niitä taitoja koulua varten harjoitellaan :-)[/QUOTE]

Eskarissa ei opeteta lukemaan.

Vaikea sanoa, miten pärjää, kun tuossa ei ollut mitään niistä tärkeimmistä jutuista, mitä eskarissa pitää oppia eli:
Oman vuoron odottaminen
Annettujen ohjeiden ymmärtäminen ja noudattiminen
Osaa olla hiljaa ja kuunnella ja pysyä paikoillaan, silloin kun sitä vaaditaan
Ryhmässä toimiminen

Yhteistyössä