Mitä teillä syödään jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulumuorix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä syödään jouluruokaa. Kaikkea ei kyllä olla viellä päätetty, mutta todennäköisesti :
Perunat & karjalanpaisti
Kinkku ja kastike
Rosolli & kastike
Laatikot
Lohinousse ja / tai lohirullat
Silliä
Karjalanpiirakoita
Juustoja & suolakeksejä& hilloa
Pipareita & pikkuleipiä & torttuja
Omena-päärynäkahvikakku
Konvehtia & raakasuklaata
Jotain suolaista voitaikinasta
Ehkä raaka tai hyytelökakku
Ehkä sieni & kurkkusalaatti

• Tykkää
Reactions: epek
Lapset aattona (ex)anoppilassa joten vähille jää jouluruuvat nyt.
Jotain pitää tehdä viemiseksi, ite kylmäsavustettua lohta nyt ainakin.

Kinkku, kalat, rosolli, lanttu- ja porkkana- ja maksalaatikko ovat aina tarjolla, jälkkäriksi sekametelisoppaa, vaikka kukaan ei siitä oikeasti tykkää.
Aatto ja joulupäivä menee noilla, Tapanina on jo pakko saada muuta.

Meillä mennään aatto kalalla, mädillä ja simpukoilla:
graavisiikaa ja -lohta
lohen- ja siianmätiä
simpukoita valkoviinissä
saaristolaisleipää ja patonkia
punasipulia, ruohosipulia ja smetanaa
jonkinlaista salaattia

Joulupäivänä syödään ankkaa, vielä en ole ihan varma mitä sen kanssa.

Tapanina meillä on ollut perinteenä tehdä pizzaa.

Lisäksi on juustoja, hedelmiä yms. Varmaan jotain suklaata kanssa. Leivon maustekakun ja yleensä myös muutaman joulutortun, pipareita ostan kaupasta pienen paketin ja ne syödään juuston kanssa.

Kahden kulttuurin joulu, jossa minä saan päättää jouluaaton ja mies joulupäivän. :)

Meillä syödään jouluruokaa. Kaikkea ei kyllä olla viellä päätetty, mutta todennäköisesti :
Perunat & karjalanpaisti
Kinkku ja kastike
Rosolli & kastike
Laatikot
Lohinousse ja / tai lohirullat
Silliä
Karjalanpiirakoita
Juustoja & suolakeksejä& hilloa
Pipareita & pikkuleipiä & torttuja
Omena-päärynäkahvikakku
Konvehtia & raakasuklaata
Jotain suolaista voitaikinasta
Ehkä raaka tai hyytelökakku
Ehkä sieni & kurkkusalaatti
Onpa todella omaperäistä ja erikoista .Varmastikaan Suomessa ei noita ruokia syö jouluna kuin noin 5 % suomalaisista.

Onpa todella omaperäistä ja erikoista .Varmastikaan Suomessa ei noita ruokia syö jouluna kuin noin 5 % suomalaisista.

Jooo ei oo omaperäistä, mutta noista jouluruuvista meillä tykätään ja syödään. :)
Miks sua veetuttaa muiden joulusyömiset ? :eek:Mikä sua vaivaa?

• Tykkää
On kyllä vähän hassua kun joka joulu kysytään samaa, ja vastaukset on aina ihan samat (eli ne perinteiset jouluruoat)
Totta :LOL:
Voisi kierrättää vanhoja ketjuja.

Mutta kyllä tässä vähän pääsi huomaamatta joulumieli taas kohoamaan, kun alkoi miettimään, että mitäs kaikkea sitä joulupöytään pitäisi hommata.

• Tykkää
Reactions: Kais ja epek
On kyllä vähän hassua kun joka joulu kysytään samaa, ja vastaukset on aina ihan samat (eli ne perinteiset jouluruoat)

Ehkä suurin osa tykkää valmistaa ja syödä perinteisiä jouluruokia :) Ei tietysti kaikki.
Voishan sitä kokeilla jotain uutta, vaikka punajuuri tai bataattilaatikkoa vanhojen ruokien ohella.

• Tykkää
Ei kaikki syö sitä samaa jouluruokaa, kuten näistäkin vastauksista huomasi. Vai kuinka monelta löytyy esim. ankkaa joulupöydästä?
Itse ainakin etsin uusia ideoita omaan joulupöytään tällä avauksella.

Ja bataattisoselaatikkoa ainakin päätin kokeilla, sitä ei ole meidän pöydässä ole ollut ja kuulostaa hyvältä.

Kyllä varmasti niitä ideoita saisi vanhoistakin ketjuista, mutta eikös olisi tylsää jos kaikki vain selailisi vanhoja ketjuja, uusia tulisi vieläkin harvemmin kuin nyt.
Ennen täällä oli paljon vilkkaampaa, nyt tämä on ihan hiipunut palsta.

• Tykkää
Reactions: Kais
- Kalkkunaa, poroa, hevosta, kalaa
- Lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikkoa
- Kasvisgratiinia, rosollia ja perus salaattia
- Hedelmärahkaa, joululimppua savuporolla ja -hevosella
- Torttuja, pullaa ja jouluisia juustokakkuja, ihan helvetisti konvehteja
- Julmustia juomaksi (sitä menee varmaan 20kpl 1,5l pulloa parissa päivässä)

Mulle olisi kauhistus, jos jouluna alettaisiin leikkimään jotain "omaperäistä", sillä joulu on minulle erittäin vahvasti perinteiden aikaa enkä tiedä mitä tekisin, jos en saisi jouluna niitä ruokia mihin olen lapsesta saakka tottunut. :D
Viitaten siis tuohon, kun joku naljaili Kais:n ihanista perinneherkuista.

meillä on tosi tylsästi vain muutamaa sorttia tarjolla.

kinkku
peruna- lanttu- porkkana- bataattilaatikkoa
sävellettyä rosollia

tähän se perhe on ollut tyytyväinen eikä ole halunnut muuta pöytään vaikka olen kysellyt mitä haluaisivat. kalaa meillä ei syö kukaan, karjalanpaistia ei syö kukaan...

Eikö noista jouluaaton ruoista jää nälkäiseksi?
Ei?

Simpukathan on ihan normaalia ruoka, lisäksi on kalaa, mätiä, leipää ja salaattia. Mun mielestä tuo on ihan normaali ateria. Ei mun mielestä jouluaterian ole tarkoitus olla tapahtuma, jolloin vedetään älytön ähky. Mä syön jouluaattona ihan saman verran kuin muulloinkin, mutta ehkä vähän monipuolisemmin kuin arkena. Ja tietenkin mä syön päivän mittaan muutakin, kuten aamulla riisipuuron, mutta tuo on se meidän jouluateria. :)

Eipä olla vielä tuota juuri mietitty. Kai sieltä löytyy ainakin ne meidän vakiot eli kylmäsavuporo, riisi- ja perunakarjalanpiirakat ja lihahyytelö. Kaikki muu sitten vaihtelee vuosittain, yleensä löytyy ne perinteiset laatikot, kinkkua jossain muodossa jne.

- lehtipihvi
- maissintähkät
- riimihärkää
- linssikeittoa
- marjarahkaa
- kesäkeittoa
- kalapuikkoja
- uunimakkaraa
- tomaattia
- riisiä
- mustekalaa
- kivennäisvettä
- kaurapuuroa

Höh, jouluna kuuluu syödä sitä mistä tykkää, oli se sitten perinteistä jouluruokaa tai jotain muuta. Meillä on perinteinen jouluateria, perunat, kinkku, soosi, lanttu-porkkana-maksalaatikot, herneitä, rosollia, sienisalaattia, silliä, graavia lohta, joululimppua. Jälkkäriä meillä ei jakseta syödä erikseen. Karkkia ja suklaata on tarjolla. Juomana ruuan kanssa punaviiniä, jota saattaa kulua illankin aikana 2-3 lasillista ja ehkäpä saunaolut. Ja syödään näitä kolme päivää, sen jälkeen pitää saada spagettia :D

Mitään muuta ns. perinteistä en aio syödä kuin porkkanalaatikkoa ja riisipuuroa. Niiden lisäksi erilaisia kasvisruokia, mitä nyt sattuu tulemaan mieleen. Taitaa vanhemmillakin olla nykyään kinkun sijaan pieni kalkkuna.

Yhteistyössä