meidän jouluaatto tulee olemaan tästä eteenpäin erilainen

Alkuperäinen kirjoittaja ssss:
Mä olen aina sanonut lapsille, että joulupukki on satuolento, mutta ne uskovat siihen silti :D Haluavat selvästi uskoa.

Meilläkin lapset tietää, että joulupukin parta lähtee irti, ja että pukki on joku ihminen, mutta silti uskovat täysillä :D. Ovat olleet mukana joululahjaostoksilla, ja silti selittävät että toivovat joulupukilta sitä sun tätä, uskovat ikkunan takana kurkkiviin tonttuihin, yms.

Enkä ikinä luopuisi jouluruoista, meillä tosin lapsetkin ovat tosi monipuolisia ruokien suhteen ja syövät kaikkea muuta paitsi kinkkua, mille ovat "henkisesti allergisia" :xmas: eli jouluruoat on meille sitä herkkuruokaa. Varsinaista arkiruokaahan meillä syödään muutenkin tosi tosi harvoin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
eli jouluruoat on meille sitä herkkuruokaa. Varsinaista arkiruokaahan meillä syödään muutenkin tosi tosi harvoin.
Mitä teillä sitten yleensä syödään, jos ei arkiruokaa? Terveisin utelias

Ilmaisin itseäni epäselvästi; meillä ei siis syödä perinteistä suomalaista arkiruokaa kuin harvoin.
Käytän paljon munakoisoa, papuja, linssejä yms ruoanvalmistuksessa, perunaa meillä ei käytetä kuin hyvin vähän, makaronia samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
MIksi tuosta kertomisesta tehdään niin valtavan iso juttu? Lapset tajuaa sen ihan itsekkin....

Minulla on periaatteesta kyse. On väärin huiputtaa vuosikausia toista ihmistä. Mitä se kertoo vanhemmista? Voiko heihin luottaa muissakaan asioissa?

En minäkään huiputa, mutta pidetään joulupukki sellaisena perinteenä ja leikkinä. En aio huijata pukin olemassa oloon, sitäpaitsi pukkihan asuu Korvatunturilla :xmas:

Meillä lapset saa uskoa ihan mihin lystäävät. Ei se ketään vahingoita. Kyllä ne jossain vaiheessa kyseenalaistavat koko sadun ja se siitä. Joulupukki, Aku Ankka, Muumit ja muut veijarit on satua. Jumalakin on satua mulle. Lapset uskoo enkeleihin. Siinä uskokoot. Ei siihen kuole.

Jouluna me ollaan kotona. Mitään paskamaisia sukulaisrituaaleja ei jaksa. Ei jouluna. Meillä saa käydä, mutta me ollaan kotona.

MIksi tuosta kertomisesta tehdään niin valtavan iso juttu? Lapset tajuaa sen ihan itsekkin....

Minulla on periaatteesta kyse. On väärin huiputtaa vuosikausia toista ihmistä. Mitä se kertoo vanhemmista? Voiko heihin luottaa muissakaan asioissa?

peesi. Itsellä myös periaatteen takia sama homma, eli alusta asti kerrotaan että joulupukki on satua... Samasta syystä ei kuuluta kirkkoon :D

eli jouluruoat on meille sitä herkkuruokaa. Varsinaista arkiruokaahan meillä syödään muutenkin tosi tosi harvoin.
Mitä teillä sitten yleensä syödään, jos ei arkiruokaa? Terveisin utelias

Ilmaisin itseäni epäselvästi; meillä ei siis syödä perinteistä suomalaista arkiruokaa kuin harvoin.
Käytän paljon munakoisoa, papuja, linssejä yms ruoanvalmistuksessa, perunaa meillä ei käytetä kuin hyvin vähän, makaronia samoin.

Hmm,joskus saat vinkata mulle hyviä reseptejä,oon innostunut kokkailemaan ja se näkyy :whistle: :snotty:

Joulupukki on ihanaa satua, ja se satu toteutuu myös meillä tänäkin jouluna, kun joulupukki tulee ovesta sisään. Meidän esikoinen ei enää pukkiin usko, mutta antaa pikkusisaruksiensa uskoa. 6-vuotias uskoo vielä aivan täysin tosissaan.

Meidän oma jouluperinteemme on ollut vuosia perhejoulu, jonka vietämme omassa kodissamme. Siihen kuuluu myös pukin vierailu, samoin kuin hyvät jouluruuat, minulle ne ovat tärkeitä, piparit jne. Samoin siihen kuuluu myös hyvä kirja, suklaa, yhdessä olo, lautapelit, Samu Sirkan joulutervehdys, kiireetön aika. Kun pukki varmistui, on jo joulu pelastettu, muut asiat ovat pikkujuttuja.

Jokainen tavallaan, mutta minä en ole koskaan kertonut etteikö pukkia olisi. Lapset ovat sen itse tajunneet tavallaan. Nuorempi uskoi vielä 10-vuotiaana osittain pukkiin, mutta mitä siitä..? Äitikin haluaa, että joulussa on taikaa ja voihan se pukki olla olemassakin, vai mitä? Kukaan ei ole todistanut etteikö olisi :) Tämä maailma on niin paljon täynnä räkärealismia, että lapsella on mielestäni oikeus satuun ja sadussa elämiseen. Eikä se teille aikuisillekaan pahitteeksi olisi...:D

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mä en ymmärrä miksi täräyttää vaan kylmästi ettei joulupukkia ole ollenkaan ja tappaa koko juttu. Musta voi sanoa että joulupukin henki elää tmv. Kyllä se ainakin mulla elää yhä, mies on aina pukkina mutta kummasti siinä on vaan jokin taika ja alkaa jouluinen vieras ujostuttaa itseäkin.

Tää oli ihanasti sanottu ja huomasin,et mulla on ihan sama homma! Siis tuo jouluisen vieraan aiheuttama ujous vaikka meilläkin se on ihan lasten oma isä aina pukkina. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä lapset saa uskoa satuun ja illuusioon. Aikuismaailman realiteetit saa kohdata kyllä ennemmin tai myöhemmin. Mutta mielestäni jokainen saa tehdä kuten itse haluaa :) Itse uskoin joulupukkiin 7-vuotiaaksi asti tai taidan uskoa siihen vieläkin ;) Mutta minähän uskon myös että voin kuoleman jälkeen muuttaa muumitalon kaakeliuuniin. Se että vanhempani "huiputtivat" minua pääsiäisnoidilla ja joulupukeilla ei kyllä vähentänyt luottamustani heihin.

tätä peesaan :) lasten maailma perustuu satuihin,fantasioihin,uskomuksiin,illuusioihin,,minä annan uskoa niin pitkään kuin vaan haluaa,en kiellä lasta lennättämästä vaikka autoa koska se ei ole todellista,ei autot lennä,,,mitä enempi lapsella on mielikuvitusta sen terveempi se on,,,

Mä en ole koskaan tainnut kertoa mitään joulupukista. Noille on ollut itsestäänselvää, että se on satuhahmo.

Mä itse tajusin eskari-ikäisenä, että jotkut lapset pitää joulupukkia totena. Se oli aika hämmentävää. Mulle itelle kun ei ollut koskaan tullut moinen mieleenkään.

Älä viitsi, tuo nyt ampu yli jo ja lujaa :D
Itse sain lapsena uskoa pukkiin niin kauan kuin tahdoin ja pukin odotus oli jännää, jopa silloin kun tiesin, ettei se meille tullut valkoparta ollut mikään ihka oikea pukki. Ei sillä niin väliä.

Meillä lapset saavat uskoa pukkiin niin kauan kuin uskovat... tuskin se vanhempiin luottamista mihinkään vie.

Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Only and Original-:
joudun valitettavasti käyttämään joulupukkia alibina sille että miksi veljen muksut saa meiltä lahjat vasta joulupäivänä.. :snotty:

Siksi koska veljenlapsien lahjat olivat vahingossa joutuneet brittilapsien lahjaosastoon ja mm. siellähän lahjat jaetaan joulupäivän aamuna. :saint:

no eihän siinä pukkijutussa mittään pahaa ole. ei kai tästä maailmasta nyt tarvii niin tylsää tehä, etteikö lapset saisi satuihin uskoa niin kauan kuin lapsia ovat.

kyllä miekii jo aika aikasessa vaiheessa tajusin lapsena, että se meijän joulupukki oli oikeesti naapurin setä, mutta silti tuntu siltä, että se pukki kuuluu jouluun. ja aina oli yhtä kivaa, ku pukki tuli ja vielä kivempaa tais olla se jännitys ennen ku pukki tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Only and Original-:
joudun valitettavasti käyttämään joulupukkia alibina sille että miksi veljen muksut saa meiltä lahjat vasta joulupäivänä.. :snotty:

Siksi koska veljenlapsien lahjat olivat vahingossa joutuneet brittilapsien lahjaosastoon ja mm. siellähän lahjat jaetaan joulupäivän aamuna. :saint:

aivan :) tulivat väärään osoitteeseen ja pukki on kovin pahoillaan. voisi kyllä oikein kirjeen laittaa pakettien mukaan :)

Meillä lapset saavat uskoa pukkiin niin kauan kun uskovat, en ala selittelemään jos ei tarvetta. Lapsuus on muutenkin niin lyhyt että miksi senkin ilon ja jännityksen heiltä veisin. Sitten kun itse tajuavat olevan satua,kerron totuuden enkä todellakaan pidä itseäni valehtelelevana äitinä kuten täällä joku mainitsi. Olenhan itsekkin lapsena uskonut pukkiin eikä mitään tarumoja jäänyt kun totuus valkeni. Ihanaa se on nähdä lasten jännitys ja odotus, tuo itsellekkin joulumieltä ja lapsuuden joulut mieleen.

Aika surkealta kuulostaa... Meillä lapset saavat olla lapsia ja uskoa siihen "joulun taikaan" niin kauan kuin haluavat. Ja kyllä itselläkin vielä näin aikuisena tulee jouluna sellainen satumainen olo, kun joulupukki tulee ja saa ihan luvan kanssa uskoa pukkiin ja tonttuihin. Ja meillä on kyllä joulupöydässä sellaista mitä syö sekä aikuiset että lapset, kyllä jouluruoka on aina jouluruokaa ja kun sen kotona omassa pöydässä saa syödä niin mikäs sen parempaa.

Meilläkin saa uskoa pukkiin!

Toi 4,5-v on vaan vähän liian fiksu... Oli pikkujoulussa ollut vaari pukkina, niin oli kengät tunnistanut ja sanonut et se oli vaari! Ja eilen leikki kotitonttuleikkiä, muka tosissaan kertoi että tonttu aina täällä sekoittaa paikat ja että hän näkee tontun, ovelasti naureskeli päälle. Myöhemmin sitten kävi kuiskaamassa, "Äiti, minä tiedän että tonttuja ei ole oikeasti olemassa". Hiffannut sen tonttujen idean, että se on ihana satu, johon voi itsekin "leikisti" uskoa! Mun fiksu tyttö! :heart:

Meillä kotona muuten kävi aina pukki, vaikka vanhimmat lapset oli jo 15 ja yli, ennenkuin tuli lapsenlapsia... Ei se tunnu joulu muuten joululta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos joku kysyy että onko joulupukki olemassa ja siihen vastaa että on tavallaan. Niin se ei ole valehtelemista.

Tuohon voi vastata yhtä totta kuin Jumala. Jatkokysymykseen voi vastata osa uskoo ja osa ei. Sekin on totta.

Samaa mieltä. Pelätään kai että siitäkin saa Traumoja. Sitten silkkihansikkain varovasti kerrotaan, ettei vain tule pettymystä. Ei muksut ole lasista eikä ne ole tyhmiä.

Yhteistyössä