Mitä teille tarkoittaa seuraavat siivoamiseen liittyvät käsitteet?

Helekkarin Heittomerkki

Aktiivinen jäsen
28.09.2011
1 325
0
36
1. Siistiminen
2. Viikkosiivous
3. Suursiivous

Minulle:
1. = Tavaroiden järjestämistä paikoilleen, imurointi, tiskien laittaminen koneeseen, sänkyjen petaus, roskien vienti, yms. pikkuhommat
2.= Mattojen ja petivaatteiden tuuletus, lakanoiden vaihto, pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattioiden luutuaminen
3.= Seinien, laipioiden, kaappien, ikkunoiden pesu

1. tavaroiden raivaus, tiskipöydän siivous, sänkyjen petaus, pöydän pyyhintä yms pieni, jolla saa sellaisen "kynttilänvalossa suht siistiä" -ilmeen
2. Imurointi ja vessan siivoaminen ainakin äskeisten lisäksi
3. Lattioiden pesu, kylppärin ja saunan kuuraus

Ikkunoiden tai kaappien pesu ja muut harvoin tehtävät hommat ovat ihan erillisiä töitä, tehdään kun ovat tarpeeksi likaisia ja on sellainen olo, että jaksaa hommaan ryhtyä.

1. = tavaroiden ja lelujen järjestäminen, pöytien ja tasojen pyyhintä, tiskikoneen täyttämistä ja tyhjentämistä
2. = pölyjen pyyhintä, imurointi, luuttuaminen, vessojen pesu, mahdollisesti lakanoiden vaihto
3. = viikkosiivouksen lisäksi kaappien siivous, ovien ja kaappien ovien pesu, ikkunoiden pesu, saunan pesu, tuolien ym. pyyhintä

Joo ja sit suursiivoukseen kuuluu vessan pesu katosta lattiaan kloritilla. Meillä kun vessa on kaakelia niin helppo monta kertaa viikossa vaan suihkuttaa esim lattia samalla kun on itse suihkussa niin en liitä sitä silleen siistimiseen tai viikkosiivoukseen kuuluvaksi =).

1. Siistiminen= jokapäiväistä järkkäilyä, tiskin, pyykin yms. hoitamista, pölynpoistoa pinnoilta ja imurointia tarvittaessa. Liitän tähän myös vessanpesua tarvittaessa

2. Viikkosiivous= matot ulos, imurointi ja nihkeä/kosteapyyhintä lattioille, keittiön, vessan ja kylpytilojen parempi puhdistaminen, pintojen pyyhintä yms. Sen verran, että tulee kunnolla puhdasta.

3. Suursiivous= kaikkien pintojen läpikäyntiä erittäin harvoin. Esim. muuttaessa teen näin, ja tarvittaessa puhdista joskus jonkun paikan paremmin suursiivouksen merkeissä.

1. Siistiminen = tavarat paikoilleen, tuuletus, pikaimurointi ja tiskipöydän putsaus. Tehdään pitkin päivää.
2. Viikkosiivous = perusteellisempi imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyyhintä, vessan ja kylppärin siivous, petivaatteiden vaihto ja tuuletus
3. Suursiivos = siivotaan lisäksi kaapit, vessan / kylppärin seinät, ikkunat jne. - siis sellaista, mitä ei tule ihan joka mutkassa tehtyä.

Jaa mä en tee noita tollai, Mä siivoan millon mitäkin. Toissapäivänä pesin kaikki keittiön kaappien ovet ja keittiön seinät sekä puhdistin lattialistat mutta ei mulla silti ollu suursiivouspäivä. En mä jaksa sellasta että yhtenä päivänä ottasin kaikki lattiasta kattoon (siis ns suursiivouspäivänä) enkä mä pidä ees viikkosiivouspäiviä. Mä siivoan joka päivä jonkun jutun niin ei tarvii sitte yhtenä päivänä aamusta iltaan jynssäillä.

Minusta viikkosiivous on niin muinainen käsite, etten ymmärrä miksi joku sellaista vielä harrastaa. Siivoilen joka päivä jotain, tarvittaessa pyyhin lattioita nihkeällä ja vien mattoja ulos tuulettumaan. Koti pysyy aina siistinä eikä tarvitse ottaa stressiä siivouspäivistä ja suursiivouksista.

Minusta viikkosiivous on niin muinainen käsite, etten ymmärrä miksi joku sellaista vielä harrastaa. Siivoilen joka päivä jotain, tarvittaessa pyyhin lattioita nihkeällä ja vien mattoja ulos tuulettumaan. Koti pysyy aina siistinä eikä tarvitse ottaa stressiä siivouspäivistä ja suursiivouksista.

Mulla unohtui tosiaan mainita sekin, että en tee viikkosiivousta orjallisesti tiettynä päivänä tiettyyn aikaan - enkä aina kaikkia hommia samalla tarkkuudella. Mutta se on sellainen keskisuuri siivous, jonka teen keskimäärin kahdesti kuukaudessa: ei siis ihan sitä päivittäistä ylläpitosiivousta mutta ei myöskään se pari kertaa vuodessa tehtävä suursiivouskaan.

1. Siistiminen Tavaroiden järjestelyä paikoillee, astiat koneeseen, keittiössä pintoja vähän sinnepäin ja eteisestä lakaistaan hiekat pois
2. Viikkosiivous imurointi, pölyjen pyyhintä, vessan pesu
3. Suursiivous tavarat paikoilleen, petivaatteet ulos, imurointia, järjestelyä, pölyjen pyyhintää, lattioiden pesua, keittiön perusteellinen siistiminen ja pesutilojen pesu

1. Sitä kun vien tavaroita esim yläkerrasta alakertaan tai siivoan kaatuneen maidon pöydästä.
2. Sitä kun siivooja siivoaa kaksi kertaa kuukaudessa
3. Sitä kun siivooja pesee kerran vuodessa ikkunat.

Mä lupaan että en koskaan pese erityisesti seiniä ja kattoja - ainoastaan jos maalaaminen sitä vaatii... Muutenkin mä vetelen nitroja, kun luen näitä siivousketjuja. "Mä pesen lattiat, imuroin ja siivoan vessat joka päivä. Ei siihen mee ku vartti." Tunnustan, että mä tiedän kymmeniä asioita, jota teen mielummin kuin tuota. Ja olen ihan varma, että tuota ei tee vartissa tahi puolessatunnissa...

Minä tykkään minun viikkosiivouspäivästä. :) Ei siitä mitään stressiä tule. Viikolla tehdään pientä siistimistä, mutta ei mulla töiden, ruoanlaiton, uuninlämmitysten, puiden kantamisen ja harrastusten jälkeen enää arkena oo aikaa luututa lattioita.

1. Siistiminen = tavarat paikoilleen, keittiön pöytien/tasojen pyyhkiminen yms. näkyvä isompi lika siivotaan
2. Viikkosiivous = imurointi, pölyjen pyyhintä
3. Suursiivous = vksiivouksen lisäksi lattioiden pesu, ikkunoiden pesu, mahd. saunan jynssäys, isompien tavaroiden siirtely ja niiden takaa imurointi/pesu