Mitä tein oikein/väärin? Lapsen uhmasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opetteleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opetteleva äiti

Vieras
2v10kk lapsi. Kysyin aamulla mitä haluaa aamupalaksi syödä,ja vastaus oli banaani. Annoin banaanin,mutta lapsi kieltäytyi syömästä itse,yritti vaatia että syötän (eli pidän banaania kädessä ja hän haukkaa). En suostunut,ja siitähän show alkoi. Kiristys (ennen ei voida lähteä ulos..) ja uhkailu (jos et nyt syö,menet koppiin) ei toiminut,joten 1,5 tunnin taistelun kuluttua luovutin ja sanoin että voidaan lähteä pois keittiöstä,mutta koska lapsi ei syönyt aamupalaa niin ulos ei voida lähteä. Parku ja jankutus loppui siihen paikkaan,lapsi leikkii tyytyväisenä mutta itsellä päivä pilalla.

Miten mun pitäis tästä jatkaa? Jos nyt kuitenkin lähdemme ulos (itselle olis mukavampi&helpompi lähteä ulos ja tehdä tälle päivälle suunnitellut asiat) niin vesittyykö homma ihan lopullisesti? Mikä olis vastaavassa tilanteessa järkevä kiristys/uhkaus? Periaatteessa olen sitä mieltä että kiristys ja uhkailu on ok kunhan pysyvät järkevissä mitoissa ja sanotut asiat myös toteutetaan.

Pahoittelut jos vaikutan tyhmältä,uhma vaan on meillä vielä aika uutta. Tähän asti lapsi on ollut oikein reipas ja tottelevainen..

Kyllä tuon ikäsen kanssa ne rajat on pidettävä. Lapsi äkkiä oppii että aikuisia voi pompottaa tai ei voi. mä huomasin että 2v ei voi kysyä mitä otat. Aikunen päätti ja laps söi minkä söi. Olkaa ap sisällä kun kerran se oli seuraus tuosta ränttyilystä.

No minä tekisin niin, että jos pitää vaihtoehtoja antaa (yleensä en kyllä ruoan suhteen edes anna), niin kysyisin että syötkö nyt puuroa vai leipää. Jos lapsi sanoo että haluaa banaanin, niin sanoisin että voit saada banaanin kun olet syönyt puuron/leivän.

En suostuisi syöttämään banaania, mutta en kiristäisi/lahjoisi, vaan jos lapsi huutaa niin sitten huutaa, jos ei syö niin sitten ei syö, seuraavan kerran ruokaa tulisi lounaalla. Pitäisin kiinni niistä annetuista vaihtoehdoista. Ulos voidaan mennä nälkäisenäkin. Meillä lapset aika usein skippailee aterioita kun ei ole mieleistä ruokaa...

Siihen en osaa ottaa kantaa mikä olisi oikein... :)

Muoks: niin minuakin vähän ihmetytti se koppi! :O en ainakaan millään kopilla siis uhkailisi, ei kuulosta minusta enää kohtuulliselta...

Viimeksi muokattu:
Ja yks asia mistä ei kannata tapella on ruoka. Meillä oli tyylinä se että tarjolla on sapuska, jollei kelvannu ni pois ja seuraavalla ruoalla lisää. Jollei syöny ni syöttämään en ruvennu. Ja edelleen saa ton 4v kanssa olla tiukkana pöydässä.

mikä on koppi?

No jos lapselle on sanottu että ei voi mennä ulos jos ei oo syönyt, niin sit et mene ulos lapsen kanssa! (muuten vesität kokonaan uskottavuutesi ja uhma kasvaa).

pyytäisin sinua kuitenkin huomioimaan sen että lähtökohtaisesti ei kannata lähteä sanomaan että on pakko syödä! se aiheuttaa vaan turhan valtataistelu asetelman ruokailuun, ja ruokailuntunnelma on kireä.

eli tarjoat lapselle ruuan, jos ei näytä syövän sanot että, saa ruokaa sitten seuraavana ruoka-aikana. etkä anna mitään naposteltavaa.

mä tein aikanani sen virheen että yritin pakottaa syömään, siis olen pakkosyöttämistä vastaan, mutta kun monta viikkoa oli menty sill äettä ei syö lämmintä ruokaa ollenkaan, tai ehkä 2tl/päivä, niin alkoi olee jo aika kova huoli syömisestä, sit sitä yritti kaikkensa että sais lapsen syömään, no ei onnistunut. ja arvaa mitä vaikka tuo koht 8v on ollut lähes aina huono syömään, niin hengissä on ja terve, ja aksvanutkin omalla käyrällään normaalisti(ei oo ees luokan pienin). niin ja hän alkoi syömään paremmin kun en enään kiinnittänyt mitään huomiota siihen syökö vai ei!

Mutta tyhmä kysymys jos noin pikkuinen pyytää sinua syöttämään, siis niin että pidät banaania ja hän haukkaa, niin miksi et voisi joskus näin tehdäkkin? no kukin tekee tavallaan ja eihän se väärin ole sanoa että syö itse.

miksi ei vois banaania syöttää? mun lapsen mielestä on inhaa, kun kädet likaantuu, eikä siksi halua ottaa banaania käteensä...

mutta, koska syömättömyydestä seuraus oli, ettei mennä ulos, niin sitten ei mennä ulos (ei koko päivää, mutta seuraavaan ruokailuun asti)

ja parempi antaa kaksi vaihtoehtoa tuon ikäiselle kuin kysyä mitä haluat.. (jos siis haluaa antaa valita)

Kyllä tuon ikäsen kanssa ne rajat on pidettävä. Lapsi äkkiä oppii että aikuisia voi pompottaa tai ei voi. mä huomasin että 2v ei voi kysyä mitä otat. Aikunen päätti ja laps söi minkä söi. Olkaa ap sisällä kun kerran se oli seuraus tuosta ränttyilystä.

Mä antanut aina kaksi vaihtoehtoa aamu-ja iltapalaan. HYvin toiminut. Ruoat ovat mitä ovat, niitä ei kysellä.
Enhän itsekään halua aina samaa aamupalaa, paitsi kahvia.

"Koppi" siis on meiän vaatehuone,jäähypaikka jota on muutaman kerran jouduttu käyttämään ja se on aina tehonnut. Eli kun tilanne ollu esim se että lapsi meluaa tarpeettomasti eikä tottele kun moneen kertaan pyydetään/komennetaan rauhoittumaan. Viimeisen varoituksen jälkeen "koppiin" eli pimeään vaatehuoneeseen ja liukuovi kiinni,10sekuntia riittää. Lapsi tulee syliin,lohdutus ja sovinto,ja sen jälkeen lapsi jatkanu leikkiä rauhallisesti. Mutta nyt auttanu.

Ja ai miksikö en voinu syöttää? Alunperin siksi kun söin itse aamupalaa vauva sylissä,loppu kädet kesken. Kun olin itse syönyt ja vauva rauhottunu sitteriin olisin ehkä voinu syöttää,mutta ajattelin että se johtaa vaan siihen että jatkossakin lapsi vaatii samaa ja ruokailut pitkittyy entisestään..

Kiitos asiallisesti vastanneille.

"Koppi" siis on meiän vaatehuone,jäähypaikka jota on muutaman kerran jouduttu käyttämään ja se on aina tehonnut. Eli kun tilanne ollu esim se että lapsi meluaa tarpeettomasti eikä tottele kun moneen kertaan pyydetään/komennetaan rauhoittumaan. Viimeisen varoituksen jälkeen "koppiin" eli pimeään vaatehuoneeseen ja liukuovi kiinni,10sekuntia riittää. Lapsi tulee syliin,lohdutus ja sovinto,ja sen jälkeen lapsi jatkanu leikkiä rauhallisesti. Mutta nyt auttanu.

Ja ai miksikö en voinu syöttää? Alunperin siksi kun söin itse aamupalaa vauva sylissä,loppu kädet kesken. Kun olin itse syönyt ja vauva rauhottunu sitteriin olisin ehkä voinu syöttää,mutta ajattelin että se johtaa vaan siihen että jatkossakin lapsi vaatii samaa ja ruokailut pitkittyy entisestään..

No ymmärrän siis että kädet loppui kesken,ok,. Mutta pimeään huoneeseen telkeäminen ei ole ok!

No ymmärrän siis että kädet loppui kesken,ok,. Mutta pimeään huoneeseen telkeäminen ei ole ok!

Tämä ei ole tilanne meillä mutta jos noin periaatteessa kysyn niin kumpi sun mielestä "ok" ranagistus esim tottelemattomuudesta: 10sekuntia pimeässä huoneessa vai tukistus/luunappi/täyttä kurkkua karjuminen? Meillä siis ei väkivaltaa hyväksytä eikä käytetä missään tilanteessa,ihan vaan vertailuna kysyn.

Jaa että pimeeseen huoneeseen oven taakse? Ihan oikeesti?

On meilläkin jäähypenkki ja nurkka, mutta en mä lapsiani nyt pimeeseen vaatehuoneeseen telkeisi.

Itse ongelmaan, meillä poika on huono syömään. Jos ei ruoka maistu, niin sitten siirrytään pois keittiöstä ja odotetaan seuraavan ruokaan.
Syömättömyyttä en ala rankaisemaan, siinähän lapsi sitten nälkäisenä odottaa seuraavaa syöntikertaa.

Tämä ei ole tilanne meillä mutta jos noin periaatteessa kysyn niin kumpi sun mielestä "ok" ranagistus esim tottelemattomuudesta: 10sekuntia pimeässä huoneessa vai tukistus/luunappi/täyttä kurkkua karjuminen? Meillä siis ei väkivaltaa hyväksytä eikä käytetä missään tilanteessa,ihan vaan vertailuna kysyn.

Ei pimeään! ja yksin. Meillä on jäähytuoli eteiskäytävässä. Toimii eikä tarvi tukistaa.

Mitäs jos vertailtais pimeetä huonetta ja jäähypenkkiä eteisessä? Kumpi olis parempi?

Ei mikään noista. Outo kysymys. Kannattaa varmaan tosiaankin miettiä vähän asioita, jos edes vaivautuu teoriassakaan kysymään.

ja muitahan vaihtoehtoja ei ole? kuten esim jäähynurkka, jäähyporras. yksinkertaisesti pöydästä pois nosto ja huomiotta jättö. Tai niin voisihan sitä vaikka puhuakkin lapselle. toki jos vauva vie kädet ja isompi pieni riehuis niin että homma ei toimi niin hätätilassa voisi käytää pinnasänkyäkin(mutta tämä nyt ei oo niin suositeltava vaihtoehto koska vo ivaikuttaa sit omaan sänkyyn jäämiseen/nukahtamiseen iltasin)

mutta ei lasta saa telkee pimeeseen huoneeseen, kivat painajaiset saa sit siittä.

Kerron sulel yhden tositarinan oma lapseni oli vanhalla kaverillani yötä ja tämä oli teljennyt tuhmasta käytöksestä lapseni vaatekaappiin(pieneen pimeeseen) ja tuon jälkeen 6vuotias lapseni kulki mun perässä ihan joka paikkaan, ei pystynyt olee 10s toisessa huoneessa. Aivan uskomatonta että joku voi tehä niin,pistin välit samantien poikki!!

Mutta sä voi lukea tostä syömisasiasta, netistä, sä voit kysyy neuvolasta, niin törmäät tietoon että lasta ei saa pakottaa syömään!

ps. itelläni on muuten lapsi jolla on adhd+aistiyliherkkyyksiä yms ja minä en telkeä häntä pimeeseen huoneeseen! ikinä. ja hän on joskus saattanut 40min ajan yrittä lyödä,potkia,purra,raapia,sylkeä. eli aika paljon pahempaa ku se ettei syö.

Minkä sortin sekopää sä oikein olet? Laitat lapsen pimeään koppiin, jos ei käyttäydy ja vaihteoehtona on sun mielestä väkivalta?

Pimeä koppi on lapsen henkistä pahoinpitelyä, joka vastaa väkivaltaa. Joko sä oot sairas tai provo.

Niin vastaus sun kysymykseen on, että jos lapsi ei halua syödä, se ei syö. Piste. Pakottaminen ei auta asiaa. Jos lapsi ei syö, siirry seuraavaan asiaan äläkä itse vajoa henkisesti lapsen (tässä tapauksessa vertauskuva ei taida tehdä oikeutta lapselle) tasolle. Ja hae apua, tollanen lastenkasvatus on laissa kiellettyä.

Suosittelen päättämään sen, mitä syötte. Tai korkeintaa kaksi vaihtehtoa lapselle, niin kuin edellä on ehdotettu. Tuon ikäiselle se on riittävä selkeä valinta.

Toinen on se, että lapsi joko syö tai ei syö. Jos ei syö, niin sitten seuraavaksi on lounas. Se siitä, ei kannata sen kummemmin ryhtyä kinaamaan.

Näin ollen ollaan saatu kaksi selkeää "sääntöä" jotka lapsen on helppo omaksua. Ja joita aikuisen on helppo noudattaa ilman että lapsi saa "vallan" vaikuttaa perheen arkeen.

Jos lapsi jättää syömättä, niin sillä ei ole vaikutusta kehenkään muuhun kuin lapseen itseensä. Hänelle se nälkä tulee. Äiti ei hermostu, kun voi kuitenkin tehdä mitä on suunniteltu (ei ole lapsen "rangaistuksia" noudatettava). Samalla lapselle myös viestitetään että ruokailu on selkeä tapahtuma: ruokaa on tarjolla ja se syödään (tai sitten ei), mutta muuta ei tule tilalle, eikä ylimääräisiä välipaloja saada.

Jotkut on tietysti huonompia syömään, eikä aina syö niin paljona/monipuolisesti kuin vanhemmat haluaisivat. Mutta toiset ovat vaan hitaampia kokeilemaan uusia makuja, koostumuksia kuin toiset tai ovat vaan vähäruokaisempia. Yleensä lapsi kyllä syö itselleen riittävästi pitemmällä aikavälillä (ts. välillä voi olla nälkä), kunhan siitä syömisestä ei tehdä valtataistelun tannerta.

• Tykkää
Reactions: Pahvikannu
Miksi pitää väkisin syödä. Jos lapsi haluaa banaania ja että sinä syötät niin sanot että syö itse tai ole syömättä. Jos on syömättä niin banaani takaisin jääkaappiin ja se oli siinä.

Asia mistä meillä ei tapella on ruoka. Annan eteen ja jos ei kelpaa, niin poistuu pöydästä ja lähtee omiin hommiinsa. Toiminut meillä aina. En kiristä ruoalla, enkä palkitse ruoalla. Ruoka on ruokaa, jos ei syö niin odottaa vatsa tyhjänä seuraavaa ruokailu kertaa.

Itse muistan ikuisesti miltä tuntui istua jonkun sienikeiton kanssa pöydässä 2h kun vanhemmat päätti että kaikki on syötävä aina. Ei siitä tule kuin viha tiettyjä ruokia kohtaan.

Ei mitään tälläisiä älyttömyyksiä! Lapselle arestipaikka näkyvälle paikalle mutta muista sivuun. Esim. eteiseen. Lapselle yksi varoitus ja sen jälkeen arestipaikalle, kerrotaan syy ja jätetään sinne. Arestissa istutaan iän verran minuuteissa ja sen jälkeen kerrotaan syy uudestaan, lapsi pyytää anteeksi ja halataan.

Tottelemattomuudesta ok rangaistus on edellä kuvaamani aresti. Ei pimeään huoneeseen lukitseminen eikä fyysinen rangaistus. Kuten huomaat, on muitakin keinoja kuin nuo sinun mainitsemat kaksi.

Yhteistyössä