Mitä teistä tarkoittaa "anna lapselle raitis joulu"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideaköyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ideaköyhä

Aktiivinen jäsen
17.12.2006
4 791
0
36
Onko se sitä että missään vaiheessa kukaan ei juo pisaraakaan alkoholia vai sitä että aikuiset voivat juoda muutaman lasin viiniä tai glögiä tai jotain ilman että humaltuvat (tosin muutamasta lasillisesta voi hyvinkin humaltua mutta kuitenkin)? :/

Mielipiteitä, ei tappelua. :xmas:

Se että juo muutaman ja tulee hiprakkaan niin ei ole paha. Mutta jos ryypätään paljon ja ollaan ihan naamat niin se on! Minusta on surullista jos vanhemmat ovat tosi kännissä lasten aikana (muulloinkin tietty kuin vaan jouluna) riehuvat, sammuvat, oksentavat, kaatuilevat ym törttöä.

no mun mielestä sitä että mitään perskännejä ei vedetä! vaan otetaan seuraksi lasi tai kaksi ..joulu on kuitenkin lastenjuhla näin lapsiperheessä ja sit voi ottaa sen kolmannen ja neljännenkin ku lapset menee nukkuu ;-)

sitä, ettei perheen pää jouluaattona konttaa pitkin lattioita, vedä naulakkoa nurin siitä tukea ottaessaan tai kaadu ja ole naama veressä jne.. muistanpa omalta kohaltani tällasenkin joulun ja sellasta en omilleni soisi enkä kellekään.

Minusta se tarkoittaa sitä ettei alkoholia käytetä lainkaan. Ettei alkoholi kuulu jouluun(kaan).

raitis jouluhanhan se lapsille on jos eivät alkoholia näe eivätkä vanhempiaan humalassa =)

Sana raitis kai tarkoittanee sitä, että ei käytä lainkaan alkoholia.

Meidän lapset eivät saa raitista joulua, mutta riittävän raittiin.

Ostimme joulupöytään punkkua ja jos sitä aterialla juon lasin ja lasten nukuttua toisen, en usko sen voivan lasten joulua pilata.

Raitis tarkoittaa, ettei yhtään alkoholia.

Meillä koko joulun juomat ovat minun minipullo punkkua, minipullo valkkaria ja mini pullo baileystä, jos nyt alkoon asti ehdin. Ja nuo nautin useamman päivän aikana, Jouluaattona lasin punaviiniä, joulupäivänä seuraavan lasillisen jne.

Ja mies ei ota mitään.

Meillä muutenkin käytetään erittäin vähän alkoholia.

Sitä ettei oo kännissä. Kyllä jokainen varmaan tietää mistä humaltuu eli jos humaltuu jo lasillisesta - ei sitten ota sitäkään. Mutta jos kestää sen pari lasillista punkkua illassa ni eikai ole väärin jos ruualla ottaa lasillisen ja illalla suklaan kera toisen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitä ettei oo kännissä. Kyllä jokainen varmaan tietää mistä humaltuu eli jos humaltuu jo lasillisesta - ei sitten ota sitäkään. Mutta jos kestää sen pari lasillista punkkua illassa ni eikai ole väärin jos ruualla ottaa lasillisen ja illalla suklaan kera toisen.

piti vielä lisätä että ny kun toi meitin vaavi on vasta nelisen kk ni ei oteta lainkaan vaikken imetä. Mutta sitten joskus voisin ajatella ottavani ruualla lasillisen kun se on niin juhlavaa.

Voi mun mielestä juoda vähän viiniä ruuan kanssa ja ottaa glögin, mut ei humaltumiseen asti. Alkoholia voi käyttää myös sivistyneesti ja hillitysti ilman, että sen käyttö aiheuttaa lapselle hämmennystä, pelkoa tms. Esim yhden saunakaljan ottaminen tuskin on lapselle traumatisoivaa. :)

Mut kukin tavallaan. Onnistuis mulla se täysin alkotonkin joulu, ei sikäli. Sillon kannattaa ainakin jättää kokonaan väliin, jos ei hallitse juomistaan vaan aina heittää humalan puolelle.

Alkoholia kohtuudella. Että lapsen ei tarvitse joka joulu olla kusi sukassa kun vaan näkeekin viini- tai glögipullon joulupöydässä. Raitishan kait tarkoittaa täydellistä pidättäytymistä holista mutta mielestäni kohtuudella se on sallittu. Itse olen täysin raittiina, mies saattaa ottaa lasillisen tai pari.

Minusta lasten ei pitäisi nähdä vanhempiaan koskaan edes siinä hiprakassa! Se on lapselle pelottavaa kun aikuinen muuttuu erilaiseksi :( *ja ihan turha väittää ettei hiprakassa muutu, ihan varmasti muuttuu!*

Jos juodaan, niin juodaan siten, ettei siitä tarvitse kenenkään kärsiä. Ei tule riitaa, ei sammumisia, ei hirveästi poikkeavaa käytöstä. Itse lapsena pidin siitä, että isä oli "pienessä sievässä". Äreä mies muuttui hauskaksi ja puheliaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Minusta lasten ei pitäisi nähdä vanhempiaan koskaan edes siinä hiprakassa! Se on lapselle pelottavaa kun aikuinen muuttuu erilaiseksi :( *ja ihan turha väittää ettei hiprakassa muutu, ihan varmasti muuttuu!*

sillon on jo känässä jos on hiprakassa. Mut esim. ei mulle tuu yhtikäs mitään lasillisesta punkkua ja vielä ruuan kera.

Yhteistyössä