Mitä teit lapsena, mikä on nyt kiellettyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä teit kun olit lapsi, mutta nykyään sellainen ei kävisi päinsä ollenkaan?

Esimerkiksi itse kävin ostamassa kioskilta isälle tupakkaa, monta kertaa. Olin alta kymmenen vanha. Siihen aikaan kaikkien isät polttivat tupakkaa eikä kukaan puhunut tupakan vaaroista.

Auton takapenkillä ei edes ollut turvavöitä, joten leikittiin sisarusten kanssa vaikka mitä leikkejä takapenkillä kun oli tylsiä pitkiä automatkoja sukulaisten luo. Seiskytluvun alussa ei ollut pakollisia turvavöitä edes edessä, mutta meillä oli auto, johon edellinen omistaja oli laitattanut turvavyöt etupenkkiläisille.

Minäkin kävin ostamassa tupakkaa isälle, kävin myös ruokaostoksilla listan kanssa kaupassa yksinään kolmivuotiaana. No tuo ei kai ole kiellettyä, mutta lastensuojelu olisi varmaan nykypäivänä oven takana, jos moista tapahtuisi. Tosin eipä ole enää sellaisia maitokauppoja, missä kaikki myydään tiskin takaa, riitti että antoi myyjälle lapun. Meitä oli kolme ala-asteikäistä lasta usemman päivän keskenään kotona, kun vanhemmat oli hautajaisissa toisella puolen maata. Tosin kai oli kai jotain sovittu naapurien kanssa perään katsomisesta, kun asuttiin paritalossa.
Autossakaan ei ollut turvavöitä.

Edellämainittujen lisäksi mummon kasvattisisko, jota Edla-tädiksi kutsuttiin, tarjoili usein (no siis ehkä kymmenen kertaa vuodessa siellä kävin) itselleen ja myös mulla "pikkutipan". Elikäs väkevää viiniä, marsalaa tai vastaavaa, pienenpienestä kristallipikarista. Ikää meikäläisellä ollut silloin jotain seitsemästä kymmeneen.

Ilman turvavöitä alla kouluikäisenä. Ilman kypärää pyöräillessä ja laskettelurinteessä, eihän se nykyäänkään ole pakollista mutta meidän perhe käyttää.

Olin alaikäisenä lasten hoitajana, posauttelin paukkupommeja ja raketteja sotaleikkien lomassa. Olin ulkona tuntikausia ilman, että vanhemmat tiesivät minun olinpaikkaani, leikittiin jopa junaraiteilla ja sen läheisyydessä. Hengailtiin aikuisten miesten seurassa alle 15-vuotiaina. Ostimme kaupasta ja joimme 15-kesäisinä "teinilonkkuja". Kävimme Ruotsin puolella kaupasta ostamassa tupakkaa ja nuuskaa.

Olihan näitä.
Pojilla oli linkkareita ja puukkoja mukana myös koulussa.
Suurennuslaseilla sytyteltiin kaikkea palavaa materiaalia ja myöhemmin hieman vanhempana haettin bensaa huoltikselta ja tehtiin samaa :-)
Rakenneltiin savupommeja pingispalloista ja röökiaskien foliosta ja heiteltiin niitä ihmisten postiluukuista sisään.
Ajeltiin kuljetusta odottavilla traktoreilla ratapihalla (ne sai käyntiin kun osasi niksit).
Samoilla huudeilla keikkailtiin pitkänlinjan rekkojen hyttejä, sillä niistä sai käännettyä ulkomaan valuuttaa, viinaa ja tupakkaa
.Keikkailtiin huoltsikoita ja kioskeja.
Ensimmäisen kerran sain pimppaa 12 vuotiaan puistossa viltin päällä ja kai sekin on nykyään kiellettyä, kuten kaikki kiva mitä aikoinaan sai tehdä jos ei vaan kärähtänyt :-)

Yhteistyössä