Mitä tekee välinehuoltaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mietin alan vaihtoa ja haluaisin päästä lyhyellä opiskelulla heti töihin. Laitoshuoltajan hommia teen juuri nyt. Se on mahtavaa työtä, mutta isolla osastolla tosi raskasta. Tutkinnon avulla voisin saada viran siihen, mutta koulu pitäis käydä...

Välinehuoltajan homma mietityttää myös, mitä ne tekee?

Huoltavat välineitä :D Eli steriloivat mm. leikkaussalivälineistöä ym. minkä pitää olla steriiliä. Varmaan tekevät muutakin, mutta tämän mä tiedän heidän ammatistaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Huoltavat välineitä :D Eli steriloivat mm. leikkaussalivälineistöä ym. minkä pitää olla steriiliä. Varmaan tekevät muutakin, mutta tämän mä tiedän heidän ammatistaan =)

Tuon tiedän minäkin. Kai siihen kuuluu muutakin? Laitoshuoltajat tekee niin paljon muutakin, kuin siivoavat. :D Siivous on vain yksi osa hommaa. Ajattelin, että oisko tuo välinehuolto mun juttu. Palkka niillä on pienempi ku meillä. Noin 200? pienempi.

Google on kiva kaveri, sieltä löytyi mm. tämmöinen linkki http://www.aikuistaoppimista.fi/index.asp?id=1735&menupath=1735&language=1&klik=4 =)

Jaah, eipä se suoraan menekään välinehuoltajasta kertovalle sivulle. Klikkaa vas. reunasta sosiaali- ja terveysala, ja sitten keskeltä välinehuoltajan ammatti/erikoisammattitutkinto.

Mä olen ollut aikoinaan työharjottelussa välinehuollossa, ja tykkäsin tosi paljon. Ei välinehuoltajat oikeastaan muuta tee (tai tuolla ei ainakaan tehty) kun tosiaan steriloivat noita välineitä, kuskaavat niitä osastoille ja hakevat sieltä käytettyjä steriloitavaksi. Tosi pikkutarkkaa hommaa. Olisin lähtenyt opiskelemaan alaa, mutta kun ei täällä ollut oikeen töitä tarjolla välinehuoltajille.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä olen ollut aikoinaan työharjottelussa välinehuollossa, ja tykkäsin tosi paljon. Ei välinehuoltajat oikeastaan muuta tee (tai tuolla ei ainakaan tehty) kun tosiaan steriloivat noita välineitä, kuskaavat niitä osastoille ja hakevat sieltä käytettyjä steriloitavaksi. Tosi pikkutarkkaa hommaa. Olisin lähtenyt opiskelemaan alaa, mutta kun ei täällä ollut oikeen töitä tarjolla välinehuoltajille.

Taidan ottaa selvää, onko meidän paikkakunnalla töitä alalla. Laikkareille on puuhaa, tosin sijaisuuksia ja lomituksia pätkissä. Vakkarihomma vakkariosastolla vois olla kiva. Pätkät rasittaa ja se, että ei ole lomia.

Otanpa selkoa tuosta. Kiitos.

Hammashoidossa on toisinaan pula välinehuoltajista. Puhdistavat ja steriloivat hammashoidon välineitä. Siinä hommassa täytyy välinehuoltajan tietää myös jonkin verran välineistä, että osaa koota oikeanlaisia tarjottimia ja laittaa juurenhoitoneulat oikein.

Hammashoidossa on toisinaan pula välinehuoltajista. Puhdistavat ja steriloivat hammashoidon välineitä. Siinä hommassa täytyy välinehuoltajan tietää myös jonkin verran välineistä, että osaa koota oikeanlaisia tarjottimia ja laittaa juurenhoitoneulat oikein.

Välinehuoltajan työhön kuuluu paljon muutakin,kun vaan sterilointia.
Välineiden pesu on tärkein tapahtuma jotta sterilointi voi onnistua. Pesun jällkeen tulee kuivaus, jonka jälkeen välineet tarkastetaan ja vialliset huolletaan tai lähetetään eteenpäin, sen jälkeen sterilointi. Välinehuoltajan hommaa on myös vh-tilojen puhtaana pito,eli pölyjä saa pyyhkiä niin paljon kun haluaa. Itsellä ainakin on myös pyykinpesu ja pidän myös taukotiloja kunnossa. Siivooja on meilläkin erikseen,mutta kuitenkin. Välinehuoltajan hommaan kuuluu koota esim juurihoitotarjottimia, neulasettejä, pitää tuntea eri sterilointimenetelmät, eri pesuaineet ja miten mikäkin tehoaa ja mihin se tehoaa, pitää tietää eri puhtausasteita ja jos on rajalliset tilat,niin pitää hahmottaa mikä on likainen,mikä puhdas ja mikä steriili puoli ja toimia sen mukaan.

Vastaus saattaa tulla 3 vuotta myöhässä,mutta kuitenkin.

Yhteistyössä