mitä tekisin hirvenlihasta???? jotaki uutta ja erilaista....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohjeeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ohjeeton

Vieras
siis kertokaa nyt jotaki maukkaita ohjeita mitä voisin kokeilla. meinaa käristykset ja ehkä padatkin tulla korvista ( vaikka se on suurinta herkkua kyllä.. ).
paistia ei voi nyt tehdä kun ei ole paistopusseja, ja viikonloppuna tehään miehen kans itse purkkilihaa kunhan hän kotiutuu töistä.
nyt haluttaa tehdä jotakin muuta kuin ennen, ja jos jollaki on hallussa riistaruuat niin kertokaa ihmessä mullekki ;)
sais miehen yllättää kun saapuu huomena töistä kotia taas.... :)

eikö ketään metästävää naista ole paikalla, tai semmosta joka taitaa nämä ruokahommelit?? :) olisin kiitollinen jostaki ohjeesta kun googlettamalla ei tuntunu löytyvän mitään erilaista.

Miun ukko on kyllä tehnyt uunissa paistia ilman paistopussia,käärässyt pekonia kunnon siivut ympäriinsä ja voi elämä jotta on hyvää tullut.

Hirvenjauhelihaa mie oon käyttänyt ihan niinkuin nautasikaakin,pitsaan,makaroonilootaan jne.

Ukko kyllä teki tässä jokunen vuosi sitten wienin leikkeitä hirven lihasta ja vei kielen mennessään!

muoks.Siis vei nuo leikkeet kielen mennessään multa,niin hyviä olivat!

Miun ukko on kyllä tehnyt uunissa paistia ilman paistopussia,käärässyt pekonia kunnon siivut ympäriinsä ja voi elämä jotta on hyvää tullut.

Hirvenjauhelihaa mie oon käyttänyt ihan niinkuin nautasikaakin,pitsaan,makaroonilootaan jne.

Ukko kyllä teki tässä jokunen vuosi sitten wienin leikkeitä hirven lihasta ja vei kielen mennessään!

hmm..pitäsköhän laittaa sitten paisti muhimaan, taikka maustumaan ainaki yöksi. jauhelihasta minäki olen vääntäny kaikenlaista, mutta nyt tekee mieli jotaki muuuuutaa :D
wienin leikkeitä, nams! mitenhän teki?

Onko sulla punajuuria? tee punajuuri + jauheliha laatikkoa

Tai leikaat paistin pihveiksi, lihanuijalla nuijut ohuemmiksi ja paistat voissa pannulla, sipulia ja pippurinen ruskeakastike kyytipojiksi.

Me tehdään aina ilman paistopussia.. laitat vuokaan ja vuokan pohjalle hiukkasen vettä. Ja jos sul on possun lihaa ni laitat sen sinne sekaan + kansi päälle.

Leikkaa pihveiksi, ruskista pikaisesti niihin pintaa. Sitten kippaat lihalientä pannulle niin, että pihvit melkein peittyy. Annat hautua tunnin tai niin kauan, että lihat mureita. Meillä tulee 45min-60min. Kun pihvit mureita nakkaa sekaan mustapekka juustoa 1-2pkt ja kuohukermaa purkki, suolaa.

Suikaleiksi leikatuista hirvenlihapaloista tykkään tehdä seuraavaa; paistan lihat pannulla kunnolla, lisään wokkivihanneksia ja annan niiden muhia hetken ja lopuksi lisään kermaa ja nuudelia. Tosi maukasta :)

Onko sulla punajuuria? tee punajuuri + jauheliha laatikkoa

Tai leikaat paistin pihveiksi, lihanuijalla nuijut ohuemmiksi ja paistat voissa pannulla, sipulia ja pippurinen ruskeakastike kyytipojiksi.

Me tehdään aina ilman paistopussia.. laitat vuokaan ja vuokan pohjalle hiukkasen vettä. Ja jos sul on possun lihaa ni laitat sen sinne sekaan + kansi päälle.

oi, ei ole punajuurta :( täytyypä laittaa ostoslistalle se!
vois olla hyvää tuolleen, ja takuulla erilaista :)
voinkohan laittaa kokonaisen lihakimpaleen siis vaikka pataan johon mulla kansi on? ei oo vuokaa jossa ois kansiki...possun lihaa löytyy kun ostettiin pakasteeseen. viimeksi yritin tehdä niitä pihvejä, mutta ei onnistunu yhtään. sitkaita oli, eikä lapset tykänny :/ en sen puoleen kyllä minäkään.. teetkö tavallisesta lihaköntistä niitä pihvejä, vai sisä/ulkofileestä? kun viimeksi tein ulkofileestä, ja nuijin niin sillon ei onnistunu..
jos sais onnistuun ni olis kiva kyllä!

Alkuperäinen kirjoittaja meidän suosikki;22380580:
Leikkaa pihveiksi, ruskista pikaisesti niihin pintaa. Sitten kippaat lihalientä pannulle niin, että pihvit melkein peittyy. Annat hautua tunnin tai niin kauan, että lihat mureita. Meillä tulee 45min-60min. Kun pihvit mureita nakkaa sekaan mustapekka juustoa 1-2pkt ja kuohukermaa purkki, suolaa.

kuulostaapa herkulliselta!! siis ihan paistinpannulla kypsennän ne pihvit, ja siihen lisään sen lihaliemen(kö)? ja annan olla pannulla hautumassa tunteroisen. tuleeko mureita? ja mistä lihasta teit? oliko filettä vai normi "käryköntti" ? :)

[QUOTE="Olen tatuoitu jätkä!";22380632]http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=2837&rname=lempeÄ_hirvipata

Olen tatuoitu jätkä![/QUOTE]

kiitos, käyn kohta kurkkaamassa tuon ohjeen :)

Alkuperäinen kirjoittaja amatööri;22380719:
pihvi paistetaan tosi nopsaan ennen ku sitkistyy tai sitte muhitetaan kunnes pehmenee uudelleen, älä possua syytä

mitenkä nopsaan se paistetaan? mulla ainaki tulee sitkasta melkosen aina paistaessa, uunissa kypsyy taas tosi kivasti.. :)

Itse tein pari viikkoa sitten hirvestä kääryleitä. Eli normi paistiköntin annoin sulaa "puoliksi" ja sit terävällä veitsellä leikkasin sen ohuiksi pihveiksi, joita vielä nuijin rystysillä. Täytteeksi pekonia ja koskenlaskija-juustoa, mustapippuria, vähän sinappia ja suolaa. Käärin rullalle ja kiinni coctail-tikulla. Kannattaa ruskistaa ensin voissa paistinpannulla ja siirtää sit uunivuokaan. Haudutusliemeksi vettä, riistafondia ja kuohukermaa. Oli hyviä! :p

oi, ei ole punajuurta :( täytyypä laittaa ostoslistalle se!
vois olla hyvää tuolleen, ja takuulla erilaista :)
voinkohan laittaa kokonaisen lihakimpaleen siis vaikka pataan johon mulla kansi on? ei oo vuokaa jossa ois kansiki...possun lihaa löytyy kun ostettiin pakasteeseen. viimeksi yritin tehdä niitä pihvejä, mutta ei onnistunu yhtään. sitkaita oli, eikä lapset tykänny :/ en sen puoleen kyllä minäkään.. teetkö tavallisesta lihaköntistä niitä pihvejä, vai sisä/ulkofileestä? kun viimeksi tein ulkofileestä, ja nuijin niin sillon ei onnistunu..
jos sais onnistuun ni olis kiva kyllä!

Mä teen paistin siten, et teen suolaveden (1,5 kg hirvi paisti = 1 ltr vettä, 1,5 dl merisuolaa, 2 rkl sokeria) jäähdytän sen ja upotan paistin muutamaksi tunniksi suolaveteen (yleensä tökin muutaman reiän paistiin puukolla että suolautuu myös sisältä). Laitan paistin kannelliseen uunipataan, + pohjalle n. 1-2dl vettä + sikaa jos sitä sattuu olemaan) ja leivinuuniin hautumaan.

Pihvit teen yleensä fileestä, mut onnistuu myös paistista.. hirven liha pitää ensin paistaa korkeammassa lämmössä pannulla, jotta huokoset sulkeutuvat ja sitten hauduttaa hitaasti kypsäksi, näin ei tule sitkasta. Maustan yleensä vain suolalla + pippurilla.

Täs yks ohje punajuuri jauheliha laatikkoon.. Pirkka - Resepti | Pirkka.fi

hirvenjauhelihasta + maksasta tulee myös ihan hyvät pihvit

Viimeksi muokattu:
Mä teen useasti 'festariruokaa aamuäreen tapaan' eli alku on sama kuin käristyksessä, eli liha vuollaan kohmeisena lastuiksi.

Sitten lastut kasataan astiaan ja päälle ripotellaan runsaasti kuivattua chiliä yms mausteita, murskataan 2-3 valkosipulin kynttä ja lorautetaan öljyä vielä päälle. kansi päälle ja kunnon ravistukset ja jääkaappiin päiväksi marinoitumaan.

Sitten paistetaan kuumalla pannulla.
Wokkipannulla tai jollain muulla pannulla paistan paljon sipulirenkaita, ananasta, paprikaa ja kesäkurpitsaa ja lopuksi sekaan lihat ja kasvikset yhteen. Suolaa tai herbamarea mausteeksi.

Tarjoan riisin kanssa.

Yhteistyössä