Mitä tekisit 10-vuotiaan kanssa, jolla toistuvasti kestää koulumatkat tuhottoman pitkään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kfkfkf

Vieras
Viimeksi eilen keskusteltiin siitä, että ei ole kiva että äiti joutuu kotona olemaan huolestuneena, että missä hän kuppaa. Tuntui ymmärtävän että miksi olen huolissani (selitin, että en voi tietää vaikka olisi auton alle jäänyt tms), eilen esim ei ollut puhelinta mukana, joten en pystynyt tsekkaamaan et missä menee.

Noh, tänään taas sama homma, iphonen jäljittäjällä näen kyllä, että on tulossa kotiinpäin, mutta hidasta tuntuu olevan matka (kavereiden kanssa kulkee)

Mikä olisi sopiva rangaistus, jotta tajuaa ettei koulumatka voi kestää 1,5h (vartissa kävelee tuon matkan)

Läksyt tullaan meillä aina ennen tekemään ja sitten saa mennä kavereiden kanssa.

Tekisin niinkuin muutkin vastuulliset aikuiset ihmiset ja hankkisin itselleni oikean työpaikan jottei tarvitsisi roikkua joka päivä nettipalstoilla kyselemässä tyhmiä ja kerjäämässä huomiota.

Äiti muutamana päivänä kouluun vastaan ja yhdessä kotiin.

Mä oon sitä joskus mennytkin vastaan ku kesti ja kesti, kaupan pihalta löytyi kavereineen. Ei auttanut, vaikka nolostui tietysti, että äiti joutunut tulemaan :D

Nytkin vänkää vaan että suoraan tuli koulusta, vaikka kesti 1,5h :D
Varmaan tulikin, mutta kun matkalla aletaan leikkimään ja touhuamaan kavereiden kanssa niin kestäähän siinä. Tavallaan ei ole pelkästään minun poikani vika, koska eihän hän voi kävellä reippaasti jos koko muu poppoo löntystää. Ratkaisu pitäis vain löytyä

[QUOTE="no niin";29479691]Tekisin niinkuin muutkin vastuulliset aikuiset ihmiset ja hankkisin itselleni oikean työpaikan jottei tarvitsisi roikkua joka päivä nettipalstoilla kyselemässä tyhmiä ja kerjäämässä huomiota.[/QUOTE]
Miten tuo kysymys oli huomion kerjäämistä?

Miksei se kymmenvuotias sit voisi koluumatkallaan leikkiä ja touhuta kavereidensa kanssa? Jos ei pahojaan tee? Ehkä se tekee vaan hyvää että saa raitista ilmaa, ikäistänn seuraa ja liikuntaa ennen läksyjen tekoa. Äidin tarttis vaan päästä turhasta huolestaan eroon.

• Tykkää
Reactions: Tähkäpää-90
Alkuperäinen kirjoittaja ämmmmä;29479717:
Miksei se kymmenvuotias sit voisi koluumatkallaan leikkiä ja touhuta kavereidensa kanssa? Jos ei pahojaan tee? Ehkä se tekee vaan hyvää että saa raitista ilmaa, ikäistänn seuraa ja liikuntaa ennen läksyjen tekoa. Äidin tarttis vaan päästä turhasta huolestaan eroon.

Siis muutoin ei haittaiskaan mitään, mutta ei oo kiva odottaa kotona ja miettiä et kestääkö sillä nyt muutenvaan vai onko jotain sattunut. Tuo paikannin on kätevä, että tietää pojan olevan tulossa, mutta aina ei tosiaan oo sitä puhelinta mukana.

Munkin mielestä tuo kuulosti tosi kivalta. Moni kuitenkin menee koulusta suoraan kotiin ja koneelle tjtn. Ihanaa, että ulkoilu maistuu.

Ja iphonen jäljittäjästä :/

[QUOTE="...";29479720]Iphonen jäljittäjällä??? Voi apua. Onneksi ei ollut tuollaisia, kun oli itse lapsi. Jotain yksityisyyttä...[/QUOTE]

Yksityisyyttä? Siis että vanhemmat tietää missä oma LAPSI on? Kyllä jokaisen vanhemman oikeuksiin kuuluu tietää, että missä se lapsi on. Vai eikö sua yhtään kiinnosta, että missä sinun kullannuppusi painelee menemään?

Siis mistä se huoli kumpuaa, jos näet, että on tulossa? Jos tiedät, että tulee aina hitaasti, niin ilman paikannintakaan en olisi huolissani. Oisikohan aiheellista mennä jonkun kanssa tuosta keskustelemaan.

Siis muutoin ei haittaiskaan mitään, mutta ei oo kiva odottaa kotona ja miettiä et kestääkö sillä nyt muutenvaan vai onko jotain sattunut. Tuo paikannin on kätevä, että tietää pojan olevan tulossa, mutta aina ei tosiaan oo sitä puhelinta mukana.

Sovitte, että hän pitää sen puhelimen mukanaan ja soittaa sinulle, että kestää, niin et turhaan murehdi. Jos sopimus ei pidä, niin sitten olet aina koulun ovella vastassa ja joutuu kulkemaan äidin kanssa kotiin.

Juu. Mulla on myös kymmenvuotias. Tärkeä osa lapsen itsenäistymistä on se, että lapsi saa omaa tilaa ja on olemassa luottoa. Ikätason mukaan sitten sitä köyttä. Jos jotain sovitaan, se pitää. Sovi lapsen kanssa, että koulumatka saa kestää korkeintaan 1,5h. Sitten ei tarvi olla huolissaan.

Yksityisyyttä? Siis että vanhemmat tietää missä oma LAPSI on? Kyllä jokaisen vanhemman oikeuksiin kuuluu tietää, että missä se lapsi on. Vai eikö sua yhtään kiinnosta, että missä sinun kullannuppusi painelee menemään?

En ole tuo, jolle vastasit, mutta omasta puolestani kommentoin: Kyllä haluan tietää, missä lapsi kulkee ja kenen kanssa, mutta loppuikääni en kuitenkaan voi vahtia hänen jokaista liikettään. Kymmenvuotiaalla on jo aika lailla omaa vapaa-aikaa, jolloin en voi olla vahtimassa. Tiedän, että huoli voi olla, ja on, suuri, jos en tavoita lasta tuntikausiin, mutta jos tuo on jokapäiväistä, niin en olisi vielä niin huolissani. Älä rankaise, vaan palkitse (siitä, että tuleekin joskus ripeästi kotiin).

Sellasta se on. Meillä poika täyttää toukokuussa 10v ja samanlaista on välillä. Niillä on poikain kanssa maja jossain tuolla metsikössä, jonne sitten menee, eikä tule suoraan kotiin läksyjä tekemään aina. Nyt olen saanut (=joutunut) seuraamaan tuota touhua, kun olen sairaslomalla ollut pari kuukautta.

Mutta kun muistelee omaa lapsuutta, sehän tuntui siltä, kuin koko maailma olisi täynnä mahdollisuuksia. Sitä jäi haaveilemaan jne.. Tottakai pitää olla rajat, mutta mitä tulee siihen pelkoon, jos lapseen ei saa yhteyttä heti, sitä pitää vaan oppia sietämään. Oon sen huomannut, mitä isommaks poika kasvaa.

Varsinaista apua tästä mun sepustuksesta ei tainnut olla, kunhan pohdiskelin.

Sovitte, että hän pitää sen puhelimen mukanaan ja soittaa sinulle, että kestää, niin et turhaan murehdi. Jos sopimus ei pidä, niin sitten olet aina koulun ovella vastassa ja joutuu kulkemaan äidin kanssa kotiin.

Tää vois toimia :)

ja siis ei ole jokapäiväistä, toisinaan tulee puolessa tunnissa ja silloin häntä alankin jo odottelemaan... Useimmiten kestää 45min, joten kyllä 1,5h kohdalla alkaa jo vähän huolestumaan..
Ja meillä kyllä ilmoittaa vapaa-ajallakin, että minne on menossa. Pakkohan minun on tietää jos ei ala poikaa näkymään kotiin, että mistä sitä lähden etsimään. Ja kyseessä 10v, jolle ei todellakaan voi vielä antaa niin paljon "tilaa", että näitä tällaisia osaisi hoitaa.

Sellasta se on. Meillä poika täyttää toukokuussa 10v ja samanlaista on välillä. Niillä on poikain kanssa maja jossain tuolla metsikössä, jonne sitten menee, eikä tule suoraan kotiin läksyjä tekemään aina. Nyt olen saanut (=joutunut) seuraamaan tuota touhua, kun olen sairaslomalla ollut pari kuukautta.

Mutta kun muistelee omaa lapsuutta, sehän tuntui siltä, kuin koko maailma olisi täynnä mahdollisuuksia. Sitä jäi haaveilemaan jne.. Tottakai pitää olla rajat, mutta mitä tulee siihen pelkoon, jos lapseen ei saa yhteyttä heti, sitä pitää vaan oppia sietämään. Oon sen huomannut, mitä isommaks poika kasvaa.

Varsinaista apua tästä mun sepustuksesta ei tainnut olla, kunhan pohdiskelin.

Ja siis eniten mua huolestuttaa, kun ei vastaa puhelimeen ja mennyt jo "kotiintuloaika"

Mä oon samaa mieltä että tuo on vaan hyvä juttu, saa ulkoilmaa ja liikuntaa kun rymyää jossain metsissä välillä. Kun sä tiedät etukäteen että sillä menee se 1,5h, ja näet vielä että on tulossa kuitenkin vaikka hitaasti, niin eihän sun tarvi olla huolissaan.

Ok. Sori, en että kyseessä on erkkalapsi.

Tää vois toimia :)

ja siis ei ole jokapäiväistä, toisinaan tulee puolessa tunnissa ja silloin häntä alankin jo odottelemaan... Useimmiten kestää 45min, joten kyllä 1,5h kohdalla alkaa jo vähän huolestumaan..
Ja meillä kyllä ilmoittaa vapaa-ajallakin, että minne on menossa. Pakkohan minun on tietää jos ei ala poikaa näkymään kotiin, että mistä sitä lähden etsimään. Ja kyseessä 10v, jolle ei todellakaan voi vielä antaa niin paljon "tilaa", että näitä tällaisia osaisi hoitaa.

Yhteistyössä