mitä tekisit jos tietäisit että kaverisi on lähdössä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
viikonlopuksi pois kaupungista ja jättää 4-ja 5vuotiaat lapsensa 15vuotiaan esikoisensa vastuulle? tiedän että äiti on lastensuojeluntarkkailussa. olen paljon heidän kanssaan tekemisissä ja tiedän että lapset välillä lähes heitteillä. ilmotanko lastensuojeluun? vai ylireagoinko? ilmoituksen tekeminen on vaikeaa, koska tunnen äidin niin hyvin. järki puhe ei perille mene
 
Mä olisin sen verran mulkku että kun kaverisi on lähtenyt jo matkaan niin soittasin poliisin ja lastensuojelun paikalle. Tämä siksi että ei lastensuojelu puutu vain aikeeseen jättää lapset päikseen.
 
Mä olisin sen verran mulkku että kun kaverisi on lähtenyt jo matkaan niin soittasin poliisin ja lastensuojelun paikalle. Tämä siksi että ei lastensuojelu puutu vain aikeeseen jättää lapset päikseen.

näin mä ajattelinkin että pitääkö tehdä. soittaako lastensuojeluun kun on jo poissa ja lapset keskenään. voisin toki ottaa lapset tänne, mutta se ei ratkase ongelmaa että lapset ovat usein yksin öitä kun äiti on juhlimassa. olen tässä pysytellyt lähellä koska tosissani olen lasista huolissani
 
Edelliselle kirjoittajalle, että et kyllä ole mulkku jos ilmoittaisit. Saa ja voi ajatella lasten parasta, ei sen kaverin, joka tekee tässä väärin. Ilmoittaisin lastensuojeluun ja näin olen kerran tehnytkin.
 
Itse hoidin 15vuotiaana sisareni samanikäisiä lapsia viikonlopun kun sisko meni miehensä kanssa risteilylle. Ei ongelmia. Miksi olisikaan ollut? Mutta jos tuo jatkuvaa on niin... Ei hyvä.
 
Itse hoidin 15vuotiaana sisareni samanikäisiä lapsia viikonlopun kun sisko meni miehensä kanssa risteilylle. Ei ongelmia. Miksi olisikaan ollut? Mutta jos tuo jatkuvaa on niin... Ei hyvä.

koska mun mielestä 15v ei ole valmis ottamaan noin suurta vastuuta. ei edes yhtä kertaa. mulla itelläki on 4 vuotias enkä ikinä jättäis häntä yö yli kellekään muulle kun luotettavalle vastuuntuntoiselle, aikuiselle
 
mä hoidin 13 siskoni lapsia kun se oli juhlimassa,ei ollut mitään ongelmaa..
enpä tiedä....aika hassu kakspiipunen juttu nykypäivänä kun hyysätään ettei alle 18v saa katsoa edes tuntia pieniä lapsia,jeesustelua..mutta sitten taas 2-3w saa hyppiä yksinään pihalla ilman valvontaa......
 
[QUOTE="vieras";23861499]Noin mäkin ensin ajattelisin varmaan tehdä, mutta toisaalta äiti ei ehkä vain jatkossa kertoisi enää mulle menoistaan, ja tilanne jatkuisi samanlaisena.[/QUOTE]

Siksi tuo onkin hankala juttu... Jos kaveri uskoisi, että voi aina, joka kerta luottaa siihen, että lapset voivat tulla luokseni ja se toimisi, kaikki voittaisivat. Mutta jos ei , niin ei.
 
[QUOTE="ap";23861463]koska mun mielestä 15v ei ole valmis ottamaan noin suurta vastuuta. ei edes yhtä kertaa. mulla itelläki on 4 vuotias enkä ikinä jättäis häntä yö yli kellekään muulle kun luotettavalle vastuuntuntoiselle, aikuiselle[/QUOTE]

Ei se kyllä iästä ole kiinni, 15v voi olla hyväkin hoitaja sekä taitojensa että vastuullisuutensa puolesta.
 
Siksi tuo onkin hankala juttu... Jos kaveri uskoisi, että voi aina, joka kerta luottaa siihen, että lapset voivat tulla luokseni ja se toimisi, kaikki voittaisivat. Mutta jos ei , niin ei.

mutta nämä ei siis oo ainoita asioita joista heistä on tehty ilmoitus. lapset on kylmällä säällä ulkona sisävaatteissa, lapset kertovat iltapäivällä ulkona etteivät ole vielä saaneet ruokaa. 4v itkee ulkona kun on jätetty yksin eikä tiedä missä äiti on, lapset pakotetaan ulos koska äiti haluaa olla rauhassa jne.. eli tilanne on jo sellainen että saisin muuttaa sinne jos itse aikoisin lapsista huolen pitää. päiväkoti on myös hyvin huolissaan näistä lapsista. tää reissu on nyt vaan sellainen viimeinen pisara, nyt tuntuu että on jo aika iteki puuttua asiaan. aikaisemmin en oo ilmoituksia mistään tehnyt koska tiedän että heitä tarkkaillaan jo
 
[QUOTE="ap";23861541]mutta nämä ei siis oo ainoita asioita joista heistä on tehty ilmoitus. lapset on kylmällä säällä ulkona sisävaatteissa, lapset kertovat iltapäivällä ulkona etteivät ole vielä saaneet ruokaa. 4v itkee ulkona kun on jätetty yksin eikä tiedä missä äiti on, lapset pakotetaan ulos koska äiti haluaa olla rauhassa jne.. eli tilanne on jo sellainen että saisin muuttaa sinne jos itse aikoisin lapsista huolen pitää. päiväkoti on myös hyvin huolissaan näistä lapsista. tää reissu on nyt vaan sellainen viimeinen pisara, nyt tuntuu että on jo aika iteki puuttua asiaan. aikaisemmin en oo ilmoituksia mistään tehnyt koska tiedän että heitä tarkkaillaan jo[/QUOTE]

Jos tilanne on tuollainen, on ilmoitus paikallaan. Itse luultavasti tarjoutuisin ottamaan lapset luokseni, ainakin aluksi, kunnes pysyvä sijoituspaikka löytyisi.
 
mua jotenkin hirveästi häiritsee näissä aloituksissa se, että on kyse ystävästä, jopa hyvästä sellaisesta ja ollaan tekemässä ls- ilmoja ja toitotetaan asiasta täällä, mä en pysty kertakaikkiaan näkemään itseäni siinä puhelimen päässä... keksisin aina, aina jotain muuta tilalle, todennäköisesti lapsikatras löytyisi mun kainalosta tms... ja tiedän todellisia ongelmatapauksia, myös ystävissäni...mut ehkä se olen minä, jossa vikaa?
 
mä edelleen käskisin tuomaan lapset mulle, ja käskisin miettimään todella tarkkaan mitä elämältään haluaa, vaihtoehdot on ryhdistäytyä ja ottaa se vastuu lapsistaan tai sitten tehdä itse oikea ratkaisu lasten kannalta.
en tekis seläntakana ilmoitusta, vaan sanoisin päin naamaa et jos tahti ei muutu niin näin tulee käymään.

näin siis jos kyseessä olis ystävä, jonka elämästä oikeasti välittäisin.
 
  • Tykkää
Reactions: emppu75
no halooo taas !!!! Minä olin 14v. ja hoidin viikon pientä vauvaa 8kk kun hänen vanhemmat olivat etelässä. kyllä on kumma jos ei 15v. osaa noin isoja sisaruksia hoitaa?? ja jos jotakin sattuu niin tuon ikänen osaa apua soittaa....kaikkea voi sattua ihan vanhempien läsnäkin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23861562:
Onks tämä 15 v lapsenvahdiksi kelpaamaton? Mulla on tuttuja, jotka ovat tulleet 15-vuotiaina äideiksikin ja ihan hyvin ovat lastensa kanssa pärjänneet.

Minusta se on hieman eri juttu. Äidiksi ei Suomessa ainakaan ole pakko tulla, ei 15-vuotiaana tai ikinä. Ja se, että 15-vuotias joutuu hoitamaan pienempiä sisaruksiaan ei minusta ole reilua. Okei, joskus, silloin tällöin käy, mutta jos hänellä ei ole mahdollisuutta kieltäytyä, se ei ole reilua.
 

Yhteistyössä