mitä tekisit jos tietäisit että kaverisi on lähdössä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="malla";23861619]no halooo taas !!!! Minä olin 14v. ja hoidin viikon pientä vauvaa 8kk kun hänen vanhemmat olivat etelässä. kyllä on kumma jos ei 15v. osaa noin isoja sisaruksia hoitaa?? ja jos jotakin sattuu niin tuon ikänen osaa apua soittaa....kaikkea voi sattua ihan vanhempien läsnäkin =)[/QUOTE]

joo, varmasti pystyy..mut onko tuon ikäinen oikeasti valmis kantamaan sen syyllisyyden tunteen jos jotain sattuukin? aikuisetkaan ei siihen kykene, niin kuinka 15v kykenisi?
 
Minun 13v. tyttö hoitaa meidän pientä 10kk vauvelia kun olemme käyneet yhden yön reissussa muutaman kerran ja hyvin on sujunut heillä. ihan kuule nämä on kiinni siitä millainen tämä nuori hoitaja on!
 
Mun mielestä aika monessa tapauksessa ensisijainen vaihtoehto olisi auttaa itse jos vaan mitenkään pystyy, keskustella vanhemman kanssa ja tarjota tukea. Musta on tosi surullista että täältäkin saa usein lukea ihmisistä joilla ei ole ketään ketä pyytää vaikka lapsenvahdiksi tunniksi tai pariksi ja suunnilleen ainoastaan sossun kautta saadaan se lapsenvahti, ja naapurit kirjoittelee väsyneestä äidistä joka tiuskii lapsille ja rappukäytävään haisee likainen kissanvessa, miettien oisko ls-ilmon paikka?

Ap:n tilanteessa kuulostaa kyllä siltä että ilmoitus on ihan aiheellinen ja siinä perheessä tarvitaan muutakin apua kuin äidille yhtä lapsivapaata iltaa. Mä hoidin tuon ikäisenä ja nuorempana pieniä sisaruksiani enkä koe että se olisi ollut mitenkään huono juttu, mutta aina juteltiin etukäteen mistä saa nopeasti apua jos tarvitsee, äiti varmisti ennen lähtöä että kotona on ruokaa ja antoi ohjeita eseimerkiksi pienille säähän sopivasta vaatetuksesta ja muutenkin huolehti että päjätään.
 
miten musta tuntuu,että ap on vain kateellinen tällä äidille joka saa välillä vapaata kun sillä on niin vastuuntuntoinen nuori siellä hoitamassa pikkusisaruksia <3 moni nuori ei meinaa varmasti suostu hoitamaan...sekin kertoo mielettömästä välittämisestä ja varmasti on hyvä hoitaja. katso ap vaan peiliin nyt ja jätä nämä ruhaan!!!
 
Pitääkö sun ap täältä oikeasti kysyä kuinka toimisit? Mä tekisin niinkun moni on jo sanonut että ottasin lapset luokseni; ja tekisin myös sen ilmotuksen. Sehän on sun velvollisuus!!!
 
[QUOTE="heli";23861755]miten musta tuntuu,että ap on vain kateellinen tällä äidille joka saa välillä vapaata kun sillä on niin vastuuntuntoinen nuori siellä hoitamassa pikkusisaruksia <3 moni nuori ei meinaa varmasti suostu hoitamaan...sekin kertoo mielettömästä välittämisestä ja varmasti on hyvä hoitaja. katso ap vaan peiliin nyt ja jätä nämä ruhaan!!![/QUOTE]

Mistä tiedät että nuori haluaa hoitaa mielellään? Vai onko joutunut vaan ottamaan aikuisemman roolin liian aikasin, kun omasta äidistä ei siihen ole?
 
[QUOTE="ap";23861541]mutta nämä ei siis oo ainoita asioita joista heistä on tehty ilmoitus. lapset on kylmällä säällä ulkona sisävaatteissa, lapset kertovat iltapäivällä ulkona etteivät ole vielä saaneet ruokaa. 4v itkee ulkona kun on jätetty yksin eikä tiedä missä äiti on, lapset pakotetaan ulos koska äiti haluaa olla rauhassa jne.. eli tilanne on jo sellainen että saisin muuttaa sinne jos itse aikoisin lapsista huolen pitää. päiväkoti on myös hyvin huolissaan näistä lapsista. tää reissu on nyt vaan sellainen viimeinen pisara, nyt tuntuu että on jo aika iteki puuttua asiaan. aikaisemmin en oo ilmoituksia mistään tehnyt koska tiedän että heitä tarkkaillaan jo[/QUOTE]

Tässä tapauksessa lasten kannalta on parempi, että teet ilmoituksen. 15-vuotias kyllä varmasti pärjää lasten kanssa viikonlopun, mutte ei ole hänen tehtävänsä huolehtia sisaristaan. Nämä ovat aina ikäviä tapauksia ja tekisi itse varmasti mieli huolehtia lapsista, jotteivat joutuisi byrokratian rattaisiin. Mutta lasten kannalta on parempi se ilmoitus, pääsevät edes joskus sellaiseen kotiin, jossa heistä huolehditaan. Oman serkkuni lapsi on huostaaotettu pysyvästi, kun asiasta kuulin, niin kyllä se kirpaisi ja olisin halunnut itse tarjota lapselle kodin, mutta koska en tunne serkkuani enkä tämän lasta niin se lastensuojelu on hänelle parempi vaihtoehto.
 
Mielenkiintoisia näkökulmia asiaan, vakavaan sellaiseen.

Tässä tuntuu unohtuvan nyt tuo tärkein asia, eli lasten oikeus turvalliseen arkeen. Ei kuulosta siltä, että tämä äiti olisi oikea henkilö sitä heille tarjoamaan. 15-vuotias voi hyvin olla todella hyvä ja luotettava hoitaja, mutta ei se ole oikein että vastuu sälytetään hänelle. Varsinkaan koko viikonlopuksi.

Ap:n täytyy ottaa lapset nyt hoitoon ja tehdä myös ls-ilmoitus. Lasten parasta ajatellen.

Käsittämättömän välinpitämättömiä ihmisiä on tämä maailma täynnä. Ihan ns. tavis-perheidenkin äidit tuntuvat olevan ihan hukassa lastenkasvatuksen kanssa ja lapset saavat määrätä mitä tekevät. Esimerkkinä meidän naapureiden neljävuotias, joka tekee mitä huvittaa ja hilluu itsekseen ulkona pitkiäkin aikoja ilman, että äitinsä tietää missä hän on. Tämä lapsi oli eilen illalla klo 22.15 pihalla pyöräilemässä ilman kypärää...
 
Minusta 15 v voisi hyvinkin olla kypsä vahtimaan pikkusisaruksiaan, jotka ei enää ole mitään vauvoja kuitenkaan.

Ainakin kun ystäväni lapsia (14 v ja 16 v) mietin, niin kumpi tahansa heistä voisi hoitaa mun lapset vaikka yön yli. Toinen on vieläpä poika, hui. Hyvin pärjäisivät. Ovat niin taitavia pienempien lasten kanssa.

Toisaalta, jos perhe on jo lastensuojelun tarkkailussa niin siihen lienee syynsä. En tiedä mitä tekisin tuossa tapauksessa. En varmaan jaksaisi ottaa hoitoon perheen lapsia, mutten haluaisi ls-ilmoitustakaan tehdä (en oikein näe siihen syytä). Varmaan yrittäisin puhua äidille siitä, onko hänen tuossa tilanteessa järkevää riskeerata sitä, että menettää lapsensa.

Jos lapset on joskus lähes heitteillä, niin ilmoita silloin kun tällainen tilanne on päällä.
 
[QUOTE="vieras";23862076]Minusta ei ole sama asia hoitaa joskus sukulaislapsia 15-vuotiaana kuin omia sisaruksiaan äiskän ollessa kännisä.


!!!!![/QUOTE]

Niin, omat sisarukset ovat tutumpia kuin sukulaislapset.

Vai miten se ei ole sama asia? Kunhan känninen äiti ei kotiin tule...
 
[QUOTE="minä";23861876]Tässä tapauksessa lasten kannalta on parempi, että teet ilmoituksen. 15-vuotias kyllä varmasti pärjää lasten kanssa viikonlopun, mutte ei ole hänen tehtävänsä huolehtia sisaristaan. Nämä ovat aina ikäviä tapauksia ja tekisi itse varmasti mieli huolehtia lapsista, jotteivat joutuisi byrokratian rattaisiin. Mutta lasten kannalta on parempi se ilmoitus, pääsevät edes joskus sellaiseen kotiin, jossa heistä huolehditaan. Oman serkkuni lapsi on huostaaotettu pysyvästi, kun asiasta kuulin, niin kyllä se kirpaisi ja olisin halunnut itse tarjota lapselle kodin, mutta koska en tunne serkkuani enkä tämän lasta niin se lastensuojelu on hänelle parempi vaihtoehto.[/QUOTE]

Ei tästä huostaanottoa aina seuraa. Mutta perhe selvästi tarvitsee enemmän tukea. Ehkä myös huostaanottoa, mutta se on sitten se viimeinen keino. Joskus se tulee kyllä liian myöhään, mutta ei se mikään automaatti ole että ls-ilmoitus=huostaanotto.
 
Hankala tilanne. Ystävänä koittaisin ehkä kysellä tuolta 15-vuotiaalta, miltä nää jutut hänestä tuntuu.. Tuon ikäinen pystyy kyllä huolehtimaan sisaruksistaan mutta on eri asia kuinka usein sitä tekee, ja tapahtuuko se hänen omasta halustaan.

Hyvä että perhe on jo lastensuojelun kanssa tekemisissä ja sen takia en tuota ilmoitusta välttämättä nyt lähtis tekemään.
 
Niin, omat sisarukset ovat tutumpia kuin sukulaislapset.

Vai miten se ei ole sama asia? Kunhan känninen äiti ei kotiin tule...

Ei, vaan luultavasti tuo toistuu useammin kuin sukulaisten vahtimiset. Ja siitä 15-vuotias lapsi ei saa palkkaa. Eikä 15-vuotiaan tehtävä ole huolehtia omista sisaruksistaan koko viikonlopun ajan. Joskus silloin tällöin voi illan huolehtia, mutta muuten ei. Tämä siis minun mielestäni, sillä 15-vuotias on edelleen lapsi, ei lain mukaan kelpaa lasten huolehtijaksi eikä 15-vuotiaan elämään kuulu sisarusten toistuva ja noin pitkäaikainen huolehtiminen.
 
[QUOTE="vieras";23862131]Ei, vaan luultavasti tuo toistuu useammin kuin sukulaisten vahtimiset. Ja siitä 15-vuotias lapsi ei saa palkkaa. Eikä 15-vuotiaan tehtävä ole huolehtia omista sisaruksistaan koko viikonlopun ajan. Joskus silloin tällöin voi illan huolehtia, mutta muuten ei. Tämä siis minun mielestäni, sillä 15-vuotias on edelleen lapsi, ei lain mukaan kelpaa lasten huolehtijaksi eikä 15-vuotiaan elämään kuulu sisarusten toistuva ja noin pitkäaikainen huolehtiminen.[/QUOTE]

Aa, okei. Tottahan tuo, ei se ainakaan toistuvaa saisi olla (eikä minusta palkatontakaan).

15 v on ikänsä puolesta minusta kyllä jo ihan ok lapsenvahti, jos ja kun hän muiden ominaisuuksiensa puolesta siihen hommaan sopii ja on halukas lapsenvahtina toimimaan.
 
mua jotenkin hirveästi häiritsee näissä aloituksissa se, että on kyse ystävästä, jopa hyvästä sellaisesta ja ollaan tekemässä ls- ilmoja ja toitotetaan asiasta täällä, mä en pysty kertakaikkiaan näkemään itseäni siinä puhelimen päässä... keksisin aina, aina jotain muuta tilalle, todennäköisesti lapsikatras löytyisi mun kainalosta tms... ja tiedän todellisia ongelmatapauksia, myös ystävissäni...mut ehkä se olen minä, jossa vikaa?

Minä en ainakaan neljän lapsen äitinä jaksaisi paimentaa jatkuvasti toisen pieniä lapsia, saati ottaa luokseni asumaan. Jos mulla olis tuollainen ystävä, eikä järkipuhe auttaisi, pakkohan se ilmoitus olis tehdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23861644:
joo, varmasti pystyy..mut onko tuon ikäinen oikeasti valmis kantamaan sen syyllisyyden tunteen jos jotain sattuukin? aikuisetkaan ei siihen kykene, niin kuinka 15v kykenisi?

Miksi sen 15-vuotiaan pitäisi olla valmis jos aikuinenkaan ei ole, kantamaan syyllisyydentunnetta siis. Kysyn vaan...
 
[QUOTE="outoa";23862237]Miksi sen 15-vuotiaan pitäisi olla valmis jos aikuinenkaan ei ole, kantamaan syyllisyydentunnetta siis. Kysyn vaan...[/QUOTE]

no eihän sen tarvitsekkaan, ja siksi en jättäisikään koko viikonlopuksi vahtimaan pienempiä sisaruksia.
 

Yhteistyössä