Mitä tekisit "kummilapsen" joululahjan suhteen? Olenko ikuinen lahja-automaatti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kysynpä täältä viisaammilta vinkkejä? Ehkäpä olen ärtynyt turhaan, mutta tuntuu, että olemme vain hyväksikäytetty lahja-automaatti.

Miehelläni on kummilapsi, joka on hänen serkkunsa lapsi. Emme ole missään tekemisissä perheen kanssa, koska he eivät pidä yhteyttä. Se tarkoittaa konkreettisesti sitä, että esimerkiksi muuttavat usein, eivätkä ilmoita uutta osoitetta. Olen sitten jostain hakupalveluista kaivanut osoitteen esille, että saan joulukortin ja lahjan tälle tytölle lähetettyä.

Lahjoista emme ole koskaan saaneet kiitosta. Tarpeeseen ne varmasti ovat tulleet, koska perhe on runsaslapsinen ja taloudellinen tilanne on huono. Olen ostanut kouluikäiselle tytölle pienempänä Barbieita ym leluja ja nyt isompana esim. meikkilaukkuja ym, joita ei varmasti kotoa saa. En varmaan olisi näin ärtynyt, jos tyttö joskus soittaisi, laittaisi kiitostekstarin, joulukortin tai edes jotain. Yläasteikäiseltä voisi odottaa jo jotain käytöstapoja, vai voiko?

Me emme saa heiltä joulukortteja, eivät osallistuneet lastemme ristiäisiin kutsusta huolimatta, enkä ole koskaan perhettä, isää lukuunottamatta, tavannut. Myöskään mitään tietoa kummitytön elämästä, valokuvia tai muuta ei tule.

Nyt sitten kuulimme mieheni tädiltä, siis tämän perheen mummilta ihan omituisen jutun, että perheen äiti ei pidä meistä, koska olemme koulutettuja mikä on hänen mielestään jotenkin huono juttu. Hän ei siis ole meitä koskaan tavannut eikä ole kuulemma oikein väleissä kenenkään kanssa. On varmaan kateellinen, koska hänellä ja miehellään ei ole yhtään loppuunkäytyä koulutusta. Luulisi perheen äidinkin olevan iloinen ja kiitollinen, että lapsensa saa lahjoja, etenkin jos itsellä ei oikein olisi varaa.

Eipä tuo elämä kenellekään ole helppoa, vaan opiskelu ja työelämässä oleminen, ja perheen perustaminen vaatii paljon työtä. Ilmeisesti meillä on heidän mielestään liian helppoa.

Olen ajatellut, että kun tyttö pääsee ripille, voi lahjojen hankkimisen unohtaa. Harmi vaan, etten tiedä minkä ikäinen tyttö on. Meitä ei myöskään varmaan kutsuta rippijuhliin, vaikka mieheni kummi onkin.

Minua ärsyttää ihan hirveästi, koska meillä on 5 muutakin kummilasta, joihin meillä on lämmin ja läheinen suhde. Lahjoja hankimme heille ja omille lapsille ja tietenkin isovanhemmille ja sisaruksillemme. Kotihoidon tuesta ei paljon riitä lahjoihin ja harmittaa tuo miehen kummityttö. Onko sille pakko ostaa???

Vaikutanko ihan hirveän ahneelta ja laskelmoivalta kun ajattelen näin? Mitä sinä tekisit?

Ikävää käytöstä teitä kohtaan, mutta voithan ajatella että lapsi ei ole vanhempiaan valinnut, eikä vielä ymmärrä käytöstapoja, jos vanhemmat eivät osaa opettaa. Eli tilanne ei ole lapsen vika.

Kummin tehtävä on kristillisen kasvatuksen antaminen. Ja tämä velvollisuus loppuu rippikouluun. Meillä ainakin kaikkien kummilasten lahjominen myös loppuu rippikouluun, ylppärit ja häät on sitten eri juttu (jos juhliin kutsutaan).

Mun mielestä kummisuhde ei ole yksipuolinen vaan edellyttää kanssakäymistä myös siltä toiselta osapuolelta. Kun lapsi on pieni niin lasten vanhempien tulee huolehtia suhteesta ja kun lapsi kasvaa, voi alkaa itse huolehtia suhteen ylläpitämisestä. Jos teidän välit on sellaiset, että ette edes varmasti tiedä osoitetta, niin tuntuu kummalliselta että vaivaudut lähettelemään lahjoja. Lopettaisin varmaan koko lahjomisen. Ethän sä edes tiedä menevätkö ne oikeaan osoitteseen ja antaako se äiti niitä sille tytölle.

Meillä tuo lahjominen loppui rippikouluikään ihan vastaavassa tilanteessa. Ja niihin rippijuhliin ei meitä kutsuttu, muilta sukulaisilta saimme kuulla, että sellaiset oli ollut. Ei ole miehellä missään kummitodistusta tallella, sitä kautta löytyisi ainakin se syntymävuosi, jolloin voi laskeskella milloin täyttää 15.
Joulukortin saimme ainoastaan silloin, kun lahja lähettettiin niin ajoissa, että ehti vielä laittaa sen kortinkin hyvissä ajoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kummi myös:
Mun mielestä kummisuhde ei ole yksipuolinen vaan edellyttää kanssakäymistä myös siltä toiselta osapuolelta. Kun lapsi on pieni niin lasten vanhempien tulee huolehtia suhteesta ja kun lapsi kasvaa, voi alkaa itse huolehtia suhteen ylläpitämisestä. Jos teidän välit on sellaiset, että ette edes varmasti tiedä osoitetta, niin tuntuu kummalliselta että vaivaudut lähettelemään lahjoja. Lopettaisin varmaan koko lahjomisen. Ethän sä edes tiedä menevätkö ne oikeaan osoitteseen ja antaako se äiti niitä sille tytölle.

Juuri näin. Ei kummi ole mikään lahja-automaatti, vaan kyllä kummisuhteen tulee olla molemminpuolista. En usko, että tyttö mitenkään traumatisoituu, vaikka lopettaisitkin lahjojen postittelun. Vähintä, mitä lapsen vanhemmilta odottaisin, on muuttokortti, ilmoitus puhelinnumeroiden vaihtumisesta ja lapsen kuva silloin tällöin.

Teidän tapauksessanne luulisin, etteivät tytön vanhemmat halua teidän olevan osa lapsen elämää. Ainakin minä ottaisin tilanteen niin ja olisin aika ärsyyntynyt.

Kiitoset mielipiteistä! Ehkäpä tänä vuonna en enää lähetäkään pakettia. Enhän tosiaan voi edes olla varma lahjojen perillemenosta. (vaikka kummitytön mummin kautta tiedän, että ovat menneet)

Kirjoitat, että tytön äiti ei ole koskaan tavannut teitä... Siis miten miehesi on kummi lapselle, jonka äitiäkään ei ole koskaan tavannut? Ja jos miehesikään ei tiedä kummilapsensa ikää, niin kyllä oudolta kuulostaa... (kun sanoit ette tieäd, mikä ikäinen tyttö on...).. Musta tämä juttu niin haiskahtaa.... Mutta jos totta on, niin minä en mitään lahjoja enää hankkisi..

Yhteistyössä