Mitä tekisit? Kyse päiväunista päiväkodissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja vailla

Vieras
Lapsi ei ole nukkunut koko kesän aikana päiväunia ja nyt päiväkodissa laittavat nukkumaan kahdeksi tunniksi päiväunille ja lapsi valvoo nyt yötä myöten illalla kotona kun on nukkunut liikaa päivällä. Pyysin että antavat vaan levätä tai herättävät kun nukkunut puoli tuntia, mutta eivät suostuneet.

Isosiskonsakaan ei ole nukkut kaksivuotiaasta eteenpäin päiväunia vaan sitten 12h yöllä, mikä sopisi meille nuoremmankin suhteen paremmin. Nytkin lapsi kukkui eilen illalla vielä puoli yksitoista pirteänä pystyssä eikä meillä vanhemmilla enää ollenkaan omaa aikaa.

Soitanko suoraan päivähoidon johtajalle vai yritänkö neuvotella uudestaan? Miten olette saanneet vastaavassa tilanteessa hoitajat ymmärtämään että lapsi ei tarvitse pitkiä päiväunia hoidossa?

Ite ku olin työharjoittelussa päiväkodissa, niin ne ryhmän lapset, jotka ei tarvinu päikkäreitä, meni isompien ryhmään päiväuniajaksi. Siellä oli tarjolla rauhoittumishetkiä, venyttelyä ja tarinan kuuntelemista jne.
Olisko tämmönen teidän päiväkodissa mahdollista?

No mä juttelisin siellä päivähoidossa. Mikähän politiikka siellä on, jos lapsi ei nukahda sadun aikana, niin saako tulla pois nukkarista, vai pitääkö maata koko uniaika siellä vaikka on hereilläkin? Jos lapsi nukahtaa heti, niin mielestäni hän on silloin unen tarpeessakin. Voisitkohan kysyä, jos lapsi herätettäisiin aikaisemmin? Ettei nukkuisi tuota koko kahta tuntia...

Meillä on kanssa esikoinen ollut ilman päiväunia 2-vuotiaasta asti, mutta nyt kun hän menee 4-vuotiaana päiväkotiin, niin siellä hän mielestäni saa nukkua päiväunet, koska päiväkotipäivähän on kuitenkin lapselle raskaampi kuin kotona olo. Lisäksi sitä iltanukahtamista saa myöhemmäksi, koska jos normaalisti lapsi nukkuu 19-7, niin jos päiväkodista ollaan kotona vasta neljän-viiden aikaan, niin en toki halua että hän menee jo seitsemältä nukkumaan. :| Mutta en mä kyllä sitäkään halua että vielä yhdeltätoista kukutaan. :D

Kuulemma ei voi mennä toiseen ryhmään päiväunien ajaksi (jossa isosisko on) koska vaatii liikaa valvontaa jos joukossa on pienempiä. Ja ei voi nostaa ylös sängystä kun ei riitä ketään lapsen perään katsojaksi eikä siellä nukkumahuoneessa voi valvoa kun häiritsisi muiden unta. Ihan umpikujassa tuntuu olevan kun ei ratkaisua löydy päiväkodin puolelta eikä ymmärrystä ettei kaikki lapset nuku kahden tunnin päiväunia.

meillä kyllä rauhottumaan mennään. ja on ollut puhetta että nukkuu jos nukkuu.. mutta ei tuo ole nukkunut niin eihän ne väkisin ole sitä unille voineet pistää. mulla on sellainne että jos päiväkodissa nukuttaa niin nukkukoon. kun siellä muutenkin vilkkaampaa kun kotona. yleensä kuuntelee sadun ja joudutaan ohjaamaan pois nukkarista kun on niin levoton. talvella kun oli viimeksi päivä kodissa niin nukahti viellä unille silloin sovittiin että herättävät noin 1.30min päästä. koska jos nukkuu yli 2h ei nuku yöllä. tämä kävi heille hyvin. yhteistyö toimi meillä ainakin.

Hei meillä ihan sama juttu kun esikoinen oli vielä päiväkodissa. Oli kans todella raivostuttavaa kun kukkui vielä 11 aikaan illalla. Sanoin tästä tarhassa ja he sanoivat vaan että kakki menee nukkumaan

Hankalia asioita. Meillä taas takutaan siitä, että lapsi ei nuku hoidossa. Ei yritäkään rauhoittua sänkyyn ja pääsee sitten palkinnoksi päiväunitemppuilustaan leikkimään. Ei sitten nähdä arkisin juuri ollenkaan, kun joudutaan laittamaan muksu unille melkein heti, kun on tultu kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No mä juttelisin siellä päivähoidossa. Mikähän politiikka siellä on, jos lapsi ei nukahda sadun aikana, niin saako tulla pois nukkarista, vai pitääkö maata koko uniaika siellä vaikka on hereilläkin? Jos lapsi nukahtaa heti, niin mielestäni hän on silloin unen tarpeessakin. Voisitkohan kysyä, jos lapsi herätettäisiin aikaisemmin? Ettei nukkuisi tuota koko kahta tuntia...

Meillä on kanssa esikoinen ollut ilman päiväunia 2-vuotiaasta asti, mutta nyt kun hän menee 4-vuotiaana päiväkotiin, niin siellä hän mielestäni saa nukkua päiväunet, koska päiväkotipäivähän on kuitenkin lapselle raskaampi kuin kotona olo. Lisäksi sitä iltanukahtamista saa myöhemmäksi, koska jos normaalisti lapsi nukkuu 19-7, niin jos päiväkodista ollaan kotona vasta neljän-viiden aikaan, niin en toki halua että hän menee jo seitsemältä nukkumaan. :|

Just näin, tosin ne puoleksi tunniksi lyhennetyt päikkärit on mielestäni jo kiusantekoa ensin nukutetaan ja sitten kiskotaan pystyyn just kun on saanu unenpäästä kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Hankalia asioita. Meillä taas takutaan siitä, että lapsi ei nuku hoidossa. Ei yritäkään rauhoittua sänkyyn ja pääsee sitten palkinnoksi päiväunitemppuilustaan leikkimään. Ei sitten nähdä arkisin juuri ollenkaan, kun joudutaan laittamaan muksu unille melkein heti, kun on tultu kotiin.

Mutta ehkäpä tuo olisi ap:n ihanne, niin ei tarvittes lapsen kanssa olla.

Meillä on kanssa esikoinen ollut ilman päiväunia 2-vuotiaasta asti, mutta nyt kun hän menee 4-vuotiaana päiväkotiin, niin siellä hän mielestäni saa nukkua päiväunet, koska päiväkotipäivähän on kuitenkin lapselle raskaampi kuin kotona olo. Lisäksi sitä iltanukahtamista saa myöhemmäksi, koska jos normaalisti lapsi nukkuu 19-7, niin jos päiväkodista ollaan kotona vasta neljän-viiden aikaan, niin en toki halua että hän menee jo seitsemältä nukkumaan. :|

Siellä mennään nukkumahuoneeseen ennen kahtatoista ja luetaan lyhyt satu, jonka jälkeen "unimusiikkia". Kuulemma lapseni nukahtaa noin puolen tunnin sisällä nukkumaanmenosta ja koska kaikki kuulemma nukkuvat kahteen saakka niin eivät herätä yhtä lasta valvomaan sitä ennen.

Ollaan mekin kotona vasta viideltä mutta kun isompi ei nuku päiväkodissa (on eri ryhmässä ja siellä ei tätä nukkumispakkoa) niin hän käy iltaunille viimeistään kahdeksalta ja nuorempi kukkuu sen jälkeen vielä 2-3 tuntia! Itsekin väsyn ennen lasta eikä yhtään ole iltaisin omaa aikaa. Jos nukkuisi vain puolisen tuntia niin varmaan hänet saisi yöunille jo ennen yhdeksää.

Mutta päiväkodissa ei yhtään tulla vastaan koska heidän mielestään pienten puolella kuuluu nukkua ja heistä jokainen lapsi tarvitsee päiväunet vaikka eihän kaikki lapset mene samaan muottiin!

päivähoito on aina rankempaa ku kotona olo ja moni tarvitsee päiväkodissa unet vaikkei kotona enään nukukkaan. Virkeä lapsi ei nukahda ja jos nukahtaa on kyllä unen tarpeessa. Ja olisitte itse herättelemässä niitä lapsosia kesken uniaan, tosi surkeita reppanoita. Toisinaan parkuvat sitten kaikki muutkin hereille.

Minä olen aina antanut omieni nukkua niin pitkään kun nukkuvat, ihan viisaampien(lääkäreiden) ohjeiden mukaan. Nukkuvaa lasta kun ei saisi ikinä herättää...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siellä mennään nukkumahuoneeseen ennen kahtatoista ja luetaan lyhyt satu, jonka jälkeen "unimusiikkia". Kuulemma lapseni nukahtaa noin puolen tunnin sisällä nukkumaanmenosta ja koska kaikki kuulemma nukkuvat kahteen saakka niin eivät herätä yhtä lasta valvomaan sitä ennen.

Ollaan mekin kotona vasta viideltä mutta kun isompi ei nuku päiväkodissa (on eri ryhmässä ja siellä ei tätä nukkumispakkoa) niin hän käy iltaunille viimeistään kahdeksalta ja nuorempi kukkuu sen jälkeen vielä 2-3 tuntia! Itsekin väsyn ennen lasta eikä yhtään ole iltaisin omaa aikaa. Jos nukkuisi vain puolisen tuntia niin varmaan hänet saisi yöunille jo ennen yhdeksää.

Mutta päiväkodissa ei yhtään tulla vastaan koska heidän mielestään pienten puolella kuuluu nukkua ja heistä jokainen lapsi tarvitsee päiväunet vaikka eihän kaikki lapset mene samaan muottiin!

Hitsi, minä haluan lapseni sinne! Lapsi tarvisi ihan välttämättä ne unensa, mutta asiassa ei ole mitään neuvottelun varaa. Jos ei kerran rauhoitu, saa palkinnoksi lähteä leikkimään.

Voitaisiinpa me vaihtaa päiväkoteja, jos ap:n lapsi ei unia tarvitsisi...

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö:
Alkuperäinen kirjoittaja d:

Mutta ehkäpä tuo olisi ap:n ihanne, niin ei tarvittes lapsen kanssa olla.

Ehtiihän lapsen kanssa olla vaikka hän menisikin yöunille jo yhdeksältä! Itsekin väsyn illasta ennen lasta ja olisi sitä kiva hetken hengähtää ennen yötä ilman lastakin, olla hetki miehen kanssa kahdestaan, eikö sinusta sitten?

Ja isosiskonsa menee nukkumaan jo ennen kahdeksaa niin olisi mukava jos samanlainen rytmi olisi pienemmälläkin.

Sen ainakin tiedän, että yleensä siihen aikaan varsinkin pienten puolella pidetään kokouksia ja järjestetään lapsille askartelua yms. ohjelmaa (ne hoitajat jotka eivät nukuta). Niin ja kun päiväkodissa tosiaan on vähän erinlainen meno ja meininki kuin siellä kotona niin lapsi väsyy helpommin ja tällöin tarvitsee ne päiväunet tai muuten niistä tulee hoitajien kauhuja. Ja tosiaan vaikka on vaikeaa uskoa niin jotkut vanhemmat eivät halua antaa lapsen nukkua päiväunia, jotta ne menisivät illalla aikasemmin nukkumaan eikä vanhempien tarvitsisi kuunnella kiukuttelua tai katsoa lastensa perään kun ovat itsekkin väsyneitä työpäivän jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja virikkeitä illaksi kotiinkin:
päivähoito on aina rankempaa ku kotona olo ja moni tarvitsee päiväkodissa unet vaikkei kotona enään nukukkaan. Virkeä lapsi ei nukahda ja jos nukahtaa on kyllä unen tarpeessa. Ja olisitte itse herättelemässä niitä lapsosia kesken uniaan, tosi surkeita reppanoita. Toisinaan parkuvat sitten kaikki muutkin hereille.

Minä olen aina antanut omieni nukkua niin pitkään kun nukkuvat, ihan viisaampien(lääkäreiden) ohjeiden mukaan. Nukkuvaa lasta kun ei saisi ikinä herättää...

Mites saako nukkuvaa lasta sitten aamulla herättää kun töihin/ päiväkotiin pitäisi lähteä. Jos saa niin miksi, mikä on ero? Ja valvottuaan puoleen yöhön johtuen edellisen päivän päikkäreistä voi arvata miten väsynyt lapsi aamulla..

Ja jos minut laitetaan hämärään huoneeseen lounaan jälkeen makoilemaan, mukahdan ihan varmasti, illalla en sitten unta saakaan.

Luulisi kaikkien ymmärtävän että lapset ovat erilaisia, jotkut nukkuvat 2h päikkärit ja silti uni tulee klo 21, mutta sim. minun lapseni nukuttuaan päikkärit nukahti iltaisin 22.30-00.30. Päiväkoti onneksi ymmärsi ongelman eikä laittanut poikaa muute kuin levähtämään, siitä lähtien poia nukkuikin kellon ympäri yöunta ja heräsi aamulla pirteänä usein jo ennen kelloa.

Meillä on tuo sama kierre. Poika ei ole nukkunut kotona päiväunia pariin vuoteen, mutta päiväkodissa on pakko. Illat venyy ja venyy, jopa puoleen yöhönkin, ja totta kai silloin on aamulla väsynyt ja kiukkunen kun viedään päiväkotiin ja tarvitsee ne päiväunet, joten sama oravanpyörä on valmis. Aikani mä sitä jaksoin sanoa, ja yhdessä vaiheessa jopa tehtiin niin että herättivät pojan n. 45 min. kuluttua. Silloin homma toimi, illalla meni ajoissa nukkumaan, ja oli aamuisin ihan pirteä, mutta sitten tuli kesähoitajat ja muutenkin henkilökunta vaihtui pojan ryhmässä, ja taas ollaan samassa pisteessä. Nykyään kun hoitajat valittaa että oli taas aamulla niin väsynyt ja kiukkunen, niin sanon että kai se nyt on kun hilluu hereillä puoleenyöhön.

Puhutko nyt siitä, että jokaisen lapsen täytyy osallistua lepohetkelle, vai siitä että jokaisen täytyy nukkua? Ja jos ei nukahda, niin pitääkö siellä lepohuoneessa todella olla 2 tuntia?

Työskentelen päiväkodin johtajana, ja meillä kaikki lapset osallistuvat lepohetkeen. Siihen kuuluu musiikin kuuntelua ja satu. Sen jälkeen ne, jotka eivät nuku nousevat ylös ja menevät puuhailemaan toiseen huoneeseen. Lepohetki on mielestäni tärkeä alle kouluikäiselle lapselle (näin toteutettuna kuin meillä), koska päiväkodissa jo pelkästään suuren ihmismäärän takia on niin paljon virikkeitä päivän mittaan.

Meillä on myös sääntö, että jos lapsi nukahtaa päiväunille lepohetken aikana, häntä ei herätetä tiettyyn kellonaikaan. Tietystikin vain ne lapset silitellään tai muuten "autetaan uneen", joiden vanhemmat toivovat lasten nukkuvan päiväunia, ja jotka siitä itse pitävät. Mutta tämä, että emme herätä lapsia kesken unien johtuu siitä että katsomme lapsen tarvitsevan vielä päiväunta ainakin sinä päivänä, jos hän ehtii sen sadun ja lyhyen musiikin kuuntelun aikana nukahtaa. On todella rankkaa lapselle olla valveilla koko pitkä päivä, mikäli hän selkeästi olisi päiväunensa tarvinnut.

Keskustelemme vanhempien kanssa kyllä mielellämme siitä, miten saada illat rauhoitettua ja iltaunille meno helpommaksi.

Meidän lapsen pitäisi rauhoittua päiväkotipäivän aikana kaksi tuntia, niin hurjalta kuin se voi kuulostaakin. Lapsi on selkeästi "virikeallerginen" eikä kestä päivää reilun puolen tunnin makoilulla. Ollaan kohta hulluja kaikki tässä talossa. Mutta mitään mahdollisuutta tuohon ei kuulemma ole. Sen puoli tuntia kieppuu ympäri sänkyä ja sitten pääsee virikkeitten kimppuun taas. Kotielämä on mennyt suoraan sanottuna helvetilliseksi.

Täydennän vielä, että parasta olisi, jos nukkuisi, mutta jos ei nuku, niin edes joko makoilisi nukkarissa (jos ei häiritse muita ) ja jos häiritsee, vietäisiin johonkin vähävirikkeiseen tilaan vaikka lukemaan kirjoja. Mutta se on aivan mahdoton ajatus, olisi kuulemma rangaistus lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja virikkeitä illaksi kotiinkin:

Ja mihin aikaan sinun lapsesi sitten menee illalla nukkumaan. Myös puoli yhdentoista jälkeen?

Minä kunnioitan vanhempien mielipidettä tässäkin asiassa, mutta onneksi suurin osa on sitä mieltä, että jos lapsi nukahtaa niin antaa nukkua, mutta jos ei kohtuullisessa ajassa nukahda (esim. 30-45 min.) niin sitten nouskoon ylös rauhallisiin toimintoihin. Joskus olen kyllä pitänyt väkisin hereillä pientä lasta ja iltapäivällä sitten hoitanut selvästi kiukkuista ja väsynyttä lasta ja silloin tahtoisin kyllä kysyä, että kenen etua palvellaan :/ Suurin osa 3v. ikäisistä lapsista tarvitsee vielä päiväunet.

Yhteistyössä