Mitä tekisit? Kyse päiväunista päiväkodissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ymmärrän kyllä, että on todella raskasta, jos lapsi ei nuku illalla. Kaikki lapset eivät tosiaan enää tarvitse niitä päiväunia, ja yöunet kärsii, samalla tietysti kärsii vanhempien unetkin.

Ymmärrän myös sen, ettei päiväkoti voi missään tapauksessa tarjota yksilöllistä hoitoa jokaiselle lapselle. Päiväunien aikana on kokouksia, paperitöitä, ja ruokaakin pitää jossain vaiheessa hoitajien syödä, ruokatuntihan on lasten kanssa samaan aikaan, mutta jos ryhmässä on 8 syömään opettelevaa alle 3-vuotiasta ja kaksi aikuista, niin aikuinen ei siinä kyllä ehdi edes ajatella syömistä. Ja tauotkin on kyllä ihan sallittuja, ehkäpä jopa toivottuja. Lastenhoito on sen verran hektistä ja huomiota vaativaa, että minä en kyllä ainakaan valita jos lapseni hoitaja istuu hetkiseksi alas, juo kupin kahvia ja huoahtaa ennenkuin jatkaa taas lapseni, ja hänen ryhmätovereidensa kaitsemista.

Päiväkodin henkilöstön vikahan se missään tapauksessa ole, ettei heillä ole tarpeeksi henkilökuntaa, siitä pitäisi valittaa kunnan päättäjille. En usko, että kukaan päiväkodissa töissä oleva kieltäytyisi ylimääräisestä käsiparista apuna.

Ikävä kyllä, jos haluaa yksilöityä hoitoa lapselle, on hänelle etsittävä yksityinen hoitajakin.

Näin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokainen voi myös hoitaa lapsensa kotona. ihan kaikkea ei siellä päikkärissä voida tehdä jokaisen tiinan toivomuksen mukaan, tai ainakin se vaatii lisähenkilökunnan palkkaamista, joka näinä päivinä on hyvin vaikeaa.

Jotkut ammattilaiset kyllä mainitsivat, että se olisi yleensä ihan järjestelykysymys ja hyvästä tahdosta kiinni tämä pakkopäiväuniasia....

Ja minä ammattilaisena sanon että esim. meidän ryhmässä tuo ei onnistu. 2 hoitajaa ja 14 lasta. Ja nykytutkimusten mukaan lapsille on hyväksi tuo lepotauko ja jos lapsi nukahtaa hänen pitäisi antaa nukkua ne päiväunet jos vaan mahdollista eikä repiä ylös.

jokainen voi myös hoitaa lapsensa kotona. ihan kaikkea ei siellä päikkärissä voida tehdä jokaisen tiinan toivomuksen mukaan, tai ainakin se vaatii lisähenkilökunnan palkkaamista, joka näinä päivinä on hyvin vaikeaa.

Jotkut ammattilaiset kyllä mainitsivat, että se olisi yleensä ihan järjestelykysymys ja hyvästä tahdosta kiinni tämä pakkopäiväuniasia....

Kyllä nämä asiat päiväkodissa ovat järjestelykysymyksiä, ja minä esim. en koe tarvitsevani erityisesti taukoja päivittäin työstäni (olen siis lto). Kyllä työ rytmittyy niin, että esim. lasten leikkiessä ongelmitta keskenään, minä saan vetää ihan riittävästi henkeä.

Kuitenkaan päiväunissa ei ole kyse järjestelytahdosta/sen puutteesta. Meillä lapset lepäävät n. 0,5 tuntia hämärähkössä huoneessa, ensin kuuntelevat sadun ja loput ajasta musiikkia. Niitä lapsia vain silitellään, jotka sitä tahtovat, tai joiden vanhemmat tahtovat lapsen nukkuvan. Muita ei aktiivisesti nukuteta, ja nousevat sen puolen tunnin jälkeen jos haluavat. Meillä on kuitenkin yhdessä päätetty, että lapsia ei herätetä kesken unien, jos lapsi noissa olosuhteissa nukahtaa. Silloin lapsi tarvitsee päiväunensa.

Päiväkotipäivä on raskas lapselle, myös pienessä ryhmässä tuttujen aikuisten kanssa kuten meillä. Olen nähnyt lukuisten lapsien voivan pitkälle iltapäivään huonosti, koska hänet herätettiin kesken unen vanhempien toiveesta. Poissa kotoa, kuitenkin vieraampien aikuisten kanssa, viriketulvassa ja melussa aivan väsyneenä. Olen todella kiitollinen nykyisestä linjauksestamme, että lapsi nukkuu jos on nukkuakseen, ja hoidan ilokseni paremmin voivia lapsia. Illan nukkumisongelmat voivat johtua monista asioista, ja harvemmin niistä päiväunista.

Alkuperäinen kirjoittaja se joku:

Tämä nukkumisasia on ollut pk:ssa ikuisuus kysymys. Ja kyllä tädit ovat velvellisia noudattamaan kodin toiveita tässä nukkumasiassa.

Eivät ole, päiväkoti voi tehdä omat perustellut linjauksensa. Ja nythän tästä on alkanut tulla moneen kuntaan ihan kunnallisia ohjesääntöjä uusimpien unitutkimusten myötä, että lapsia ei SAA herättää kesken päiväunien, jos lapsi on nukahtanut. Hyvä niin.

Voit lukea parista aiemmasta kirjoituksestani miksi kommentoin tuon hyvä niin tuohon loppuun.

Meillä ap.n tapainen tilanne. Eniten tilanteessa ärsyttää, vaivaa, haittaa perhe-elämää se, ettei sisarukset saa iltaisin nukuttua. Vaikka itsekin unta kaipaisin illalla aikaisemmin niin etenkin nämä sisarukset. Mutta meidän 2.5v huutelee, nauraa, kirkuu, juoksee huoneestaan.... Ei auta illan virikkeet, nukuttaminen/nukuttamatta jättäminen. Pidemmillä vapailla lapsi ei nuku päiväunia tai nukkuu max tunnin unia (on ollut vauvasta asti tosi vähäuninen, toisin kuin isommat sisaruksensa). Silloin illat menevät hyvin ja kaikki lapset menevät samaa aikaan illalla nukkumaan. Kyllähän minä tosiaan itse valvoisin, mutta....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No mä juttelisin siellä päivähoidossa. Mikähän politiikka siellä on, jos lapsi ei nukahda sadun aikana, niin saako tulla pois nukkarista, vai pitääkö maata koko uniaika siellä vaikka on hereilläkin? Jos lapsi nukahtaa heti, niin mielestäni hän on silloin unen tarpeessakin. Voisitkohan kysyä, jos lapsi herätettäisiin aikaisemmin? Ettei nukkuisi tuota koko kahta tuntia...

Meillä on kanssa esikoinen ollut ilman päiväunia 2-vuotiaasta asti, mutta nyt kun hän menee 4-vuotiaana päiväkotiin, niin siellä hän mielestäni saa nukkua päiväunet, koska päiväkotipäivähän on kuitenkin lapselle raskaampi kuin kotona olo. Lisäksi sitä iltanukahtamista saa myöhemmäksi, koska jos normaalisti lapsi nukkuu 19-7, niin jos päiväkodista ollaan kotona vasta neljän-viiden aikaan, niin en toki halua että hän menee jo seitsemältä nukkumaan. :|

Siellä mennään nukkumahuoneeseen ennen kahtatoista ja luetaan lyhyt satu, jonka jälkeen "unimusiikkia". Kuulemma lapseni nukahtaa noin puolen tunnin sisällä nukkumaanmenosta ja koska kaikki kuulemma nukkuvat kahteen saakka niin eivät herätä yhtä lasta valvomaan sitä ennen.

Ollaan mekin kotona vasta viideltä mutta kun isompi ei nuku päiväkodissa (on eri ryhmässä ja siellä ei tätä nukkumispakkoa) niin hän käy iltaunille viimeistään kahdeksalta ja nuorempi kukkuu sen jälkeen vielä 2-3 tuntia! Itsekin väsyn ennen lasta eikä yhtään ole iltaisin omaa aikaa. Jos nukkuisi vain puolisen tuntia niin varmaan hänet saisi yöunille jo ennen yhdeksää.

Mutta päiväkodissa ei yhtään tulla vastaan koska heidän mielestään pienten puolella kuuluu nukkua ja heistä jokainen lapsi tarvitsee päiväunet vaikka eihän kaikki lapset mene samaan muottiin!

Mis 3v on pienten ryhmässä?

Musta toi, että nukahtaa 30 minuutissa on merkki siitä, että tarvii vielä päikkärit mutta on aika outoa etteivät ennen kahta suostu herättelemään kun ole asiallisesti tilanteenne selittänyt.

Meillä 3v isojen ryhmässä ja hoitopäivät ti, ke ja to klo 10-16 eli lapsi saa aamulla nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, käytännössä herää klo 8-9 ja selitin päikyssä, että hän en ole väsynyt muiden (klo7-6) tarhaan menijöiden kanssa samaan aikaan ja jos nukkuu pitkään niin illalla sitten kukkuu eikä musta sellanen klo23-10 unirytmi ole lapselle hyvä. Tosi hienosti siellä on suhtauduttu, sovittiin, että ihan pojan mukaan mennään. Joka päivä on nukahtanut puolessa tunnissa ja tasan tunnin nukkunu ja itekseen heränny. Silti nukkumaanmeno 20.30 sujuu ihan hyvin, sen verran väsyttävämpiä nuo päikkypäivät on. Kotipäivinä ei nuku päivällä.

Olen pyytänyt, että tuon tunnn jälkeen herättelevät jos ei itse heräile ja hoitajat ovat olleet ihan ok asian kanssa.

Tsemppiä, toivottavasti alkaa sujumaan!

Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:

Tämä nukkumisasia on ollut pk:ssa ikuisuus kysymys. Ja kyllä tädit ovat velvellisia noudattamaan kodin toiveita tässä nukkumasiassa.

Eivät ole, päiväkoti voi tehdä omat perustellut linjauksensa. Ja nythän tästä on alkanut tulla moneen kuntaan ihan kunnallisia ohjesääntöjä uusimpien unitutkimusten myötä, että lapsia ei SAA herättää kesken päiväunien, jos lapsi on nukahtanut. Hyvä niin.

Voit lukea parista aiemmasta kirjoituksestani miksi kommentoin tuon hyvä niin tuohon loppuun.

Jotkut vanhemmat ovat luojan kiitos niin onnekkaita, että ovat saaneet lapsensa päiväkotiin, jossa vanhempien toiveita seurataan ja perhe saa nauttia normaaleista unirytmeista ilman univelkaa. Joissakin päiväkodeissa näyttää vaan olevan enemmän sitä järjestelykykyä ja-tahtoa. Hyvä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja öh:
no voihan ne lapset kesken unienkin herätä tekemään ties mitä kun te olette jo nukkumassa. voi jeesus.

Sanos muuta. Itse en en todellakaan nukkuisi hyvillä mielin, jos en olisi varma, että lapset nukkuu jo! Huh huh!

tarkoitin kyllä että ihan vaikka menisit hyvällä mielin nukkumaan kun lapset nukkuu niin ne voi silti herätä kun sä nukut.

Oisko se kuitenkin eri asia jättää lapset hereillä/virkeinä puuhastelemaan mitä haluavat ja painua itse petiin? Kyllä meilläkin esikoinen herää yöllä, mutta lähinnä vessaan tai juomaan. Harva ihminen keksii unenpöpperössä keskellä yötä alkaa laittaa kämppää remonttiin, kun taas iltavillien aikana se on ollut lähellä aika monta kertaa ;)

Sorry, tämän tiinan toiveen ja lapsen(kin) edun mukaan toive toteutettiin, sekä myös viiden muun perheen toive samasta ryhmästä. Mutta lapseni päiväkodissani työskenteleekin välittäviä ammattitaitoisia hoitajia.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Sorry, tämän tiinan toiveen ja lapsen(kin) edun mukaan toive toteutettiin, sekä myös viiden muun perheen toive samasta ryhmästä. Mutta lapseni päiväkodissani työskenteleekin välittäviä ammattitaitoisia hoitajia.

hyvä teille.

Itse työskentelen päiväkodissa ja olin aina ennen omien lasteni syntymää sitä mieltä, että päiväunet ovat tarpeen lapselle kuin lapselle, eivätkä ne vaikuta yöuneen, eikä myöskään kesken unia pidä herätellä. Myönnän sen.
Minulla on kolme lasta, joista yksi on aina ollut todella vähäuninen. Jo alle 3v hänen päiväuniaan täytyi alkaa kotona säännöstellä, sillä hän valvoi puolille öin välvottaen muuta perhettä. Tämän oman huonosti nukkuvan/vähäunisen lapseni myötä olen vasta tajunnut monien vanhempien/perheiden tilannetta tässä päiväkoti nukkumisessa. Myönnän senkin.

Täällä monet pk työntekijät ovat kertoneet, että heidän päiväkodissaan ei tarvitse levätä kuin puoli tuntia jne. Olen työskennellyt useissa päiväkodeissa ja käytäntö on tosiaan kirjava. Jossain jopa 3-6v ryhmässä nukkumahuoneessa ollaan 1.5tuntia, vaikka uni ei tulisikaan. Myös silittely jne. kuuluu monasti kuvaan, vaikka lapsi kuuluisikin "ei-nukkujiin". Eräässäkin päiväkodissa oikein "ihailtiin" yhtä työntekijää joka sai omalla nukutusvuorollaan koko (3-5v) ryhmän nukahtamaan..

En todellakaan ole päiväunien vastustaja. Päinvastoin, olen sitä mieltä että lepo/uni kesken päivän on hyväksi lapsen kehitykselle ja kasvulle. Kun omat lapseni syntyivät, ajattelin että he saavat nukkua mielellään vaikka 5v asti. Toisin kävi. Lapset ovat yksilöitä ja se täytyisi päiväkodinkin muistaa.

Ja minä ammattilaisena sanon että esim. meidän ryhmässä tuo ei onnistu. 2 hoitajaa ja 14 lasta. Ja nykytutkimusten mukaan lapsille on hyväksi tuo lepotauko ja jos lapsi nukahtaa hänen pitäisi antaa nukkua ne päiväunet jos vaan mahdollista eikä repiä ylös.

Lepotauosta ja sen tarpeellisuudesta täällä ei käsittääkseni ole kukaan kinannutkaan, uskon että kaikki vanhemmat halauvat lapsensa levähtävän päivällä. Poikani nykyisessä ryhmässä ei kukaan nuku, heillä ei ole edes nukkaria, vaan lepohetken ajaksi jolloin luetaan satu ym. heillä laitetaan lekottelutyynyt lattialle joilla lapset lötköttelevät.

Lepotauosta ja sen tarpeellisuudesta täällä ei käsittääkseni ole kukaan kinannutkaan, uskon että kaikki vanhemmat halauvat lapsensa levähtävän päivällä. Poikani nykyisessä ryhmässä ei kukaan nuku, heillä ei ole edes nukkaria, vaan lepohetken ajaksi jolloin luetaan satu ym. heillä laitetaan lekottelutyynyt lattialle joilla lapset lötköttelevät.

Lepotauko meilläkin on, jos joku sinne nukahtaa niin saa nukkua. Ja siitähän tässä on kysymys, jos lapsi lepotauolla nukahtaa, pitääkö hänen saada nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja pk täti:

Kyllä nämä asiat päiväkodissa ovat järjestelykysymyksiä, ja minä esim. en koe tarvitsevani erityisesti taukoja päivittäin työstäni (olen siis lto). Kyllä työ rytmittyy niin, että esim. lasten leikkiessä ongelmitta keskenään, minä saan vetää ihan riittävästi henkeä.

Kuitenkaan päiväunissa ei ole kyse järjestelytahdosta/sen puutteesta. Meillä lapset lepäävät n. 0,5 tuntia hämärähkössä huoneessa, ensin kuuntelevat sadun ja loput ajasta musiikkia. Niitä lapsia vain silitellään, jotka sitä tahtovat, tai joiden vanhemmat tahtovat lapsen nukkuvan. Muita ei aktiivisesti nukuteta, ja nousevat sen puolen tunnin jälkeen jos haluavat. Meillä on kuitenkin yhdessä päätetty, että lapsia ei herätetä kesken unien, jos lapsi noissa olosuhteissa nukahtaa. Silloin lapsi tarvitsee päiväunensa.

Päiväkotipäivä on raskas lapselle, myös pienessä ryhmässä tuttujen aikuisten kanssa kuten meillä. Olen nähnyt lukuisten lapsien voivan pitkälle iltapäivään huonosti, koska hänet herätettiin kesken unen vanhempien toiveesta. Poissa kotoa, kuitenkin vieraampien aikuisten kanssa, viriketulvassa ja melussa aivan väsyneenä. Olen todella kiitollinen nykyisestä linjauksestamme, että lapsi nukkuu jos on nukkuakseen, ja hoidan ilokseni paremmin voivia lapsia. Illan nukkumisongelmat voivat johtua monista asioista, ja harvemmin niistä päiväunista.

Tuo on mielestäni ihan hyvä linjaus, puolessa tunnissa väsynyt lapsi varmaan nukahtaa, ja jos ei niin hyvä että saa nousta ylös.
Meillä oli ongelma aikaisemmin se että poikaa makuutettiin puolitoista tuntia nukkarissa, ja jossain vaiheessa viikkoa hän tosiaan sinne nukahti, mutta usein alkuviikosta pysyi tuon ajan hereillä. Näistä nukahtamisista sitten se iltakierre aina alkoi.
Sen jälkeen sovimme että poika saa noustaa ylös 30-45min kuluttua jos ei ole nukahtanut, se sopi minulle hyvin. No eipä poika nukahtanut kertaakaan, ja aloimme nukkua paremmin koko perhe.
Ja nykyäänhän hän on tosiaan tuossa "nukkumattomien" ryhmässä. Olen tilanteeseen enemmän kuin tyytyväinen.

Minä taas olen huolissani siitä, ettei esikoulussa enää nukuta. Haluan ehdottomasti päiväunet ainakin 3-5-vuotiaille lapsilleni päiväkodissa. Siellä on jo niin kova metelikin, että uni tasaisi aivoja. Lisäksi ei itse tarvitse tuntea niin suurta syyllisyyttä siitä, jos lapsi on väsynyt aamulla hoitoon vietäessä, koska tietää, että päiväunet nukutaan.

Huolettaa vaan se, kun ne päiväunet nukutaan jo niin aikasin. Kuka oikeesti nukahtaa jo klo. 12, kun on kyse isommasta lapsesta.

hyvä teille.

äärettömän hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Itse työskentelen päiväkodissa ja olin aina ennen omien lasteni syntymää sitä mieltä, että päiväunet ovat tarpeen lapselle kuin lapselle, eivätkä ne vaikuta yöuneen, eikä myöskään kesken unia pidä herätellä. Myönnän sen.
Minulla on kolme lasta, joista yksi on aina ollut todella vähäuninen. Jo alle 3v hänen päiväuniaan täytyi alkaa kotona säännöstellä, sillä hän valvoi puolille öin välvottaen muuta perhettä. Tämän oman huonosti nukkuvan/vähäunisen lapseni myötä olen vasta tajunnut monien vanhempien/perheiden tilannetta tässä päiväkoti nukkumisessa. Myönnän senkin.

Täällä monet pk työntekijät ovat kertoneet, että heidän päiväkodissaan ei tarvitse levätä kuin puoli tuntia jne. Olen työskennellyt useissa päiväkodeissa ja käytäntö on tosiaan kirjava. Jossain jopa 3-6v ryhmässä nukkumahuoneessa ollaan 1.5tuntia, vaikka uni ei tulisikaan. Myös silittely jne. kuuluu monasti kuvaan, vaikka lapsi kuuluisikin "ei-nukkujiin". Eräässäkin päiväkodissa oikein "ihailtiin" yhtä työntekijää joka sai omalla nukutusvuorollaan koko (3-5v) ryhmän nukahtamaan..

En todellakaan ole päiväunien vastustaja. Päinvastoin, olen sitä mieltä että lepo/uni kesken päivän on hyväksi lapsen kehitykselle ja kasvulle. Kun omat lapseni syntyivät, ajattelin että he saavat nukkua mielellään vaikka 5v asti. Toisin kävi. Lapset ovat yksilöitä ja se täytyisi päiväkodinkin muistaa.

Minäkin olen kolmen lapsen äiti, vahnemmat poikani ovat jo aikuinen ja melkein aikuinen. En muista heidän kohdallaan koskaan olleen näitä ongelmia, he nukkuivat päiväkodissa mitä nukkuivat ja iltaisin ei ollut mitään kukkumisia. Silloin en ajatellut tälläistä ongelmaa edes olevan.
No sitten syntyi kuopus joka olikin tässä suhteessa ihan eri kaveri, ja teinpä minäkin havainnon että lapset todellakin ovat tässä(kin) asiassa aivan erilaisia. :)

Lepotauko meilläkin on, jos joku sinne nukahtaa niin saa nukkua. Ja siitähän tässä on kysymys, jos lapsi lepotauolla nukahtaa, pitääkö hänen saada nukkua.

Niin kuin jo tuossa kirjoitinkin, mielestäni on ok jos lapsi puolessa tunnissa nukahtaa niin saa nukkua.
Se ei ole ok, että lapsi makaa vähintään puolitoista tuntia nukkarissa, joka päivä sinne edes nukahtamatta, ja sitten jossain vaiheessa viikkoa kun se nukahdus tulee, on iltakierre valmiina kotona.

Onpa mukava kuulla rehellinen mielipide ammattilaiselta. Kuulostat ihan oikeasti ymmärtäväiseltä tädiltä:) Ehkä noilla muilla tädeillä ei vielä ole omia lapsia tai sitten he ehkä ovat niitä, jotka jättävät lapsensa valvomaan itsekseen, kun itse menevät nukkumaan. Kai pitäisi koittaa ymmärtää heitä ja toivoa, että joskus kuitenkin ymmärtäisivät tämän päiväkotien todellisen ongelmatilanteen, vaikka sitten kantapään kautta. Ihanaa kuitenkin, että joku uskalsi astua esiin ja myöntää, että on jopa itse aikaisemmin ajatellut näin ennen omia lapsia, mutta ymmärtänyt myöhemmin lapsienkin olevan yksilöitä.

Onpa mukava kuulla rehellinen mielipide ammattilaiselta. Kuulostat ihan oikeasti ymmärtäväiseltä tädiltä:) Ehkä noilla muilla tädeillä ei vielä ole omia lapsia tai sitten he ehkä ovat niitä, jotka jättävät lapsensa valvomaan itsekseen, kun itse menevät nukkumaan. Kai pitäisi koittaa ymmärtää heitä ja toivoa, että joskus kuitenkin ymmärtäisivät tämän päiväkotien todellisen ongelmatilanteen, vaikka sitten kantapään kautta. Ihanaa kuitenkin, että joku uskalsi astua esiin ja myöntää, että on jopa itse aikaisemmin ajatellut näin ennen omia lapsia, mutta ymmärtänyt myöhemmin lapsienkin olevan yksilöitä.

Jep, minäkin olin iloisesti yllättynyt tästä kirjoituksesta näiden useiden "ammattilaisten" kirjoituksia ketjussa lukeneena. :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä ajattelen näin:
Minä taas olen huolissani siitä, ettei esikoulussa enää nukuta. Haluan ehdottomasti päiväunet ainakin 3-5-vuotiaille lapsilleni päiväkodissa. Siellä on jo niin kova metelikin, että uni tasaisi aivoja. Lisäksi ei itse tarvitse tuntea niin suurta syyllisyyttä siitä, jos lapsi on väsynyt aamulla hoitoon vietäessä, koska tietää, että päiväunet nukutaan.

Huolettaa vaan se, kun ne päiväunet nukutaan jo niin aikasin. Kuka oikeesti nukahtaa jo klo. 12, kun on kyse isommasta lapsesta.

Mihin aikaan lapsesi menee illalla nukkumaan ja herää aamulla? Olisiko mitään mahdollisuutta pidentää yöunia?

Vanha ketju mutta tulipa itselle ajankohtaiseksi kun jouduin vaihtamaan lasten päiväkotia. Vanhempi poikani 4v ei nuku mutta nuorempi lapsi 2,5v nukahtaa päiväkodissa ja saa nukkua niin kauan kuin haluaa. Mikä on tulos? Se että lapsi riehuu vielä puolenyön aikaan täysillä, isoveli on nukahtanut ajat sitten. Olen yrittänyt puhua päiväkodin kanssa mutta he aina vetoavat siihen että lapsille on rankka päiväkotipäivä MUTTA meidän lapset on osapäivä hoidossa eli max 5h päivässä, eivätkä joka päivä, ja usein he saavat nukkua aamulla niin pitkään kuin haluavat joten tunnin tai kahden tunnin päiväunilla ei ole tarvetta! Tätä ei ymmärretä päiväkodissa yhtään. Itse olen koulussa joten minun on ollut pakko itse alkaa nukkumaan päiväunet että jaksan olla nuoremman kanssa pystössä ja jaksan alkaa tekemään kotitehtävät sen jälkeen. Joitain tehtäviä voin tehdä aiemmin mutta keskittymistä vaativat (joita kyllä amk:ssa riittää) on pakko tehdä kun saan rauhan. Olen nimittäin opiskelija. Mies on vuorotöissä. Sanotaanko näin että oma olo alkaa olla kauhea kun unet on pätkitty puolen tunnin päikkäreihin ja 3-4h yöuniin mutta kun päiväkodin rytmi on kotirytmiä tärkeämpi kuten minulle sanottiin...

Ite ku olin työharjoittelussa päiväkodissa, niin ne ryhmän lapset, jotka ei tarvinu päikkäreitä, meni isompien ryhmään päiväuniajaksi. Siellä oli tarjolla rauhoittumishetkiä, venyttelyä ja tarinan kuuntelemista jne.
Olisko tämmönen teidän päiväkodissa mahdollista?

Jos lapsi ei enää tarvitse päiväunia, niin ei hän myöskään niille nukahda.

Päivähoidossa päivä on yleensä tiiviimpi ja stressaavampi kuin kotona, päiväunet laskevat lapsen stressitasoa.

Minusta kuitenkin pitäisi ottaa huomioon hoidon määrä. Tällä hetkellä ainakin meidän perheen elämä on mennyt hirveäksi kun annetaan nukkua niin kauan kun jaksaa. Nuorempi häiritsee vanhemman lapsen unta riehumalla ja itsekkään en saa tehtyä läksyjä. Tämäkö on sitten päiväkodin tarkoitus saada perheen elämä helvetiksi? Tai sitten toinen vaihtoehto että otan lapsille täydet hoitopäivät ja täysillä tunneilla että päästään muiden päiväkotilasten rytmiin? Minä en halua siihen mennä, meille riittää hyvin nämä 10 pvä/kk ja 5h kerrallaan. Tai riitti ennen kuin nuorempaa alettiin nukuttaan pitkiä päiväunia. Pakko joku ratkaisu keksiä...

Yhteistyössä