Mitä tekisit? (rahapula ja ongelmia suhteessakin..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Meikku83"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Meikku83"

Vieras
Ongelma aika yksinkertainen, ei ole rahaa, ei päästä hiihtolomalla edes uimahalliin.
Mies töissä vakinaisena,duunarin palkalla. Itse työttömyysturvalla kotona, saan 400 e työttömyysturvaa ja 350 e kotihoidontukea (en muista tarkkoja määriä). Näiden lisäksi saan osa-aikatyöstä 100 e /kk (tällöin mies hoitaa lapset)

Lapsia 3 kpl,nuorin vuoden,vanhin koulussa . Tarkoitus on lapset hoitaa kotona ainakin pari vuotta. Kahdesta lapsesta tulevat hoitomaksut ovat aika isot,ja kun kaupunkiin on matkaa 40 km,tulee väkisin bensakulujakin jos töihin pääsisin.

Ongelma on seuraavanlainen; meillä kyllä riittäisi rahat,jos emme ostelisi ylimääräistä. Voisin hyvinkin olla pari vuotta kotona. Esim.ruuassa ei tarvitsisi tinkiä.
Mutta mies on täysin haksahtanut autoihin. On aamusta iltaan autotallissa, ja viimeisen kuukauden sisällä ON OSTANUT 3 AUTOA!
Rahaa on mennyt noin 1500 e.
Ja näihin autoihin kun pitää ostella niitä varaosia,työkaluja ym....

Pitääkö mun oikeasti mennä töihin,että mies saa harrastaa autoja? Ja ymmärrän että hän se eniten tienaa, mutta hoidan oman osani kun olen lasten kanssa kotona..
Jos saan työpaikan,on se tyyliin siivoojan työtä. Eli palkka on huono.Koulutus on alalle jota en allergian vuoksi voi tehdä.
Haaveena oli opiskella alalle jossa olisi vähän parempi palkka, mutta en ole hakenut vielä minnekään ( ja tässäkin tapauksessa lapset laitettava päiväkotiin,ja hoitomaksut juoksevat).
Tuossa miehen autojen ostossa piti olla sellainen pointti,että mies laittaa kuntoon ja myy kalliimmalla pois =saadaan rahaa,mutta eipä noita autoja olekaan vähentynyt. Lisää vaan tulee.

Mielipiteitä? Pelkään töihin lähtöä,koska en usko miehen ottavan vastuuta kodinhoidosta. Miten jaksan?

Yritän olla vittuilematta. Itse koen oikeasti aika tärkeänä sen että meillä on mahdollisuus hoitaa lapset kotona. Autojen takia kökitään koko hiihtoloma kotona? :(
Mies on itse sanonut että hänen on vaikea autoja myydä pois.

Nyt olisi työpaikka tarjolla, mulla voisi olla mahdollisuus sinne päästä. Lihakarjanavettaan, työmatka 45 km suuntaansa. Ehkä mieluummin vaan yrittää tienata,kuin istuu kotona ja harmittelee rahatilannetta?

Tuo on ongelmia täynnä oleva tilanne. Joku kompromissiratkaisu pitäisi teidän yhdessä kehitellä.
Ei kuulosta reilulta meinaan sekään, että sä kotirouvailet miehen ilmeisesti rakkaan harrastuksen kustannuksella mutta ei perheellinen mies\nainen voi kaikkia rahojaan laittaa harrasteisiin. Se kultainen keskitie tarvittas..
Muuten onko ap kotona olemisesi lapsia hoitamassa miehesi toive? Tällöin pitää karsia niistä autoista.. Mutta ikävä tilanne jos keksit tekosyitä miksei töihin voi mennä ja mies haluaisi sinunkin osallituvan perheen elatukseen. Kyllä, töissäkäynti maksaa mutta yleensä näin tehdään jos ei varat riitä kotiäitinä oloon ja samalla harrastuksiin jokaiselle. Ihminen tarvitsee yleensä muutakin kuin raatamista.

Vanhoja autoja korjailemallahan voi jopa tienata, joten jos mies myy nuo autot edelleen paranneltuina voisi se tuoda jopa vähän ylimääräistä rahaa.

Tätä ajattelin itsekin. Osa vanhoja autoja,osa uudempia jostain kulmasta kolaroituja.

Mutta kun yksikään auto ei pihasta lähde pois.
Aamulla ilmoitin miehelle,että seuraava kuukausi eletään niin tiukoilla että autoihin ei osteta MITÄÄN. Joudun venyttämään laskujen maksuakin.
Eli kun niihin ei mitään osteta, niitä ei myöskään saada myytyä. Hemmetti mikä noidankehä..

[QUOTE="aapee";29637692]Tätä ajattelin itsekin. Osa vanhoja autoja,osa uudempia jostain kulmasta kolaroituja.

Aamulla ilmoitin miehelle,että seuraava kuukausi eletään niin tiukoilla että autoihin ei osteta MITÄÄN. Joudun venyttämään laskujen maksuakin.
Eli kun niihin ei mitään osteta, niitä ei myöskään saada myytyä. Hemmetti mikä noidankehä..[/QUOTE]

Voithan yrittää keskustella miehesi kanssa asiasta ja ehdottaa, että voi autojen kanssa leikkiä, kunhan myy ne edelleen. Luulisi, että tajuaa itsekin jos tarpeeksi yksiselitteisesti selität ehdotuksesi. Molemmathan siinä voittaisi, hän saa jatkaa harrastustaan ja sinä voit jäädä kotiin.

Tuo on ongelmia täynnä oleva tilanne. Joku kompromissiratkaisu pitäisi teidän yhdessä kehitellä.
Ei kuulosta reilulta meinaan sekään, että sä kotirouvailet miehen ilmeisesti rakkaan harrastuksen kustannuksella mutta ei perheellinen mies\nainen voi kaikkia rahojaan laittaa harrasteisiin. Se kultainen keskitie tarvittas..
Muuten onko ap kotona olemisesi lapsia hoitamassa miehesi toive? Tällöin pitää karsia niistä autoista.. Mutta ikävä tilanne jos keksit tekosyitä miksei töihin voi mennä ja mies haluaisi sinunkin osallituvan perheen elatukseen. Kyllä, töissäkäynti maksaa mutta yleensä näin tehdään jos ei varat riitä kotiäitinä oloon ja samalla harrastuksiin jokaiselle. Ihminen tarvitsee yleensä muutakin kuin raatamista.

Tässä oli hyviä pointteja. Mies ei siis ole ottanut mitään kantaa kotirouvailuun missään vaiheessa. Joskus vuosi sitten kadehti tuttavaperhettä jossa molemmat vanhemmat töissä,ja lapset hoidossa.
Alunperin jäin kotiin,kun paljastui että esikoinen on erityislapsi. Terapiota oli 2 kertaa viikossa, ja tällöin koin että on helpompi olla työttömänä ja kuskata lasta. Sille tielle sitten jäin.
Ihan hyvin pääsisin töihin,ja kaipaankin jo sosiaalista elämää. Mutta auttaako se oikeasti rahallisesti? Matkakulut + hoitomaksut+ huono palkka=? :(

Yksi auto ollut myynnissä kuukauden,mutta sillä on liikaa hintaa. Pyysin että laskee hintaa, sanoi tekevänsä niin kun lumet lähtevät.
Mutta kun se ei auta tähän rahatilanteeseen yhtään! Taitaa olla hintaa vaan sen vuoksi niin paljon,ettei kukaan osta...

Millaisia autot ovat? Miksi ne ovat miehellesi niin rakkaita? Jos eivät nyt ole 60-luvun Alfa Romeoita, niin en ymmärrä, miksi miehesi on niihin niin kiintynyt.

Mielestäni kotirouvailua ei voi verrata yhden perheen jäsenen harrasteluun, varsinkin, jos neljä muuta eivät voi harrastaa edes kunnallista uimahallia. Uskoisin olevan miehesikin etu, että hoidat kodin, erityislapsen terapiat yms. ja hän voi tulla valmiiseen pöytään ja siistiin kotiin ja jää sitten aikaa rassailuunkin.

Autot myyntiin ja uusia tilalle sitten kun edelliset on realisoitu!

Uskon ettei mies nyt heti enempää ole ostamassa. Nyt autoja on 8 kpl. Kaikki jollain tasolla harvinaisia esim.juuri vanhoja autoja tai urheiluautoja.
Olen oikeasti ihan sekaisin tästä tilanteesta. Mies lähti taas autotalliin. Mun puolesta saa tehdä mitä haluaa, mutta jos rahallisesti ei pärjätä niin pitäisihän se nyt tajuta..
Laitoin ensihätään omia tavaroitani myyntiin,voisi saada jopa 300 e...Mutta tilanne ei muutu miksikään, rahaa tarvitaan jatkossakin.
Pakko vaan luovuttaa ja etsiä mikä tahansa työpaikka. Tässä vaiheessa sitten harmittaa nämä pitkät välimatkat..

Itse en sulattais romuttamoa tai autokorjaamoa omalla pihallani, pyydä miestäsi myymään puolet ainakin ens hätään pois, että saa loput korjattua ja myytyä. Vaikka autot ois kuin harvinaisia ja vanhoja tahansa, niin niiden arvo ei kyllä juurikaan siinä pihalla nouse, jos ne eivät ole edes ajokuntoisia.

Toisekseen sinäkään et ole kotirouva, vaan työtön, joten kannattaapa alkaa etsimään sitä työtä ja vaikka sitten sellaista jonka ohessa voit opiskella itsellesi uuden ammatin. Nyt kuulostaa siltä, että tarkoituksenasi on olla työttömänä kotona hoitamassa lapsia ainakin vielä vuoden. Ei ei, jos haluat olla kotona, niin tee se edes rehellisesti, kotihoidontuella niin kuin me muutkin. Vaikka työmatkaa on "paljon" (40-45km ei todellakaan suuntaansa ole vielä paljon), niin saathan ne verottajalta sitten takaisin. Hopi hopi, kouluttautumaan ja töitä hakemaan.

Kiitos vastauksista. Tällaista rehellistä persielle potkimista kaipasinkin.
Nyt olisi 2 työpaikkaa kiikarissa,toiseen 58 km ja toiseen 52 km. Työmatkat + työaika menee niin pitkiksi että mies voi vuorostaan hoitaa terapiakäynnit. Se on hänen ongelmansa miten ne sopii työnantajansa kanssa.

Koulupaikkoja katselin viime viikonlopun, eipä ole oiekin mitään. Ehkä fiksumpaa vaan lähteä suoraan töihin.

Eli jäit kotiin kun esikoinen oli pieni, ja hän on nyt koulussa? Aika pitkään olet ollut kotosalla. Ehkä miettisin että nyt haet koulutus- tai työpaikkaa, koska jos vielä olet parikin vuotta kotona, työelämään palaaminen voi olla tositositosivaikeaa.

Joo olen kyllä opiskellut ja toiminut yrittäjänä tässä vuosien saatossa. Nyt virallisesti työttömänä vasta pari kuukautta, sitä ennen yrittäjänä (tein kotona,hoidettiin lapset yhdessä).

Töihinpaluu on jokatapauksessa vaikeaa,koska en voi työskennellä omalla alallani allergian vuoksi. Tarkoitus oli siis opiskella, mutta nyt näyttää siltä että on lähdettävä suoraan töihin..

Yhdestä autosta mies suostuu luopumaan. Tosin se on ihan parin sadan varaosa-auto,mutta kyllä sillä parilla sadalla jo ruokaa ostaa...

Nyt tästä lukemastani päätellen...kun kerran ehdotuksia otat vastaan :) Minä menisin töihin, vaikka matka onkin pitkä. Saat muuta ajateltavaa arkisin kun olet töissä :) Rahahuoletkin tuntuvat asettuvan siihen "kyllä me pärjätään"-sarakkeeseen etkä katkeroidu kotona. Kuulostaa että miehelläsi saattaa autot ja autotalli toimiai tällä hetkellä pakopaikkana todellisuudesta. Siinä on mieluinen maailma, jossa itse saa hallita

Nyt tästä lukemastani päätellen...kun kerran ehdotuksia otat vastaan :) Minä menisin töihin, vaikka matka onkin pitkä. Saat muuta ajateltavaa arkisin kun olet töissä :) Rahahuoletkin tuntuvat asettuvan siihen "kyllä me pärjätään"-sarakkeeseen etkä katkeroidu kotona. Kuulostaa että miehelläsi saattaa autot ja autotalli toimiai tällä hetkellä pakopaikkana todellisuudesta. Siinä on mieluinen maailma, jossa itse saa hallita

Hän saattaa aktivoitua myymäänkin niitä autojaan, kun saatte kotiinne toivoa ja säännöllisyyttä raha-asioihin sun töiden myötä, eikä talous tunnu ylitsepääsemättömältä ahdistusasialta :)

Ja kannatan ehdottomasti paperille laadittua kuukausibudjettia. Näytä budjetti myös miehelle.

[QUOTE="Meikku83";29637627] Itse työttömyysturvalla kotona, saan 400 e työttömyysturvaa ja 350 e kotihoidontukea.
Tarkoitus on lapset hoitaa kotona ainakin pari vuotta.
[/QUOTE]

Vähän kyllä off topic, mutta miten voi olla työtön ja päättää kuitenkin hoitaa lapset kotona vielä pari vuotta? Eikö sun pitäisi etsiä töitä ja jos/kun työpaikka tulee eteen, niin ottaa se? Ei millään pahalla, mutta tuo juuri on sitä sosiaalipummin hommaa: tukien väärinkäyttö.

[QUOTE="aapee";29637692]

[/QUOTE]

Onko miehesi siis koskaan saanut myytyä yhtään autoa vai onko tämä joku uusi harrastus, eikä ole vielä yhtään myyntikuntoista autoa?

Eikö se olisi aika selvää, ettei mitään uutta osteta, jos ei ole todisteita myynnistä/kysynnästä?

Lähtisin töihin heti, jos pystyisin omalla alallani työskentelemään.En loisi tarkoituksella kotona,mutta en myöskään pidä kiirettä. Työpaikat tarkistan kuitenkin joka päivä.
Nyt oli tarkoitus opiskella uusi ammatti monimuotokoulutuksena, eli edelleen pitää lapset kotosalla. Mies on vuorotyössä,eli vain joka kolmas viikko pitäisi olla lapsenvahti. Ja esim.harjoitteluissa pystyy usein valikoimaan vuorot.
Näin siis nopeasti tiivistettynä.

Joudun ihan oikeasti hakemaan MIHIN VAAN, mihin kelpaan. Ja usein se tarkoittaa huonoa palkkaa. Talous voi mennä enemmän kuralle!

[QUOTE="nainen";29639805]Onko miehesi siis koskaan saanut myytyä yhtään autoa vai onko tämä joku uusi harrastus, eikä ole vielä yhtään myyntikuntoista autoa?

Eikö se olisi aika selvää, ettei mitään uutta osteta, jos ei ole todisteita myynnistä/kysynnästä?[/QUOTE]

Onhan noita myyty,vuosia sitten....Tämä talo on meillä ollut vasta pari vuotta,sen aikaa ollut tällaista.

Aika harvoin meillä näin tiukkaa on.Yleensä voidaan kyllä ne varaosat ostella,ja käydä ulkona syömässä tms. Tänään vaan alkoi siepata ihan kunnolla,kun lapsella olisi lomakin.

[QUOTE="Meikku83";29637627] Itse työttömyysturvalla kotona, saan 400 e työttömyysturvaa ja 350 e kotihoidontukea (en muista tarkkoja määriä). Näiden lisäksi saan osa-aikatyöstä 100 e /kk (tällöin mies hoitaa lapset)
-----
Lapsia 3 kpl,nuorin vuoden,vanhin koulussa . Tarkoitus on lapset hoitaa kotona ainakin pari vuotta.
[/QUOTE]

Miten sä oot työttömyysturvalla, jos kotona on tarkoitus olla pari vuotta? Työttömyysrahat on niille, joiden on tarkoitus hakea niitä töitä, ei kotiäideille.
Ja joo, tiedän, muutkin väärinkäyttää systeemiä.

Yhteistyössä