Mitä tekisit tällaisessa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Esikoisemme vaikuttaa jostakin syystä inhoavan lukemista. Opettaja on suositellut sitä ja tekeväthän he koulussa niitä lukudiplomijuttujakin. Ne poika tekee, mutta ei, ei vaan lue. Pleikkari on poistettu, seuraus: poika livahtaa aina tietsikalle, kun lupaa mennä omaan huoneeseensa lukemaan. Nyt meillä on vakava perheriita tästä asiasta. Kymmenvuotias poikamme on kielellisesti kuusivuotiaan tasolla, tutkittu on.

Käykää yhdessä lainaamassa mielenkiintoisia kirjoja kirjastosta. Lukekaa yhdessä vaikka ääneen joskus... Ehkä jokaisen luetun kirjan jälkeen olisi luvassa myös jokin palkkio? Vaikka sitten ekstra-peliaikaa tietokoneella tai pleikkarilla. Lukemisesta ei saa tehdä pakkoa, sillon siitä tulee entistä tylsempää vaan se täytyisi saada jollain tavalla houkuttelevaksi asiaksi.

Eipä ainakaan perheen sisäinen riitely auta asiaa. poika kun kuulee että hänen asioistaan riidellään tai joutuu osalliseksi riidassa itse, hän kokee ehkä entistä enemmän inhoa lukemista kohtaan. Oletteko keskustelleet opettajan kanssa asiasta? Jospa pojalla lukihäiriö, joka tekee asiasta vaikean, ja sitä kautta inhottavan? Apua voisi saada myös erityisopettajalta...

Onko pojalla mitään mielihahmoa, josta olisi kirjoja tehty? tai sarjiksia? Jospa rauhassa lukisitte yhdessä, ja kehuisit aina onnistumista?

Moro,
Mites jos yrittäis lukea ihan vähän vaan. 10 min/päivä riittää ekaluokkalaiselle harjoitteluksi alkuun, varmaan teidän pojallekin. Entäs sarjakuvat, niistäkin vois aloittaa, ja lukeminen vois olla kivempaa, kun kuva tukisi lukemista. Sinänsä ei ihme, ettei tykkää lukea, se on varmaan vaikeeta, ja nyt siihen voi tietty liittyä sellastakin, että muut ikätoverit jo osaa, joten ei halua harjoitella. Netissä vois olla jotain lukemaanopettelupelejäkin, joista vois olla hyötyä. Olikohan sellanen, kun joku oppeli... tai joku sellainen

Voisiko sarjakuvia käyttää porkkanana? Mistä poika tykkää, kirjojahan on hyvin erilaisia - jännäreitä-tietokirjoja-jne. Miksi poika inhoaa lukemista: sisältö vai se ettei osaa hyvin lukea?

No, jos olisit itse kielellisesti 6-vuotiaan tasolla, niin oisko lukeminen sun lempparijuttu?
Epäilen.

Laittakaa se katsomaan tekstitettyjä ohjelmia, silloin lukemiselle tulee järkevä syy ja oppii ihan vahingossa.

Mulle tuli myös mieleen lukihäiriö tai sitten silmälasien tarve. Meiän tuttavaperheessä on lapsi, joka ei tykännyt piirtää eikä lukea. Kaikkea muuta puuhasi kyllä. Sitten selvisi, että tarvitsi aika vahvatkin lasit, kun näkö oli niin huono lähelle katsottaessa.

Ja taas toisen tuttavaperheen lapsi oli myöskin samanmoinen, mutta innostus löytyi sitä kautta, että sai synttärilahjaksi pari lahjakorttia kirjakauppaan. Ja ne oli siis tarkoitettu vain kirjoja varten. Tyttö kävi ostamassa itse itselleen muutaman mieleisensä kirjan ja siitä se lukeminen otti tuulta alleen.

poikien kanssa kirjoja niin, että minä luin joka toisen ja poika joka toisen sivun. tietokoneeseen voi laittaa salasanan, ettei lapsi pääse pelailemaan luvatta. hankkikaa kotiin sellaista luettavaa, joka kiinnostaa poikaa. kirjakaupassa tai kirjastossa kyllä osaavat neuvoa. ja lukemisen ei tarvitse olla mitään romaaneja, esim. vitsi-, sarjakuva- ja tietokirjoista saattaa löytyä mielenkiintoista luettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja epäammattilainen:
Olikohan sellanen, kun joku oppeli... tai joku sellainen

Rekkauduin oppeliin. Siinä on vain se homma, että nyt minunkin pitää istua tietsikan vieressä ja vahtia, ettei poika sulje oppelia ja ala surffata. Tiedän, että heti kun minun silmäni välttää, poika lakkaa pelaamasta oppelia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No, jos olisit itse kielellisesti 6-vuotiaan tasolla, niin oisko lukeminen sun lempparijuttu?
Epäilen.

Laittakaa se katsomaan tekstitettyjä ohjelmia, silloin lukemiselle tulee järkevä syy ja oppii ihan vahingossa.

Opin lukemaan 4-vuotiaana ja ennen kuudetta ikävuottani olin opetellut mm. viittomakielen ja ihmisen lisääntymisen kotonani olleista kirjoista. Kuusivuotiaana pääsin kouluun, koska minua ei kiinnostanut pätkääkään katsella tylsännäköisinä itsekseen leikkiviä muita lapsia ja äitini suostumuksella pääsin tutkimusten jälkeen heti ensimmäiselle luokalle. Siitä lähtien olin innokas opiskelija. Tein läksyt tunnollisesti heti koulupäivien päätyttyä ja rakastin koulunkäyntiä. Kymmenvuotiaana olin jo rutinoitunut kirjaston käyttäjä ja luin kaiken, mitä vain käsiini sain :)

Oikeasti, paljonko kannattaa vaatia ihmiseltä, jonka kielellinen kehitys on kuin 6-vuotiaalla? Kannattaa yrittää asettua vähäksi aikaa sen lapsen saappaisiin ja miettiä, miltä tuntuu, kun taidot eivät vastaa vanhempien toiveita.

Eikö poika pitäisi laittaa erityisopetukseen?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Epäilen.

Opin lukemaan 4-vuotiaana ja ennen kuudetta ikävuottani olin opetellut mm. viittomakielen ja ihmisen lisääntymisen kotonani olleista kirjoista. Kuusivuotiaana pääsin kouluun, koska minua ei kiinnostanut pätkääkään katsella tylsännäköisinä itsekseen leikkiviä muita lapsia ja äitini suostumuksella pääsin tutkimusten jälkeen heti ensimmäiselle luokalle. Siitä lähtien olin innokas opiskelija. Tein läksyt tunnollisesti heti koulupäivien päätyttyä ja rakastin koulunkäyntiä. Kymmenvuotiaana olin jo rutinoitunut kirjaston käyttäjä ja luin kaiken, mitä vain käsiini sain :)

Just joo. kuulostaa siltä, että et osaa ajatella asiaa lapsen kannalta. Kun lapsi on sinusta täysin erillinen persoona.

Oikeasti, paljonko kannattaa vaatia ihmiseltä, jonka kielellinen kehitys on kuin 6-vuotiaalla? Kannattaa yrittää asettua vähäksi aikaa sen lapsen saappaisiin ja miettiä, miltä tuntuu, kun taidot eivät vastaa vanhempien toiveita.

Vastasin kai samalla hetkellä, kun tämän kirjoitit, mutta eipä tarvitse erityisopetusta, koska on älyllisesti aivan hyvin menestyvä. Asia huolestuttaa minua pojan alkeellisen yleissivistyksen takia, koska jos hän jatkaa tätä rataa, hän ei opi juuri mitään muuta kuin tietokonepelejä ja leikkimistä. Haluan fiksun poikani käyttävän aivojaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:

Vastasin kai samalla hetkellä, kun tämän kirjoitit, mutta eipä tarvitse erityisopetusta, koska on älyllisesti aivan hyvin menestyvä. Asia huolestuttaa minua pojan alkeellisen yleissivistyksen takia, koska jos hän jatkaa tätä rataa, hän ei opi juuri mitään muuta kuin tietokonepelejä ja leikkimistä. Haluan fiksun poikani käyttävän aivojaan :)

Onko tää joku provo? Etkö osaa ajatella asiaa lapsen kannalta? jos kielellinen kehitys on 6-vuotiaan tasolla, niin silloin ei ole ihan niin kauhean älyllisesti menestyvä. Ainakaan siltä osa-alueelta. Eikä kyse ole siitä, mitä sinä haluat, vaan siitä, miltä lapsesta tuntuu, kun ei pysty täyttämään sinun vaatimuksiasi.

Rekkauduin "oppeliin", mutta kun sinne pääsin, sielläpä ei olekaan sitä peliä, joka esitteessä on! Tätä on internet. Kirjassa on se, mitä kirjassa lukee, eikä sitä voi kukaan muuttaa :)

Onko tää joku provo? Etkö osaa ajatella asiaa lapsen kannalta? jos kielellinen kehitys on 6-vuotiaan tasolla, niin silloin ei ole ihan niin kauhean älyllisesti menestyvä. Ainakaan siltä osa-alueelta. Eikä kyse ole siitä, mitä sinä haluat, vaan siitä, miltä lapsesta tuntuu, kun ei pysty täyttämään sinun vaatimuksiasi.

Minä en tiedä oletko provo, sitä voit miettiä ihan itse. Opettajan arvion mukaan poika pärjää hyvin. En tarkoita mitään "omia vaatimuksiani", vaan haluan lapselleni normaalin yleissivistyksen, ripauksen uteliaisuutta, taiteen arvostamista, heittäytymistä tarinaan, iloa ja ihmetystä eli kaikkea sitä hyvää, mitä romaanien lukeminen parhaimmillaan merkitsee :) Ennen muuta haluan fiksun lapseni saavan itse valita ammatin ilman että hänen on pakko turvautua johonkin työhön, joka on fyysisesti aivan liian raskasta, sillä vaikka poika urheilua tietenkin harrastaa, hän ei ole ns. fyysisen työn tekijä -tyyppiä.

Oletko itse lukenut lapselle? Mun äitini luki meille tuntikausia päivässä, kun olimme pieniä. Olinkin itse kirjaston vakikäyttäjä jo aivan pienestä alkaen.

Oletko itse käynyt lastesi kanssa kirjastossa? Lapset pitää vain tutustuttaa kirjoihin. Eikä niiden tosiaan tarvitse olla aina romaaneja, kokeile esim. aku ankkoja tai muita sarjakuvia. Kysy neuvoa kirjastosta, siellä on todellisia asiantuntijoita, jotka osaavat neuvoa myös tuossa ongelmassa. Käytä lapsia vaikka kerta viikkoon kirjastossa ja ota etukäteen selville kivoja kirjoja ja lukekaa niitä yhdessä.

Lukeminen on elämän suola ja rikastuttaa ja sivistyttää ihmistä aivan valtavasti. Toivottavasti poikasi löytää lukemisen ilon.

Mä en ymmärrä tätä alkuunkaan. Väität poikasi olevan kielellisesti 6 vuotiaan tasolla, mutta silti on lukenaut kaikki lukudiplomiin 10 vuotiaalle vaaditut kuitenkin :/

Meillä ei 10 vuotias jaksanut mitään diplomeja täytellä ja lueskella niitä kirjoja mitä olisi pitänyt, mutta lukee kyllä niitä kirjoja mitä hän itse haluaa esim. Taru sormusten herrasta kirjat ja monenlaisia tietokirjoja.

Voi olla, että sunkin poikasi vielä innostuu kirjoista aivan omaan tahtiinsa ja voit häntä patistaa ostamalla hänen lempikirjojaan. Tai esim matkoille otatte vain kirjoja mukaan. Meillä ainakin noi keinot on auttaneet, kun pojat mielellään lukevat vain Aku Ankkoja. Mutta pakottamalla ei kukaan mitään lue.

Yhteistyössä