mitä tekisit tässä tilanteessa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Tein tänään lasu-ilmoituksen exäni/ kaverini 12v pikkusiskosta joka tuli avautumaan minulle netissä viiltelystään ja sanoi että vanhemmat pahoinpitelevät kotona. Kertoi myös muita huolestuttavia asioita kuten ettei uskalla olla kotona ja hänen isosiskoaankin pahoinpidellään ja omasta sosiaalisesta elämästään esim koulukiusaamisesta ja jatkuvasti vaihtuvista poikaystävistä.

Huolestuin tytöstä koska olen hänen ikäisenään sairastunut masennukseen ja syömishäiriöön joista parantuminen oli pitkä ja rankka tie.

Juttelin tämän exäni/kaverini kanssa ja hän sanoi ettei siskoja todellakaan pahoinpidellä kotona. Muihin juttuihin ei ottanut kantaa.

Minua huolettaa tässä tilanteessa se että tein ilmoituksen esiteinin puheiden perusteella ja exäni/kaverini mukaan hän on aikamoinen draama queen.

Mitä itse tyttöä tunnen, hän on kiltti heppatyttö ja hänen hätä vaikutti aidolta.

Teinkö tyhmästi kun tein lasu-ilmoituksen ? Sosiaalityöntekijä kyllä sanoi että tuollasesta tiedosta on lain mukaan "pakko" tehdä ilmoitus.

Sosiaalityöntekijät tutkivat tapauksen ja jos käy ilmi, että lapsi on liioitellu tai valehdellut, niin kyllä siinäkin sitten jotain selvitettävää on. Että miksi tuollaisesta valehtelis. Mieluummin tekee turhaan kuin ei ollenkaan. Vanhemmat on mestareita peittelemään lapsen kaltoinkohtelua, ja toisaalta lapset on mestareita manipuloimaan muita ja saamaan itsensä näyttämään uhrilta, vaikkei mitään olisikaan tapahtunut. Tuossa voi olla kyse kummasta tahansa, joten parempi että viranomaiset selvittävät asian.

Lastensuojelu tekee ensiksi kartoituksen, jonk aperusteella sitten tehdään päätös onko aihetta jatkotoimiin vai ei. Onhan se hyvä että katsovat mikä on tilanne ja juttelevat koko perheen kanssa.

Nimittäin, ei mun mielestä ole ihan normaalia että 12v puhelisi vieraille ihmisille tollaisia juttuja. Vielä oudompaa että puhuisi juttuja, jotka eivät ole totta.

En ole siis vieras tytölle. Se tästä vielä oudompaa tekisikin.

Tuskin se sosiaalityöntekijä olisi mulle uudelleen soittanut ja sanonut että on velvollisuus tehdä tuollaisista asioista lasu-ilmoitus ellei aihetta ois ollut.

Mua vaivaa niin paljon tuon lapsen vointi !

[QUOTE="huolestunut";29785283]En ole siis vieras tytölle. Se tästä vielä oudompaa tekisikin.

Tuskin se sosiaalityöntekijä olisi mulle uudelleen soittanut ja sanonut että on velvollisuus tehdä tuollaisista asioista lasu-ilmoitus ellei aihetta ois ollut.

Mua vaivaa niin paljon tuon lapsen vointi ![/QUOTE]

Asia jäisi varmasti ikuisesti vaivaamaan jos et olisi tehnyt mitään.

Oli sulta vastuullista tehdä ilmoitus. Siinä tapauksessa, että tyttö puhuu totta, hän saa apua tilanteeseensa. Jos sitten todella valehteli, oppii tästä ehkä, että millaista pajunköyttä kannattaa syöttää. Pahin vaihtoehto olisi ollut se, jos et uskoisi tytön puheita vaikka hän puhuisi totta, ja hänen avunpyyntönsä kaikuisi kuuroille korville.

Ihanaa, että on välttäviä aikuisia ja aikuisia, jotka kantavat vastuunsa. Jos tyttö puhuu totta, hän tarvitsee apua ja turvallista aikuista ja vaikkei hän puhuisikaan, tarvitsee hän silti apua ja turvallista aikuista.

Mun mielestä on ihan hyvä, ettär eagoi tuollaisiin puheisiin. Jokin on vähän huonosti, jos lapsi puhuu noin. Se on nyt lastensuojelun asia selvittää se juttu. Lapsen parhaaksi toimit. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa.

Yhteistyössä