mitä tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkähullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkähullu

Vieras
Kysyn nyt teidän muiden odottajien mielipidettä, josko jollakin olisi vaikka kokemustakin samasta asiasta. Olen nimittäin juuri valmistunut ammattiin, johon haetaan sijaista syksystä lähtien. Olen ihan alussa raskaana ja jos saisin tuon vuoden kestävän sijaisuuden, ehtisin siis olla siinä työssä syksyllä vain vähän yli kolme kuukautta, kunnes jäisin äitiyslomalle. Onko moraalitonta olla kertomatta haastattelussa raskaudesta, kun kyseessä on opetustyö, jolloin kolmen kuukauden kuluttua työnantaja joutuisi siis taas ottamaan uuden sijaisen? Tuolla koko vuoden sopimuksella saisi vain paljon minimiä suuremmat äitiyspäivärahat...Mitä sinä tekisit?

On laitonta kysyä työhaastattelussa raskaudesta, ei ole moraalitonta kertoa, kerrottava on vasta 2 kk laskettua aikaa ennen. Niin tämä maailman menee, koska naisten on tehtävä töitä.

Lue tuo keskustelu, uskomatonta syrjimistä naiset kokevatkin raskauden takia:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1005829

Mä en hakisi. Kolme kuukautta on niin lyhyt aika. Jos työ alkaisi heti, niin toki hakisin. Silloin ehtisit olla n.8kk töissä.Asia olisi täysin eri. Kannattaa vähän ajatella työnantajaakin tai tulee poltettua sillat turhaan, kolmen kuukauden työn takia.

en hakisi opetustyöhön kolmeksi kuukaudeksi. hankalaa työnantajalle, oppilaille ja sinulle itsellesikin noin lyhyt pätkä. vaikkei ilmoitusvelvollisuutta olekaan niin kyllä työnantaja takuulla loukkaantuu jos et kerro. eikä vaikuta sun äitiyspäivärahaankaan jos muutaman kk;n vaan ehdit olla.

Tuo on hieman kaksipiippuinen juttu. Niinkuin tuossa aiemmatkin ovat sanoneet, niin inhottavaahan se on työnantajaa kohtaan. Mutta toisaalta, koska olet vasta hyvin alussa raskaudessa, niin mistään ei voi tietää jos se vaikka menee kesken. Eli sitten varmaan harmittaisi jos et ole hakenut työtä. Ja kyllä sitä saa olla itsekäskin välillä. Suomalaiset naiset ovat aina niin kilttejä, tekee sen mikä on toiselle parasta. Jos paremmat äitiyspäivärahat houkuttaa, niin mikään ei estä.

Hain sijaisuutta maaliskuun alussa, en vielä ollut raskaana. Plussasin melkein heti ja tiesin jo raskaudestani kun kävin haastattelussa (jotain 4+ viikolla). En kuitenkaan kertonut työnantajalle, vaikka olin ainoa hakija. Siksi, koska ei se vielä niille kuulu ja varmaan olisivat ottaneet mut joka tapauksessa. Sain nyhdettyä tosi hyvän palkan kun niillä on ollu vaikea saada sijaista ja palkka ei varmaan olis noussu niin ylös jos olisin kertonut. SIjaisuus ei oo vielä alkanut ees, alkaa sit kun oon 11. viikolla. Kerron jossain vaiheessa ennen kuin raskaus alkaa näkymään ja sanon syyksi keskenmenoriskin pelon,etten ole aiemmin kertonut.

Kiitos vastauksista!
Oli mukava lueskella vastauksia puolesta ja vastaan. Sain niistä paljon ajattelemisen aihetta. Päätin nyt kuitenkin hakea työtä, haastattelut ovat kun olen n. 9vk:lla, joten ei vielä näy ja en ole edes ultrassa ollut, joten en ala asiaa kertomaan. Jos raskaus ei jostakin syystä päättyisikään äitiyslomaan, olisi sitten ainakin työpaikka, jossa jatkaa. Ja koska työnantaja on kaupunki, ei pieni firma tms. en koe koviakaan tunnontuskia taloudellsista asioista. Ainut tietysti mitä mietin on oppilaiden oikeus samaan opettajaan koko lukuvuoden, mutta toisaalta saattaahan kaikkea sattua arvaamattakin kesken vuoden, ei elämää voi aina suunnitella niin tarkasti.

Mutta kiitos vielä vastanneille!

Alkuperäinen kirjoittaja pähkähullu:
Onko moraalitonta olla kertomatta haastattelussa raskaudesta, kun kyseessä on opetustyö, jolloin kolmen kuukauden kuluttua työnantaja joutuisi siis taas ottamaan uuden sijaisen?

ON !!

Itse varmaan hakisin työtä, mutta kertoisin rehellisesti raskaudestani ja siitä milloin oletettavasti jäisin äitiyslomalle jos kaikki sujuisi hyvin. Silloin en joutuisi potemaan huonoa omatuntoa ja jäisi työnantajan ratkaistavaksi haluavatko ottaa minut työhön vai eivät.

Hae ihmeessa vaan. Ei tyonantajatkaan murehdi irtisanomiensa/lomauttamiensa/sijaisiensa kohtaloa pestin loputtua. En nae mitaan syyta, miksi tyontekijan pitaisi olla lojaalimpi. Tietenkin jos myohemmin haluat samaan paikkaan, saatat jattaa huonot muistot. Tama on mielestani ainoa asia, jota sinun tulee miettia.

Niin ja huomioi viela sekin, etta palkassasi ja urakehityksessasi, joka tapauksessa kannat taakkaa raskaudesta, olit raskaana tahi et. Opettajan ei mielestani tarvitse olla yhtaan sen joviaalimpi kuin muidenkaan ammattikuntien edustajien. Toki oppilaat/oppilaiden vanhemmat pettyvat, mutta elamaan kuuluu pettymyksetkin.
Minua on ainakin pomputettu niin monta vuotta muutaman kuukauden pituisilla patkilla valtion opetustoissa, etten tunne mitaan syyta olla ajattelematta omaa etuani.

Yhteistyössä