Mitä tekisitte äiteinä tässä tilanteessa? Koskee lapsen koskemattomuutta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen äiti

Vieras
Oltiin lasten kanssa ulkona ja siinä oli muutkin naapurin lapset.
Tytöillä oli hiekkalaatikko leikit ja pojilla painia.
Sanoin sitten omalle pojalleni (5V) että lopettaa painin kun menen jo sisälle nukuttamaan veljeä.
Ei mennyt kauaa kun pojan isosisko tuli sanomaan että naapurin poika oli tönäissyt poikani pois hiekkalaatikolta. Sanoin että nyt pitää rauhoittua tai tulette sisälle.
Kohta tämä naapurin poika tuli ja sanoi että minun poikani oli heittänyt hiekkaa hänen päälleen.
Hiekkaa tosiaan oli kaulahuivilla. Menin ovelle ja katsoin että naapurin poika oli mennyt omalle äidilleen sanomaan ja ajattelin että ok nyt on hänen vuoronsa sanoa pojille jotain kun olen koko aamun heitä saanut komentaa.

Mutta asia kääntyikin niin että kun katsoin ikkunasta ulos oli tämä naapurin rouva mennyt ja ottanut poikani käsistä kiinni kun hän oli istumassa ja käskenyt omaa poikaansa heittämään hiekat poikani naamalle.
Järkytyin todella!!! Menin pihalle ja sanoin tälle äidille että mitä kuvittelet tekeväsi?
No kun poikasi ei tullut meidän ovelle vaikka käskin ja ei tottele. Sanoin että onko sinulle silloin oikeus ottaa häntä käsistä ja heittää hiekkaa hänen naamalleen??? Ei mutta sinun poikasi heitti minun poikani naamalle ja häneltä voi mennä silmät puhki.
Siis oikeesti!!! Sanoin sitten että minunkin pojallani on silmät ja asioita ei ratkasita todellakaan näin!! Jos hän ei kkuuntele tai pyydä anteeksi sano minulle.
Naapuri meni ovelle ja sanoi että ei ne muuten tottele tehkää itse mitä haluatte sitten?!?!?!?

Mä olen vieläkin ihan sanaton tästä asiasta! Mä en tiedä mitä mun pitäisi tehdä ja sanoa?
Kenelläkään ei ole OIKEUTTA tehdä noin kenellekään!!

Kertokaa onko kellään ollut vastaavaa? Miten toimin nyt?

No ihan sekopää äiti naapurissa. Oliskohan ns. vähän väsynyt :D

Ekaks varmaan selittäisin omalle lapselleni että naapuri teki väärin, että se oli ilkeää. Ja selittäisin muutenkin että kuka teki väärin ja kuka oikein.

Ja sit en varmaan tekis paljon muuta. Mitäs siinä voi tehdä? Ainakin yrittäisin kuitenkin pitää hyvät välit naapuriin. Vaikuttaa vähän epätoivoiselta tapaukselta...

Jotenkin sinunkin lapsesi pitää oppia, että hiekkaa ei heitetä. Mutta oikein olisi, että ne takaisin heittäjät olisivat toiset lapset. Siitä lapsesi ehkä oppisi, jos et itse jaksa olla neuvomassa.

olen omille lapselleni selittänyt ja kertonut että kavereiden äiti teki todella väärin.
Mä vaan mietin että kun teki kerrankin niin tekeekö toisenkin mulla meni luotto kokonaan.
Oli enemmänkin ystävä tämä nainen. Nyt saa aina olla varpaisillaan että onko se taas pihalla rähjäämässä.

Toi on sairasta että opetetaan kostamaan! Meillä on perhetuttavana samanlainen jonka pikku prinsessa tyttö on aivan natsi ja kostaa kaiken mitä häntä ohtaan vahingossakin muut lapset tekee. Ihan hirveetä. Ja äiti antaa kaiken tapahtua. Mä puhuttelisin sen mutsin ihan urakalla

[QUOTE="lll";22255968]Jotenkin sinunkin lapsesi pitää oppia, että hiekkaa ei heitetä. Mutta oikein olisi, että ne takaisin heittäjät olisivat toiset lapset. Siitä lapsesi ehkä oppisi, jos et itse jaksa olla neuvomassa.[/QUOTE]

Kyse ei ole siitä että en itse neuvo/opeta.
Vaan siitä että kenelläkään ei ole oikeutta tehdä näin lapselle.
Etenkään aikuisen ihmisen. Hiekkaa heittää muutkin lapset ja siitä sanotaan me kaikki vanhemmat
tossa pihalla. Lapset on lapsia.
Aikuiset osaa jo minun mielestäni käyttäytyä ikänsä mukaan eikä vajoa lasten tasolle niinkuin tämä äiti!!!

Onko tää tänään tapahtunut? Mä ajattelisin, että ottaisin asian esille tämän äidin kanssa, mutten ehkä tänään vaan vasta sitten kun te molemmat olette "rauhoittuneet". Rehdisti vaan oven taakse ja keskustelemaan. Voihan se olla, että hänkin yön yli nukuttuaan ymmärtää itsekin, että toimi kyseenalaisesti.

Öööö, eli siis se, ettei saa heittää hiekkaa toisen päällle opetetaan heittämällä hiekkaa toisen päälle?? Aika seko se naapurin äiti. Mutta noitahan riittää, meinaan aikuisia ihmisiä, joilla ei ole pienintäkään käsitystä siitä miten lapsia kasvatetaan.

Joskus kun lapsi ei uskonut äitiään vaan kiusasi jatkuvasti omaa lastani, menin häneen eteensä ja katsoin silmiin ja sanoin: "Minä en anna oman lapseni kiusata sinua, ENKÄ HYVÄKSY että sinäkään kiusaat häntä. Nyt sen on loputtava!" Käytin normaalia äänen voimakkuutta, mutta katsoin silmiin ja olin tosi tuimana - hyvin tehosi. Samalla lailla kyllä tuo puhuttelu tehoaa omiin lapsiinikin - meillä ei huudeta eikä käytetä fyysistä kuritusta eikä edes raahata lapsia ympäri kämppää. Jos on pakko otan sitten tiukasti syliin rauhoittumaan ja silittelen kunnes kykenee keskustelemaan asiasta.

Tiedän että poikani teki myös väärin ja olen keskustellut siitä hänen kanssaa että hiekkaa ei saa heittää ja anteeksi on pyydettävä. Mutta se että aikuinen nainen voi tehdä näin pitää kiinni niin että oma poika saa heittää hiekkaa kostoksi on niiiiiin väärin!! Todellakin minun teki mieli napata letistä kiinni ja heittää se äiti sinne hiekkalaatikkoon mutta silloin olisin osoittanut lapsilleni saman kuin mitä tämä naapuri teki...

[QUOTE="huoh";22256030]Öööö, eli siis se, ettei saa heittää hiekkaa toisen päällle opetetaan heittämällä hiekkaa toisen päälle?? Aika seko se naapurin äiti. Mutta noitahan riittää, meinaan aikuisia ihmisiä, joilla ei ole pienintäkään käsitystä siitä miten lapsia kasvatetaan.[/QUOTE]

Ei opeteta noin, mutta lapsethan helposti heittävät takaisin. Jos ap:n lapsi ei koskaan ole saanut takaisin hiekkoja, ei ehkä tajuakaan miten pahalta se tuntuu. En naapuria puolustele, mutta lapset olisivat keskenäänkin saattaneet tehdä noin. Ehkä nyt hiekan heittely oikeasti loppuu, jopa ap:n lapselta. Jos nyt jotain positiivista tästä kaivamalla kaivetaan. Ei aina pidä olla niin herkkänahkainen jos oma lapsi jotain vastoinkäymisiä kokee, kun itse on niitä hakemalla hakenut.

Näitä juttuja lukiessani ymmärrän miten niitä tänäkin vuonna Etelä-Suomessa syntyneitä vanhempien joukkotappeluita saadaan aikaan =) ... tappelut olivat saaneet alkunsa lasten välisestä kinasta.

Ap:n poika oli heittänyt hiekat kaverin kasvoille, ap:n olisi pitänyt ohjata oma poikansa pyytämään anteeksi ja kertoa että mikäli haluaa leikkien sujuvan ei hiekkaa heitellä.

Jos molemmat kaverit kiusaavat toisiaan vuoron perään voi oman pilttinsä kutsua sisälle syömään ja rauhoittumaan ja yrittää leikkimistä myöhemmin iltapäivällä uudelleen.

Jos vanhemmat alkavat laskemaan kuka teki mitäkin, ja milloin niin kyllä siinä on äiteet ja koko suku tukkanuotttasilla hetken kuluttua.

Lasten riita äityi vanhempien joukkotappeluksi
Maanantai 7.6.2010 klo 12.25
Vanhemmat uhkailivat golf- ja jääkiekkomailoilla.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010060711817618_uu.shtml

[QUOTE="lll";22256061]Ei opeteta noin, mutta lapsethan helposti heittävät takaisin. Jos ap:n lapsi ei koskaan ole saanut takaisin hiekkoja, ei ehkä tajuakaan miten pahalta se tuntuu. En naapuria puolustele, mutta lapset olisivat keskenäänkin saattaneet tehdä noin. Ehkä nyt hiekan heittely oikeasti loppuu, jopa ap:n lapselta. Jos nyt jotain positiivista tästä kaivamalla kaivetaan. Ei aina pidä olla niin herkkänahkainen jos oma lapsi jotain vastoinkäymisiä kokee, kun itse on niitä hakemalla hakenut.[/QUOTE]

Lapset keskenään on täysin eri tilanne. Kyllähän lapset keskenään saattavat huutaa toisiaan vaikka huoranpenikoiksi, mutta eipä kai huutoa lopettamaan menevä aikuinen näin tee...Toivottavasti. Vaikka eihän sitä tiedä, kun kerran hiekkaakin lasten naamoille heittävät.

Olen vähän ikävä ihminen, kun en mene täysin sen naapurin äidin haukkumiseen mukaan. Mutta en ole koskaan myöskään itkenyt sitä, jos naapurit ovat opettaneet lapsiani tavoille. Tuossa on menty yli, mutta ei ilmeisesti ihan pienet sanomiset tehonneet.

[QUOTE="huoh";22256100]Lapset keskenään on täysin eri tilanne. Kyllähän lapset keskenään saattavat huutaa toisiaan vaikka huoranpenikoiksi, mutta eipä kai huutoa lopettamaan menevä aikuinen näin tee...Toivottavasti. Vaikka eihän sitä tiedä, kun kerran hiekkaakin lasten naamoille heittävät.[/QUOTE]

Ei se äiti heittänyt. Ja kaikenlaisiin ihmisiin ja tyyleihin lapsetkin törmäävät. Joku voikin käyttäytyä eri tavalla kuin hellempi äiti. Siitä oppii monia asioita. Meidän naapurustossa kaikki oppivat olemaan iisimmin jos eräs rääväsuu äiti oli paikalla. Ulkomaalaiset saattavat huutaa kovasti myös vieraille lapsille jne. Joskus väärin tekemisistä tulee äänekkäämpiä seuraamuksia, ei se lapsen kehitystä vahingoita.

[QUOTE="lll";22256102]Olen vähän ikävä ihminen, kun en mene täysin sen naapurin äidin haukkumiseen mukaan. Mutta en ole koskaan myöskään itkenyt sitä, jos naapurit ovat opettaneet lapsiani tavoille. Tuossa on menty yli, mutta ei ilmeisesti ihan pienet sanomiset tehonneet.[/QUOTE]

Meillä on sopimus äitien kanssa että saa komentaa tässä pihalla mutta jos käy noin päälle niin en hyväksy. On saanut aina sanoa ja komentaa jos on jotain ollut.
Tämä äiti on itse sellainen että lapset pihalle ja itse päivä unille. Rajansa on minun mielestäni siinä että minne asti naapurit / tutut voivat mennä vieraiden lasten kanssa.

Itse olen mennyt sanomaan hänelle jos en ole saanut hänen lapsiaan ojennukseen enkä koskaan ole tehnyt noin kenenkään lapselle koska se menee jo yli.

Olen aina sanonut että lapsiani saa komentaa ja saa sanoa jos he tekevät jotain väärin ja en ole itse paikalla mutta se että minä en ole paikalla ja äiti pitää lapsestani kiinni jotta toinen voi heittää hiekat naamalle ei ole OIKEIN missään tapauksessa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen äiti;22255862:
Oltiin lasten kanssa ulkona ja siinä oli muutkin naapurin lapset.
Tytöillä oli hiekkalaatikko leikit ja pojilla painia.
Sanoin sitten omalle pojalleni (5V) että lopettaa painin kun menen jo sisälle nukuttamaan veljeä.
Ei mennyt kauaa kun pojan isosisko tuli sanomaan että naapurin poika oli tönäissyt poikani pois hiekkalaatikolta. Sanoin että nyt pitää rauhoittua tai tulette sisälle.
Kohta tämä naapurin poika tuli ja sanoi että minun poikani oli heittänyt hiekkaa hänen päälleen.
Hiekkaa tosiaan oli kaulahuivilla. Menin ovelle ja katsoin että naapurin poika oli mennyt omalle äidilleen sanomaan ja ajattelin että ok nyt on hänen vuoronsa sanoa pojille jotain kun olen koko aamun heitä saanut komentaa.

Mutta asia kääntyikin niin että kun katsoin ikkunasta ulos oli tämä naapurin rouva mennyt ja ottanut poikani käsistä kiinni kun hän oli istumassa ja käskenyt omaa poikaansa heittämään hiekat poikani naamalle.
Järkytyin todella!!! Menin pihalle ja sanoin tälle äidille että mitä kuvittelet tekeväsi?
No kun poikasi ei tullut meidän ovelle vaikka käskin ja ei tottele. Sanoin että onko sinulle silloin oikeus ottaa häntä käsistä ja heittää hiekkaa hänen naamalleen??? Ei mutta sinun poikasi heitti minun poikani naamalle ja häneltä voi mennä silmät puhki.
Siis oikeesti!!! Sanoin sitten että minunkin pojallani on silmät ja asioita ei ratkasita todellakaan näin!! Jos hän ei kkuuntele tai pyydä anteeksi sano minulle.
Naapuri meni ovelle ja sanoi että ei ne muuten tottele tehkää itse mitä haluatte sitten?!?!?!?

Mä olen vieläkin ihan sanaton tästä asiasta! Mä en tiedä mitä mun pitäisi tehdä ja sanoa?
Kenelläkään ei ole OIKEUTTA tehdä noin kenellekään!!

Kertokaa onko kellään ollut vastaavaa? Miten toimin nyt?

Taas näitä sarjassamme "hullu mutsi". Ei oo ihme jos joidenkin perheiden lapset oireilee kun aikuiset ovat näin järjettömiä.
Minä en kyllä olisi tuollaisen äidin kanssa enää missään tekemisissä, ja tekisin selväksi lapsellenikin että se äiti teki todella väärin.

Olen tosi pahoillani lapsesi puolesta. Siinä näytettiin lapsellesi ettei edes aikuiseen voi tässä maailmassa luottaa. Nyt lapsesi tarvitsee tukea ja kannustusta siihen että voi edes sinuun luottaa tässä hullussa maailmassa. Rauhoitu, olet olemassa lastasi varten.

Naapurin nainen teki erittäin väärin. Tee asiasta rikosilmoitus. Mielestäni ei tarvitse tehdä enää "kotikonstein" aikuisten välienselvittelyjä. Eri asia jos naapuri tulee itse selvittämään.

Osoita ettet hyväksy väkivaltaa, toimi sen mukaan!

Tekisin poliisille rikosilmoituksen tuosta naisesta. Selkeästi hänellä ei kaikki ole kotona, ei normaali ihminen käy kiinni niin vieraaseen kuin omaakaan lapseen, ja käske toista lasta heittämään hiekkaa tämän päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen äiti;22256155:
Olen aina sanonut että lapsiani saa komentaa ja saa sanoa jos he tekevät jotain väärin ja en ole itse paikalla mutta se että minä en ole paikalla ja äiti pitää lapsestani kiinni jotta toinen voi heittää hiekat naamalle ei ole OIKEIN missään tapauksessa!!!

Ei ole oikein, mutta ehkä tuostakin voi seurata jotain hyvää kuitenkin.

Olen tosi pahoillani lapsesi puolesta. Siinä näytettiin lapsellesi ettei edes aikuiseen voi tässä maailmassa luottaa. Nyt lapsesi tarvitsee tukea ja kannustusta siihen että voi edes sinuun luottaa tässä hullussa maailmassa. Rauhoitu, olet olemassa lastasi varten.

Naapurin nainen teki erittäin väärin. Tee asiasta rikosilmoitus. Mielestäni ei tarvitse tehdä enää "kotikonstein" aikuisten välienselvittelyjä. Eri asia jos naapuri tulee itse selvittämään.

Osoita ettet hyväksy väkivaltaa, toimi sen mukaan!

Kiitos :)
Sain eräältä tuttavalta samanlaisen reaktion. On työssä lastenkodissa ja erilaisten äitien kanssa ja totesi että tee jonkinlainen ilmoitus.
Koska nyt mietin että tekeekö seuraavankin kerran jotain? Mitä jos en näe?
En luota henkilöön enään yhtään!
Ja hänellä oli mahdollisuus pyytää anteeksi mutta ei pyytänyt...

Yhteistyössä