Mitä tekisitte? En mitenkään voi itse hyväksyä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tarmoerkale

Jäsen
09.04.2007
929
1
16
Kävipä meille erikoinen juttu.

Olin pienimmän kanssa perjantaina neuvolalähetteen perusteella kuulontutkimuksessa. Kaikki oli kunnossa, ja lääkäri vielä tutkimuksen jälkeen katsoi korvat ja sanoi, että täällä on vanha putki edelleen ja hän voisi sen nopsasti poistaa. Sanoin, että ole hyvä. Poika on jo kolmivuotias ja tulehdukset ovat ohi olleet jo vuoden päivät.

No, noin kaksi vuotta sitten lapsi siis putkitettiin yksityisellä lääkäriasemalla, ja saimme vakuutusyhtiöltä täydellisen maksusitoomuksen, eli omavastuu nolla. Muistan kun lääkäri kysyi, että maksatteko itse vai maksaako vakuutusyhtiö. Kerroin, miten asia on.

Tämän tiedon saatuaan lääkäri alkoi hyvin aggressiivisesti markkinoida kalliita hoitovaihtoehtoja. Muoviputket ovat suorastaan haitalliset, ja kultaputketkin vähintään allergisoivat ja ominaisuuksiltaan huonot. Jos hänellä olisi omia lapsia, hän laittaisi ehdottomasti titaaniputket. Ne ovat kalliimmat, mutta parhaat.

Myyntipuhe oli osuva, ja niinpä suostuin kalleimpien, titaanivalmisteisten putkien asentamiseen. Vakuutusyhtiö sai laskun asennetuista titaaniputkista.

Tästä on siis pian kaksi vuotta. Eilen sitten korvalääkäri otti putken pois lapsen korvasta ja kas! Se oli kultaputki. :o

Korvatulehduskierteemme hoitui niilläkin putkilla, mutta vakuutusyhtiö saattaisi olla hyvinkin kiinnostunut tällaisesta. Mietin, miten paljon vastaavaa tapahtuu ja isommasa mittakavassa. Vanhuksille tehdään "kalliita toimenpiteitä" ja laskutetaan niistä ties mitä tahoa. Vanhus kuolee kuitenkin kuukauden päästä, eikä koskaan käy ilmi, että hänelle ei ole ikinä edes tehty näitä toimenpiteitä, joista on esim. omaisia, kuntaa tai vakuutusyhtiötä laskutettu.

Mitä pitäisi tehdä? Soittaako vakuutusyhtiöön ja käräyttää tämä lääkäriasema? Mitä te tekisitte?

sinuna soittaisin vakuutusyhtiöön ja kertoisin tilanteesta... saakoot he luvat selvittää asiaa sen lääkärin kans... niillä on varmasti se tiedostoissa jos et itse muista. melko kieroa huiputusta vaikka te ette siitä maksaneetkaan.

En osaa sanoa mitä tekisin, itse ehkä ensin soittaisin sinne lääkäriasemalle, vaikka heillähän nyt saataisikin olla asiaan monenlaisia selityksiä. Ainkaan hyvällä omallatunnolla en voisi kuitata asiaa vaan olankohautukesella :/

Miten kultaputki eroaa titaanista ja osaako maallikko nähdä sen eron? Vai sanoiko putken poistava lääkäri, että putki on kultaa?

Mä itse menettelisin niin, että pyytäisin sairauskertomukset kyseiseltä lääkäriasemalta, ja tutkisin mitä niissä putkesta sanotaan. Ja sitten ehkä ottaisin yhteyttä vakuutusyhtiöön, jos potilastiedoissa kerrottaisiin toista kuin totuus on.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Miten kultaputki eroaa titaanista ja osaako maallikko nähdä sen eron? Vai sanoiko putken poistava lääkäri, että putki on kultaa?

Mä itse menettelisin niin, että pyytäisin sairauskertomukset kyseiseltä lääkäriasemalta, ja tutkisin mitä niissä putkesta sanotaan. Ja sitten ehkä ottaisin yhteyttä vakuutusyhtiöön, jos potilastiedoissa kerrottaisiin toista kuin totuus on.

Joo, siis se putken eilen poistanut kunnallisen puolen korvalääkäri sanoi, että se on kultaa. Mulla on se putki itselläni tallella, pyysin sen mukaani. Kysyin vielä erikseen, että ei se voi olla kultaa, kun titaaniputket laitettiin. Lääkäri naurahti vaan ja sanoi, että kyllä tämä on kultaa.

Kun pääsin kotiin, kaivoin vakuutusyhtiön kansion esiin ja tarkistin asian, mistä niitä oli laskutettu. Siinä oli eriteltynä toimenpidepalkkio ja titaaniputket. Lääkärin muistan sanoneen siellä putkitussemalla että kultaputkien ja titaaniputkien hintaero on joitakin kymmeniä euroja kappaleelta. Eipä se iso hintaero ehkä ole, mutta huijaus mikä huijaus.

Minä puolestani olisin vaan hermostunut siitä, että lapseeni olisi laitettu kultaa, joka voi olla todella allergisoivaa, sen titaanin sijaan. En kyllä alkaisi jonkun kympin takia rettelöitsemään.

No onneks sun laps parani! Mut ilmanmuuta kannattaa soittaa sinne vakuutusyhtiöön ja kertoo asia. Onko sulla siis se putki tallessa?
Me vakuutuksenottajathan ne kulta- ja titaaniputket ja kaikki muukin hoito loppupelissä maksetaan. Ei ihme että lasten vakutukset maksaa, jos niitä noin käytetään (siis lääkäri on ahne p....).

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä puolestani olisin vaan hermostunut siitä, että lapseeni olisi laitettu kultaa, joka voi olla todella allergisoivaa, sen titaanin sijaan. En kyllä alkaisi jonkun kympin takia rettelöitsemään.

Se joku kymppi näkyy meidän kaikkien vakuutusten hinnoissa ja kun se kertautuu useammassa toimenpiteessä (myös siis niissä kalliimmissa), niin kyse ei enää ole kympeistä.

Ja toisaalta kukaan ei kai kehoittanutkaan ketään rettelöimään?

Ei tässä ole meille oikeastaan mitään vahinkoa sattunut, mutta en oikein jaksa uskoa, että tämä olisi lääkärin taholta ollut oikein vahinkokaan. :/ Eli ei ole tarkoitus vatia keneltäkään mitään. Ihmeellisnen tuo "rettelöinti"-kommentti, siitä ei ollut puhetta misään vaiheessa.

Katsoin tuossa meidän laskuja, esikoiselle laitettu silikonituubit á 17 euroa ja nuorimmalle titaanituubit á 19euroa joten jos noi kultaiset maksaisi sitten 18 euroa kappale.
Tuskin tuolla hinnanerolla on kenellekkään mitään merkitystä.
Mutta soittaisin silti tuubit asentaneelle lääkärille ja kysyisin MIKSI?

Minä kyllä soittaisin vak.yhtiöön, koska kaikki mitä ne joutuu korvaamaan, nostaa vak.maksuja. Ja mistä tietää kuinka isoja huijauksia se lääkäri muille on tehny/tekee? Ei se koskaan jää kiinni jos ei kukaan ilmota. Sullahan on suorastaan velvollisuus ilmoittaa tuosta.

Ite oon ollu ennen yksityisellä kliniikalla töissä enkä ihmettele yhtään vaikka siellä vedettäisiin välistä! Ilmota ihmeessä asiasta eteenpäin! Yksityisellä puolella kun mietitään vain ja ainoastaan yhtä asiaa: rahaa. Kun tk:ssa yritetään pitää potilaat mahdollisimman kauan kotona niin yksityisellä puolella yritetään kaikin keinoin saada potilaat TULEMAAN lääkärin vastaanotolle. Häikäilemättä neuvotaan potilas tulemaan välittömästi kliniikalle pikkuvaivan takia ja ohjataan kalliille erikoislääkäreille vaikka yleislääkärikin kävis varsin hyvin. Kaikessa säästetään: haavoja hoidettaessa käytetään minimimäärä hoitotarvikkeita koska kaikki tarvikkeet on kliniikan pussista pois. Säästämisen periaate näkyy jatkuvasti ja asiakkaalta nyhjääminen ei ole mitään uutta. Puistattaa ja suututtaa koko ajatus ja sinuna todellaki ilmottaisin asiasta.

Yhteistyössä