Mitä tekisitte, entero ja odotus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv30mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle lääkäri sanoi, ettei tarvitse tautia pelätä, kun esikoisen tarhassa oli sitä liikkeellä odotusaikana. Ja asiaa myös itse selvittelin, enkä löytänyt yhdestäkään luotettavasta lähteestä tietoa, että kyseinen tauti olisi vaarallinen sikiölle. Riittävä käsihygienia on hyvä tapa ehkäistä tauteja, jos pelkäät kauheasti osta apteekista sellainen suusuojus, niin ei pääse tauti ainakaan tarttumaan.

kuulin että kurssikaverin lapsella on nyt ilmestynyt rakkuloita käsiin muutama ja huuleen ainakin yksi. Aikaisemmin oli huulessa ja suussa muutama, siis silloin kun kuumekin tuli ja oireet alkoivat. Tarttuuko se yt paremmin kun noita rakkoja tuli lisää?

pelottaa niin paljon :(

Meillä on ollut nyt monena syksynä enterorokkoa. Oireet kova kurkkukipu ja rakkulat suussa ja nielussa, iholla ei oo ollut. Entero kiertää joka vuosi ja tarttuu tosi helposti. Itse ekalla kerralla lääkäriltä kysyin pitääkö meidän välttää liikkumista ettei tartuteta niin vastaus oli, että tarttuu niin helposti että normaalisti voi olla ja käydä ulkona jne.

Turhaan panikoit. Jos et halua riskiä sairastumisesta ottaa, sun on paras pysytellä kotona koko loppuraskaus ja pitää perheesikin siellä. Enteron voit saada lähikaupastakin tai hissin nappulasta.
Ystäväsi ostallistumista et voi kurssille estää (ja outona pitäisin jos edes ehdottaisit).

Jää kotio hyvä ihminen synnytykseen saakka vaikka. Jos kurssikaveri on itse terveenä niin tietty hänen kuuluu mennä kurssille. Ja vaikka tämä ihminen jäisi kotiin niin mistä ihmeestä??? tiedät ettei niillä muillakin ole tautia jos nyt sitä kovasti liikkeellä. Ymmärrän varovaisuuden raskausaikana mutta tosiaan omasta raskaudesta ja raskausneurooseistaan täytyy ihan itse ottaa vastuu.

Minä löysin tällaisen Googlaamalla, Lääkärilehdestä: "Enterorokko on yleensä coxsackie A -viruksen tai enterovirus (echovirus) 71:n aiheuttama tauti, jonka oireisiin kuuluvat kuumeilu ja rakkulainen ihottuma käsissä, jaloissa ja suun limakalvolla. Sitä kutsuttiinkin ”ihmisen suu- ja sorkkataudiksi”, nykyisin ”käsi-, jalka- ja suutaudiksi”. Enterorokkoa esiintyy pieninä epidemioina yleensä loppukesällä ja syksyllä. Tauti on useimmiten lieväoireinen ja paranee noin viikon kuluessa. Äidin entero*virustulehduksen yhteydessä virukset voivat läpäistä istukan. Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa.

Vaikka coxsackie B -virukset eivät aiheuta rokkotautia, ne ovat sikiön ja vastasyntyneen kannalta merkittäviä viruksia. Coxsackie B -virukset ovat sydänhakuisia ja aiheuttavat mm. myokardiitteja. Sikiöaikaisella coxsackie B -tulehduksella saattaa olla yhteyttä myös synnynnäisiin sydänvikoihin. Lisäksi synnynnäisen coxsackie B -tulehduksen on epäilty lisäävään geneettisesti alttiiden lasten sairastumista tyypin 1 diabetekseen, mutta viimeaikaisten suomalaisten tutkimusten mukaan tällä on merkitystä todennäköisesti vain yksittäisissä tapauksissa. Vastasyntynyt voi saada enterovirustulehduksen jo kohdussa äidin loppuraskaudessa sairastaman infektion seurauksena, kontaminaationa synnytyskanavasta tai äidin tai hoitohenkilökunnan nielueritteistä. Vastasyntyneen enterovirustulehduksen taudinkuva vaihtelee lievästä kuumetaudista neonataaliherpekseen verrattavaan vaikeaan yleistyneeseen infektioon, johon kuuluu esim. iho-oireita, myokardiitti ja hepatiitti ja johon liittyy merkittävä kuolleisuus. Valtaosalla vastasyntyneistä tauti on kuitenkin lievä ja paranee muutamien päivien sisällä. Keskosuus lisää riskiä sairastua vaikeaan tautiin."

Olen itse raskaana ja vähän panikoin myös entero-epidemiaa. Ymmärrän hyvin, että ajatus tartunnasta ei tunnu kivalta vaikka ihan yhtä vaarallinen tauti ei olisikaan kuin esim. parvorokko. Ihmisiä ei kuitenkaan voi estää liikkumasta, joten sinuna jäisin itse pois kurssilta.

Edellisessä lainauksessa kannattaa siis huomioida kohta: "Äidin entero*virustulehduksen yhteydessä virukset voivat läpäistä istukan. Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa."

Tämä ihan vaan siksi, että lainaus oli pitkä ja harva varmaan jaksaa lukea sitä kokonaan...

Löytyipä omaa tilannetta kuvaava ketju :o
Minulta pyydettiin erään odottajan toimesta tuota samaa jokin aika sitten. Lapsilla ollut siis enteroa ja minä en olisi saanut mennä kouluun. Viimeisimmän sairastuneen oireiden alkamisesta oli viikko ja itsellä ei mitään oireita.
Mulle suututtiin ja vihjailtiin, että en välitä pskaakaan, jos hänen vauvalleen nyt tapahtuu jotain pahaa. Että hän ei ikinä voisi tahallaan vahingoittaa toisen sikiötä. Olen vieläkin vähän WTF!?
Huvittavinta oli, että luokassa 4-5 henkilöä yski, aivasteli ja niisti nenäänsä, mutta se ei ilmeisesti ole niin kamalaa sitten. Hohhoijaa.

Kun tämä hysteerisen odottajan vauva syntyy ja alkaa sitten jossain vaiheessa lapsuuttaan sairastella näitä perus lastentauteja, niin pitääkin muistaa sitten "soosotella" sormi pystyssä tälle äidille, mikäli ei pysy oireettomana palkattomalla kotona kahta viikkoa, kun töissä voi olla joku raskaanaoleva.

Joo mutta niin voi mikä tahansa virus läpäistä istukan ja aiheuttaa ongelmia. Tuossahan vaan kerrotaan että näin voi käydä, niin kuin kaikkien muidenkin aiheuttajien kohdalla näinnvoi käydä.
Vauvoja kuolee kohtuun, sydänepämuodostumia syntyy, infektioita saadaan.
Samanlailla voidaan nimetä muitakin viruksia ja hengenvaarallisia tulehduksia aiheuttavia bakteereja