Mitä tekisitte jos.. (pelko keskenmenosta/kohtukuolemasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Olen rv 16+5, odotan toista lasta. Tunsin sikiön liikkeet vielä viimeviikolla hentoisina ja toisinaan kovempinakin liikkeinä (varsinkin illalla). Nyt kolmeen päivään ei minkäänlaista liikettä, onko edes hyötyä soittaa synnärille ja kysyä? Voiko olla että liikkeet eivät tunnu jos on vain sellaisessa asennossa..kuitenkin kolme päivää eikä liikkeitä edes illalla.

Mulla nyt viikkoja päälle 18, ja tässä vaiheessakin vielä voi tuntua liikkeitä reilusti ja sitten taas mennä päiviä ettei tunnu mitään vaikka kuinka kaveria "herättelisi". On ihan normaalia. Mutta jos huoli on todella kova, niin synnärille jos soitat saat tuskin apua -- sen sijaan neuvolaan kuunteluttamaan sydänäänet? Tai sitten esim. yksityiselle ultraan jos kukkaro antaa periksi.

Muoks. Tuskin siitä synnärille soitostakaan on haittaa, eivät vaan ainakaan HUS:in alueella ole kiinnostuneita moisesta vielä kun viikkoja on kasassa noin vähän.

Viimeksi muokattu:
Yritän kokoajan ajatella että se on täysin normaalia, ja voihan toki olla koska sikiöllä tilaa liikkua paljon kohdussa. Synnärille soitto tuskin mitään auttaa, pyytäävät varmasti soittamaan neuvolaan kunhan taas auki, eli tiistaina. Jospa siis kysäisen tiistaina omasta neuvolasta asiaa.

no viikkoja on niin vähän, että liikkeet ei aina tunnu. itsellä oli sama homma, ja oli sovittu, että jos alkaa oikein huolestuttaa, voin soittaa neuvolaan, niin kuuntelevat sydän äänet, että saan rauhan. pari ylimääräistä kertaa kävin. se vaan että viikonloppuna ei neuvolaan pääse, ja synnärille eivät taida ottaa

Kannattaa ihmeessä soittaa, varmasti antavat sun tulla kuunteluttamaan äänet. Tää ensimmäinen puolikas raskaudesta on tosi raastavaa, kun ei yhtään tiedä onko kaikki kunnossa ja sitten sitä miettii kaikkea tyhmää, vaikka ei mikään muutu murehtimalla -- muu kuin oma järki tuntuu kärsivän. Tsemppiä, kohta on tiistai!

Odottele rauhassa ja jos et havaitse edelleenkään liikkeitä, niin soita tiistaina neuvolaan ja käy tarkistuttamassa.Viikkoja siinä määrin vielä vähän ettei liikkeitä välttämättä aina havaitse.Toivotaan että siellä kaikki hyvin:hug:
Itsellä kävi aikoinaan ikävästi, mikä havaittiin rakenneultrassa.Pieni aavistus mulla silloin jo oli, mutta silti se oli isku vasten kasvoja.

Minulla on taustalla kaksi keskeytynyttä keskenmenoa (rv 17+0 ja rv 18+2) jotka itse havaitsin liikkeiden loppumisena, joten minun mielipiteeni on, että ihmeessä päivystykseen/synnärille sydänääniä tarkistamaan!

Vauva voi olla kohdussa selkä napaasi vasten, eli raajat vispaavat sisäelimiisi päin etkä edes voi tuntea silloin liikkeitä. Ole levollisin mielin ja ajattele lahjana ne liikkeet jotka jo tunsit - harvoin toissynnyttäjäkään niitä noin varhain tuntee. Tiistaina voit toki soitella neuvolaan, synnärille ei kannata, sillä sielläkään ei voida mitään jos kyseessä olisi keskenmeno.

Koeta nauttia raskaudesta. Noilla viikoila ainakin omat raskauteni tuntuivat uskonasioilta, kun alun pahoinvonti ja väsymys olivat poistuneet eivätkä liikkeet vielä tuntuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;29416684:
Vauva voi olla kohdussa selkä napaasi vasten, eli raajat vispaavat sisäelimiisi päin etkä edes voi tuntea silloin liikkeitä. Ole levollisin mielin ja ajattele lahjana ne liikkeet jotka jo tunsit - harvoin toissynnyttäjäkään niitä noin varhain tuntee. Tiistaina voit toki soitella neuvolaan, synnärille ei kannata, sillä sielläkään ei voida mitään jos kyseessä olisi keskenmeno.

Koeta nauttia raskaudesta. Noilla viikoila ainakin omat raskauteni tuntuivat uskonasioilta, kun alun pahoinvonti ja väsymys olivat poistuneet eivätkä liikkeet vielä tuntuneet.

Olenko ainoa, jonka mielestä ko. vastaus kuulostaa järkyltä lässyp...alta? Tuollaiset vastaukset eivät auta yhtään, kun huoli on suuri.

[QUOTE="tsiisus";29416694]Olenko ainoa, jonka mielestä ko. vastaus kuulostaa järkyltä lässyp...alta? Tuollaiset vastaukset eivät auta yhtään, kun huoli on suuri.[/QUOTE]

Mitähän olisi pitänyt tuon "3n äiti"-kirjoittajan sitten sanoa ? Pelotella kamalasti vai ?

Kun oikeasti on niin että liikkeitä ei välttämättä tuossa vaiheessa vielä tunne eikä asialle oikeasti voi yhtään mitään jos on käynyt huonosti.
Odottavan äidin tulisi ihan oikeasti yrittää ajatella positiivisesti, vaikka kuinka epätoivoiselta olo tuntuisikin.

Onhan se tietty totta että vastaukset eivät auta mutta tieto siitä ettei välttämättä ole vielä mitään hätää voi kyllä auttaakkin.

Ja minä en sitten ole tuo "3n äiti" vaikka nimimerkkini voisikin niin antaa ymmärtää.

[QUOTE="tsiisus";29416694]Olenko ainoa, jonka mielestä ko. vastaus kuulostaa järkyltä lässyp...alta? Tuollaiset vastaukset eivät auta yhtään, kun huoli on suuri.[/QUOTE]

Taidat olla...

Ymmärrän huolen, mutta eihän ne kuitenkaan sille nyt mitään tekisi vaikka synnärille ryntäisit. Ei noin aikaisilla viikoilla voi sikiötä pelastaakkaan tms.

Jos jatkuvasti huolestuttaa, voi ostaa kotiin kotidoplerin ja kuunnella niitä sydänääniä silloinkin kun neuvolaan ei pääse.

Tsiisus, Kaksi keskenmenoa kokeneena voin kertoa, ettei se hädän lietsontakaan (soita synnärille!) mitään auta. Jos vauva on kuollut, ei sille mikään taho maailmassa mitään voi. Sydänäänet ehtii hyvin käydä kuuntelemassa neuvolassa ensi viikolla ja yrittää siihen saakka pitää pään kylmänä ja toivoa parasta.

Kukin meistä lohduttaa tavallaan, ei se ole sinulta pois.

Eipä ne sua synnärille ota, kun viikkoja on vasta noin vähän. Tiedän, on kauheaa odottaa tiistaille asti, mutta eipä tossa tilanteessa oikein muutakaan voi, kun viikkoja on noin vähän. Päivystykseenkään kun tokkopa ottavat vastaan.

Olen kätilö ja itsekkin nyt juuri raskaana suunilleen samoilla viikoilla kanssasi. Ihan normaalilta kuulostaa. Ei liikkeet välttämättä vielä päivittäin tunnu edes uudelleensynnyttäjällä.

Itse saan parhaat muljautukset aikaiseksi siten että vedän jalat ihan koukkuun vasten vatsaa ja makaan kyljelläni. Aina ei sekään tepsi.

Olen kuullut että dopplerin käytöstä voi olla haittaa sikiölle, (JuU porkkanaankin voi tukehtua), mutta olen myös kuullut että olisivat huijausta, eivät toimisi kunnolla? Olen kyllä harkinnut doppleria kotiin

[QUOTE="a p";29417312]Kiitos teille vastauksista, typerää kun olen niin "yli huolissani", mutta yritän pitää pään kylmänä. Ja tiistaina soitan neuvolaan :)[/QUOTE]

:hug: Totta kai ole huolissasi. Mutta kuten joku vieras tossa jo sanoi, tätä ei pidetä kiireellisenä tapauksena. Viikonloput ja lomat on ikäviä tällaisten tapausten kannalta. Tiistaina saatat päästä näytille, jos et, varaa aika yksityiselle. Niillä ei kuitenkaan ole erikseen kiireellisiä aikoja.

Rauhoitu. Eii itsellänikään ollut noilla viikoilla liikkeen liikettä vaikka odotan jo kolmatta, mutta parin viikon päästä alkoi tuntumaan reippaastikin. Nyt rv. 23+5 ja potkii ulospäinkin niin paljon että kirja tipahtaa heti jos sen vatsan päälle laittaa. :)

[QUOTE="a p";29417459]Olen kuullut että dopplerin käytöstä voi olla haittaa sikiölle, (JuU porkkanaankin voi tukehtua), mutta olen myös kuullut että olisivat huijausta, eivät toimisi kunnolla? Olen kyllä harkinnut doppleria kotiin[/QUOTE]

Ei ole haittaa kunhan ei 24/7 vatsalla pidä.

Itselläni oli doppleri ja hyvin toimi. Kuuntelin sillä sykkeitä rv12-->.
Sillä sai mukavasti miehen ja esikoisenkin odotukseen mukaan, ja kyllähän se hälvensi omia pelkoja.

Doppleria käyttäessä pitää kuitenkin muistaa, että vaikka sykkeet olisivatkin hyvät mutta vauva silti vaisun oloinen, niin jokin voi olla pielessä.
Ja välillä niitä sykkeitä ei ehkä löydy vaikka kaikki olisikin hyvin, hetken odottelu ja uusi yritys sitten vain.

Miksi et voisi soittaa sinne äitipolille/ synnärille/ päivystykseen? Itse olen molemmat kokenut ja pöyristyn edelleen huolen vähättelystä. Silloin kun pahin pelko osoittautuu todeksi se vähättely on loukkaavaa ja se ei unohdu koskaan. Todennäköisesti tunnet hipaisun jo aivan kohta ja ei tarvitse odottaa tiistaihin saakka. Jos et tunne ja olet ahdistunut, voit ihan hyvästä syystä ainakin soittaa. Onnea odotukseen, monilla tulee näitä huolia juuri silloin kun liikket tuntuu niin pienesti..

[QUOTE="a p";29417459]Olen kuullut että dopplerin käytöstä voi olla haittaa sikiölle, (JuU porkkanaankin voi tukehtua), mutta olen myös kuullut että olisivat huijausta, eivät toimisi kunnolla? Olen kyllä harkinnut doppleria kotiin[/QUOTE]

Veikkaan et toi sun stressaaminen on tässä kaikkein haitallisinta. Mulla oli tosi rauhallinen vauva ja olisin menettänyt hermoni ilman kotidopleria.

Yhteistyössä